Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Impreza – zůstalo jen jméno

Subaru Impreza
Subaru Impreza
Subaru Impreza
Subaru Impreza
32 Fotogalerie
Třetí generace modelu Impreza se již prodává na americkém i japonském trhu. Evropě se nová generace představila na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu. Nová Impreza se vydává novým směrem…

Image první (1992) i druhé (2000) generace Imprezy byla živena soutěžním naturelem, který byl cítit i v základní verzi se čtyřválcovou jedna-pětkou. Příliš vyhraněný design první generace se ve druhém vydání ještě vyostřil a teprve nedávný facelift udělal z Imprezy auto, které oslovovalo i zákazníky středního proudu. Pravověrní Subaristé už takové nadšení nevyjadřovali. Jaké to bude nyní?

Ve Frankfurtu se představila nová Impreza s osvědčeným pohonem všech kol Symmetrical AWD a čtyřválcovými motory 1.5R (79 kW/107 k) a 2.0R (110 kW/150 k). Verze s ručně řazenou, ale stále jen pětistupňovou převodovkou, mají opět možnost zařazení redukčního převodu. Zájemci o automatickou převodovku musí i nadále vystačit se čtyřstupňovým ústrojím. Zásadní novinkou je skutečnost, že pro Evropu bude vyhrazena pouze Impreza s karoserií hatchback.

design video golf focus subaru predstavujemedesign video golf focus subaru predstavujeme | Zdroj: acz
 

Subaru Impreza - srovnání dvou generací
RozměrSubaru Impreza IIISubaru Impreza IIrozdíl
Délka [mm]4415446550
Šířka [mm]174017400
Výška [mm]1475144035
Rozvor [mm]2620254080
Rozchod vpředu [mm]-1490-
Rozchod vzadu [mm]-1495-
Zavazadlový prostor [l]-395/--

Nová karoserie

Nová Impreza není jen dalším faceliftem druhé generace, ale je zcela novou - třetí - generací, která přichází s novým designem a především s pětidveřovou karoserií hatchback. Design vozu při jeho představení na dubnovém autosalonu v New Yorku vyvolal bouřlivé reakce, protože se zcela vzdálil původním tvarům Imprezy. Verze hatchback je dlouhá 4415 mm, široká 1740 mm, vysoká 1475 mm, má rozvor náprav 2620 mm a stopový poloměr otáčení 5,3 m.

Pětidveřový hatchback je v nabídce Imprezy novinkou a vedle něj se na autosalonu v New Yorku představil i tradiční čtyřdveřový sedan, který se pravděpodobně do Evropy oficiálně nedostane.

Podle tvrzení automobilky je karoserie nové Imprezy lehčí a pevnější než u předchozí generace a navíc v klíčových bodech je skelet zesílen přidáním vysokopevnostní oceli. Motor je uložen o 22 mm a mezinápravový diferenciál o 10 mm níž než dřív, pro dosažení co nejnižšího těžiště.

Novinkou jsou okenní rámy na dveřích, které mají přispívat k celkové tuhosti karoserie a nižší hladině vnitřního hluku v interiéru. Sedan i hatchback mají chromovanou masku, která má opět jako u předchozích provedení připomínat leteckou historii společnosti i když v poněkud jiném pojetí než u předchozích modelů.

Všechny nové Imprezy mají brzdová světla ze světelných diod.

design video golf focus subaru predstavujemedesign video golf focus subaru predstavujeme | Zdroj: acz
 

Interiér a bezpečnost

Ruku v ruce s novou větší karoserií přichází i nový prostornější interiér, který na rozdíl od exteriéru nevyvolává tak dramatické diskuze. Největší novinkou je nabídka navigace, která má své místo uprostřed palubní desky, na níž je i vstup pro MP3 přehrávač nebo video jack. Výrobce slibuje také lepší výhled z vozu.

