Služebním autem na dovolenou nebo soukromým do práce. Jaké jsou výhody a nevýhody?

Auto, které se využívá k pracovním účelům, podléhá vždy specifickým pravidlům. Ať už se jedná o služební vozidlo uvolněné k soukromému použití, nebo naopak soukromé auto, jež má posloužit k práci. Obojí s sebou nese povinnosti i výhody a je dobré je mít v malíku.
Možnost využít služební auto k soukromým účelům patří mezi oblíbené zaměstnanecké benefity. Takový zaměstnanec zejména ocení, že se nemusí starat o vlastní vozový park, se vším, co to s sebou nese. Ovšem pozor. I služební auto, přestože ho zaměstnanec dostane od firmy k bezplatnému užívání, ho nějaké peníze stát bude. Projeví se totiž ve výši hrubé mzdy, od které se odvíjí zdanění.
Jak se odrazí služební vůz na výplatě?
Zaměstnanec může získat vůz bezplatně k soukromému užívání. Podle zákona se ale v takovém případě jedná o součást takzvaného nepeněžního příjmu. A jako takový se přičítá k hrubé mzdě a podléhá zdanění.
Dlouhodobě platilo, že se hrubá mzda zaměstnance, který využívá služební vozidlo pro soukromé účely, v rámci bezpeněžního příjmu navyšovala o jedno procento ze vstupní ceny vozu. Tedy v případě auta za milion korun poskočila hrubá mzda o deset tisíc. V roce 2022 přibyla ještě půl procentní sazba vstupní ceny vozu. A to u aut, která jsou bezemisní či nízkoemisní. Počínaje lednem letošního roku pak v rámci konsolidačního balíčku přibyla ještě jedna, čtvrtprocentní sazba ze vstupní ceny vozu. Ta nově platí pro všechny ty, kteří k soukromým účelům využívají služební vozidla poháněná elektřinou, případně vodíkem nebo jiným bezemisním palivem.
Pokud by částka navýšená o nějaký z těchto koeficientů byla nižší než tisíc korun, bude se za zdanitelný příjem v takovém případě posuzovat právě tisícovka. Navíc i kdyby dotyčný využíval služební auto jen na jednu jízdu, bude se mu dodaňovat, jako by v něm jezdil celý kalendářní měsíc. Vždy se totiž započítává celý měsíc, po který měl vůz od svého zaměstnavatele k soukromým cestám k dispozici. Nehledě na to, jak moc toho v něm najezdil.
Kdo za co platí a zodpovídá?
Kdo v takovém případě hradí náklady spojené s užíváním vozu? Například servisní prohlídky, stejně jako povinné ručení, jdou za vlastníkem a provozovatelem vozu, tedy zaměstnavatelem. Naopak u pohonných hmot či poplatků za parkování v rámci soukromých jízd si musí obě strany předem dohodnout, jak v takové věci budou postupovat. Za škodu způsobenou během používání auta pro soukromé účely zodpovídá v plném rozsahu zaměstnanec.
Soukromé auto k podnikání
A co když je situace opačná a vy nebo vaši pracovníci budete používat své soukromé auto za účelem spojeným s podnikáním?
I tady platí jasně daná pravidla. Nezáleží přitom, jestli se jedná o malého živnostníka nebo majitele velké firmy. Za používání auta, které není zapsané v majetku firmy, ke služebním účelům má takový pracovník nárok na kompenzace ve formě cestovních náhrad.
Jejich výše se aktualizuje každoročně a jsou součástí vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí. Ta v roce 2024 určovala osobním autům náhrady ve výši 5,60 korun za ujetý kilometr a 1,50 koruny za kilometr pro jednostopá vozidla a tříkolky. V případě delších služebních jízd pak zaměstnavatel nesmí zapomenout ani na náhrady za stravné, které činí nejméně 140 korun na den.
Komu se vyplatí nákup auta na firmu?
Řada podnikatelů si pořizuje auto do firmy s vidinou úspory na daních (a to i v zahraničí – pro více info se podívejte ZDE). Nákup vozu na firmu totiž umožňuje odpočet DPH a zároveň díky různým formám financování – například spotřebitelskému úvěru, nezatíží firemní rozpočet a cashflow. Pro porovnání a vybrání toho nejlevnějšího můžete využít SrovnavacPujcek.cz. Vyplatí se to v případě s. r. o., dále u společností uplatňujících skutečné náklady.
Při používání vozu, ať už soukromého, či služebního, k pracovním účelům počítejte s vedením knihy jízd. Ta je účetním dokladem, který slouží k ověření, za jakým účelem, kde a jak často bylo auto využívané. Podle toho je pak možné doměřit příslušnou daň.
Autor: Nikola Engelmann