Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švýcarské automobilové postřehy: Poprask po odsouzení uživatele antiradaru

Jiří Pollak
Diskuze (20)
Nejvyšší švýcarský soud potvrdil pokutu 300 franků, konfiskování a znehodnocení přístroje Amigo, na základě rozhodnutí nižší instance.

Snad ve všech státech se už desetiletí prodávají přístroje varující před policejními radary. Sortiment je čím dál tím vyzrálejší a v poslední době se rozšířil o populární zařízení GPS . Právě tato možnost využití pro varování před fixními radary policii v Evropě nesedne. Popisovaný případ určitě není poslední a dá se očekávat urputný boj o základní práva a povinnosti občanů podle ústavy, které zní doslova: „Každý občan má právo na svobodnou informaci“.

Nejvyšší švýcarský soud potvrdil pokutu 300 franků, konfiskování a znehodnocení přístroje Amigo, na základě rozhodnutí nižší instance.

Obžalovaný řidič požadoval zrušení rozsudku nižší instance a vysoké finanční pokuty. Před soudem v Lausanne oponoval řidič, že jeho přístroj zpracovává pouze digitalizovanou mapu a hlásí pevně instalované radary. V žádném případě nerozezná nové a mobilní stanice, protože nevysílá žádné elektromagnetické vlny, které by je identifikovaly.

GPS pouze registruje pozici auta, srovná ji s uloženou mapou a hlásí blízkost pevné radarové stanice. Soudci argumentovali strategií druhé strany barikády: Antiradary, GPS a mobily s tímto vybavením jsou jedna skupina přístrojů, které omezují a znemožňují práci polici. Proto jsou všechny přístroje bez rozdílu funkčního principu zakázané.

Součástí argumentací soudců a skutečnost, kterou není možno zapřít, je že antiradary a podobné přístroje umožňují nedovolenou rychlou jízdu v oblastech, kde by byl jinak řidič pokutován. Neuspěla ani skutečnost, že lze použít mapy, na které jsou známá stanoviště radarů zaznačena.

Celou situaci dělají nepřehlednou a hlavně nedořešenou další tři možnosti informací, které ještě nejsou zakázané. Vysílání lokálních radií obsahuje rubriku o průběhu provozu, stavu silnic a řidiči ji „obohacují“ o telefonická hlášení nejen nehod, ale i o mobilních radarových kontrolách. Navíc jsou v provozu formou předplacené služby nebo za jednorázovou platbu informace o aktuálních radarových kontrolách i na mobilu. A konečně je nutno zmínit monitoring radarů na laptopu ležícím na vedlejším sedadle nebo na klíně spolujezdce...

Zdá se, že Švýcary čeká pestrá zima a nejen uklidňující zasněžená krajina.

V Čechách je situace řešena šalamounsky:

Antiradar není přímo zakázaný, ale nedostanete na něj atest od Ministerstva dopravy a spojů a homologaci k pevné montáži do auta a proto je policií jeho montáž pokutovatelná za nepovolené příslušenství. Přenosné antiradary (GPS) zákon zatím vůbec neřeší. Mlží se též pojmem aktivní (vysílá pro detekci elektromagnetické vlny) a pasivní antiradar. Podmínky v českém prostředí jsou tak relativně benevolentní.

Různých názorů a zákonných úprav je mnoho...ve Finsku a Švýcarsku jsou antiradary přísně zakázané, v Anglii, Itálii a na Balkáně povoleny, v Norsku se spokojují se hlášením „zanedlouho vjedete do nebezpečné zóny“. Zbývá ale podotknout, že tamní frekvence umístění radarů je skoro tak hustá jako u nás stromů v aleji a hlášení se opakuje tak často, že je příjemnější jej vypnout a jet podle předpisů.

Jiří Pollak
Diskuze (20)
25. 12. 2008 11:32
Bude hůř ;-) ...
Podle nejnovějších informací bude ve Švýcarsku od 1. ledna 2010 dokonce zakázáno i pamatovat si umístění stacionárních radarů ;-) ...
Avatar - Ricardo
24. 12. 2008 13:06
Situace v Anglii
Ze zkušeností co mám můžu říct, že tam probíhá měření především stacionárními radary na které upozorňuje značka. V praxi to znamená že mimo tyto úseky se bežně jezdí i 30 mph nad limit (to znamená na dálniční 70 mph třeba 90-100 mph, tedy na 112 km/h evropských 140-160) a tam kde je značka všichni poslušně zpomalí.
24. 12. 2008 12:18
Re: GPS-Antiradar
...za navigaci, konkrétně za možnost uložit do ní uživatelsky point of interest v podobě stacionárních radarů. Laicky, cokoliv co umožní nahrát soubor z netu s radary je nelegální.
24. 12. 2008 12:15
Re: mobil??
bohužel tomu rozumíš dobře :-( o mobil bys přišel, stejně o PDAčko atp.
Avatar - Ada je zase tady
24. 12. 2008 03:37
Rozdil mezi dojmy a pojmy
Antiradar a radarovy detektor jsou dve rozdilne veci. Antiradar je aktivni zarizeni, ktery znemoznuje funkci policejniho doplerovskeho merice rychlosti (Policie nema zadny radar) a je proto logicky zakazan. Radarovy detektor je vysokofrekvencni prijimac, ktery detekuje pritomnost vysilace policejniho zarizeni k mereni rychlosti. Takovy detektor nelze zakazat, protoze v takovem pripade by bylo nutno zakazat i vsechny ostatni pristroje, ktere umoznuji prijem v pasmech, kde pracuji policejni merice rychlosti - tedy napriklad profesionalni merici pristroje jako je treba spektralni analyzator. A to by nepochybne vyvolalo ve spolecnosti zavazny problem.
Zarizeni GPS, ve kterem jsou ulozeny zajimave body, rovnez nemuze zapricinit nespravnou funkci policejniho merice rychlosti a nelze je proto zakazat.
Zajimava a zcela odlisna situace je u laserovych mericu rychlosti. Ty lze totiz eliminovat pomoci laserovych diod LED na stejne vlnove delce - tedy aktivnim rusenim. Presto se v tomto pripade nejedna o nepovolene zarizeni, protoze cinnost takoveho zarizeni nelze podle mezinarodne pravniho dokumentu - Radiokomunikacniho radu - definovat jako provoz nepovoleneho vysilaciho zarizeni, protoze Radiokomunikacni rad nereguluje pouzivani optickych sdelovacich zarizeni (viz stranky CTU). Takove zarizeni, ktere je napr. ve vozidle pripevneno pomoci sucheho zipu (neni pevne namontovano na vozidle) totiz ridici slouzi napriklad pro ovladani otvirani garaze, a jen omylem jej ridic zapomnel zapnute... Bez toho, aby Policie ridici prokazala umysl rusit funkci laseroveho merice rychlosti, neni mozne ridice postihnout.

Problem ridice ve Svycarsku je od nas, obcanu EU odlisny v tom, ze se dotucny nemuze jako my odvolat k nejvyssimu soudu Evropske unie do Strassburku, protoze tam by svou pri s vysokou pravdepodobnosti vyhral.