Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Vitara: Jízdní dojmy z národní prezentace

Tomáš Dusil
Diskuze (50)
Nová generace Suzuki Vitara zásadně obrací list. Namísto SUV s koncepcí a konstrukcí podobné nefalšovanému off-roadu přichází konvenční crossover.

O novém Suzuki Vitara jsme již psali dvakrát, v obou případech se jednalo o jízdní dojmy ze zahraniční prezentace. Ty se obvykle odbývají na běžných silnicích, které jsou navíc na západ od našich hranic mnohem kvalitnější, než jaké lze běžně nalézt v české kotlině. Tentokát jsme však vůz vyzkoušeli zejména mimo zpevněné vozovky, k tomu nám posloužil lom Homolák nedaleko Berouna. Došlo však i na normální okresky...

Vitara je od začátku nabízena se dvěma motory. Zážehovou 1.6 VVT z řady M známe z celé plejády vozů Suzuki včetně nového S-Crossu. V rámci splnění přísné emisní normy Euro 6 dostala jinou řídicí jednotku a také klasický okruh EGR, dosud suplovaný jenom funkcí proměnného časování rozvodu. Alternativou k zážehovému motoru je vznětový 1.6 DDiS pocházející od Fiat Powertrain. Ke splnění normy Euro 6 si pomáhá zdvojeným okruhem EGR v kombinaci se zásobníkovým katalyzátorem NOx a filtrem pevných částic.

Zážehový motor je kombinován standardně s pětistupňovou manuální převodovkou, od léta bude k dispozici také se samočinným ústrojím. Na rozdíl od S-Crossu, který využívá variátor doplněný o přídavný planetový převod (z důvodu zvětšení rozsahu převodů), dostane Vitara klasický šestistupňový planetový „automat“ původem od Aisin.

V rámci české prezentace nedaleko Berouna jsme vyzkoušeli oba motory vždy s pohonem všech kol. Pro silniční okruh jsme zvolili zážehový motor, pro jízdu terénem turbodiesel. Oba agregáty mají papírově shodný výkon 88 kW, avšak naprosto odlišný projev.

Zatáčka za zatáčkou

Suzuki zůstává věrné atmosférickým zážehovým motorům, vyžadujícím ke svižnější jízdě otáčky. Přesto pohon 1.6 VVT spolupracuje již z nízkých otáček a to i zásluhou dobře zvolených převodů pětistupňové skříně. Zajímavé je, že jak verze s pohonem jen předních kol, tak „čtyřkolka“ mají zcela identické převody a to včetně stálého. Maximální rychlost 180 km/h je rovněž shodná, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá verzi s pohonem předních kol 11,5 s, 4WD o půl sekundy pomaleji.

Pohon všech kol AllGrip technicky vychází z S-Crossu. To znamená, že i u Vitary může řidič volit ze čtyř jízdních režimů: základní mód Auto, v němž se klade důraz na ekonomiku provozu, aktivujete stlačením středu ovladače. Pro svižnou jízdu je o poznání lepší režim Sport, jenž navolíte otočením ovladače. V něm dojde nejen ke změně mapy ovládání pedálu akcelerace, takže plyn je pocitově mnohem ostřejší, nýbrž i k rychlejšímu připojování pohonu zadní nápravy.

Suzuki Vitara - technická data
Motor 1.6 VVT 1.6 DDiS
Zdvihový objem [cm3] 1586 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 88/6000 88/3750
Točivý moment [N.m/min] 156/4400 320/1750
Převodovka 5MT (6AT) 6MT
Pohotovostní hmotnost [kg] 1075-1185 1230-1295
Max. rychlost [km/h] 180 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5 - 13,0 11,5-12,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3-5,7 4,0-4,2

Vitara, stejně jako S-Cross či již dříve sedan Kizashi disponuje pokročilejší verzí pohonu všech kol. Jeho základem je elektromagnetická lamelová spojka ve funkci mezinápravového diferenciálu, umístěná ve skříni před rozvodovkou zadní nápravy. Pokud vletíte do zatáčky příliš rychle a řídicí jednotka zaznamená nesoulad mezi úhlem natočení volantu a skutečnou trajektorií vozidla, dojde k bleskurychlému stlačení lamel spojky a tedy přenesení až poloviny celkového točivého momentu na zadní nápravu. Ve výsledku je tak potlačena vznikající nedotáčivost a vozidlo se vrátí do zvolené trajektorie blízké neutrálnímu chování. Zmíněná funkce využívající G-senzor (gyroskop) integrovaný do jednotky ABS/ESP vždy předchází zásahu samotného ESP. To vstoupí v činnost až v okamžiku, kdy elektronika vyhodnotí situaci výše popsaným způsobem jako neřešitelnou. ESP totiž umí na rozdíl od inteligentního pohonu všech kol pouze brzdit a zároveň snižovat výkon motoru.

I přes zvýšenou karoserii a potažmo i světlou výšku jsou tak jízdní vlastnosti na úrovni dobrého hatchbacku kompaktní třídy. V zatáčkách překvapí lehkost, s níž se vůz vrhá do oblouků rozličných poloměrů. Právě ochotou zatáčet Vitara vůbec nepřipomíná SUV, snad jenom nový Fiat 500X nabízí v daném segmentu něco podobného. Vitara dokazuje, že jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou má stále co nabídnout, pokud se dobře odladí.

Zmíněný pocit lehkosti pramení také z faktu, že Vitara prostě lehká je. Vždyť pohotovostní hmotnost zkoušené zážehové verze činí pouhých 1160 kilogramů. Leckterý malý vůz s větším motorem váží stejně, v minulosti i více (například Peugeot 207).

S přídí k nebesům

Druhou částí prezentace byla jízda mimo zpevněné cesty v lomu poblíž Berouna. K ní jsme zvolili Vitaru se vznětovým motorem 1.6 DDiS. Jak už víte z úvodu, novinka nemá s předchozí Grand Vitarou společného vůbec nic, vyjma jména. Namísto podélně uloženého hnacího řetězce a karoserie s pomocným integrovaným obvodovým rámem využívá techniku nového S-Crossu, tedy samonosný skelet a motory napříč před přední nápravou.

Přesto se konstruktéři snažili vozu vtisknout i terénní dovednosti. Vůz tak dokáže zdolat i hodně příkrá stoupání, o něž nebylo v lomu nouze. Tady se dobře uplatnila dlouhá „jednička“ a samozřejmě výše zmíněný pohon AllGrip. V terénu jsme tak naplno využili jeho další dva režimy. Jednak Mud and Snow, tedy bláto a sníh, a také režim Lock. Ten umožňuje uzavřít lamelovou spojku, takže hnací síla je dělená v neměnném poměru 50:50.

Nesmíte však jet rychleji než 60 km/h, to pak dojde k deaktivaci „uzávěru“ a to stejné nastane v případě, že se spojka přehřeje. Teplotu hlídají dva snímače - jeden přímo ve skříni spojky, druhý v transferu. Elektromagnetická spojka používá na rozdíl od elektrohydraulické (Haldex, Dynamax) olej pouze k chlazení, nikoliv jako pracovní kapalinu, jež svým tlakem stlačuje lamely k sobě. Tudíž ani nevyžaduje jeho pravidelné výměny.

Suzuki Vitara - ceník
Motor 1.6 VVT 1.6 VVT 1.6 DDiS 1.6 DDiS
Pohon 4x2 4x4 AllGrip 4x2 4x4 AllGrip
Převodovka 5MT 5MT 6MT 6MT
Comfort 386.700 Kč 440.450 Kč - -
Premium 420.500 Kč 476.000 Kč - -
Elegance 455.300 Kč 503.250 Kč 531.450 Kč 567.650 Kč
Elegance Panorama - 526.850 Kč - 603.950 Kč
Poznámka: Cena verzí se samočinnou převodovkou bude známa od léta 2015

Pohon AllGrip je převzatý z již zmíněného S-Crossu, ve Vitaře se ale může pochlubit dvěma novými funkcemi. Umožňuje udržovat původní rychlost při sjíždění prudkých svahů, aniž by řidič musel brzdit, a nabízí takzvaný Feed-forward. Jde o jakousi predikci v připojování pohonu zadní nápravy.

Jak to funguje? Řídicí jednotka vyhodnocuje častost připojování pohonu zadní nápravy. Pokud se tak děje s větší frekvencí, nejenže se pohon zadní nápravy aktivuje rychleji, nýbrž zůstane také déle připojený. Tento efekt se podpoří právě v off-roadovém režimu Mud and Snow. Zároveň v něm nastane změna kalibrace elektromechanického posilovače řízení ve snaze usnadnit ovládání na měkkém povrchu.

Již od dob Kizashi nečeká jednotka 4WD na prokluz předních kol, nýbrž zadní nápravu připojí, už když řidič prudce stlačí pedál plynu. Ona rychlost připojování byla dobře cítit při nezbytném rozjezdu na úpatí prudkých stoupání lomu. Trakce Vitary je tak opravdu skvělá.

Tři (a půl) výbavy

Na českém trhu je Vitara nabízena ve třech výbavách: Comfort, Premium a Elegance. Již základní nabízí třeba všechny airbagy včetně kolenního a samozřejmě i další známé bezpečnostní prvky. Nejnáročnějším je určena výbava Elegance panorama. Vychází z Elegance, přičemž jediným rozdílem je přítomnost panoramatické střechy. To lze kombinovat pouze s verzemi s pohonem všech kol.

Kromě popsaných výbav má zákazník ještě na výběr mezi dvěma pakety - Urban a Outdoor. Prvně jmenovaný zahrnuje rámeček mlhovek, ozdobnou lištu dveří a střešní spoiler - vyjde na 15.848 korun. K tomu navíc lze dokoupit za dalších 2.867 korun mřížku chladiče a boční mřížky blatníku v bílé nebo černé barvě. Paket Outdoor stojí 17.813 korun a přináší taktéž rámeček mlhovek, díly překrytí předního a zadního nárazníku, ozdobnou lištu dveří a konečně kryt nakládací hrany. I tady lze mít navíc výše uvedený „balíček“ za 2.867 korun.

Nová Vitara se vyrábí výhradně v maďarském Ostřihomu a to jak pro Evropu, tak i světové trhy, včetně Japonska. Vlastně jediným současným modelem Suzuki pocházejícím z Nipponu je ultimativní Jimny. Nová Vitara možná už není tím drsným strojem, jakým byla Grand Vitara, nicméně nárokům dnešních kupujících dostojí podstatně lépe. A o to dnes jde především.

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti na silnici
  • Neztratí se ani mimo vozovku
  • Přesné a lehké řazení, pohon AllGrip
  • Nízká pohotovostní hmotnost
  • Tuhá karoserie, tichý turbodiesel

Minusy

  • Velmi omezená individualizace
  • Mírně tužší odpružení
  • Nabídka pohonných jednotek


Tomáš Dusil
Diskuze (50)
Avatar - happy_driver
18. 4. 2015 19:33
Re: ...
Možno to bude pre teba znieť ako príbeh zo vzdialenej galaxie, ale znovu zopakujem dobrú radu. Vezmi do hrsti posledné drobné a vyraz niekam do showroomu Suzuki. Žiadne strachy, skúšobná jazda je zadarmo, tie drobáky potrebuješ na autobus a na limču. Len tam nezačni koktať tieto nezmysly, lebo to celé pokazíš a z jazdy nebude nič. 8-s
No a pokiaľ ide o to tvoje zúfalé kopanie nožičkami okolo seba v každom príspevku - nebolo by pre teba predsa len jednoduchšie a menej pracné napísať opakovane do aspoň 8-10 riadkov len slovo hlupák? Nevyčerpal by si si mentálnu kapacitu na týždeň dopredu márnymi pokusmi o zachovanie tvojej duševnej integrity a zároveň by si tým dokonale popísal na akom stupni obmedzenosti a primitívnosti sa nachádzaš. Povedz úprimne a sám, nestálo by ti to zato?! >:D ;-)
18. 4. 2015 16:21
Re: ...
No jelikoz jsi ztratil jakoukoliv kredibilitu uz u Rangera, tak ted tve prohlaseni, ze jsi vlastne Vitaru ridil, sorry jako tomu muze verit jen podobny hlupak jako ty. A opet, ze nedokazes chapat psany text, jen potvrzuje ze jsi hlupak. Zkus si precist celou debatu, jak vznikla a jak ti odpovidam, jak odpovidas ty mne, poposedni si kousek, aby jsis nesedel na kabelu a mozna ti to dojde. Co jsem napsal, je pravda. Co jsi napsal ty, je nekdy castecna pravda, nekdy lez a nekdy jen hloupa obhajoba tvemu neporozumeni textu a hlavne obecna neznalost. Tak jako u Rangera. Takovy hlupaci jako ty, se nedaji presvedcit argumentama. Vim, ze toto bude taky jako hazet perly svinim, ale ja jsem dlouha leta pracoval v automobilovem prumyslu a to ne nekde u pasu ty gumo. Ale jak rikam, pro tebe informace naprosto irelevantni. Ty mas vystudovano, nebo bych spis rekl, ze studujes nekde na vychode ucnak co? Protoze to pak vysvetluje tve zcestne reakce. Takze ty hlupák, nech si klidne happy_driver. Pro tebe i tak trefne. Protoze nevedomost je sladka a cim vetsi hlupak tim vic happy. Ty jsi kazdopadne mega happy >:D
18. 4. 2015 16:00
Re: ...
Posledni? Ne nebyla posledni. Posledni tecku udelas, kdyz tam pravdive napises kolik km mas s Rangerem ( BT50 ) najezdeno! Pak to bude posledni. Ale chapu, ze se ti do te odpovedi nechce ty experte ;-)
Avatar - happy_driver
18. 4. 2015 15:02
Re: ...
Pri Rangere debata skončila, napísal som predsa, že to bol posledný príspevok. Posledný znamená posledný, rozumieš tomu alebo si analfabet? Keď napíšem, že posledný, tak to tak je - ja si totiž na rozdiel od teba neseriem do huby. ;-)
Avatar - happy_driver
18. 4. 2015 15:00
Re: ...
Zúfalá a márna snaha vycúvať z tých kecov, čo si si tu nakopil. Ale prečo by som ti po x-tý krát opakovane neukázal, že nemáš poňatia o čo tu ide. >:-[]
Nepísal si o Vitare, pretože ako správne píšeš, skúsenosť nemáš. Takže aby si z toho aspoň nejako vybŕdol, skúsil si použiť nejaké všeobecné kecy na zakrytie tvojej vlastnej nevedomosti. Nič viac.
"Stejně" ako ja? Kdeže, kdeže. Ja už som stihol bezínovu 1,6 vo Vitare pred začiatkom bratislavského autosalónu vyskúšať a potvrdil sa mi môj predpoklad. Motor už síce nemá taký plechový tón ako v SX4, ale jeho zvukový prejav je stále dosť počuteľný. Nakoľko je to pre každého individuálne, pre mňa by to nebolo akceptovateľné. Pre iného to prekážkou pri kúpe nebude. Takisto celková úroveň odhlučnenia sa nedá označiť ako štandard triedy. Keby si nestrácal čas absurdnými pokusmi o zosmolenie odpovede a išiel sa niekam do showroomu presvedčiť na vlastnej koži, urobil by si lepšie. Takto si sa opätovne zmohol iba na detinské teoretizovanie.
Z toho plynie záver, ktorý bol ľahko predvídateľný už na začiatku - znovu si si nasral do huby, pretože všeobecné kecy ťa v tejto situácii znovu nespasia - ak chceš o niečom polemizovať, musíš najprv vedieť, alebo mať skúsenosť. Ty si dokázal, že nemáš nič z toho. Mohol si tomu ľahko predísť - nebaviť sa pod článkom o Vitare o veciach, ktoré sú pre teba španielskou dedinou. Keď však chceš byť silou-mocou za truhlíka, ja s tým problém nemám, rád ťa podporím. ;-)
Čo sa týka premenovania, ja zostanem pri happy_driver. Ty však pokojne pouvažuj nad zmenou, ak ti aktuálny vesmírny nick nesedí. Mal by som pre teba zopár návrhov, avšak nechcem ťa znovu deptať nutnosťou vyhľadávania či už v synonymickom alebo slovníku cudzích slov. Preto si jednorazovo dovolím klesnúť na tvoju úroveň IQ a navrhnem ti niečo z tvojich obľúbených a preferovaných - verím, že si vďaka ich frekventovanému používaniu nebudeš mať problém vybrať. Skús teda pre seba použiť niečo ako: hlupák, expert, vemeno, prípadne ich kombinácie. Dlho však nevyberaj, aby si si nepreťažil ten kurací mozoček.