Stellantis omezí výrobu v Turíně. O luxusní auta a elektomobily není velký zájem
Italské továrny Stellantisu sice nemají zavírat, ale omezení výroby je nevyhnutelné, vyplývá z rozhodnutí vedení koncernu. Fabrika v Mirafiori přestane produkovat tři modely na víc než měsíc.
Automobilový gigant Stellantis oznámil dočasné omezení výroby ve svém závodě Mirafiori v italském Turíně. V době od 2. prosince do 5. ledna se zastaví produkce elektrického Fiatu 500e a luxusních modelů Maserati GranTurismo a GranCabrio. Důvodem je pokles poptávky po elektrických vozidlech v Evropě a slabý zájem o luxusní automobily na americkém a čínském trhu.
Pro závod Mirafiori je vadnoucí poptávka po elektromobilech velkým problémem. Elektrická vozidla tvoří 97 % tamní produkce, přičemž segment elektrických městských vozů v Evropě zaznamenal v prvních deseti měsících letošního roku více než 50% propad oproti stejnému období loňského roku.
Přestože výrobní linky v Mirafiori budou dočasně zastaveny, administrativní kanceláře a výzkumná pracoviště zůstanou v provozu. Celkem tento závod zaměstnává na 13 tisíc lidí.
Celková výroba osobních vozidel Stellantisu v Itálii se v prvních devíti měsících roku 2023 propadla o 41 %. To by mohlo vyvolávat obavy z možného propouštění, ale koncern před nedávnem oznámil, že něco takového neplánuje – přinejmenším v Itálii.
Rozhodnutí o omezení výroby přichází v době rostoucího napětí mezi vedením Stellantisu a italskou vládou. Generální ředitel Carlos Tavares se dostal do sporu s Římem ohledně dotací na elektromobily a přesouvání výroby do zemí s nižšími náklady.
Stellantis oznámil, že v příštím roce bude potřeba navýšení státní podpory, která by pomohla financovat dočasné zastavení výroby a další opatření pro boj s nadvýrobou. Krok Stellantisu je ránou pro ambiciózní plán italské premiérky Giorgie Meloniové zvýšit automobilovou produkci v Itálii na 1 milion vozidel ročně do roku 2030.
Stellantis není jediným výrobcem, který čelí podobným výzvám. Koncern Volkswagen jedná s odbory na podmínkách omezování výroby, zavírání továren a propouštění zaměstnanců či alespoň snížení jejich mezd. Ford také omezuje výrobu elektromobilů v Německu a ruší 4.000 pracovních míst.