Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Společnost Tatra Trucks mění svou logistiku

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě a během své existence prošla řadou změn. Cílem těch nejnovějších je zefektivnit logistiku a výrobu.  

Společnost Tatra Trucks a.s. převzala kopřivnickou automobilku v roce 2013 a od té doby prošel významnými změnami management firmy, začaly narůstat prodeje a bylo potřeba zefektivnit výrobu.

Za tímto účelem angažovala společnost Tatra Trucks a.s. nového ředitele průmyslového inženýrství a logistiky Davida Sivčáka. Ten má zkušenosti se zaváděním efektivních způsobů řízení z mnoha průmyslových firem a v kopřivnické automobilce dostal za úkol jejich principy uplatnit.

Po prvních analýzách došel David Sivčák k závěru, že bude potřeba začít od interní logistiky, vykazující některé nedostatky a neefektivní kroky. Celý proces stál na důkladném zmapování všech procesů a materiálových toků a přísném dodržování plánování dvanáctitýdenního výrobně-logistického cyklu.

Kromě interní logistiky se velice důležitou součástí změn stalo nové značení podlah, přesně vymezující, kde se který druh materiálu skladuje. Vylepšením prošel i centrální příjem, přesněji se vymezilo skladování dílů určených pro výrobu a vedle toho náhradních dílů, které mají jinou logiku výdeje.

Společnost Tatra Trucks a.s. uvádí, že v loňském roce se logistiku podařilo do značné míry nastartovat a v letošním roce už se má strategie štíhlého řízení více uplatňovat ve výrobě. Řada dalších logistických projektů má brzy následovat a do budoucna se pak uvažuje o nasazení systému řízeného skladu (WMS).

Vozidla značky Tatra z její současné nabídky jsou sestaveny z přibližně čtyř až šesti tisíc dílů. Automobilka vyrábí čtyři modelové řady, které mají přes sto základních kombinací a ty jsou považovány za standardní vozy, které se navíc rozdělují na další podkombinace.

Vysoká individualizace umožňuje vyrobit nákladní vůz skutečně na míru podle představ zákazníka, což se ovšem projevuje v nárocích kladených na logistiku. Plánování výroby v kopřivnické automobilce proto nyní počítá s tím, že prakticky každý vůz může být originál a katalog vozů tak slouží jako podklad, z něhož zákazníci vycházejí při svých požadavcích. Díky standardizovanému systému lze určit, jak dlouho bude trvat úprava dokumentace speciálního vozu před začátkem výrobního cyklu.

Změny v logistice souvisí i s exportem vozidel značky Tatra do zahraničí, kam například v roce 2017 mířilo 67 procent vyrobených a prodaných nákladních automobilů. Právě s přepravou na delší vzdálenosti souvisí logistický projekt, který probíhal v Kopřivnici po celý loňský rok, protože společnost Tatra Trucks a.s. dříve dostávala reklamace, které souvisely s nevhodným balením.

Nově proto začala používat například senzory náklonu a otřesu, inhibitory proti korozi s alufólií, jednotlivé vrstvy dílů uložených v bednách se nově prokládají, podvozky a motorový prostor se balí do smrštitelné fólie a pro plánování uložení beden do kontejnerů se používá softwarový nástroj EasyCargo.

Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

16. 4. 2019 22:52
Oops
:no: Hlavne, ze maji ve firme frikulina Mohapla >:D