Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie: Elektromobily škodí víc než auta se spalovacím motorem

David Bureš
Diskuze (160)
Elektromobily se sice chlubí nulovými lokálními emisemi, samotnou elektřinu je ale třeba někde získat.

Automobilky rády zdůrazňují, jak jsou jejich elektromobily šetrné k životnímu prostředí. Studie norské Univerzity vědy a techniky ale tvrdí, že to není zcela pravda.

Autoři dokonce říkají, že výroba elektromobil přispívá ke globálnímu oteplování asi dvakrát více než výroba konvenčních automobilů se spalovacím motorem pod kapotou.

Elektromobily jsou totiž náročné na výrobu kvůli svým bateriím. V tomto ohledu jsou dle Norů dokonce toxičtější než konvenční auta a mohou snáze znečistit vodu. Norští vědci dále tvrdí, že by se mělo dbát na to, aby měly tyto díly náročné na výrobu dlouhou životnost a byly recyklovatelné.

Automobily s elektrickými motory moc nebodují ani při svém provozu, na což bývá často upozorňováno. Elektromobily se sice chlubí lokálními nulovými emisemi, zdroj energie, tedy elektřinu, je ale třeba získat z elektráren. A zrovna třeba ty uhelné moc šetrné k životnímu prostředí nejsou.

Autoři analýzy spočítali, že automobil s dieselovým motorem s životností 200.000 kilometrů je proti elektromobilu, u kterého je nutné v době jeho životního cyklu vyměnit baterie, k životnímu prostředí šetrnější.

Norští vědci zdůrazňují, že při svém provozu mohou být elektrické vozy přínosem pro životní prostředí, ne však za každých podmínek. Naše výsledky jasně ukazují, že je kontraproduktivní podporovat elektromobily v oblastech, kde se elektrická energie vyrábí pomocí uhlí nebo spalováním těžkého oleje, píší autoři v závěru své práce.

Elektrické automobily alespoň pomůžou s tím, že škodlivé látky budou emitovány u elektráren a ne v ulicích měst. Globálně ale emise nesnižují.

Snížit je mohou pouze v případě, že je elektřina pro ně získávána z obnovitelných zdrojů. V takovém případě elektromobily zlepšují kvalitu ovzduší a snižují závislost na fosilních palivech. Pokud však elektřinu není možné získat z obnovitelných zdrojů, mají ke snížení globálního oteplování pomoci spíše auta s účinnějšími spalovacími motory.

David Bureš
Diskuze (160)
25. 3. 2016 17:07
Prospěšný článek
Na první pohled se tento článek může zdát zbytečný, protože jen potvrdil, že Leaf s lepšími bateriemi dojede skutečně dále. Ovšem hlavní přínos tohoto materiálu tkví v tom, že dokazuje, jak jsou současné elektromobily v praxi špatně a těžko použitelné - těžké, drahé, s malým dojezdem (/a tedy nutností stále se křečovitě snažit o úspornou jízdu) a v případě Leafu i velmi ošklivé. Proto za tento prospěšný článek redakci moc děkuji! :-) :yes:
Avatar - Kuban
31. 1. 2013 07:35
Re: Jinak řečeno
tak zaprvé : Váš celý první odstavec nijak nevyvrací to co jsem říkal. Pak nechápu moc dobře vaší první větu.

zadruhé: Dízl vs benzín se objemem nedá srovnávat, musíš ho srovnávat výkonem.... Najednou člověk zjistí, že jsou spotřeby a vše úplně jinde než váš 1.6litrů (že si vůbec někdo dovoluje tohle psát) .... dlouhodobě si měřím svůj dízl s 2.0 duratecem... řekněme adekvátní srovnání, ikdyž mám o tak dobrých 25koní méně. Spotřeba ve městě je rozdíl 6litrů - stejná trasa krátky popojezd studené starty.... kombinovaně rozdíl v litrech 2.5l při mojí svižné jízdě a jeho eco....

Jsme u kamene pudla... To co vy si né a né přiznat... Pořád se bráníte čísly, spotřebou, vratností... Ale to že za tu cenu máte bídny provozní komfort je tristní!!! Benzín dává smysl až od velkých objemů, pro všední použití, ale to si ho musíš zaplatit.

Jo a mimoto... Tvrdit o servisnís nákladech že jsou dražší, když strovnáváš koncepčně 20tiletý rozdíl, tak to je vážně objektivní. Tím se tvůj přehled deklasuje na bod mrazu... Dokud nepochopíš, že výkon neznamená síla, a že atmosferické motory do 2000ccm jsou prostě slabé motory, přitom kdejaké TDi od VW je silnější jak kdejaká 2500ccm atmosféra v benzínu.... Čím silnější a modernější motor, tím bude dražší na servis, dokud nezevšední... Tahle logika mi je naprosto přirozená a platí u všeho bez ohledu na druh paliva, ale trollové se vždycky najdou.

