Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská rallye v cíli: Tänak vyhrál a vede šampionát

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)

Estonec Ott Tänak (Ford Puma Rally1) vyhrál Švédskou rallye, která byla druhým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Pětatřicetiletý jezdec se tak dostal na první místo v průběžném pořadí šampionátu.

 

Estonec Ott Tänak (Ford Puma Rally1) vyhrál Švédskou rallye, která byla druhým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Pětatřicetiletý jezdec se tak dostal na první místo v průběžném pořadí šampionátu.

Poslední den byly v harmonogramu soutěže tři měřené úseky včetně závěrečné Power Stage dlouhé deset kilometrů. Tady získalo pět nejrychlejších jezdců bonusové body od pěti do jednoho ke klasickému bodování.

Video se připravuje ...

Pirelli se bránilo

Ještě v sobotu večer se obrátili zástupci všech továrních týmů Hyundai a Ford na zástupce výrobce pneumatik Pirelli a žádali vysvětlení, proč docházelo ve druhé etapě najednou k defektům pneumatik. Šéf týmu Hyundai Cyril Abiteboul řekl serveru DirtFish: „Potvrzujeme, že šlo o problém související s pneumatikami. Není třeba dělat žádné zvláštní komentáře. Všichni jsme tlačili na limity konkurenceschopnosti vozu. Budeme pracovat s Pirelli přes noc, abychom se pokusili pochopit, co se stalo, až budeme mít více informací.“

Manažer rallyeových aktivit Pirelli Terenzio Testoni řekl DirtFish, že některé delaminace a defekty, které utrpěli Esapekka Lappi a Craig Breen z Hyundai spolu s lídrem rallye M-Sport Ford Ottem Tänakem, byly důsledkem příliš nízkého tlaku v pneumatikách. „Pokud jde o události, které se přihodily, po našem vyšetřování jsme pochopili, že v některých případech byly tlaky v pneumatikách v cíli mnohem nižší, než doporučujeme na startu. Dodnes jsme nikdy neviděli tlak v pneumatikách tak nízký.“

Časové hrátky Hyundaie nevyšly

Vedoucí jezdec průběžného pořadí Tänak nastupoval poslední den s náskokem 8,6 sekundy na druhého Breena a hned ráno svůj náskok navýšil o tři sekundy. Hned na dalším měřeném úseku si však vzal Breen zpět 3,1 sekundy zpět a před závěrečnou Power Stage tak zaostával na lídrem soutěže o 8,5 sekundy. Tím však časové hrátky neskončily. Na pokyn šéfa stáje Hyundai Cyrila Abiteboula přijel Breen do nejbližší časové kontroly o minutu později a inkasoval deset sekund penalizace.

Po tomto trestu se tak posunul na druhé místo Thierry Neuvilla. Taktické hrátky měly svou logiku. Breen se totiž ve startech v šampionátu střídá se Španělem Dani Sordem, zatímco Neuville absolvuje šampionát kompletní. Můžeme se pouze dohadovat, zda by Hyundai sáhl po stejné taktice, kdyby Breen v soutěži vedl. U jihokorejské značky se sídlem v Německu se nakonec přepočítali. V závěrečné zkoušce se totiž ocitl Neuville pravou zadní částí auta na několik sekund ve sněhové bariéře a nakonec Breen i navzdory penalizaci skončil druhý s převahou 1,3 sekundy.

Vítězný návrat k modrému oválu

Tänak začal soutěž druhým místem na úvodní superspeciálce soutěže a pak první den vedl tři erzety, než se před něj dostal Breen. Estonec se podle svých slov necítil ve voze dobře, ale držel neustále vysoké tempo. V sobotu odpoledne využil Breenových potíží s hybridní jednotkou jeho hyundaie a posunul se na první místo. 

V neděli si svou pozici pohlídal. Na závěrečné Power Stage přidal dva bonusové body, a přestože vyhrál jenom jednu rychlostní zkoušku, triumfoval v celé soutěži. Při 138. startu to bylo jeho osmnácté vítězství a umístění na stupních vítězů s pořadovým číslem 43. Poprvé vyhrál v mistrovství světa v létě 2017 na Sardinii s Fordem Fiesta RS WRC a s modrým oválem zvítězil ještě v Německu. Dalších deset výher slavil v barvách Toyoty a dalších pět u Hyundaie.

Letos se k Fordu po šesti letech vrátil. Vyhrál svoji první rychlostní zkoušku a k tomu ještě celou soutěž. Ve Švédsku podruhé a navázal tak na svůj úspěch z roku 2019. „Samozřejmě to pro mě znamená hodně. Nastoupit do nového auta a bojovat proti tak velkým výrobcům představuje pro naše lidi v M-Sportu velké úsilí. Myslím, že jsem je během tohoto víkendu dostal pod velký stres, ale byli úžasní a já jsem rád součástí tak skvělého týmu,“ prohlásil Tänak v cíli.

Breen o Neuvillovi nevěděl

Souboj Tänak a a Breena byl pikantní v tom, že se jednalo o jezdce, kteří si přes zimu vyměnili týmy. Breen, který se po roce u Fordu vrátil k Hyundaii, vyhrál ve Švédsku čtyři rychlostní zkoušky. Vedl od páté do třinácté erzety a nechal si dát penalizaci deset sekund. Pošesté byl v podniku mistrovství světa druhý. Jeho ztráta 18,7 sekundy ve Švédsku 2023 je jeho nejnižší odstup za vítězem z dosud dosažených druhých míst. „Nebylo mým cílem dostat se před Thierryho, nevěděl jsem, jak jede. Jsme šťastní, byl to neuvěřitelný víkend a skvělý pocit vědět, že dokáži bojovat o vítězství,“ prohlásil Breen.

Třetímu v cíli Neuvillovi vyšel druhý den, kdy vyhrál čtyři erzety a posunul se z šestého místa na třetí. V neděli mu chtěl tým pomoci k vyššímu přídělu bodů, protože Belgičan absolvuje na rozdíl od Breena, celý šampionát. Neuville se však o šanci připravil sám, když na závěrečné erzetě trefil sněhovou bariéru. „Nebyla to ode mě dobrá jízda. Bál jsem se brzdách, bál se být rychlejší. Každopádně to byl složitý, ale i úspěšný víkend. Pozitivním momentem je, že naše auto je rychlé,“ prohlásil Neuville. Belgičanovi se v průběhu soutěže podařil parádní kousek. Vyhrál RZ9 (12,54 km) rychlostním průměrem 141,0 km/h a jen o jednu desetinu zaostal za svým rekordním výsledkem ze Švédska 2022.

Mistr nechtěl být první

Obhájce titulu mistra světa i loňského vítězství e Švédska Kalle Rovanperä byl na čtvrtém místě nejlepším zástupcem tovární stáje Toyota. Finský pilot vyhrál šest erzet, ale doplatil na zaváhání na páté erzetě, kde si stěžoval na nedostatek přilnavosti a ztratil 21,3 sekundy. V průběžném pořadí je tak druhý o tři body z Tänakem a v nadcházející Mexické rallye tak nebude první den na tamní šotolině čistit soupeřům stopu. Podle pravidel totiž lídr šampionátu startuje první den soutěže jako první. „Nechtěl jsem brát pět bodů, abych měl v Mexiku lepší pozici. Jinak jsem měl celý víkend drobné technické problémy, ale nechci to moc rozebírat,“ prohlásil Rovanperä v cíli.

Jediná česká posádka v severské soutěži Filip Kohn a Tomáš Střeska (Ford Fiesta Rally3) dokončila svůj premiérový podnik světového šampionátu. V pátek sice havarovali, ale s penalizací se vrátili do soutěže. V neděli dosáhli v rámci kategorie WRC3 sedmý, šestý a dokonce čtvrtý čas. V této klasifikaci nakonec obsadili deváté místo.

Konečné pořadí Švédské rallye

1. Tänak, Järveoja (Est./Ford Puma Rally1) 2:25:54,5; 2. Breen, Fulton (Irl./Hyundai I20 N Rally1) +18,7; 3. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +20,0; 4. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +25,1; 5. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +1:24,0; 6. Loubet, Gilsoul (Fr., Bel./Ford Puma Rally1) +5:59,0; 7. Lappi, Ferm (Fin./Hyundai i20 N Rally1) +7:42,4; 8. Solberg. Edmondon (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) +7:48,1 (1. v kategorii WRC2); 9. Veiby, Eriksen (Nor./Volkswagen Polo GTI R5) +8:30,4; 10. Pajari, Mälkönen (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +9:03,2; 11. Grjazin, Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +9:19,3; 12. Linnamäe, Morgan (Est., Brit./Hyundai i20N Rally2) +10:09,2; 13. M. Bulacia, Vallejo (Bol., Šp./Škoda Fabia RS Rally2) +10:29,6; 14. Bertelli, Scattolin (It./Toyota GR Yaris Rally1) +10:36,0; 15. Suninen, Markkula (Fin./Hyundai i20 N Rally2) +10:36,1; 16. Lindholm, Hämäläinenová (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +10:49,6; 17. Joona, Shemelkka (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) +10:58,7; 18. Virves, Magalhaes (Est., Port./Ford Fiesta Rally2) +12:21,1; 19. B. Bulacia, Jiménez (Bol., Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) +12:23,4; 20. Kaur, Viilo (Est./Škoda Fabia Rally2 evo) +14:23,3; … 44. Kohn, Střeska (ČR/Ford Fiesta Rally3) +1:22:47,5 (9. v kategorii WRC3).

Výsledky jsou neoficiální.

Průběžné pořadí (po 2 ze 13 rallye)

1. Tänak (Est./Ford Puma Rally1) 41 bodů; 2. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 38; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally Hybrid) 32; 4. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 29; 5. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 26; 6. Breen, Fulton (Irl./Hyundai I20 N Rally1) 19; 7. Lappi (Fin./Hyundai i20 N Rally1) 15; 8. Katsuta (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) 8; 9. Loubet, Gilsoul (Fr., Bel./Ford Puma Rally1) 8; 10. Sordó (Šp./Hyundai i20 N Rally1) 6; 11. Solberg. Edmondon (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 4; 12. Rossel (Fr./Citroën Rally2) 2; 13. Veiby, Eriksen (Nor./Volkswagen Polo GTI R5) 2; 14. Grjazin (Škoda Fabia RS Rally2) 1; 15. Pajari, Mälkönen (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) 1.

Značky: 1. Toyota 80; 2. Hyundai 66; 3. Ford 51.

Vyhrané RZ: Rovanperä 12; Ogier 9, Neuville 7, Breen 4, Evans 1, Katsuta 1, Tänak 1, Lappi 1.

WRC2: 1. Rossel (Fr./Citroën Rally2) 28; 2. Solberg. Edmondon (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 28; 3. Grjazin (Škoda Fabia RS Rally2) 20; 4. Veiby, Eriksen (Nor./Volkswagen Polo GTI R5) 19; 5. M. Bulacia, Vallejo (Bol., Šp./Škoda Fabia RS Rally2) 16; 6. López (Šp./Hyundai i20 N Rally2) 15; … 8. Cais (ČR/Škoda Fabia RS Rally2) 12.

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
13. 2. 2023 14:16
Je dobře...
....že se Ford konečně prosadil a ukončil "dvoukoňové" mistrovství.... :-!
13. 2. 2023 12:20
Re: Výborně,
Na sněhu! To je neskutečný masakr.
13. 2. 2023 12:20
Re: Výborně,
To určitě nebude. Ale výkon Tanaka obdivuhodný.
Avatar - speedfred
13. 2. 2023 11:33
Re: Výborně,
...ale 141km/h priemerná rýchlosť. :-)
Avatar - KANKUNEN
13. 2. 2023 11:01
Výborně,
jen mám obavu, že Ford nebude na všech površích konkurenceschopný.