Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šokující pravda o Plymouthu Prowler: Proč vlastně tohle retro vzniklo?

Plymouth Prowler
Plymouth Prowler
Plymouth Prowler
Plymouth Prowler
45 Fotogalerie
Diskuze (12)
Plymouth (a později Chrysler) Prowler, nebyl tím, čím se zdál. Ve skutečnosti se jednalo o tajný a nesmírně důležitý vývojový experiment.

Vzpomínáte si ještě na Plymouth Prowler, po skončení existence značky přejmenovaný na Chrysler Prowler? Roadster s vizáží hot rodů ze třicátých let a doutníkovým tvarem karoserie vyvolal spoustu emocí, jen málo z nich však byly pozitivní. Koho tohle auto dokázalo přesvědčit vizuálně, ten byl hrubě nespokojen s motorizací v podobě 3,5litrového V6 se skromným výkonem 217 koní, protože jeho zaměření si vyloženě říkalo o osmiválec. Ostatně prodeje této situaci odpovídaly, do roku 2002, kdy byla výroba ukončena, se prodalo pouze 11.700 exemplářů.

Pokud jde o mě, úplně jsem tomu nerozuměl, auto jsem viděl několikrát naživo a velmi se mi líbilo, ale já prostě mám rád netradiční design. Ale o to zas tak moc nejde, podstatnější ne, že prowler nebyl výsledkem nějakého epického alkoholového dýchánku, ale do detailů promyšleným projektem, v němž design hrál jen vedlejší roli, prozradil Tom Gale, tehdejší šéfdesignér automobilky, v rozhovoru pro americký Road & Track.

V polovině devadesátých let Chrysler zjistil, že mu trochu ujel vlak v oblasti konstrukce automobilů. Honda od roku 1989 vyráběla celohlinikový supersport, Audi v roce 1994 spustilo výrobu celohliníkové limuzíny A8 a byly indicie, že se tímto směrem chystají ubírat i další značky, zatímco zkušenosti Chrysleru s vývojem, konstrukcí i výrobou byly naprosto nulové. A tak designově kontroverzní model měl posloužit jako experimentální projekt, na němž si koncern Chrysler měl vše naostro do sebemenších detailů vyzkoušet - a to v naprosté tichosti, protože svět byl tak konsternován vzhledem a nepochopitelným motorem, že se nad hliníkovou konstrukcí s velkým podílem tehdy ještě nepříliš obvyklého lepení nikdo ani moc nepozastavil.

Ostatně zajímavé jsou i důvody použití šestiválce. Byly dva - ten první typicky stupidně marketingový - Chrysler chtěl být "zodpovědný". Ten druhý pak byl čistě praktický, auto mělo extrémně malé deformační zóny, které sotva stačily na V6 a V8 by se do prostoru mezi přední kola a kabinu nevešel. Gale ovšem připouští, že kdyby dostal do rukou takový projekt znova, trval by na osmiválci, je přesvědčen o tom, že by s ním byly prodeje výrazně lepší.

A ještě jeden důvod vedl ke vzniku prowleru - měl zvýšit kredit Chrysleru, jenž byl v té době nedostatečně "cool" a atraktivní koncepty, dovedené v některých případech zdárně do výroby, měly za úkol image koncernu zlepšit. A to se podle Galea povedlo, bez tohoto "divokého" období by Chrysler dnes nebyl tou značkou, jakou je.

Vstoupit do diskuze (12)