Jasně jsem ti dal příklad, jasně jsem ti popsal fyzikální děj.. Jsi jen další troll co nechápe rozdíl mezi naftovým a benzínovým motorem??? Fyzika bicyklu je přesně odpovídající tomu co se odehrává v autě, ale tys to tak nějak ani nečetl viď? Ani sto se zamyslet, jak se vlastně s těma dízlovýma motorama jezdí že?

Ad teplota a krátké dojezdy... Krásná písníčka, hlavně těch lidí co ty dízly nemají... To že se motor nezahřeje, neznamená že trpí mnohem víc... Dízl se díky jeho nízkým provozním otáčkám tak nějak všeobecně méně namáhá, důvod proč taky nevyžadují superextra kvalitní oleje... Taktéž se olej tak rychle neznehodnocuje jako u benzínových vozů, které ano, se zahřejí rychlejí, protože aby jel musíš ho namáhat, ale že tyhle krátké pojezdy dělají 3x větší peklo s olejem nikoho neštve...

kdo je útlocitný, tomu nepatří auto do ruky... Každý vůz trpí krátkým pojezdem, každý vůz trpí mechanicky....
Dízl se nehodí do města a na krátké trasy hlavně z podstaty jeho věci, mnoho výkonu už v nízkých otáčkách, což v tom městckém provozu dost dobře není nutné.

ty se tedy hájíš tím, že nižší účinnost je lepší, protože rychleji zahřeje motor.... Zamysli se nad těmi tvými výroky občas.... To co ti nakuká servis nebo nějaký Článek, není paušální... Dízlové motory jsou mechanicky bytelné stroje a tvoje panika z teploty 70-80°C na rafičce chladící kapaliny jsou jen strašidlem pro dementy.... Mnohem podstatnější je teplota oleje, ale co ti budu povídat... ještě se začnu bavit s někým, kdo si myslí že ví o tribologii ne??? To už vážně ne, na to nemám sílu....

PS: a jen tak na okraj, KDYBY JSI ČETL dobře, tak prosazuji obojí, jen na rozdíl od mnohých, vím co kam patří a má své OPODSTATNĚNÍ.... A není dízl jako dízl a není benzín jako benzín!!!! Tím chci říct, že než archaickou atmosféru od VW, jdu bez debat do italských JTD... zatímco než německý TD PD i CR, jdu rozhodně do francouzských foukaných benzínů!!!!

A co atmosféra??? Logicky, nejsem *, to patří do minivozítek a motorek.... Ale to by jste musel něco troku vědět... Proto vám přeji, krásný život se slabými motory.... užívejte si ;-) Hlavně že si to dovedete odůvodnit naprosto lichými kecy...
30. 1. 2013 19:28
Re: Jinak řečeno
Pánové Kuban jste jediný preferuje to se však nesmysly psaní v diskusích. To, že v tomto, Irvin Gordon má opravdu pravdu. Přečetl jsem vaše příspěvky diskuze a vypadá to jako by se hádali děti ve školce, čí tatínek (Irvin) má větší péro! Nikdo z vás totiž nemá úplnou pravdu, protože obhajuje převážně své zájmy a své auto. Nedá se totiž říci, zda je lepší provoz na benzín nebo na naftu. Záleží totiž na účel ke kterému bude vůz využíván. Již několik let se živím prodejem nových vozidel a jedna z nejdůležitějších otázek je, na co bude auto používat, v jakém režimu a kolik Km za rok naběhne. Obecné platí to, že na krátké trasy např. do práce 15 km až práce bude lepší benzín protože se rychle zahřeje a jeho pořizovací cena i servis je levnější nevýhodou je o něco větší spotřeba. Diesel se zahřívá déle a hodí se lidem, kteří najezdí cca nad 25.000 Km ročně a převážně delší trasy, má menší spotřebu. Proto je u takto provozovaného vozidla výdaj za vývoje cen pohonných hmot důležitým měřítkem. Rozdíl u pořizovací ceny se tímto stírá., Nevýhodou ale zůstává dražší servis (a spotřební díly).
Pár reálných příkladů ze současnosti:
Spotřeba u osobního auta benzín vs nafta u stejného obsahu 1.6 je rozdíl cca 2l/100km =
rozdíl ve spotřebě cca 10.000 Kč při nájezdu 15.000 km / rok, což je tak nějak průměrný roční nájezd normálního smrtelníka.To znamená že návratnost dieselového motoru, který je o 50.000 Kč dražší by byla cca 5. let najeto (75.000 Km) až potom začne něco šetřit! Ale u nájezdu např. 40.000 Km ročně třeba u firemního vozidla je návratnost do roka a půl.a dříve a déle začne šetřit.
Takový automobil je zpravidla v majetku firmy na dobu 5 let kdy naběhne 200.000 Km a pak se zavčas prodá a vezme druhé. Za tuto dobu ušetřilo na palivu 90.000 Kč! Splnilo svůj účel. Ale pozor! bez započtení údržby / servisu u benzinového motoru současnosti vám do nájezdu 250.000 Km pravděpodobně odejde některá ze zapalovacích cívek sem tam nějaké čidlo a katalyzátor. U naftového to budou v vstřiky zajisté turbo pravděpodobně FAP filtr a možná i čerpadlo. Nepočítám ostatní věci protože jsou u obou vozů jinak stejné.Pozor nebavím se co kdysi bylo někde u 1.3MPi a 1.9 TDi ale o tom co bude a co nás ještě jen u nových motorů čeká! No a ejhle už ten nafta zas tak levný provoz mít nebude. Ono totiž diesel tehdy a nyní s euro 5 je úplně něco jiného.Takže jak pro koho a na jakou dobu?! Mám ten názor, že osobní auta současnosti jsou spotřební zboží s životností cca 10 let a nájezdům 200.000 Km, pak jde o to jestli se to vyplatí opravovat nebo raději koupit druhé-nové. A ještě jedna kuriozita, jaké auto se hodí na cestu do práce 4km az práce 4 km? Žádné! jezděte na kole nebo choďte pěšky! Tvrzení Vývojáři z vývoje ... a víte proč? Obecně studený motor nemůžete zatěžovat není ekonomický ani ekologický a při tomto provozu se výrazně snižuje se jeho životnost.
U benzíňáků vám to může začít házet chybu lambda na výfuku protože se nepřehřeje a ve výfuku bude "voda" výsledkem bude návštěva servisu nebo snížení výkonu a u diesely budete taky věčně jezdit se studeným motorem nebude to topit a musíte jít opatrně, abyste nedali zabrat Turbu zničíte DPF filtr atd. ....
Takže nedejte na řeči u piva v hospodě, že jedině diesel nebo jedině benzín a zamyslete se k čemu to auto chcete vy a ne nějaký. Doporučení: hlavně si kupte nový nebo zánovní auto v záruce, který nemá stočený kilometry
rozvážně vybírejte a zvažte k čemu a na co ho použijete a pak ho včas prodejte!
Avatar - Kuban
30. 1. 2013 16:27
Re: Jinak řečeno
ano, kodex slušného chování, mi v anonymních diskuzí opravdu pozbývá na smyslu, takže se omlouvám za zaujatost a ostrý tykající tón, dokud se bavím s avatarem je mi zdvořilost ukradená, ale to odbíhám.

vyplatí se mi to v evropských zájemců diesel?
- ano vyplatí, pokud si ho pořídí za slušné peníze. Takže to vezmu jinak, podnikatel či živnostník, si dobře rozpočítá jeho výhody, ten si tu cenu dovede rozložit, ale v rodině? Tam ho musíš jako funglovku vyloženě chtít, protože jinak nezbývá než kupovat ojetinu aby se ti "vyplatil"

jak je tomu se spolehlivostí?
- rozhodně lépe než si ochoten si připustit ;-) Nicméně i jí uznávám, že nové EURO nesmyslnormy opravdu podkopávají motorismu nohy... Dízly to zasahuje citelněji, ovšem trpí taktéž i koncepce benzínová ;-)

Já preferuji to, co má v ten daný moment smysl. Pro velké těžké auta dízl, pro malé lehké či sportovní benzín.... Turbobenzín jako kompromisní řešení... Bylo by mi opravdu stydno tvrdit, že jedno nebo druhé tu nemá co dělat.
29. 1. 2013 20:29
Re: Jinak řečeno
Dobrý den Kuban!

Ano jsem přečetl a rozuměl všem ale ...
vyplatí se mi to v evropských zájemců diesel, jak je tomu se spolehlivostí?

PS:- Vy se zase nedokážete chování slušně v diskusi, toto si prostě nevybereš !!!
A proto se opravdu vy jsou často obtěžování psaní v diskusích, že jste se nedozvěděli nic nového o čem jsou nejlepší motory s benzínem, je mi to ...
Můžete namítat, či protestovat to nebo zlobit se, to je však tak tomu pouze,
co s tím můžeš učinit. :-!

Zdravím Irvin Gordon společnosti benzín :yes: