Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

Diskuze (7)
Japonská automobilka Suzuki se do výroby terénních vozů pustila v roce 1970. Přesně před 20 lety – v roce 1988 – pak stála s modelem Vitara u zrodu kategorie kompaktních SUV.

Za 20 let se vyrobilo přes 2,4 milionu kusů tří generací Suzuki Vitara a Grand Vitara. I přes momentální trendy si tato modelová řada dodnes udržela charakteristické konstrukční prvky – podélně uložený motor, pohon všech kol a podvozkový rám (i když dnes integrovaný do karoserie). Momentálně je jediným SUV této velikosti, které se v Evropě nabízí v třídveřovém provedení.

Vitara (od 1988)

První generace – ještě s názvem Vitara – měla premiéru na podzim 1988 na autosalonu v Tokiu. 3,57 m dlouhé třídveřové terénní auto se v nabídce Suzuki zařadilo nad menší off-road Samurai. Konstrukce obou modelů byla podobná – také Vitara měla žebřinový rám, tuhou zadní nápravu a pohon zadních kol s manuálně přiřaditelným 4x4 a redukcí. I zde byla v nabídce jak uzavřená verze, tak cabrio s plátěnou střechou a ochranným obloukem.

Pod kapotou byl čtyřválcový motor 1,6 SOHC o výkonu 59 kW. Kompaktní off-road/SUV s atraktivním designem si rychle získal oblibu, především u mladších zákazníků. Za první rok se tak celosvětově prodalo na tehdejší poměry Suzuki vynikajících 64 tisíc kusů. Další oživení poptávky přinesla v roce 1991 pětidveřová verze dlouhá 3,98 m s motorem 1,6 DOHC (71 kW). V té době roční produkce překročila 100 tisíc kusů a jen v Německu se za rok 1991 prodalo téměř 11 tisíc Vitar.

V druhé polovině modelového cyklu došlo k dalšímu rozšíření nabídky směrem vzhůru – v roce 1994 měl premiéru motor 2,0 V6 (100 kW) a o dva roky později 2,0 TD (52 kW). Obě tyto verze se odlišovaly většími nárazníky, plastovými lemy blatníků a jinou maskou chladiče.

Na domácím japonském trhu se Vitara prodávala jako Suzuki Escudo a v USA jako Suzuki Sidekick a Geo Tracker, na kanadském trhu pak pod několika značkami z koncernu General Motors – Chevrolet, GMC, Pontiac a Asüna. Po skončení produkce v Japonsku Vitaru začala licenčně vyrábět španělská automobilka Santana, která tento model v modernizované podobě vyrábí dodnes.

Grand Vitara (1998-2005)

Po deseti letech byla představena nová generace, která dostala do názvu slovo Grand. Pětidveřová verze povyrostla o 21 cm na výsledných 4,19 m. V nabídce byl benzinový čtyřválec 2,0 (98 kW), výkonnější turbodiesel 2,0 TD (64 kW) a zvětšený šestiválec 2,5 V6 (106 kW). Jen pro třídveřovou verzi byla určena základní motorizace 1,6 o výkonu 69 kW.

Na počátku nového desetiletí přišel facelift a také změny v nabídce. Pro zájemce o vznětový agregát byl určen moderní turbodiesel common-rail 2,0 HDi o výkonu 80 kW. Z evropské nabídky zmizela verze s plátěnou střechou i šestiválec a naopak se objevila prodloužená verze XL-7 s motorem 2,7 V6 (127 kW). Už po dvou letech ale podstoupila XL-7 v roce 2003 facelift, který ji designově odlišil od standardního provedení. Motor 2,7 V6 byl posílen na 135 kW a také tato karosářská verze se začala nabízet s turbodieselem.

Grand Vitara (od 2005)

Na frankfurtském autosalonu se v roce 2005 představila aktuální – třetí generace, která přinesla zatím nejvíce změn. Pětidveřová verze se prodloužila o dalších téměř 20 cm na 4,47 m, třídveřová poprvé těsně přesáhla 4 metry. Benzinové motory jsou modernizované 1,6 VVT (78 kW) a 2,0i (103 kW). Tubodiesel HDi od Peugeotu nahradil motor 1,9 DDiS (95 kW), původem od Renaultu. Pro mimoevropské trhy byl určen také benzinový 2,7 V6.