U Subaru samozřejmě při vývoji nové Imprezy mysleli i na bezpečnost cestujících a v její výbavě jsou čelní, boční i hlavové airbagy nebo systém regulace jízdní dynamiky VDC (Vehicle Dynamics Control).

design video golf focus subaru predstavujemedesign video golf focus subaru predstavujeme | Zdroj: acz
 

Subaru Impreza - srovnání s konkurencí
RozměrSubaru ImprezaFord FocusVW GolfToyota Auris
Délka [mm]4415434242044220
Šířka [mm]1740184017591760
Výška [mm]1475148914851515
Rozvor [mm]2620264025782600
Rozchod vpředu [mm]-153515391524
Rozchod vzadu [mm]-153115281522
Zavazadlový prostor [l]-380350354

Opět ploché čtyřválce

Při pohledu na pohonné jednotky pro japonský trh to vypadá, jakoby se inženýři v Subaru bavili vymýšlením stále nových variant svých agregátů. Pro Japonsko je Impreza v základní provedení vybavena plochým čtyřválcem o objemu 1,5 litru, který podává nevyšší výkon 81 kW (110 k) při 6400 ot./min a nejvyšší točivý moment má hodnotu 144 Nm při 3200 ot./min. Silnější s taktéž atmosféricky plněným agregátem, tentokráte o zdvihovém objemu 2,0 litru, nenabízí jako jediná ze tří zatím představených variant japonských motorů variabilní časování ventilů AVCS a maximální výkon je průměrných 103 kW (140 k) při 5600 ot./min a točivý moment dosahuje svého maxima 186 Nm při 4400 ot./min. Nejvýkonnější verzí pro japonský trh je provedení S-GT s dvoulitrem o výkonu 184 kW (250 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 333 Nm při 2400 ot./min. Emise CO2 se u tohoto motoru mají pohybovat okolo hodnoty 179 g/km.

Všechny modely pro Japonsko mají nádrž na 60 litrů paliva a ke všem je možné si objednat čtyřstupňovou automatickou převodovku místo standardní pětistupňové manuální.

design video golf focus subaru predstavujemedesign video golf focus subaru predstavujeme | Zdroj: acz
 

Pro americký trh jsou Imprezy vybaveny plochými čtyřválcovými boxery o objemu 2,5 litru v atmosférickém a přeplňovaném provedení. První z motorů poskytuje výkon 125 kW (170 k) při 6000 ot./min a točivý moment 230 Nm při 4400 ot./min. Druhá pohonná jednotka vybavená turbodmychadlem poskytuje 165 kW (224 k) při 5200 ot./min a točivý moment 306 Nm při 2800 ot./min.

Evropské provedení Subaru Impreza bude mít svou premiéru na Frankfurtském autosalonu. K dispozici budou čtyřválcové motory 1.5R (79 kW/107 k) a 2.0R (110 kW/150 k).

Subaru Impreza: přehled modelové řady
Motor1.5R1.5R2.0R2.0R
Převodovka5MTSPORTSHIFT E-4AT5MTSPORTSHIFT E-4AT
Zdvihový objem [cm3]1498149819941994
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/600079/6000110/6400110/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]142/3200142/3200196/3200196/3200
Max. rychlost [km/h]175167193182
Zrychlení 0-100 km/h [s]1415,19,611,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,57,58,28,4

Evropské provedení základního boxeru 1.5 s kódovým označením EL15 výrobce popisuje jako dlouhozdvihový motor s vysokým tosčivým momentem v nízkých a středních otáčkách. Ve srovnání s minulou generací Imprezy doznal motor několika konstrukčních úprav. Nové sací potrubí vytváří spolu se systémem časování ventilů podmínky pro lepší průběh točivého momentu ve středních otáčkách a současně nízkou spotřebu paliva. Nové tvary bychom našli i ve spalovacích prostorách. Výfukové potrubí zabraňuje nežádoucím tlakovým pulsacím od jednotlivých válců. Pohyblivé části motoru vykazují nižší tření. Podobné úpravy potkaly také objemnější atmosférický čtyčválec 2.0 l (EJ20).

O dovozu silnějších provedení rozhodne trh, ale také předpisy, které nakonec vstoupí v Evropě v platnost. Pokud bude ustaven průměrný limit oxidu uhličitého pro celou flotilu značky, bude se v Evropě muset Subaru zřejmě obejít bez dosud tolik žádaných přeplňovaných verzí.

Na českém trhu se Subaru Impreza třetí generace objeví ve 4. čtvrtletí roku 2007.