Spy Photos: Saab 9-5 - Poslední fotografie před premiérou
Světová premiéra nového velkého Saabu se blíží. Asi už na podzimním autosalonu ve Frankfurtu jej uvidíme. Po 12 letech s první generací devět-pětky přichází jeho nástupce, blízký příbuzný velkých modelů GM s uspořádáním vše vpředu a možností zástavby pohonu všech kol.
Nové snímky a také starší skici ukazují velký automobil směřující na hranici střední a vyšší střední třídy, proti Volvu S80 a německé konkurenci. Hlavním konkurentem je podle interních standardů Saabu Audi A6. Saab ale uvažuje výrazně nižší počty vyrobených a prodaných vozů, čemuž byla přizpůsobena nákladová struktura a výrazně nižší bod zvratu určující počet vyrobených vozů od něhož je výroba zisková. V průměru za celý životní cyklus by mělo v Trollhättanu vznikat asi 40 tisíc Saabů 9-5 ročně.
Splývavá neskutečně dlouhá záď s ladnými proudnicovými tvary je dnes v módě, ale Saab se spíše vrací k tradici populární řady 9000. Technika pochází opět hlavně od GM, dárcem orgánů (platforma Epsilon 2) je tentokrát evropské auto roku 2009 - Opel Insignia - což nemusí být nakonec na škodu.
Motorová škála je tradičně postavena na čtyřválcích s přeplňováním, ale objeví se v ní i šestiválce. Základní jednotky 2,0T BioPower (140 kW) a 2,0T BioPower (162 kW) budou velmi populární ve Švédsku, kde program podpory paliva E85 zlepšuje ekonomickou výhodnost pro koncové zákazníky, pravděpodobné je však i zařazení jednodušších benzinových verzí. Šestiválcová paleta začíná u koncernového motoru GM 2,8T V6 (191 kW) a pokračuje s 2,8T V6 XWD (220 kW). Jak už zkratka napověděla, bude mít tentokrát Saab 9-5 pohon všech kol, převzatý z menší řady 9-3, resp. z Insignie. Konstrukce vychází z moderního řešení firmy Haldex, k dispozici by měl být i zadní nápravový diferenciál se zvýšenou svorností.
Naftová řada je převzata z nabídky nových nebo modernizovaných motorů používaných v GM. Čtyřválec 2,0 TiD (118 kW) doplní dvojitě přeplňovaná jednotka 2,0 TTiD (140 kW), vrcholem nakonec zřejmě nebude šestiválec 2,9 TiD V6 XWD (184 kW) s pohonem všech kol. GM jej údajně vyškrtlo z nabídky, takže se nedostane do Insignie ani do 9-5.
Kombi by mělo být představeno v roce 2010.