Srovnávací test: Alpina B5 vs. BMW M5 vs. Mercedes-Benz E 63 AMG
Když se úspěšní manažeři chtějí vytáhnout a vyřádit i ve všední pracovní den, obvykle sáhnou po německých superautech: bavorské alpině nebo BMW, případně Mercedes-Benzu/AMG ze Švábska. Vysoce výkonné sportovně cestovní sedany patří k tradičním specialitám, vyhledávají je i labužníci ze zámoří.
Nejraritněji působí Alpina, poměrně malý podnik z Buchloe. Sedany BMW s nemalým úspěchem šlechtí od roku 1978, důvěra mnichovské automobilky je tak vysoká, že se na alpiny navzdory podstatně vyššímu namáhání jejich hnacího řetězce i karoserie v plném rozsahu vztahují záruky platné pro slabší bavoráky. K testu se dostavila neobvyklá barevná kombinace, tradiční alpinskou modř nahradila tmavá zeleň. Modré zůstaly jenom přístroje v kapličce před volantem. Tradici připomínají dvacetipaprsková litá kola. Obchodní zástupci prý doufají, že usedlejší barvy jim pomohou získat klienty z řad manažerů. Proto v interiéru nehledejte strohý závodnický kevlar, ale kvalitní dřevo a velejemnou kůži.
Technické údaje | Alpina B5 | BMW M5 | Mercedes-Benz E63 AMG |
Motor | přeplň. zážehový osmiválec DOHC | zážehový desetiválec DOHC | zážehový osmiválec DOHC |
Zdvihový objem | 4398 cm3 | 4999 cm3 | 6208 cm3 |
Výkon | 368 kW při 5500/min | 373 kW při 7750/min | 378 kW při 6800/min |
Točivý moment | 700 N.m při 4250/min | 520 N.m při 6100/min | 630 N.m při 5200/min |
Převodovka | samočinná šestistupňová | samočinná sedmistupňová | samočinná sedmistupňová |
Zavěšení vpředu/vzadu | víceprvkové/ víceprvkové | víceprvkové/ víceprvkové | víceprvkové/ víceprvkové |
Pneumatiky | 245/35 ZR 20 a 285/30 ZR 20 | 255/40 ZR 19 a 285/35 ZR 19 | 245/40 ZR 18 a 265/35 ZR 18 |
Palivová nádrž | 70 l | 70 l | 80 l |
Rozvor náprav | 2890 mm | 2890 mm | 2855 mm |
Vnější rozměry | 4840 x 1850 x 1460 mm | 4855 x 1845 x 1470 mm | 4850 x 1820 x 1485 mm |
Zavazadlový prostor | 0,520 m3 | 0,500 m3 | 0,540 m3 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1875/385 kg | 1855/445 kg | 1945/420 kg |
Největší rychlost | 314 km/h | 250 km/h 2) | 250 km/h 2) |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,7 s | 4,7 s | 4,5 s |
Spotřeba paliva (na 100 km) | 18,6/8,7/12,3 l | 22,7/10,2/14,8 l | 22,3/9,8/14,3 l |
Základní cena | 3 090 000 Kč 1) | 2 708 800 Kč | 2 938 000 Kč |
Poznámka: 1) Značka Alpina není v Česku oficiálně zastoupena, dovoz B5 však lze sjednat individuálně. 2) Elektronický omezovač.
Vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru vychází z bavoráckého čtyřlitru (BMW 540i/225 kW) a vznikl důkladnou tuningovou přestavbou. Od předního konce klikového hřídele je vyveden pohon radiálního dmychadla. Tím, že se jeho rotor neroztáčí se zpomalením způsobeným krátkodobým nedostatkem výfukových plynů jako u klasického turbodmychadla, může se alpina spolehnout na takřka lineární nástup plnicího tlaku, tedy charakteristickou přednost kompresorů. Proti nim je ale použité řešení efektivnější a spolehlivější.
Aby si zákazníci dobře pamatovali hodnoty výkonu a točivého momentu, zaokrouhlili je konstruktéři na půl tisícovky koní (368 kW) a sedm set newtonmetrů. Výsledkem je tak impozantní zátah a dravý rozběh, že se větší desetiválec BMW M5 dostane do vedení až po překročení 150 km/h. Ohňostroj špičkových parametrů není uhašen neúměrnou spotřebou, alpina zůstává o dobré dva litry úspornější než její atmosféričtí konkurenti s vyšším zdvihovým objemem motoru. Nad dunivou kulisou V8 občas navíc zazní oslavné píšťalové fanfáry dmychadla.
BMW M5 je nejen kvůli atypickému desetiválci z jiného těsta. Až kolem vás prosviští, spolehlivě ho rozeznáte podle čtyř koncovek výfuku (alpina má dvě). Málokdy se nám do ruky dostane agregát s tak vyhraněnou zálibou v extrémních otáčkách. Točivý moment vrcholí o 1850/min výš než u alpiny, největší výkon může využít jenom ten, kdo se pustí do stratosférických 7750/min. Nechce se ani věřit, že se tvůrci rychloměru nespletli, když červené pole namalovali až od 8250/min.
Provozní náklady a záruky | Alpina B5 | BMW M5 | Mercedes-Benz E63 AMG |
Servisní interval | proměnlivý/2 roky | proměnlivý/2 roky | proměnlivý/2 roky |
Záruka proti prorezivění | 12 let | 12 let | 30 let |
Záruka celková | 2 roky/bez omezení km | 2 roky/bez omezení km | 2 roky/bez omezení km |
Záruka mobility | 5 let | 5 let | 30 let |
Myslíte si, že deset válců a čtyřicet ventilů se dává do pohybu spíš váhavě? Túrování motoru vás rychle vyvede z omylu. Nezvyklý počet válců dává specifický zvuk, je to břinkavě kovové pojetí ódy na radost z pohybu. Velkou zásluhu na výtečných jízdních vlastnostech a agilitě M5 má převodovka SMG se sedmi stupni, s automatikou i manuálním režimem. Rychlost přeřazení a schopnost vycítit představy řidiče o vhodném okamžiku změny rychlosti je vskutku pozoruhodná. Šestistupňová samočinná protiváha v alpine, s mírnými úpravami převzatá ze sériových BMW, nezapře primárně komfortní nastavení.
Na okruhu zvítězilo BMW M5 také díky superpřesnému řízení a sportovně tuhému pérování. Alpina je výrazně komfortnější, což oceníte při delší jízdě. V zatáčkách se ovšem záď B5 chová neklidněji, s vypnutým ESP mírně ustřeluje. Řízení sice postrádá strmost M5, ale v zásadě vyhovuje. Absolutorium si zaslouží báječné brzdy, jejichž destičky se do kotoučů zakusují s takovou zarputilostí, že skoro dvoutunový sedan zastaví na 33,8 metrech. I po zahřátí zůstává alpina lepší, než soupeři zastudena.
Mercedes v tomto ohledu handicapuje jeho o metrák vyšší pohotovostní hmotnost. AMG dodalo výborný podvozek dotahující se na M5. Řidiče od razantního projíždění zatáček odrazuje vágní řízení s malou zpětnou odezvou. V této třídě poněkud nezvyklé vzduchové pérování E 63 AMG mění supervýkonné grand tourismo v komfortní kočár, které na prudké změny směru reaguje jistou nervozitou – přitvrzení podvozku trvá vzduchotechnice o něco déle.
Naměřené hodnoty AutoBildu | Alpina B5 | BMW M5 | Mercedes-Benz E63 AMG |
Zrychlení 0-50/0-100/0-200 km/h | 1,9/4,6/14,5 s | 2,3/4,7/13,5 s | 1,9/4,5/15,0 s |
Pružnost 60-100/80-120 km/h | 2,0/2,6 s | 2,0/2,4 s | 1,5/2,6 s |
Brzdy studené/zahřáté ze 100 km/h | 33,8/35,4 m | 36,4/36,3 m | 35,5/36,9 m |
Stopový průměr otáčení | 12,1 m | 12,2 m | 11,2 m |
Vnitřní hluk při 50/100/130 km/h | 57/66/69 dB [A] | 60/67/70 dB [A] | 61/66/69 dB [A] |
Vnější hlučnost | 74 dB [A] | 74 dB [A] | 74 dB [A] |
Rozdělení hmotnosti vpředu/vzadu | 53/47 % | 52/48 % | 53/47 % |
Naměřená spotřeba (na 100 km) | 14,3 l | 15,2 l | 15,1 l |
Jízdní dosah na plnou nádrž | 490 km | 460 km | 530 km |
Pod kapotou E 63 AMG bije vidlicový osmiválec takřka americké kubatury 6,2 litru. To mu dodává důstojný hučivý bas a umožňuje dosáhnout největšího výkonu a točivého momentu v poměrně nízkých otáčkách. V razanci zrychlení je vůz srovnatelný s přeplňovanou alpinou, pružností se mu nikdo nevyrovná. Mercedes je asi nejvhodnějším kandidátem pro jízdy městem, kde vyniká nejlepší manévrovatelností. Díky objemné nádrži nebudete muset tak často tankovat vysokooktanový benzin. Navzdory špičkovému výkonu a rozsáhlé výbavě nabízí výrobce třicetiletou záruku mobility, což je šestkrát déle než na co si troufnou konkurenti. Musíte ovšem svědomitě plnit podmínky smlouvy. Těžko lze předpokládat, že po třech dekádách někdo bude ochotný platit drahý servis.
Cenové srovnání nemá jednoznačného vítěze. Šanci má BMW M5, a to díky základním 2 708 800 Kč i vyčerpávající standardní výbavě. Alpina se v Česku neprodává a přepočet vychází asi na 3 090 000 Kč, ovšem základní výbava obsahuje třeba i drahou navigaci. Mercedes-Benz E 63 AMG se nabízí za 2 938 000 korun.
Ceny a vybavení | Alpina B5 1) | BMW M5 | Mercedes-Benz E63 AMG |
Základní cena | 3 090 000 Kč | 2 708 800 Kč | 2 938 000 Kč |
Přední airbagy | S | S | S |
Boční airbagy vpředu | S | S | S |
Boční airbagy vzadu | 9405 Kč | 9405 Kč | 11 556 Kč |
Hlavové airbagy | S | S | S |
Stabilizační systém | S | S | S |
Elektricky ovládaná boční okna vpředu/vzadu | S | S | S |
Radiopřehrávač s CD | S | S | S |
Samočinná duální klimatizace | S | S | S |
Elektricky ovládaná vnější zrcátka | S | S | S |
Dálkově řízené centrální zamykání | S | S | S |
Dešťové čidlo | S | S | S |
Tempomat | S | S | S |
Palubní počítač | S | S | S |
Přední mlhovky | S | S | S |
Metalíza | S | S | 28 287 Kč |
Výsledná cena | 3 099 405 Kč | 2 718 205 Kč | 2 977 843 Kč |
Mimořádné doplňky | |||
Závěr zadního diferenciálu | 100 000 Kč | S | 86 240 Kč |
Elektrické ovládání předních sedadel | S | S | S |
Elektrické vyhřívání předních sedadel | S | S | S |
Bixenonové adaptivní světlomety | 12 825 Kč | 12 825 Kč | 34 669 Kč |
Kontrola tlaku v pneumatikách | S | S | S |
Parkovací čidla vpředu a vzadu | S | S | 23 457 Kč |
Navigační systém s DVD | S | 54 890 Kč | 86 930 Kč |
Kožené čalounění | S | S | S |
Elektricky ovládané střešní okno | - | 35 340 Kč | 36 221 Kč |
Poznámky: S = standardně, N = nedodává se, 1) Cena standardního a příplatkového vybavení je odhadem Auto Tipu podle situace na německém trhu.
Zájemci o speciál z Buchloe se musí obrnit proti nástrahám individuálních dovozů, záruky BMW ale zůstávají v platnosti. Navíc máte zaručenu ceněnou výlučnost, bude se za vás bít fascinující přeplňovaný osmiválec a můžete se spolehnout na nejlepší brzdy. Druhé místo jsme přiřkli BMW M5, nejryzejšímu sportovnímu nářadí s fenomenální převodovkou a perfektním řízením. Důstojný pán E 63 AMG je až třetí, protože tak docela nenaplňuje původní zadání. Je to spíše silný komfortní sedan, který připomíná ameriky, originály z USA ale strčí do kapsy mnohem vyspělejším podvozkem.
-ab/zv-
Foto AutoBild
Hodnocení
1. Alpina B5
+ Výlučnost, image
+ Nejsilnější přeplňovaný motor
+ Šťastně kompromisní pérování
- Pouze individuální dovoz
- Malá nosnost
- Nevhodná převodovka
2. BMW M5
+ Příznivá cena
+ Přesnost řízení a držení stopy
+ Rychle reagující převodovka
- Slabší brzdy
- Tvrdý podvozek
- Spotřeba a dojezd
3. Mercedes-Benz E 63 AMG
+ Pružnost motoru
+ Velkorysé záruky
+ Vzduchové pérování
- Dražší příplatková výbava
- Vyšší hmotnost
- Trvale zapnuté ESP
Kolik stojí rychlost 300 km/h? |
Před lety uzavřely prémiové německé značky nepsanou gentlemanskou dohodu, která ukončila nesmyslné závody ve zvyšování největší rychlosti. Hranici 250 km/h zvolily proto, že při ní mají šanci udržet kontrolu nad vozem i řidiči bez speciálního tréninku. Proto najdeme v technických průkazech mercedes i bavoráku cifru 250, byť bez zásahu omezovače by zvládly mnohem víc. Původní smlouva se ovšem začíná drolit. BMW vám za „pouhých“ 80 000 korun vyřadí elektronického hlídače z činnosti a M5 se pak zastaví na 305 km/h. Zároveň získáte vstupenku do kurzu, v němž vás připraví na záludnosti tohoto tempa a v bezpečí autodromu si vyzkoušíte schopnost rychlé reakce. U mercedesu za podobnou službu zaplatíte přibližně o 20 000 Kč více. Alpina se původní dohodou necítí vázána, schopnost dosáhnout 314 km/h máte v základní ceně. |