Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki GSX-R/4 - nažene vám strach

Michal Fokt Michal Fokt 12. 11. 2001 • 16:08
12
Zobrazit náhledy (12)
Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki
Myslíte si, že se dá usednout do roadsteru, vybaveného motorem ze supersportovního motocyklu, bez rozbušeného srdce a zvýšené hladiny adrenalinu? Tak to asi těžko.

Neříkejte, že už vás mockrát nenapadlo, jaké by to bylo svezení, kdyby se do automobilu namontovala pohonná jednotka z pořádného motocyklu. Tak přesně stejný nápad dostal někdo u jedné z mála značek, která vyrábí nejen osobní vozy, ale právě i motorky - u Suzuki. Aby se tato japonská značka postarala o náležitý rozruch, vybrala si opravdu vysoce adrenalinové komponenty - do konceptu nekompromisně sportovního roadsteru vložila motor ze svého nejrychlejšího motocyklu - Suzuki GSX 1300 R Hayabusa. Těm, kteří vědí o jaký dvoukolový stroj jde, asi právě teď vyschlo v krku.

Pohonná jednotka, o které je tady řeč má objem, který je mezi motocyklovými supersporty jedním z největších - 1,3 l. Automobily v těchto kubaturách však s trochou nadsázky teprve začínají. Nemluvě o tom, že určité sportovní prožitky lze získat v nejlepším případě u nemnoha šestnáctistovek, takže proč tolik povyku kvůli jedna-trojce?

Ta motocyklová je totiž úplně jiného ražení, než její stejně velcí sourozenci pod kapotami osobních vozů. Ze zmíněného skromného objemu 1,3 l je totiž schopna vyvinout 129 kW při 9.800 otáčkách za minutu!! A to už je tedy pořádná porce - jen si představte ten pocit, moci vytočit motor do závratné výše 10.000 otáček za minutu! Přitom se však ani točivý moment nemusí stydět, při 7.000/min totiž vrcholí solidní hodnotou 138 N. m.

Vzhledem k malému zdvihovému objemu čtyřválce a jeho touze po impozantních výšinách otáček, je ale jako každý takový motor velice citlivý na hmotnost, kterou musí rozpohybovat. To je právě ten kámen úrazu, který brání tomu, aby se využití motocyklových jednotek v osobních vozech výrazně rozšířilo. Prostorový rám karoserie GSX-R/4 byl proto svařen z hliníku a jeho konstrukce vychází ze zkušeností Suzuki s výrobou motocyklů, zatímco karosářské díly jsou z uhlíkového kompozitu. Jaká je konečná hmotnost studie ultralehkého sporťáku výrobce neuvádí a stejně tak si nechává pro sebe i jeho jízdní výkony. Je tedy docela možné, že by ani tahle kombinace extralehkého vozu a motocyklového supermotoru nebyla z hlediska životnosti jednotky únosná, a proto by nebylo možné ji sériově vyrábět. Přestože je GSX-R/4 bezpochyby malý a lehký, k hmotnostnímu ideálu v podobě Velorexu mu přece jen něco chybí, respektive přebývá.

Nevadí - můžeme si alespoň s čistou hlavou a zklidněným tepem prohlédnout neméně vzrušující křivky roadsteru. O něm se dá s trochou nadsázky prohlásit, že vznikl okapotováním čtyřech kol a doplněním o dvě sedadla, motor a volant. Co je to přední nebo zadní převis malé suzuki vůbec netuší a jeho výška byla limitována pouze velikostí opěradel, pokud tedy nepočítáme o něco málo přečnívající nosník mikrokamery mezi ochrannými oblouky sedadel a anténu na něm. Před zadní nápravou umístěná pohonná jednotka, pohánějící pochopitelně zadní kola, agresivně vystupuje z motorového prostoru a nebýt jí, na první pohled by se obtížně rozpoznávalo, kde má vlastně vůz příď, a kde záď. Děrovaná maska se totiž nachází vpředu i vzadu, ta na přídi však chladný vzduch nasává, zatímco otvory poblíž dvojice výfuků odvádí ten horký od motoru. Spartánský interiér bude jistě vyhovovat všem zájemcům o čistokrevné sportovní náčiní, budou se ale muset smířit s velkoplošným displejem na středovém panelu. Na něm se totiž promítá dění za vozem, poněvadž tohle Suzuki nemá ani jediné zpětné zrcátko.



Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku