Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská rallye v cíli: Rovanperä vyhrál a připomněl Ukrajinu

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 27. 2. 2022 • 04:42
70
Zobrazit náhledy (70)
Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022 Švédská rallye 2022

Fin Kalle Rovanperä (Toyota Yaris GR Rally1) vyhrál Švédskou rallye, která byla druhým podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích. V průběhu soutěže vyhrál šest rychlostních zkoušek a zásluhou vítězství se dostal na první místo v průběžném pořadí šampionátu.

Nedělní program se odehrával na severozápadě od města Umea, které bylo centrem rallye, s dvěma opakujícími se erzetami. Soutěž uzavřela Power Stage (14,23 km), na které získalo prvních pět nejrychlejších jezdců bonusové body od pěti do jednoho. Poslední den absolvovaly posádky celkem 56,84 měřených kilometrů.

Evans trefil sněhovou bariéru

Ještě v sobotu večer musel tehdy aktuálně druhý jezdec v pořadí Elfyn Evans (Toyota) před sportovní komisaře. V poslední zatáčce před cílem závěrečné erzety vyletěl nad sněhovou bariéru a trefil vysoký stožár s velkým reflektorem. Dostal se mimo trať a vrátil se na ní únikovou cestou. Za tento manévr dostal penalizaci deset sekund, a tak jeho manko na vedoucího Rovanperu vzrostlo na 18,3 sekundy.

Do nedělního ranního servisu přijel s aktivovaným spalovacím motorem a nikoli v elektrickém režimu, jak je předepsáno, protože přestal používat hybridní jednotku svého vozu. Hned na první ranní erzetě narazil ve vysoké rychlosti na vnitřní straně levé zatáčky do sněhové bariéry. Jeho vůz udělal hodiny a zůstal stát s hodně poškozeným předkem. Evans se zkusil rozjet, ale kapota motoru vyletěla nahoru a překryla čelní sklo. Jezdec zaparkoval vůz mimo trať a musel se rozloučit s výrazným přídělem bodů, na který měl zaděláno.

Vítěz připomněl Ukrajinu

Po odstoupení Evanse měl vedoucí Rovanperä náskok na druhého Thierry Neuvilla (Hyundai) 23,9 a na třetím místě jedoucí Lappi zaostával o 28,8 sekundy. „Netlačím na pilu. Nemáme hybridní pohon, takže je to složité zejména na dlouhých rovinkách. Z tohoto pohledu jsou dosahované časy dobré,“ říkal Rovanperä v cíli RZ17. 

Navzdory svému skeptickému pohledu na výkon svého vozu dokázal jedenadvacetiletý pilot zajet druhý čas na Power Stage a ke klasickému zisku za výhru získal ještě bonusový bodový příděl. „Nemyslel jsem si, že budeme tak rychlí, zejména kvůli páteční startovní pozici, kdy jsme jako první vyráželi na trať a čistili soupeřům stopu,“ prohlásil Rovanperä. 

Pro finského soutěžáka se jedná o třetí vítězství v mistrovství světa. Poprvé se mu to podařilo loni v červenci v Estonsku a následně v září na řecké Akropolis rallye. Celkem má na svém kontě šest umístění na stupních vítězů v mistrovství světa. „Tým odvedl fantastickou práci a auto jelo skvěle. Moc se mi ale nechce slavit. Byl to těžký týden pro Ukrajinu. Doufám, že najdou sílu a naději v těchto těžkých časech,“ uvedl s nesmírně vážnou tváří Rovanperä.

Žák neporazil učitele

Souboj o druhé místo vyzněl pro Neuvilla, který si bohatým bodovým přídělem polepšil na průběžné druhé místo v aktuální klasifikaci. „Poslední den se na trati válelo kusy dílů od aut, která jela před námi. Navíc podél trati bylo také hodně pocuchaných sněhových bariér. Všude to dost klouzalo, bylo to jako noční můra. Ovšem bylo to stejné pro všechny,“ uvedl Belgičan v cíli. 

Spokojený byl také třetí v cíli Lappi. Za volant Toyoty se vrátil poprvé od listopadu 2018, když dojel čtvrtý na Australské rallye. „Nahánět Thierryho Neuvilla by bylo příliš riskantní. Jsem spokojený s výsledkem, protože jsme na stupních a podařilo se nám přivézt důležité body pro tým, který uvedl skvělou práci. Můj pocit v autě byl naprosto komfortní, pouze se tam objevilo několik mých chyb, ale to se stává,“ prohlásil Lappi.

Vítězem v kategorii WRC2 se stal úřadující mistr světa Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia Rally2 evo), který skončil v absolutní klasifikaci na sedmé příčce. „Hodně jsme se snažili. Na rychlých tratích se nedalo dělat víc bez toho, kdy bychom šli do šíleného rizika. Veiby na to hodně šlapal, takže bylo nutné tlačit na pilu,“ prohlásil Mikkelsen.

Již několik let je zmíněný Mikkelsen mentorem Ole Christiana Veibyho (Volkswagen Polo Gti R5), který dojel za svým učitelem o 23,8 sekundy zpět. „Máme za sebou skvělý víkend. Bylo zvláštní svádět tak tvrdý souboj s Andreasem, který mi za několik posledních let předal hodně užitečných zkušeností. Díky němu jsem tam, kde nyní jsem,“ uvedl Veiby.

Konečné pořadí Švédské rallye

1. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota Yaris GR Rally1) 2:10:44,9; 2. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +22,0; 3. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris GR Rally1) +30,6; 4. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota Yaris GR Rally1) +2:19,4; 5. Greensmith, Andersson (Brit., Švéd./Ford Puma Rally1) +3:20,4; 6. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Hyundai i20 N Rally1) +5:39,4; 7. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) +7:11,1 (1. v hodnocení WRC2); 8. Veiby, Sjaermoen (Nor./Volkswagen Polo Gti R5) +7:34,3; 9. Huttunen, Lukka (Fin./Ford Fiesta R5 MkII) +8:14,2; 10. Kaur, Simm (Est./Volkswagen Polo Gti R5) +8:24,8; 11. Linnamäe, Morgan (Est., Brit./Volkswagen Polo Gti R5) 8:36,0; 12. Pietarinen, Linnaketo (Fin./Volkswagen Polo Gti R5) +8:53,8; 13. J. Jonasson, N. Jonasson (Švéd./Škoda Fabia Rally2 evo) +13:14,8; 14. Armstrong, Hoy (Brit./Ford Fiesta Rally3) +13:46,2; 15. Joona, Korhonen (Fin./Ford Fiesta Rally3) +13:48,9; 16. Solowow, Baran (Pol./Volkswagen Polo Gti R5) +15:05,0; 17. Creigthton, Reagn (Irl./Ford Fiesta Rally3) +16:08,7; 18. Skantz, Kallio (Fin./Škoda Fabia R5) +16:26,0; 19. B. Bulacia, Martí (Bol., Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) +19:48,3; 20. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +21:58,4.

Průběžné pořadí MS (po 2 z 13 soutěží)

1. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 46 bodů; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally1) 32; 3. Loeb (Fr./Ford Puma Rally1) 27; 4. Greensmith (Brit., Švéd./Ford Puma Rally1) 20; 5. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 19; 6. Katsuta (Jap./Toyota GR Yaris Rally1) 18; 7. Breen (Irl./Ford Puma Rally1) 16; 8. Lappi (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 15; 9. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) 12; 10. Solberg (Švéd./Hyundai i20 N Rally) 8; 11. Tänak (Est./Hyundai i20 N Rally1) 5; 12. Veiby (Nor./Volkswagen Polo Gti R5) 4; 13. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 4; 14. Cais (ČR/Ford Fiesta Rally2) 2; 15. Huttunen (Fin./Ford Fiesta Rally2 MkII) 2; 16. Grjazin (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) 1; 17. Kaur (Est./Volkswagen Polo Gti R5) 1.

Značky: 1. Toyota 89 bodů; 2. Ford 59; 3. Hyundai 47; 4. Toyota NG 22.

Vyhrané RZ: Rovanperä 9; Loeb 6, Ogier 5, Evans 4, Tänak 4, Neuville 3, Greensmith 1, Breen 1, Lappi 1..

Vedení v soutěži (RZ): Rovanperä 11, Ogier 10, Loeb 8, Evans 3, Tänak 1, Lappi 1, Neuville 1.

Související články

Témata
Články odjinud