Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

Václav Pavlečka
Diskuze (144)
Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak v roce 2006 došlo k mírnému nárůstu.

Nejnovější statistika produkce CO2, která se stává alfou a omegou budoucnosti většiny automobilek na evropském trhu ukazuje, že rozdíly mezi výrobci rostou. Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak došlo k mírnému nárůstu. A to i přesto, že doba, kdy mají být definitivně stanoveny přísné evropské normy, se nezadržitelně blíží.

Tvrdě proti automobilkám

Data pro výzkum zpracovala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí fungující v rámci Evropské unie. Netřeba dodávat, že následná zjištění budou sloužit jako munice proti automobilové lobby, která se v Bruselu snaží dohodnout určitou pružnost chystaného omezení emisí CO2, a to například v závislosti na hmotnosti vozu. Evropská unie naopak není spokojena s pomalým růstem hospodárnosti vozů.

Účel výzkumu potvrzují i slova šéfa federace Jose Dingse: „Evropa potřebuje standardy pro emise CO2, které budou znamenat efektivní využívání paliva a ne standardy, které budou brát takové chování výrobců jako něco navíc.“ S kritikou přístupu automobilek zašel ještě dál: „Představení jednoho nebo dvou „eko“ modelů nestačí, abychom dostatečně bojovali proti klimatickým změnám, zvyšujícím se cenám ropy a narůstající závislosti Evropy na dovozu této suroviny.“ Jeden „eko“ model průměr nezmění zejména v situaci, kdy jeho objem prodeje představuje zanedbatelný zlomek v odbytu značky nebo výrobce.

Pohoršili si Němci

Za loňský rok se dařilo snižovat spotřebu, a tedy i emise CO2, především japonským výrobcům aut. Toyotě klesly v její flotile emise CO2 v průměru o 5 %, což je nejvíce ze všech konkurentů.

Na opačném konci stojí DaimlerChrysler (v roce 2006 fungoval jako německo-americký koncern – dnes již jen jako Daimler), u jehož vozů naopak objem vypuštěného oxidu uhličitého vzrostl o 2,8 %. Také u Volkswagenu nebudou z výsledků nikterak nadšení, neboť koncernové vozy v průměru vypustily o 0,9 % více CO2 v roce 2006 než rok předtím. Vinu nese zvyšující se hmotnost flotily německých producentů (viz tabulka), respektive například vyšší zájem zákazníků o velké vozy třídy SUV.

Nutno podotknout, že studie sleduje čísla z roku 2006 a od té doby se filosofie evropských, a zejména německých, automobilek do značné míry posunula směrem k „zeleným“ modelům. Ovšem na další průzkum, která toto směřování potvrdí či vyvrátí, si budeme muset ještě počkat.

Z každého trendu však existuje výjimka. A tak jako Suzuki vybočuje z výborných japonských výsledků tím, že flotila tohoto producenta produkuje meziročně o 1 % více C02, tak například německé BMW vybočuje z trendu tím, že se mu podařilo snížit emise CO2 za stejné období o 2,5 %.

Průměrné množství emisí CO2 u jednotlivých výrobců
.Průměrné emise CO2 [g/km]Průměrná hmotnost vozů [kg]
Výrobce20052006změna [%]20052006změna [%]
Toyota161153-5,00%n/an/a-
Honda160154-3,80%n/an/a-
PSA Peugeot Citroen146142-2,70%12911282-0,70%
BMW188184-2,50%15401537-0,20%
Mazda177173-2,00%n/an/a-
Nissan171168-1,60%n/an/a-
Hyundai168167-0,80%n/an/a-
Renault148147-0,80%129412940,10%
Fiat145144-0,50%115011903,50%
Ford163162-0,50%137813931,10%
General Motors157157-0,30%130913362,10%
Volkswagen Group1651660,90%144414601%
Suzuki1641661,80%n/an/a-
DaimlerChrysler1821882,80%149915614,10%
Průměrné množství emisí CO2 u skupin výrobců dle původu
němečtí výrobci aut souhrnně1721730,60%147114921,40%
francouzští výrobci aut souhrnně147144-1,90%12921287-0,40%
francouzští a italští výrobci aut souhrnně147144-1,60%126112620,10%
japonští výrobci aut souhrnně166161-2,80%n/an/a-

Mezi výrobci vedou Peugeot a Citroen

Dle údajů EU má průměrně nejnižší emise CO2 v celé své flotile Peugeot a Citroen – 142 g/km. Dvojkou je pak italský Fiat se 144 g/km. Na třetím místě je opět francouzská automobilka – tentokrát Renault s průměrem 147 g/km. Na dalších příčkách jsou pak výrobci japonské provenience, počínaje Toyotou.

Pořadí výrobců a automobilových koncernů za rok 2006
PořadíVýrobcePrůměrné emise CO2 [g/km]
1.PSA Peugeot Citroen142
2.Fiat144
3.Renault147
4.Toyota153
5.Honda154
6.General Motors157
7.Ford162
8.Suzuki166
9.Volkswagen166
10.Hyundai167
11.Nissan168
12.Mazda173
13.BMW184
14.DaimlerChrysler188

Václav Pavlečka
Diskuze (144)
26. 11. 2007 08:57
Re: emise
Daniel, Daniel...
26. 11. 2007 08:33
Re: Po nás potopa...
Tak to kričíš už po funuse. Mal si si privstať, také veci si si mohol užívať pred 30-40 rokmi. Dnes letí ekológia...
26. 11. 2007 08:31
Re: Standardy kazdeho
protože je to DanielDesign - alespoň se snaží diskutovat
26. 11. 2007 07:50
Re: proc prokrista
Priemer je priemer, motory samé osebe môžu byť vynikajúce, ale keď výrobca produkuje veľa veľkoobjemových a vysokovýkonných jednotiek, je jasné, že to priemer pokazí. Ako napríklad Fiat, montuje oveľa viac malých motorov a na priemerných hodnotách sa to jednoznačne prejavuje. Chyba nie je v motoroch, len v ich veľkých dimenziách. Keby BMW nemontovalo väčšie motory ako spomínané dvojlitre, určite by bolo na popredných miestach. :-)
Avatar - skejpa
25. 11. 2007 11:22
Re: proc prokrista
no vsak jo... ale to nemeni nic na tom ze to spousta lidi nevidi :-)