Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Jimny 1.3 vs. Lada Niva 1.7

Dan Hrdina
Zatímco Lada Niva kralovala kategorii terénních vozů v počtu prodaných kusů v České republice až do nástupu Hondy CR-V, Suzuki Jimny je na tuzemském trhu stále ještě vnímán jako novinka. Oba vozy jsou určeny pro jízdu v středně těžkém terénu, oba...

Zatímco Lada Niva kralovala kategorii terénních vozů v počtu prodaných kusů v České republice až do nástupu Hondy CR-V, Suzuki Jimny je na tuzemském trhu stále ještě vnímán jako novinka. Oba vozy jsou určeny pro jízdu v středně těžkém terénu, oba patří ve svém segmentu do nejnižší možné cenové kategorie.

Suzuki Jimny převzal některé prvky ze svého předchůdce Samurai. Jde o vyšší karosérii, strohý design bez ozdob a zbytečných prolisů a žebřinový rám s tuhými nápravami. Hladká přední maska s profilovanými světlomety a menší kola pak způsobují, že terénní vůz působí i velmi esteticky.

Lada Niva, jejíž tvar se prakticky nezměnil už dvacet let, naopak už vnějším vzhledem dává najevo, že prvotní je užitná hodnota vozu, tedy schopnost jezdit a překonávat překážky. Plastová rozšíření blatníků a vysoké prahy jsou jistě užitečné, ale už při bližším pohledu jdou vidět i velké mezery mezi díly karosérie nebo subtilní pojistka proti odklopení závěsu náhradního kola...

Interiér Jimnyho i Nivy je konstruován spíše pro dvě osoby, i když technické průkazy hovoří o čtyřech místech.

Řidič v japonském voze bude mít možná problémy se za volant vůbec vejít, ale tady problémy končí: plasty sice působí lacině, ale jsou dobře slícovány a nevržou. Řadicí páka má překvapivě lehký chod, přístroje jsou přehledné a výborná jsou velká zpětná zrcátka. Na zadní sedadla se vejdou spíše děti a ani ty nemohou být zvlášť vysoké. Zavazadlový prostor, přístupný do strany otevíranými dveřmi, je velmi skromný. Po sklopení zadních sedadel nabízí naštěstí vcelku slušné využití. Dosti nízko položená hrana usnadňuje nakládání, navíc zabalené náhradní kolo je pevně přichyceno ke dveřím - nehrozí tedy zašpinění.

Niva naopak řidiče nijak nehýčká. K otáčení volantem na místě je potřeba opravdu značné síly, navíc sloupek řízení působí "nastavitelně" - ovšem bez možnosti aretace... Ruční otevírání oken (jinak si vnější mikrozrcátko nenastavíte) jde také dosti ztuha. Dlouhá řadicí páka převzatá z vozů VAZ/Žiguli má řazení sice relativně přesné, ale s velmi dlouhým chodem. Odkládací prostory kromě schránky před spolujezdcem téměř neexistují. Plasty v interiéru mají mezi sebou i centimetrové mezery, při jízdě navíc povrzávají. Zadní sedadla jsou také spíše symbolická, navíc opěradlo i sedák se dají sklopit pouze vcelku - vznikne tak poměrně velký zavazadlový prostor, který je jinak v základním objemu opět velmi malý. Pro otevření třetích dveří je ale nutno napřed odjistit závlačkou jištěný těžký rám s náhradním kolem a odklopit jej vpravo - ve standardní výbavě se ale dá kolo ukrýt do motorového prostoru...

Motory obou vozů mají téměř shodný výkon 59 kW, tady ale podoba končí. Suzuki Jimny pohání od počátku tohoto roku vylepšená šestnáctiventilová třináctistovka, která poskytuje maximální točivý moment 110 Nm při 4500 otáčkách. Papírově obyčejný motor ale prohání lehkého Jimnyho velmi živě a s jeho silou lze počítat už od zhruba 1500 otáček za minutu. Při překonávání těžkých terénních nerovností se pak dá vzhledem k měrnému výkonu srovnávat téměř i s dvoulitry. Do rychlosti cca 90 km/h je i hluk v kabině na nízké úrovni. Krátké zpřevodování usnadňuje manévry v terénu, naopak při jízdě rychlostí 130km/h ukazuje otáčkoměr již 4500 ot/min a spotřeba přestává být snesitelná. Při jízdě běžnými rychlostmi po okresních cestách si ale motor řekne maximálně o 9-10 litrů na 100 km, podle poměru jízdy terénem.

Niva s převrtanou šestnáctistovkou se dvěma ventily na válec má naopak výhodu ve značné výdrži a robustnosti motoru. Při nastartování se auto charakteristicky otřese, a hluboce znějícímu motoru zjevně nevadilo, když se auto pokusil kolega nechtěně pokoušel rozjet na třetí rychlostní stupeň... Stokilometrové rychlosti dosáhne Niva za přibližně 20 vteřin, nicméně od tohoto typu vozu se sprinterské výkony očekávat nedají. Při jízdě je motor pružný, velmi výhodné je užívat i jeho brzdného účinku. Při jízdě v kombinaci město/terénní polygon jsme dosáhli slušné desetilitrové spotřeby, takže jedinou skutečnou výhradou k této pohonné jednotce je velká hlučnost ve všech režimech jízdy.

Jízda v běžném provozu je jasnou doméno Jimnyho. Malé vnější rozměry s velkým rejdem a posilovačem řízení usnadňují manévrování po městě, navíc má řidič díky velké zaklené ploše dobrý výhled. Při jízdě po silnicích se auto jen lehce naklání, a sklon k neotáčivosti je neznatelný.

Ve městě má velké problémy naopak Niva - malá okna a vysoká přední kapota znesnadňují výhled, o řízení bez posilovače a "elasticitě" sloupku řízení jsme se již zmiňovali. Na silnicích ale Niva sedí jako přibitá, zatáčky projíždí téměř bez náklonu a kupodivu se nijak neprojevuje ani stálý pohon všech kol.

Vše co bylo řečeno dosud je ale relativně málo důležité ve srovnání s průchodností terénem u obou vozů.

Nivě pomáhá stálý pohon všech kol, široký rozchod a malý rozvor, Jimnyho konkurenční výhoda je hlavně v lehkosti a schopnostech manévrovat. Oba vozy shodně pak mají nadprůměrné nájezdové a přechodové úhly, robustní tuhé nápravy s velkou možností zkřížení. U Nivy navíc udává výrobce brodivost do 80 cm, což odpovídá horním okrajům blatníků...

Přestože měly oba vozy letní silniční vzorek pneumatik, projely všechno, k čemu jsme je nutili. Třiceticentimetrové prahy, blátivé cesty, strmá stoupání tam všude byly Niva i Jimny jako doma. Subjektivně jistěji jsme se v mezních situacích cítili s Nivou, hlavně kvůli její podélné stabilitě. Oba vozy disponovaly uzávěrkou mezinápravového diferenciálu i redukční převodovkou, což usnadnilo vyprošťování z míst, kde pevný podklad měla například jen dvě protilehlá kola. V Jimnym jsme měli větší přehled a mohli vyžít lepších manévrovacích schopností, Niva to doháněla silou.

Niva i Jimny jsou srovnatelné hlavně ve schopnostech jízdy v obtížném terénu a jsou tak vhodné pro každodenní nasazení na práci mimo silnice. Vyšší cena Jimnyho je vyvážena slušným komfortem pro posádku, manévrovacími schopnostmi ve městě a v neposlední řadě i "civilnějším" vzhledem. Niva ovšem projde během několika týdnů úpravou motoru a v létě už se mají začít prodávat modernizované verze celého vozu - pak se možná ceny obou dnešních konkurentů přiblíží. Zatím ale chybí zkušenosti z delšího provozování Jimnyho v těžkých podmínkách - i proto dává například Policie ČR i energetici zatím přednost Nivám i za cenu nižšího komfortu.

Dan Hrdina
Model Suzuki Jimny Lada Niva
Cena základní sestavy 509 000 Kč 332 200 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1328 1690
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 5500 59 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4500 - 4500 133 / 3200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 113 / 0 150 / 0
Objem nádrže (l): 40 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 420 1210 / 400
Rozměr pneu: 205/70 R15 215/75 R15
Suzuki Jimny
Lada Niva
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3625 3740
b) šířka (mm): 1600 1680
c) výška (mm): 1670 1640
d) rozvor (mm): 2250 2200
e) rozchod vpředu (mm): 1355 1430
f) rozchod vzadu (mm): 1365 1400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010 730 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870 550 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910 880
k) šířka vpředu (mm): 1400 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380 1390
délka sedáku vpředu (mm): 520 500
délka sedáku vzadu (mm): 480 480
výška opěradla vpředu (mm): 550 540
výška opěradla vzadu (mm): 540 510
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano