Sněmovna schválila šrotovné na auta v ceně do 500.000 Kč, speciální podmínky pro hybridy
Podle pozměňovacího návrhu exministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) se bude šrotovné ve výši 30.000 korun vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let.
Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun.
O peníze se bude žádat u Státního fondu životního prostředí. Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Podle schváleného Bursíkova návrhu bude peníze na šrotovné fondu poskytovat vláda ze státního rozpočtu.
Zavedení šrotovného vítají zástupci automobilového průmyslu i prodejci aut. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka motivační příspěvek zavedlo již deset evropských zemí a Česko jako významný producent automobilů bylo chápáno jako černý pasažér, který těží z podpory jiných zemí. "Příspěvky zavedené v evropských zemích na nákup nového vozu mají dosud pozitivní vliv nejen na produkci našich automobilek, ale i českých dodavatelů skupin, dílů a příslušenství vozidel," dodal.
Šrotovné vítají i prodejci ojetin, kteří již v několika případech stát předběhli a přišli s vlastní verzí pro vozy z druhé ruky. Podle ředitele komunikace AAA Auto Vladana Crhy opatření pomůže nastartovat celý tuzemský automobilový trh. "Po zavedení šrotovného na Slovensku a s tím spojené naší vlastní nabídky pro ojeté vozy se náš prodej na tamním trhu zdvojnásobil," dodal.
Proti jsou podle průzkumu hospodářské komory například zástupci malých a středních firem, kteří jej vnímají jako podporu několika velkých společností, zatímco drtivá většina podniků na něm bude tratit. Podle manažera tuzemské pobočky PricewaterhouseCoopers Ladislava Juzy jde o opatření, které zvýhodní jen určité výrobce prodejce a spotřebitele.
"Protože trh nových automobilů v ČR není příliš velký, zavedení šrotovného u nás patrně nebude významným přínosem pro nastartování ekonomiky jako celku, byť prodej konkrétních automobilů to určitě podpoří. Rozhodně dojde ke zvýšení obratu prodejců a návazně i výrobců automobilů, komponentů i náhradních dílů, což povede k vyššímu výběru přímých i nepřímých daní," dodal Juza.
Odborníci rovněž upozorňují na to, že prostředky vyčleněné na šrotovné v okolních zemích, jako je Německo či Slovensko, nedokázaly pokrýt zájem tamního obyvatelstva. "Prodeje určitých vozů vylétly raketovou rychlostí, některá malá vozidla byla vyprodána a bylo nutno doplnit zásoby z okolních zemí. Domnívám se, že nejinak by tomu bylo, pokud by šrotovné bylo zavedeno i v České republice," uvedla Petra Šafková z PwC.