Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sněmovna schválila šrotovné na auta v ceně do 500.000 Kč, speciální podmínky pro hybridy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (187)
Poslanecká sněmovna dnes přijala sociálnědemokratický návrh protikrizových opatření, který kromě jiného počítá se zavedením šrotovného, zrychlením odpisů nebo prodloužením doby podpory v nezaměstnanosti. Návrh je výsledkem kompromisní dohody s ODS.

Podle pozměňovacího návrhu exministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) se bude šrotovné ve výši 30.000 korun vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let.

Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun.

O peníze se bude žádat u Státního fondu životního prostředí. Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Podle schváleného Bursíkova návrhu bude peníze na šrotovné fondu poskytovat vláda ze státního rozpočtu.

Zavedení šrotovného vítají zástupci automobilového průmyslu i prodejci aut. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka motivační příspěvek zavedlo již deset evropských zemí a Česko jako významný producent automobilů bylo chápáno jako černý pasažér, který těží z podpory jiných zemí. "Příspěvky zavedené v evropských zemích na nákup nového vozu mají dosud pozitivní vliv nejen na produkci našich automobilek, ale i českých dodavatelů skupin, dílů a příslušenství vozidel," dodal.

Šrotovné vítají i prodejci ojetin, kteří již v několika případech stát předběhli a přišli s vlastní verzí pro vozy z druhé ruky. Podle ředitele komunikace AAA Auto Vladana Crhy opatření pomůže nastartovat celý tuzemský automobilový trh. "Po zavedení šrotovného na Slovensku a s tím spojené naší vlastní nabídky pro ojeté vozy se náš prodej na tamním trhu zdvojnásobil," dodal.

Proti jsou podle průzkumu hospodářské komory například zástupci malých a středních firem, kteří jej vnímají jako podporu několika velkých společností, zatímco drtivá většina podniků na něm bude tratit. Podle manažera tuzemské pobočky PricewaterhouseCoopers Ladislava Juzy jde o opatření, které zvýhodní jen určité výrobce prodejce a spotřebitele.

"Protože trh nových automobilů v ČR není příliš velký, zavedení šrotovného u nás patrně nebude významným přínosem pro nastartování ekonomiky jako celku, byť prodej konkrétních automobilů to určitě podpoří. Rozhodně dojde ke zvýšení obratu prodejců a návazně i výrobců automobilů, komponentů i náhradních dílů, což povede k vyššímu výběru přímých i nepřímých daní," dodal Juza.

Odborníci rovněž upozorňují na to, že prostředky vyčleněné na šrotovné v okolních zemích, jako je Německo či Slovensko, nedokázaly pokrýt zájem tamního obyvatelstva. "Prodeje určitých vozů vylétly raketovou rychlostí, některá malá vozidla byla vyprodána a bylo nutno doplnit zásoby z okolních zemí. Domnívám se, že nejinak by tomu bylo, pokud by šrotovné bylo zavedeno i v České republice," uvedla Petra Šafková z PwC.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (187)
Avatar - Hammunasakra
24. 5. 2009 15:03
Re: Milý megacruiser(e)!
V závěru vám VYPADL kousek věty:
"... zaplatíme potom VŠICHNi .. KROM oněch vůdců" ;-)
PS: A v ÚVODu máte CHYBNĚ uvedno, že ZAČÁTEK "žití na dluh" je rok 1989 - to přeci "ani NÁHODOU"! Socialistická ekonomika KULHALA na OBĚ nožičky již DÁVNO PŘEDtím a během 80tých let již poměrně DŮKLADNĚ (de facto BYLA na INVALIDNím vozíku)! ;-)
Pěkný den :-)
24. 5. 2009 11:54
Re: ?
Na dluh jsme začali žít v roce 89 a 20 let se tento dluh soustavně zvyšuje, i když až do milulýho roku krize nebyla. Dneska už je hodně přes jeden bilion korun (tisíc miliard) a nikoho to moc netrápí. Politici mají nakradeno, žádnou odpovědnost necítí, kdyžtak vše svedou na krizi. Letos se dluh zvýší snad o 150 miliard. Bohužel na dluh žije dnes celá světová ekonomika, tam kde je dýl tržní ekonomika, tam mají dluhy větší. Podle některých ekonomů je veškerý růst ekonomiky na dluh, k žádnému skutečnému růstu nedochází. Skutečná ekonomická krize teprve přijde (současně s krizí energetickou a potravinovou) a za neschopnost našich vůdců zaplatíme potom všichni...
20. 5. 2009 21:15
Re: a zase nemam narok
>:D :yes:
19. 5. 2009 19:24
Re: Hybrid
Můžeš mít pravdu,ale mám trochu jinou zkušenost.Dost prací,které mi na baráku dělali firmy nebyli zrovna kvalitně odvedené.On i projektant s letitou praxí se maličko seknul (bohužel né jen u mé stavby a nebyl to jedinný případ) a také to nebylo zrovna za hubičku.
Chybu totiž může udělat každý,takže jsem už na lecos zvyklý.Šlak by mě určitě netrefil.
18. 5. 2009 19:02
Re: Hybrid
Vzhledem k tomu,že leckteří vystudovaní strojírenští inženýři neumějí na autě vyměnit ani např. brzdové destičky (né,že by nechtěli,ale nevědí jako na to,nebo nejsou zruční),zato kdejaký zedník to umí,tak i to zateplování zvládne leckdy i laik.Nehledě na to,že je i dost lidí,kteří to mají,jako zaměstnání a poradí,nebo pomůžou,ne s posudkem a bez dotace,ale zaplatíš totéž,možná méně.