Subaru: Technologie

Prezentace klienta
Diskuze (0)
Pohon všech kol je jedním z poznávacích znaků značky Subaru.

Symmetrical AWD

Pohon všech kol je jedním z poznávacích znaků značky Subaru. Všechny její modely na českém trhu (vyjma BRZ) jím na rozdíl od největších konkurentů disponují ve standardu. Výhodou je mnohem větší přilnavost na všech druzích povrchu. V současné době je nabízeno několik druhů pohonu všech kol v závislosti na motorizaci nebo převodovém ústrojí.

Stálý pohon všech kol s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD

Vrcholný model WRX STI je vybaven systémem s centrálním diferenciálem, jenž standardně rozděluje hnací moment v poměru 41 : 59, v hraničních případech pak 50 : 50. Spolupracuje při tom s elektronicky řízeným mechanickým samosvorným diferenciálem. Výsledkem jsou optimální jízdní vlastnosti bez ohledu na to, po jakém povrchu se vůz pohybuje.

Stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou

S tímto systémem se setkáme u modelů Subaru s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Jednoduchá koncepce s centrálním (mezinápravovým) diferenciálem s viskózní spojkou posílá za běžných jízdních podmínek na obě nápravy stejný poměr hnací síly. V případě potřeby (např. při prokluzu zadních či předních kol) ovšem samosvorný diferenciál dokáže rozdělit točivý moment tak, aby byla přilnavost opět optimální Výhodou tohoto řešení je především flexibilnost.

Stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu

Toto řešení nalezneme u modelů s bezestupňovou převodovkou Lineartronic (například Subaru Forester). Hnací moment je při běžné jízdě rozdělen v poměru 45:55. Tím se potlačuje přirozená nedotáčivost, což se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech především v zatáčkách. V případě potřeby ovšem elektronika dokáže poslat na obě nápravy točivý moment ve shodném poměru 50:50. U lineartronicu jsou hraničními poměry 95 : 5 a 50 : 50.

Motory boxer

Subaru si jako jeden z mála významných světových výrobců osobních automobilů zachovává koncepci motorů s protilehlými písty, a to nejen u zážehových motorů, ale také u jediného plochého dieselu na světě.

Zážehové motory

První boxer spalující benzin se u značky Subaru objevil v roce 1966 společně s kompaktním sedanem s názvem 1000. Od té doby se toto řešení stalo poznávacím znakem japonské automobilky. Výhodou je především tichý a vyrovnaný běh, jelikož setrvačné síly se navzájem vyruší. Nízká stavba motoru pozitivně ovlivňuje těžiště celého vozu, což se projeví na výrazně lepších jízdních vlastnostech. Příznivé jsou také spotřeba a náklady na údržbu. V současné době má Subaru v nabídce hned šestici zážehových jednotek – 1.6i (84 kW), 2.0i (110 kW), 2.0 (147 kW), 2.0 XT (177 kW), 2.5T (221 kW) a 2.5i se 127 kW.

Boxer diesel

Světový unikát se představil na ženevském autosalonu v březnu 2007. Proti zážehovým verzím je kvůli přeplňování a vysokotlakému vstřikování ještě náročnější na konstrukci. Ve srovnání s klasickými vznětovými motory ovšem potěší charakteristickým zvukem, vyrovnanějším chodem a především

bezprostřední odezvou na sešlápnutí plynového pedálu a ochotou jít do otáček. Díky kompaktním rozměrům váží prakticky stejně jako zážehový čtyřválec 2,0 litru, a to navzdory zesílenému bloku. Nabízený motor 2.0D může být spojen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, kterou ovšem v případě modelu Outback může suplovat bezestupňové převodové ústrojí Lineartronic.

Převodovka Lineartronic

V případě samočinných převodovek Subaru vsadilo výhradně na bezestupňovou převodovku Lineartronic a vyplatilo se. Jedná se totiž o ideální řešení pro plynulou jízdu bez škubání, které jinak narušuje cestovní komfort.

Moderní variátorová převodovka (CVT) je spojena s atmosférickými i přeplňovanými zážehovými a vznětovými motory, které se díky dostupnosti točivého momentu v nižších otáčkách hodí k charakteru CVT lépe než atmosférické verze. Ústrojí disponuje adaptivním elektronickým řízením, které v případě potřeby dynamické jízdy přepne do režimu sedmi (u dieselu, u Foresteru XT v režimu Sport Sharp osmi, u ostatních verzí šesti) virtuálních stupňů, které snižují, případně eliminují některé nevýhody plynoucí z tohoto řešení. Jedná se například o hluk ve vyšších otáčkách, kterým jsou pověstné konkurenční bezstupňové převodovky. V případě jízdy do kopce je Lineartonic schopen sám podřadit, díky čemuž nemusí řidič tolik šlapat na plyn a zvyšovat spotřebu. V opačné situaci též zvolí nižší stupeň, čímž zvýší otáčky a motor zvládá větší část decelerace sám, opotřebení brzd se tak rapidně sníží.

Subaru EyeSight

Zatímco konkurenční adaptivní tempomaty a protikolizní systémy spoléhají především na radarovou technologii, EyeSight od Subaru spolupracuje se dvěma kamerami umístěnými u vnitřního zpětného zrcátka.

Systém Subaru EyeSight je ve vývoji již od roku 1989, čeští zákazníci si jej budou moci objednávat již od jara roku 2015 pro model Outback. Jak bylo zmíněno, technologie funguje na principu dvou stereokamer, které si našly místo po boku zpětného zrcátka. Každá z nich snímá dění před vozem do vzdálenosti 110 metrů a v zorném poli 35 stupňů a nejpozději během dvou sekund vyhodnotí, zda objekt vpředu je jiný automobil, člověk či zvíře. Pokud systém rozpozná blížící se nebezpečí, dokáže vůz úplně zastavit z rychlosti až 50 km/h, přičemž až do 200 km/h dokáže výrazným

způsobem snížit následky havárie. V praxi se EyeSight nejprve snaží pípáním upozornit řidiče na překážku před autem, v případě nereagování lehce přibrzdí a v krajním případě vůz úplně zastaví. Kromě protikolizní funkce slouží EyeSight také jako adaptivní tempomat, jenž udržuje konstantní vzdálenost mezi auty. V koloně navíc dokáže jím vybavené subaru na předem nastavenou rychlost zastavit a poté zase rozjet. Vedle těchto funkcí plní také roli asistenta upozorňujícího na vyjetí z pruhu. K ovládání přitom postačují pouze dvě tlačítka.

Systém Subaru EyeSight: Fakta a zajímavosti

  • Ve vývoji od roku 1989, v Japonsku uveden v roce 2008 a vyjíždí s ním přibližně 80 % nových subaru
  • Plná polovina uživatelů potvrzuje, že systém pomáhá předcházet nehodám
  • Zařízení rozpoznává postavy podle tvaru, velikosti a pohybu, musí však být zřetelná linie hlavy a ramen
  • V Česku na přelomu března a dubna 2015 v modelech Outback, cena by měla odpovídat příplatku za audiosystém
  • K ovládání stačí pouhá dvě tlačítka

Prezentace klienta
Diskuze (0)
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly