Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavební vozidla: Mercedes-Benz

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Stuttgartský výrobce posílá do terénního provozu speciální řadu Arocs, jíž v nižší hmotnostní kategorii sekunduje Atego 4x4.

S přechodem na emisní požadavek Euro VI došlo u Mercedes-Benzu k větší diverzifikaci modelových řad. Pro stavební sektor vznikl Arocs operující s celkovou hmotností od osmnácti tun. V rámci speciálního programu SLT (SchwerLast- Transport) může celková hmotnost vozidla dosáhnout úctyhodných 250 tun. Kromě již zmíněného Atega 4x4 lze ve stavebních podmínkách také velmi dobře uplatnit speciální model Zetros.

Dvojí zaměření

Sklápěče, domíchávače betonu, tahače návěsů a různé stavební nástavby lze nejlépe uplatnit na podvozky modelu Arocs. V nabídce jsou se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami se šestiválci o šestnácti výkonových stupních od 175 do 460 kW. Standard tvoří automatizovaná převodovka Powershift 3. Pro specifické požadavky stavebního sektoru výrobce vyvinul u řady Arocs dva modely Loader a Grounder zaměřené na užitečné zatížení či robustnost podvozku. Celkově jde o sedm druhů kabin ve čtrnácti variantách.

Užitečné zatížení

Mercedes-Benz určil řadě Loader co nejnižší pohotovostní hmotnost. Výsledek tvoří tahače návěsů 4x2 s mimořádnou užitečnou hmotností a domíchávače betonu 8x4/4 s celkovou hmotností dvaatřicet tun. Pohotovostní hmotnost těchto domíchávačů činí maximálně 9250 kg, proto dokážou přepravit 8 m3 betonu.

Variabilita modelu Arocs je extrémní a nabízí konstrukci pro všechny aplikace. Například dvounápravové tahače návěsů v konfiguraci 4x2 jsou samostatně konstruovanými typy vozidel.

Extrémní pevnost

Do nejtěžších podmínek patří model Grounder. Zvládne extrémní provoz například v kamenolomu nebo na staveništi. Díky robustní konstrukci podpořené například devítimilimetrové tloušťce podélných nosníků rámu se Grounder nemusí obávat mimořádných podmínek.

Arocs se od vozidel pro dálkovou dopravu Actros liší zejména výškou rámu a délkou převisů. Díky tomu nejsou nutné úpravy a přestavby u stavebních vozidel. Dvounápravový tahač Arocs může být objednán jako standardní vozidlo 4x2 s ocelovým nebo vzduchovým odpružením, ale také jako Arocs Loader 4x2 s minimální pohotovostní hmotností.

V nabídce se stavební model nachází také jako vozidlo s pohonem všech kol a celkovou hmotností dvacet tun, nebo jako Arocs Grounder 4x4. V současné době ani nechybí mnoho dalších variant, které dříve vyžadovaly speciální přestavby starší generace modelu Acros.

Tři zadní

Do sériové výroby se rovněž dostaly podvozky s jednou přední a třemi zadními nápravami. Navzdory do nedávné doby mimořádnému provedení sjíždí tento typ z největší továrny na nákladní vozidla ve Wörthu. Čtyřnápravové vozidlo tridem je postaveno na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Na poslední pozici je vložena řízená a zvedací vlečená náprava.

Tato konfigurace podvozku nachází uplatnění zejména s valníkovou nástavbou a nakládacím jeřábem pro přepravu stavebnin. Umístění nakládacího jeřábu na zádi u třínápravových vozidel i u klasických čtyřnápravových verzí by nebylo možné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tridem s velkým užitečným zatížením na zádi podvozku však tyto podmínky snadno zvládá.

Do stavebního sektoru se smíšeným provozem v terénu i po silnici se výborně hodí přídavný hydraulický pohon přední nápravy. Mercedes-Benz jej označuje HAD, který proti trvalému pohonu předních kol šetří hmotnost, náklady na naftu a dovoluje maximální rejd, ale nelze jej kvůli olejovému přenosu síly využívat bez přestávky po dlouhou dobu.

Jednoduchá montáž pro mix

Domíchávač betonu Arocs při pohotovostní hmotnosti 9,25 tuny může pojmout osm metrických centů betonu. Podvozek domíchávače betonu ve verzi Loader kombinuje lehký 10,7litrový motor OM 470 s kabinou S Classic Space. Výrobce uspořil další hmotnost v podvozku nahrazením klasické dvoumontáže zadních hnaných kol jednoduchou montáží pneumatik rozměru 385/65 R 22.5. Jejich rozchod byl rozšířen tak, aby vnější okraje zadních pneumatik se shodovaly s dvoumontáží a zajistily tak co největší stabilitu vozidla.

Do patnácti tun

Střední řada Atego zahrnuje hmotnostní rozpětí 6,5-16 tun. Pro všechny verze je standardně určen 5,1litrový čtyřválec OM 934. Celkové hmotnosti 10,5 a 13,5 tuny mají k dispozici 130 kW, nejtěžší patnáctitunové provedení 155 kW. Na přání lze získat i šestiválec OM 936. V nabídce rozvorů Atega 4x4 najdeme rozměr 3260 mm s možností na přání 3320 mm. Základní kabinu S Classicspace doplňuje na přání prodloužená. Mercedes-Benz nabízí pro Atego přímo z výroby retardér s permanentním magnetem, který nepodléhá opotřebení. Jeho brzdný moment dosahuje hodnoty 650 N.m.

Zetros

Do stavebního sektoru také patří model Zetros, který je primárně určen do nejnáročnějších podmínek včetně vojenských misí. Třínápravový podvozek má technickou maximální hmotnost čtyřicet tun.

Ladislav Černý
Diskuze (0)