Švýcarské automobilové postřehy: O řidičích odjinud

Švýcarské automobilové postřehy: O řidičích odjinud

Švýcarské automobilové postřehy: O řidičích odjinud Zdroj: acz

Diskuze (111)
Cestovní kultura na švýcarských dálnicích je značně rozdílná od všech sousedních…Rozhodně to není tím, že by Švýcaři neuměli nebo nechtěli šlápnout na plyn…

.. ale spíše skutečností, že disciplína na silnicích bývá vynucena citlivými pokutami a všude přítomnou kontrolou. Parkováním počínaje a odebíráním řidičáku na dálnici konče.

Fixní a mobilní radary patří k největším finančním zdrojům švýcarské policie. Ještě lukrativnější je vybírání pokut za parkování. Sotva opustíte auto, už můžete mít 40, 60 až 120 franků v kapse méně, platba složenkou. V dešti se dává složenka pod stírače v igelitovém obalu! Dohodit frank do parkovacích hodin bez opuštění parkoviště stojí 80 franků. A tak bychom mohli pokračovat…Pořádek na silnicích je výsledkem latentní a všude přítomné represe a nejen spořádaností občanů-řidičů.

Atraktivnější téma jsou přestupky za rychlost: 1 km/h nad povolenou rychlost ve městě přijde 40 franků, 4 km/h na 120 Fr a pak postih roste exponenciálně. V zóně 30 km/h, jet šedesátkou znamená okamžitou ztrátu řidičáku a 2000 franků pokuta. Šampionem v kontrole provozu je město Zürich. Přes 130 radarů blýská na nepozorné řidiče a závodníky. Policie drží s vývojem techniky krok. Speciální laserové radary, fotí zároveň při přejetí na červenou jakož i za nepovolenou rychlost. Výsledkem je dvojitá pokuta, když se chcete na červenou z křižovatky „zachránit “ přidáním plynu.

Omezení rychlosti na dálnicích se pohybuje mezi 100 a 120 km/h, výjimečně je přikázána 80 km/h ve vybraných tunelech, nebezpečných zatáčkách a nájezdech.

Po vzoru skandinávců se kontroluje radarem tak často, že hospodské vytahování a předhánění se dobou cesty např.: z Zürichu do Ženevy (275 km) úplně zmizelo. Každý ví, že se to ujede za 3 hodiny a rychleji to prostě nemá smysl, škoda peněz nebo řidičáku.

Předjíždění zprava je jedním z nejnebezpečnějších manévrů a proto je též drakonicky trestáno, na místě a v zvláště nebezpečném provedení i odnětím řidičáku – policie vám zavolá taxíka, když nemáte způsobilého spolujezdce.

Nepamatuji si, že bych byl kdy předjet zprava. Na trestání tohoto přestupku stačí policii i udání a v tom nejsou Švýcaři zvlášť zdrženliví. Vynucování si předjetí v levém pruhu nájezdem téměř do kufru, kombinované se světelnou signalizaci nebo dokonce troubením je policií rovněž vysoce „hodnoceno“. Hlídky nepřetržitě cirkulují po dálnicích v civilních autech, bez uniformy a permanentně nahrávají dění kolem sebe. Pak máte prostě smůlu, v nejhorším případě jedete domů taxíkem.

Na druhé straně je ve Švýcarsku běžné dát přednost jiným účastníkům provozu a nechat je předjet nebo zapojit se do proudu bez zastavení. Nepokládá se to za znamení slabosti a omezuje vznik dopravních kolapsů. Tomuto vývoji předcházela celostátní kampaň „Ohleduplností k bezpečnosti provozu“

Bohužel se množí nový sport, byť provozovaný mizivou skupinou mladistvých, často původem z jižní Evropy. Soukromé, vesměs noční závody na silnicích, konající se ve městech a na vesnicích, často v alkoholizovaném stavu se v poslední době staly chimérou Švýcarů. Tento nešvar nicméně končí ne zřídka smrtelně a opatření k jeho zamezení na sebe nenechají dlouho čekat. Jednou z nich bude zřejmě „řidičák na zkoušku“. Kdo udělá první dva roky nějaký vážnější přestupek, musí ho dělat znova. Tato hrozba by mohla fungovat. Navíc se diskutuje zvýšení trestu za zranění a usmrcení v provozu. Právníci mají potíž pochopit, že se auto v rukou hazardérů stává smrtící zbraní a přečin má být podle toho potrestán. Ve Švýcarsku jsou bohužel dodnes tresty pro provinilce z dopravních nehod neskonale mírné.

Vstoupit do diskuze (111)