Konstruktéři upustili od klasické koncepce s žebřinovým rámem, tuhou nápravou a manuálním přiřazením pohonu 4x4. Namísto toho má aktuální Grand Vitara rám integrovaný do karoserie, nezávislé zavěšení obou náprav a stálý pohon všech kol s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Grand Vitara tak má i nadále předpoklady pro jízdu v terénu, i když se koncepcí výrazně přiblížila klasickým SUV určeným pro silniční provoz.

Změny se projevily v prodejních úspěších – za rok 2006 se celosvětově prodalo rekordních 175 tisíc Grand Vitar. V České republice bylo ve stejném roce registrováno 405 Grand Vitar, což tomuto modelu zajistilo první místo ve statistikách osobních vozů třídy SUV.

Ještě letos se do prodeje dostane faceliftovaný model. Vzhled byl vylepšen jen kosmeticky, ale zadní náprava dostala kotoučové brzdy a hlavně nabídku obohatily dva nové motory. Čtyřválcový 2,4 VVT má výkon 124 kW a bude se dodávat s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Jen pro pětidveřovou verzi je určen motor 3,2 V6 o výkonu 171 kW, standardně spojený s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Suzuki Grand Vitara 2009 - přehled motorizací
Motor1,6 VVT
3dv.
1,9 DDiS
3dv.
1,9 DDiS
5dv.
2,0i
5dv.
2,4 VVT
5dv.
3,2 V6
5dv.
Zdvihový objem [cm3]158618701870199523933195
Válce/ventily4/44/24/24/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]78/590095/375095/3750103/6000124/6000171/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4100300/2000300/2000183/4000227/3800291/3200
Max. rychlost [km/h]160170170175185 (175)200
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,412,813,212,511,7 (12,0)9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]8,27,07,09,19,0 (9,7)10,6

Diskuze (7)
25. 10. 2008 11:29
Asüna
Asüna. Tak o tejto znacke sa dozvedam az dnes. Diky, neusil som, ze cosi take existovalo. :yes:
Avatar - woody-alien
24. 10. 2008 22:36
Grand Vitara Story
V únoru jsem se rozhodoval jak vyřešit problém že v zimních měsících mívám se svojí oktávkou občas potíže zdolat převýšení od nás z údolí do okolních vesnic. Uvažoval jsem o O2 4x4 a cestou od dealera s ceníkem jsem míjel benzínku, kde si lokální prodejce Suzuki udělal výstavu aut. Jak z Harlequina - tu jsem ji uzřel. Grand Vitaru. No zkrátka už ji mám třičtvrtě roku, odolal jsem pokušení N1 (znemožní polohování zadních sedaček a zprůchodnění kufru) a vyzkoušel jsem ji všude možně, jenom na sněhu ne, protože od tý doby tady žádnej nebyl. Ačkoliv jí mám častějc špinavou než čistou, je nádherná a úžasná pohodářka. Najeto necelejch 15.000 a ani po dlouhejch jízdách mě nic nebolí, je to jízda spíš na pohodu než nějakej mazec. Pro zábavu jí jezdím venčit hlavně do kopců a na hlíny. Ten šestiválec s automatem bude asi hodně zajímavej, diesel není špatnej ale snesl by se silnější motor.
Avatar - 12Eagle
24. 10. 2008 15:02
Je to tak!
Vitara je proste GRAND. Neobjednal som ju len preto, že nie je vo vrcholových motorizáciách N1. Ale inak pekná, dobrá, praktická, terénna ... Som zvedavý na tie nové motory a nový automat.
Avatar - Pierro
24. 10. 2008 09:36
Re: Funkční kráska
souhlas, Vitara byla a je moc pěkný SUV. Navíc oproti konkurentů jde o SUV, který umí v terénu skoro jako pravej off-road. ;-)