Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík

Aleš Jungmann
Diskuze (225)
Testovat Škodu Superb nevděčný úkol: všichni jí znají, všichni s ní jeli. Víte ale, jak jezdí s nejslabším benzinovým agregátem?

Popisovat vlajkovou loď tuzemské automobilky tři roky po jejím uvedení na trh zřejmě opravdu nemá smysl. Vždyť i na stránkách portálu Auto.cz jsme vám za tu dobu přinesli jedenáct testů, ve kterých tento model figuroval.

Nikdy však nebyl vybaven čtyřválcem o zdvihovém objemu 1,4 litru; nejmenším agregátem, který se pod kapotou tohoto vozu střední třídy kdy objevil. Díky downsizingu a s ním spojeným přeplňováním je to však nyní realita. Není to však poněkud smutná realita?

Dlouhý, úzký, televizní

I když to je zřejmě nošením dříví do lesa, zopakujme několik klíčových vlastností Superbu. Tou hlavní je prostornost v interiéru v podélném směru, naprosto bezkonkurenční v dané třídě. Až jsme si říkali, zda to není plýtvání místem – při každém testu Superbu nás prostor před koleny při posazení se za sebe skoro rozesměje. Ano, tohle je Prostor s velkým P.

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni Velké P však pasažérům určitě nepřijde na mysl při charakterizování šířky interiéru; to je zřejmě jediné opravdu slabé místo Superbu. Pro srovnání, příčný prostor 147 centimetrů ve výši loktů vpředu je o 4 cm menší než v případě Hyundaie i40, Mazda 6 nabídne o 2 centimetry víc, Peugeot 508 o sedm centimetrů více a v podobném duchu bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Na druhou stranu, 147 centimetrů rozhodně nedělá z předních cestujících sardinky v oleji, jen je kolega na sedadle spolujezdce i něco blíže a čas od času o sebe na úzké opěrce mezi sedadly zavadíme lokty. Pocit grandiózní limuzíny, podložený pohledem přes rameno, však rychle mizí v nenávratnu.

Testovaný Superb byl v nejvyšším dostupném výbavovém stupni Elegance, doplněném o řadu příplatkových položek. Ve výbavě nechybí navigační systém Columbus s TV tunerem, osmnáctipalcová litá kola, velmi dobře hrající sound system s deseti reproduktory, sluneční clony zadních oken či čalounění Emory v kombinaci kůže/umělá kůže/Alcantara. Celková cena se tak ze základních 718.900,- Kč za 1,4 TSI (92 kW) Elegance hravě vyšvihne až téměř na dohled k 900 tisícům Kč. Je to hodně, je to málo, nebo tak akorát? To nechť posoudí zákazník, nyní je klíčové, zda s osazeným agregátem nebude Superb poněkud línější, než by bylo zdrávo.

Slabý? Jak pro koho

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni Už první metry daly odpověď. Superb s přeplňovanou čtrnáctistovkou se na zelené svižně vymrštil vpřed s nečekanou chutí po akceleraci. Aby bylo jasno, hovoříme v intencích základních motorizací vozů střední třídy, tedy přeloženo do řeči běžného motoristy: Superb 1,4 TSI rozhodně brzdit provoz nebude, na dělání ramen to však není.

Dobrá, slušný odpich z místa ještě válku nevyhrává, jak je na tom testovaný Superb ve vyšších rychlostech? Zde je pružnost již na hranici přijatelnosti (resp. výkonová rezerva pro pohodlné předjíždění není velká) a relativně často musíte chtě nechtě všech 92 kW povolat do služby. Agregát však působí velmi solidním a důstojným dojmem, rozhodně jsme při testování netrpěli nedostatkem dynamiky. Ostatně, vůz s maximální rychlostí přes 200 km/h a se zrychlením z klidu na 100 km/h za 10,5 by jako brzdu provozu označil málokdo.

Udělali jsme malý test. Při cestě z tiskové konference, kdy jsme ve voze vezli kolegu z konkurenčního média, jsme položili záludnou otázku: „Co za motor máme pod kapotou?“. Odpovědí bylo, nikoliv nečekaně, 1,8 TSI. Spolujezdec neviděl, že plynový pedál míří k podlaze častěji než obvykle, svižná jízda tak 1,4 TSI umně utajila.

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni  

Potěšil nás zvuk motoru, resp. jeho proměny. V nízkých otáčkách je agregát velmi dobře utlumen a posádku neruší, se stoupajícími otáčkami však o sobě začíná dávat vědět a nad čtyřmi tisíci (červené pole začíná na 6.500 min-1) se může pochlubit zajímavým, až hot-hatchovským mírně chraplavým zvukem. Ten je sice poměrně vysoký a do zpěvů silnějších agregátů má poměrně daleko, je však příjemný a svou přítomností neobtěžuje. Zde se opravdu ladičům povedla práce na jedničku. Nutno vyseknout poklonu motorářům za krásně lineární zátah.

Radost nám však kazila jiná věc; poměrně výrazný hluk od kol. Přes podběhy se k posádce dostává až příliš rušivých zvuků, jediným lékem je jízda po hladkém asfaltu. Žel, toho u nás mnoho nemáme.

Jízdní vlastnosti jsou dle očekávání na špici toho, čeho lze v Superbu dosáhnout. Lehký agregát nad přední nápravou v kombinaci s osmnáctipalcovými pneumatikami dělá z testovaného modelu jízdně velmi příjemný automobil, který netrápí výrazná nedotáčivost ani záludné chování podvozku. I zde je však přítomna slabina Superbů s velkým koly: jistá nervozita na krátkých příčných nerovnostech a roletách, kdy vůz má tendenci v zatáčce mírně uskočit a posádku lehce natřást. Dlouhý rozvor zajišťuje příkladnou stabilitu ve vysokých dálničních rychlostech, rychlé změny směru však (ani s lehkým motorem vpředu) Superb dvakrát nemiluje. Když už se však do zatáčky položí, vykrouží ji s jistotou. Silnější by mohly být brzdy, Superb i při větším tlaku na pedál snižuje svou rychlost méně ochotně než bychom chtěli.

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni Ale zpět k motoru. Dlužíme vám ještě tradiční hodnoty spotřeby. Ta je při ustálené jízdě velmi solidní: při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestku zhruba 2.400 min-1 a palubní počítač ukázal pěkných 5,8 litrů na 100 kilometrů. Zrychlením na reálných 130 km/h spotřeba stoupne o přijatelných 1,6 litru na 7,4 litru, otáčky jsou v tu chvíli lehce nad hranicí 3 tisíc. Potud je vše v naprostém pořádku, ovšem je nutno poukázat na častou slabinu základních motorizací: agregát budete častěji využívat na 100 % a tak se může stát, že v reálu byste paradoxně se silnější strojovnou dosáhli lepších hodnot. Ve městě si například testovaný kus řekl o devět a půl litru benzinu, svižnější jízda s občasným předjetím vyústila ve spotřebu přesahující jedenáct litrů Naturalu na 100 km. Naopak klidné ploužení se krajinou jde zvládnout za lehce přes 6 litrů paliva.

Suma sumárum

Motoru 1,4 TSI není proč se bát. Pokud jej nebude výhledově trápit nižší spolehlivost než o 61 tisíc Kč dražší 1,8 TSI (118 kW), nemáme důvod klidnějším jezdcům jeho nákup vymlouvat. Ve spojení s přesným řazením dokáže i tak velký vůz, jakým Superb je, sympaticky svižně rozpohybovat, kamenem úrazu je však vyšší spotřeba při dynamickém jízdním stylu. Pokud budete jezdit dynamičtěji, má pro vás automobilka vhodnější motorizace.

Tak jako ve skoku o tyči i v automobilové střední třídě je nesmírně důležitý kvalitní základ. Škoda Superb s ním nemá problém, stejně jako svého času Sergej Bubka. Hlubší logiku v novinářské paralele nehledejte, Bubka totiž často začínal tam, kde ostatní končili...a to opravdu není a ani nemůže být ambice jinak povedeného motoru 1,4 TSI.

První cena vozu 574.900,- Kč (Active, 1,4 TSI 92 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 574.900,- Kč (Active, 1,4 TSI 92 kW)
Základní cena testovaného vozu 718.900,- Kč (Elegance, 1,4 TSI 92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 863.700,- Kč (Elegance, 1,4 TSI 92 kW)

Plusy

  • Živý motor
  • Originalita řešení zadního výklopného víka
  • Objemný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Přesné řazení

Minusy

  • Hluk od pneumatik
  • Kultura jízdy při překonávání řady malých nerovností
  • Málo robustní plasty v interiéru
  • Malá vnitřní šířka
Aleš Jungmann
Diskuze (225)
Škoda Superb 1,4 TSI
Cena základní sestavy 718 900 Kč
Výbava základní sestavy "CLIMATRONIC" dvouzónová klimatizace s el. regulací, "LIGHT ASSISTANT" ("COMMING HOME", "LEAVING HOME","TUNNEL LIGHT","DAY LIGHT"), 3-bodový bezp. samonavíjecí pás vzadu, 8 reproduktorů, AFS II, bederní opěra v předních sedadlech, elektricky nastavitelná, bezpečnostní světla na výplních předních a zadních dveří, osvětlené kličky dveří, bi-xenon. Světlomety, boční a zadní okna tónovaná, boční airbag vpředu a hlavový airbag, boční parkovací světla s dodatečnými směrovými světly ve vnějších zrcátkách, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky),chlazená schránka, dešťový senzor, diversitní anténa ve skle, držák nápojů, dálkové otevírání víčka palivové nádrže, elektricky nastavitelné obě přední sedadla, řidičova s pamětí, elektronický program stability ESP, hlavové opěrky vzadu - 3 kusy, imobilizér elektronický, klíček s dálkovým ovládáním zamykání vozu, kolenní airbag řidiče s deaktivací airbagu spolujezdce, kotoučové brzdy zadní - Geomet D, loketní opěra vpředu, mlhové přední světlomety s funkcí Corner licht, nekuřácké provedení, nákladová podlaha vzadu, odjištění víka zadních výklopných dveří vnitřní (elektricky), odkládací schránka v kufru, ovladač pro rádio, potah sedadel – tkanina, prodloužený servisní interval, rádio "BOLERO" 2-DIN s integrovaným CD měničem (6CD), MP3, s kontrolou zapnutí bezpečnostních pásů, s neuzamykatelným víkem odkl. schránky a s osvětlením, s ukazatelem vnější teploty, schránka na brýle, set na opravu pneumatiky, signalizace vzdálenosti při parkování (senzory vpředu a vzadu), sluneční clona s make-up zrcátkem, osvětlená u řidiče a spolujezdce, střední konzola, síťový program, tempomat, ukazatel kontroly tlaku v pneumatikách, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce pro ostřikovače, vestavba audio přípojky, vnitřní zpětné zrcátko automaticky odcloněné, vnější zpětná zrcátka s pamětí, s automatickým stmíváním, elektricky sklopná/nastavitelná/vyhřívaná, vrstvené čelní sklo tónované, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla,vyhřívání předních a zadních sedadel, vyjímatelný vak "UNIBAG", zadní sedadlo nedělené, zadní opěradlo s loketní opěrou dělené a sklopné, zakrytí zavazadlového prostoru odklopné, řízení s posilovačem se závislostí posilovacího účinku na rychlosti Servotronic, bez rezervního kola, disky z lehké slitiny 7J x 17 VENUS, nárazníky lakované v barvě vozu (s chromovou lištou), ochranné boční lišty dveří, chromované, pneumatiky 225/45 R17 94W/Y, přídavný nápis v základním provedení, vnější zpětné zrcátko v barvě vozu, vnější zpětné zrcátko vlevo, asferické, zpětné zrcátko vpravo, konvexní, chromový paket, hlavice řadící páky z kůže, madlo ruční brzdy z kůže, multifunkční volant, pedálové ústrojí "Standard", prahové nástupní lišty, vkládané tkané koberce Kč
Cena testované sestavy 863 700 Kč
Výbava testované sestavy "SOUND SYSTEM" (10 reproduktorů, digitální equalizér) (+10.100 Kč), navigační systém s dynam. modulem "COLUMBUS" 2-DIN, "MAXI DOT", TV tuner (+44.000 Kč), ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, asistent rozjezdu do kopce, kontrola tlaku v pneumatikách (+2.000 Kč), interiér "EMORY" (kůže/umělá kůže/"ALCANTARA"), držák nápojů v zadní loketní opěře (+50.400 Kč), kola z lehké slitiny "LUXON" 7,5Jx18" - 4 ks s leštěným povrchem (+9 000 Kč), parkovací asistent, signalizace vzdál. při parkov.(senzory vpředu a vzadu), ESP včetně ABS+MSR+ASR+EDS+HBA, "MAXI DOT" (+14.100 Kč), Šedá Platin metalíza (+15.200 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.4 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 595 / 1700
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1477 / 638
Rozměr pneu: 225/40 R18
Škoda Superb 1,4 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Delfin2
20. 4. 2013 12:25
Re: Pro pána boha...
Niekto kto jazdí 10km do mesta a späť,ročne 15-17t km tak je zbytočná 1,8TSI.1,4TSI si svoju klientelu nájde.
24. 10. 2012 17:51
Re: Jedna drobná...
známy ten motor má a dlouhodobý průměr má cca 7,6 litrů a při 130km/h to nežere víc jak 8litrů
19. 10. 2011 19:40
Re: superb
Je mi jedno, jestli něco stojí 150 a koupím to bez slevy v jednom obchodě a v druhém to mají za 200 a dostanu 25% slevu. Vadí mi, pokud obchod nasadí základní cenu nad doporučenou a vytvoří imaginární slevu, která vrátí cenu tam, kde měla být celou dobu. To vnímám jako snahu mě oklamat a mám chuť seznámit odpovědnou osobu s mým teleskopickým obuškem.

Mohl jsem si vzít levnější verzi a nechat si dobastlit chybějící věci, ale to není můj styl. Chtěl jsem Mazdu 6, ale nebyl jsem ochoten zaplatit téměř 900 tisíc za verzi, která by uspokojila mé požadavky. Svého rozhodnutí nelituji, to Mazda přišla o zákazníka. Já jsem ušetřil, investoval a nakonec nakoupil o třídu výš.
Avatar - miromen
19. 10. 2011 15:05
Re: Spotreba :)
No ja osobně mam krom koncernu ještě zkušenost s jednim Fordem a tam se o přesnosti moc mluvit nedalo. Par lidi už psalo že i u noveho Focuse je to dost nepřesne. Znama nepřesnost je i u staršich Toyot až na vyjimky u novych nevim. Na jinych strankach byla diskuze o přesnosti palubaku a ty koncernove pařili podle zkušenosti k těm přesnym.
19. 10. 2011 14:57
Re: Spotreba :)
Nemam nic proti koncernu, ale doteraz som mal take info, ze PP je dost nepresny a ked s tym majitel pride do servisu, tak mu ho bez problemov nastavia presne.