Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 500e 3+1
Fiat 500e 3+1
Fiat 500e 3+1
Fiat 500e 3+1
61 Fotogalerie

TEST Fiat 500 Electric 3+1 – Jen krásný být nestačí

Ondřej Šámal

Testovaný Fiat 500 Electric s doplňkovou výbavou stojí skoro milion. Není to na tak malé auto přece jenom moc? 

Design, interiér

Elektromobilita je nejžhavější téma v automobilovém průmyslu dneška i blízké budoucnosti. Osobně mám bezemisní auta rád. Jsou tichá, kultivovaná, dynamická a zejména ve městě jsou výrazně efektivnější než spalovací motory (neplatí to však obecně). 

Na dálnici to už taková sláva nebývá. Klesající účinnost elektrického motoru v kombinaci s mnohdy nepříliš aerodynamicky přívětivou karoserií velkých SUV a různých crossoverů bývá „smrtící“. V tu chvíli vám proklamovaný dojezd bohatě nad 400 kilometry začíná rapidně ubývat, abyste nakonec byli rádi, že na jeden zátah zvládnete cestu z Prahy do Brna.

Také proto jsou mi sympatické menší a lehčí elektromobily do města, kterých je však zatím relativně pomálu. Honda e vypadla z české nabídky, Dacia Spring je příliš utilitární, mini čeká generační obměna, Peugeot e-208 je fajn, stejně tak elektrický Opel Corsa, ale za srdce úplně nechytí. Zato Fiat 500 Electric je jiná káva.

Novodobá pětistovka se mi neokoukala ani šestnáct let od premiéry (ano, čas letí neskutečně rychle), bezemisní varianta je přitom ještě přitažlivější. Ačkoliv míří primárně na ženy, přiznám se, že po estetické stránce se líbí i mně. Jen bych ve výsledku raději volil jinou barvu. Odstín růžového zlata je na mě až příliš jemný.

Ve srovnání s konvenčním Fiatem 500 má bezemisní provedení například jiné přední světlomety. Místo kulatých čoček má půlkruhové reflektory s horní diodovou linkou. To je spolu s jinou přední maskou s velkým nápisem 500 asi nejvýraznější designový prvek, podle kterého oba modely rozeznáte. Elektromobil je také zhruba o šest centimetrů delší, příliš prostoru navíc ale nečekejte.

Video placeholder
Fiat 500e 3+1 • auto.cz

3+1

Testovaný model s přídomkem 3+1 sice přijíždí s přídavnými dveřmi na pravém boku za spolujezdcem, pohodlnější nastupování na zadní sedadla vás ovšem nečeká. Model 3+1 je v případě výkonnější varianty s 87 místo 70 kilowattů a větším akumulátorem (42 vs. 23,8 kWh) o 50.000 Kč dražší, velkou přidanou hodnotu v miniaturních dvířkách, která se navíc otevřou až po těch spolujezdcových, ovšem nevidím. Ano, máte sice o trochu lepší přístup do druhé řady, pro vzrostlého chlapa je ale výsledný otvor pořád malý i na pouhou manipulaci s nákladem na zadních sedadlech.

S prostorem to u Fiatu 500 Electric není nijak zvlášť ideální ani vepředu. O tom však malá auta jsou. Sám jsem kdysi začínal na 3,5metrovém Roveru 100 po dědovi, městské krabičky mám proto od té doby v krvi. Počítat musíte také s malým zavazadelníkem o objemu 185 litrů, z kterého vám však podstatnou část ukousne dobíjecí kabel a další příslušenství, jež se bohužel nevejde pod podlážku. Menší nákup sice převezete, větší předměty už ale budete muset složit do kabiny. Naštěstí žijeme v době, kdy vám takřka všechno přivezou až ke dveřím, takže tohle tak často řešit nebudete.

Fiat 500e 3+1Fiat 500e 3+1 | Svět motorů/Michal Kollert

Moderní retro

Horizontálně navržená palubní deska je pokryta příjemnými materiály. Velmi mě potěšilo adekvátní množství tlačítek. Těmi ostatně ovládáte také převodovku. Jenže velké knoflíky na středovém panelu ne vždy reagují na první stisknutí, což vás zejména v ucpaných městech, kde jsou rychlé reakce řidičů nutností, někdy zbytečně zdržuje.

Multimédia se středovým displejem o úhlopříčce na rozdíl od prvního testu z května 2021 už umějí česky, svižnost jim ale pořád trochu chybí.  

Výplně dveří jsou hlavně z tvrdých plastů, což trochu narušuje jinak příjemné pocity z dobře udělané kabiny. Dveře zevnitř otevíráte tlačítkem (podobně jako třeba v novém BMW 7), na což si rychle zvyknete. Ačkoliv nejsem žádné tintítko, na rozměry předních sedadel si stěžovat nemůžu. I se širšími zády se mi sedělo přiměřeně komfortně. Líbí se mi také pohodlnější pozice za volantem. Jestliže u běžné pětistovky musíte k pedálům natáhnout nohy, přičemž volant máte naopak docela blízko u těla, tady si připadáte jako v „normálním“ autě.

Motor, jízdní vlastnosti

Jako z praku

Kombinace 87 kilowattů s 220 newtonmetry a hmotností 1325 kilogramů obecně slibuje velmi temperamentní charakter. Ten je u růžového fiátku podpořen téměř okamžitými reakcemi elektromotoru. Na rozdíl od starších elektromobilů až s příliš bleskovou odpovědí na stlačení akcelerátoru si v 500 Electric při startu z místa nemusíte dávat takový pozor. Vůz se rozjíždí plynule, ovšem dostatečně svižně. Ostatně na 50 km/h jste již za 3,1 sekundy.

Fiat je nejen ve městě velmi hbitý. Krátká karoserie, těžiště nízko u země a hezky nastavené řízení s lehčím a méně citlivým chodem, ale slušnou přesností vás brzy ponoukne k tomu, abyste se provozem proplétali jako štičky. Zvlášť ve sportovním režimu se z cest z práce domů stávala velmi zábavná kratochvíle. Elán má však 500 i v módu Normal, který je na běžné ježdění ideální. Zato „plahočivý“ Sherpa otupuje reakce akcelerátoru, zvyšuje sílu rekuperace (tu si bohužel nemůžete sami nastavit, je svázána s jízdními režimy) a omezuje maximální rychlost na 80 km/h. S ním dosáhnete na dojezd okolo 300 kilometrů, v Normalu zhruba o čtyřicet padesát méně.

Malý Fiat 500 Electric totiž nepatří k nejúspornějším elektromobilům na trhu. Za týdenní test jsem se dostal na 14,7 kWh/100 km, Hyundai Kona v totožném režimu přitom zvládne o něco nižší čísla. Na druhou stranu roztomilý Ital je určen především do města, kde zmíněných 250 kilometrů ujedete za osm deset dní. V případě nutnosti můžete použít rychlodobíječku, 500 Electric totiž zvládá sosat elektřinu výkonem až 85 kW. V naprosté většině případů ovšem typický majitel malý fiat připojí k násobně slabšímu wallboxu, kde si vůz přes noc upije dle potřeby.

Fiat 500e 3+1Fiat 500e 3+1 | Svět motorů/Michal Kollert

Krása občas bolí

Součástí volitelného paketu La Prima za 53.000 Kč jsou vedle plně diodových hlavních světlometů, pevné prosklené střechy, prémiových sedadel s monogramem 500 a čalouněné palubní desky také atraktivní 17palcová kola s pneumatikami 205/45.

A právě v nich je kámen úrazu. Boční profil je nejen na české cesty příliš nízký. Schopnost gumy a odpružení absorbovat nárazy je dost omezen. Fiat sice kličkuje jako australský honácký pes, vy však očima skenujete vozovku a snažíte se vyhýbat dírám. Přitom u městského elektromobilu, který se musí většinu svého života vyrovnávat s poklopy od kanálů, různými výmoly, záplatami a dalšími nedokonalostmi, bych chtěl právě poddajnější podvozek, který toho dost odpustí. Hbitost bych měl až za tím.

Spojení zbytečně velkých kol s jednoduchou zadní nápravou znamená mírné odskakování na příčných nerovnostech. Ty však budete přejíždět krokem, jelikož si vyšší tempo stejně kvůli tvrdšímu šasi nedovolíte.

Závěr

Závěr

Fiat 500 Electric je krásný, charismatický, sympatický elektromobil, kterému je snadné podlehnout. Vedle tvrdšího podvozku ho ale trápí obvyklá nectnost bezemisních automobilů: vysoká cena.

Takhle hezky vyšperkovaný exemplář v základu začíná na 869.900 Kč. To už samo o sobě je na vyhraněné auto docela dost. Zvlášť když na výrazně větší a výkonnější Teslu 3 s proklamovaným dojezdem okolo 500 km potřebujete „pouze“ o 200 tisíc více. Americká automobilka totiž rozpoutala cenovou válku, na kterou ostatní výrobci zatím reagují pomalu. A Fiat je jedním z nich. 

Kdyby testovaná elektrická pětistovka začínala okolo 700 tisíc, bude mi dávat mnohem větší smysl. I s příplatky se ovšem blíží milionu, což je za nádherné, ale nedokonalé auto do města zkrátka příliš.

Nejlevnější verze modelu699.900 Kč (Výkon 70 kW, kapacita 23,8 kWh/500)
Základ s testovaným motorem819.900 Kč (Výkon 87 kW, kapacita 42 kW/500)
Testovaný vůz bez příplatků869.900 Kč (Výkon 87 kW, kapacita 42 kW/500 3+1)
Testovaný vůz s výbavou970.900 Kč (Výkon 87 kW, kapacita 42 kW/500 3+1 La Prima)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Hbitý jízdní projev
  • Dostatečný dojezd

Minusy

  • Vysoká cena
  • Tvrdší podvozek
  • Některé detaily v interiéru by mohly být kvalitnější
  • Omezená praktičnost daná charakterem vozu

Fiat 500 Electric 3+1
Cena základní sestavy
869 900 Kč
Výbava základní sestavy
Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, senzor stmívání, dešťový senzor, rozpoznávání dopravních značek, e-Call, detekce únavy řidiče, autonomní nouzové brzdění, systém varování opuštění jízdního pruhu + inteligentní rychlostní asistent, audiosystém s úhlopříčkou 10,25“, 6 reproduktorů, zásuvka 12V, zrcadlení chytrého telefonu
Cena testované sestavy
970 900 Kč
Výbava testované sestavy
Paket La Prima (53.000 Kč) zahrnující 17" kola z lehkých slitin, plně diodové světlomety, automatické dálkové světlomety, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, koberečky, chromované detaily, zatmavená zadní a boční okna, pevná prosklenou střechu, prémiová sedadla a volant s monogramem Fiat, čalouněná palubní deska), paket Comfort (32.000 Kč) zahrnující přední loketní opěrku a uzavíratelnou centrální konzolu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadla dělená a sklopná v poměru 50 : 50, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný prostor stěračů, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, bezklíčové odemykání a startování, zadní parkovací kamera, 360° parkovací senzory, systém varování mrtvého úhlu, metalický lak zlatá Rose (16.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
87 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
220 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
185 / 550
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1325 / 400
Fiat 500 Electric 3+1 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
3632
b) šířka (mm):
1683
c) výška (mm):
1527
d) rozvor (mm):
2322
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
470 / 660
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
960
k) šířka vpředu (mm):
1390
l) šířka vzadu (mm):
1310
délka sedáku vpředu (mm):
440
délka sedáku vzadu (mm):
360
výška opěradla vpředu (mm):
600
výška opěradla vzadu (mm):
600
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano