Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Swift Sport: První jízdní dojmy

Vitek Vitek 16. 12. 2011 • 06:12
75
20
Zobrazit náhledy (75)
Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift
Nové Suzuki Swift Sport jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí Barcelony s několikaměsíčním předstihem.

Rodina Suzuki Swift je opět kompletní. Po základním tří- a pětidveřovém hatchbacku přišla verze s dieselem, provedení 4x4 a konečně se dočkali i řidiči s horkou krví. Nové Suzuki Swift Sport jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí Barcelony s několikaměsíčním předstihem.

Kdo by to do něj řekl?

Možná byste v dnešní době šetření řekli, že Suzuki při stavbě nového Swiftu Sport jednoduše nacpe do třídveřové verze silnější motor, přidá pár spoilerů a půjde od toho. Opak je pravdou. Sportu se designéři věnovali víc než poctivě.

Při čelním pohledu jsme zjistili, že z běžného Swifta nezůstalo vůbec nic. Maska chladiče je větší a spojená s nasávacím otvorem v nárazníku do rozměrného černého lichoběžníku. Nárazník má zcela jiný tvar a zvýrazněné mlhovky, výraz přídě změnily také xenonové světlomety, výsada modelu Sport.

Stejně jako u předchůdce povyrostla karoserie o prahové nástavce a zadní spoiler, v zadním nárazníku se pak usadily dvě koncovky výfuku, jak to má u správného hot hatche být. Při hledání jedinečné identity byl Sportu dokonce dopřán jiný vzhled koncových svítilen, které u něj víc zdůrazňují šířku vozu.

V kvalitním a útulném interiéru Swiftu by byla škoda něco zásadního měnit. Je tedy logické, že se jen přikořenily všechny části, se kterými přijde řidič do styku. Široký věnec koženého volantu padne skvěle do ruky, pedálům přibyl hliníkový povrch a přístrojový štít se převlékl do sportovnějšího hávu. Přední sedačky lépe obepínají tělo, pořád ale zůstávají příjemně komfortní. Kromě lepšího posezení lákají také na červené prošívání, které se objevuje i na volantu a krátké řadicí páce.

Šestka na scénu

Dnešní doba přeje přeplňování, atmosférický motor ze staré dobré školy je vzácnější než pověstný šafrán. Přitom má stále co nabídnout – plynulou a hlavně okamžitou reakci na plyn a správnou sportovní charakteristiku s výkonem a točivým momentem vrcholícími ve vysokých otáčkách. Jenže v časech přerostlých obézních aut a přísných emisních norem už málokterý motor bez přeplňování stačí.

Suzuki naštěstí postavilo Swift Sport podle tradiční receptury, která velí, že když je auto lehké, bude zábavné i s nižším výkonem. A pak také logicky jezdí úsporně. A tak zatímco taková Fabia RS potřebuje k rozhýbání svých 1250 kilo dvojité přeplňování a 132 kW, Swift vážící jen 1045 kg nás krásně baví i se stovkou kilowattů. Navíc se projevuje i nárůst síly proti předchůdci, protože mezigeneračně přibral Swift Sport zanedbatelných 15 kilo.

Suzuki Swift Sport - srovnání generací
Model nový předchozí
Motor Atmosférický čtyřválec
Zdvihový objem [cm3] 1586 1586
Největší výkon [kW/min-1] 100/6900 92/6800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 160/4400 148/4800
Převodovka 6M 5M
Max. rychlost [km/h] 195 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,7 8,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,4 7,0
Poh. hmotnost [kg] 1045 1090

Výsledkem je, že krájíme španělské zakroucené okresky jako horký nůž máslo a na krátkých rovinkách mezi jednotlivými zatáčkami doslova přeskakujeme jeden ploužící se náklaďák za druhým. Ručička otáčkoměru se nenechává prosit k vycházkám do vyšších sfér a tak ji pořád udržujeme mezi číslicemi 5 a 7, kde nás motor baví nejvíc.

Protože je trasa opravdu extrémně klikatá, musíme prakticky pořád řadit. Neustále střídáme dvojku s trojkou, vůbec nám to ale nevadí. Zbrusu nová převodovka se povedla, řadí přesně a hladce, takže si to naopak užíváme. A jakmile najedeme na dálnici, můžeme se rozšoupnout až k šestce! Aplikace šestistupňového manuálu představuje největší technickou inovaci. Předchůdce byl na vytočenou pětku dost hlučný a zlepšení tohoto parametru bylo pro konstruktéry jednou z hlavních výzev Pokrok je znát, teď už se nechá se Sportem celkem bez problému cestovat i na delší vzdálenosti.

Suzuki vsadilo na osvědčený nepřeplňovaný čtyřválec 1,6 litru z minulé generace, který samozřejmě prošel důkladnou omlazovací kúrou. Na jejím konci stál o 8 kW vyšší výkon a o 12 N.m více točivého momentu, nyní se tedy motor chlubí hodnotami 100 kW a 160 N.m. Že to pro tak lehké auto úplně stačí, nám Swift Sport vysvětlil docela rychle.

Radost z každé zatáčky

Kompaktní rozměry, nízká hmotnost, tuhá karoserie, lehký a výkonný motor – lepší recept na zábavnou jízdu těžko někdo vymyslí. Swift tohle všechno má. Předchozí generace jezdila jako motokára, moc pohodlí ale nenabídla. Nový Sport si hravost ponechal, přidal ale pořádnou porci komfortu. Uvidíme, jak se popere s českými okreskami, ale v okolí Barcelony nás i na sedmnáctipalcových kolech povozil velmi příjemně a nenechal se zaskočit ani zpomalovacími prahy.

Tím pravým hřištěm pro Swift Sport byly nekonečné serpentiny v nedalekých horách, kde naplno rozbalil svůj temperament. Řízení už sice není tak ostré a tuhé jako u minulé generace, pořád je ale příjemně přesné.

A tak si pořád dokola dopřáváme ostré vracečky a snažíme se dohnat japonské škvrně na limit. Trvá to dlouho a věřte nám, že je to zábavné hledání. Suverénně se proplétáme hustým provozem, malý hot hatch se ale s přehledem vejde do každé mezery a v předjíždění se dokonale vyžívá.

Přijde s jarním sluncem

Po českých silnicích proženeme nový Swift Sport až jaře 2012, kdy se začne dovážet z maďarského závodu v Ostřihomi. Cenu zatím importér nestanovil, takže můžeme nanejvýš odhadovat podle předchůdce. Ten stál 365 000 Kč.

Pokud bude stát novinka podobně, bude to pro konkurenci výzva. Sport totiž dostane jedinou, zato plnou výbavu: ESP, sedm airbagů včetně kolenního, bezklíčkové odemykání a startování, palubní počítač, elektrická okna a zrcátka, automatickou klimatizaci, rádio s USB a bluetooth handsfree, tempomat, vyhřívané sedačky, zmiňované bixenony a metalízu.

Suzuki Swift - přehled verzí
Model 1.2 VVT 3dv./5dv. 1.2 VVT 4x4 5dv. 1.3 DDiS 5dv. 1.6 VVT Sport 3.dv.
Převodovka 5M (4A) 5M 5M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1242 1242 1248 1586
Válce/ventily 4/16 4/16 4/16 4/16
Největší výkon [kW/min-1] 69/6000 69/6000 55/4000 100/6900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]] 118/4800 118/4800 190/1750 160/4400
Max. rychlost [km/h] 165 (160) 165 165 195
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,3 (13,5) 13,4 12,7 8,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,0 (5,6) 5,5 4,2 6,4
Poh. hmotnost [kg] 960 (990) 1035 1065 1045
Cena [Kč] 219.900,- (319.900,-) 349.900,- 349.900,- odhad 375.000,-

Autor: Jiří Baborský, redaktor Světa motorů

Související články

Témata
9. 10. 2012 10:54
Re: Poslední Mohykán
mi se líbí, jak motorově, tak vzhledově... velmi povedená. A verze Sport v bílé je maximální!!! [odkaz] tady je pěkná
16. 12. 2011 18:10
Re: tech. data
No ja myslel klasiku, to Lupo GTI je v manualu a atmosfera 1,6, 6ti kvalt. Kazdemu se libi neco jineho, ja v HH zatim fandim klacku, ale neni to jenom o klacku.
Me treba jizda Clio RS - neco neskutecne i bez cupovych vylepsenicek. Treba ale Twingo RS sem cekal srandu a zabavu jako s Lupem ale trochu pokulhava za Lupem a to je mezi nima min. rozdil generace. To Lupo je hodne podobne Golfu GTI 1. generace. Pure joy.
Myslim ze cena bude vyssi nez stary SPORT, viz vybava. Ale jestli se udrzi pod 400 tak maji panove muj obdiv.

2 Ales: Kolegovi zavidim to svezeni s novym svistem, ale asi byl mysli uz v Africe, to bych ale byl taky ;-) z tabulek vychazi rozdil verzi Sport 45 kg. Kolega pise o 15 kg tak nevim jestli mysli stary svist vs. novy ve standardni verzi a nebo nejake jine srovnani, ale treba tomu nerozumim jenom ja :-)
16. 12. 2011 17:17
Re: tech. data
ja mam doma zatim vse s manualem, ale obcas kdyz se svezu s necim jako DSG, PDK tak me to vetsinou jenom mile prekvapi nebo ohromi jako razeni v Lexusu ISF v rezimu sport zatim asi nejlepe fungujici razeni a to jeste s 8 stupni. Policajti na Buchlove by mohli vypravet o krasnem podrazovani a bouchajicich meziplynech pri duneni V8 ;-) Akorat takovy Camaro RS SS bylo v automatu velky zklamani, ale to bude asi tim, ze to neni moje krevni skupina. Nevi nekdo z pritomnych v jakych barvach se to bude dodavat, jestli to bude fakt za cca. 370t Kc, tak maji pristi rok u Suzuki jedno auto prodany :-)
16. 12. 2011 16:52
Re: tech. data
O rychlosti řazení a efektivitě DSG při měření časů nepochybuji, naopak o spolehlivosti a vlivu na zábavu za volantem (to je ovšem subjektivní) ano. A o ceně ani třeba mluvit, u Porsche se to ztratí, u malého HH už hůř...
16. 12. 2011 16:38
Re: Poslední Mohykán
Clio mame doma k octavii RS combi a to me prijde celkem dobra dvojka, akorat si nekdo nesmi myslet je octavia RS je sportovni auto......silny, rychly, bezpecny - ok, ale sportovni podvozek umi v Boleslavi naladit asi jenom u fabie S2000 ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku