Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Takto budou vypadat plakety, bez kterých nevjedete do centra

Takto budou vypadat plakety, bez kterých nevjedete do centra Zdroj: acz

Takto budou vypadat plakety, bez kterých nevjedete do centra

Nízkoemisní zóny v centrech českých měst mají snížit prašnost, množství výfukových zplodin a hluk.

Vláda se bude zabývat návrhem ministerstva životního prostředí, které stanovuje pravidla pro vznik nízkoemisních zón. Při jeho schválení budou mít obce možnost zakázat vjezd vybraným vozidlům do svých center.

Emisní plakety budou mít tvar osmiúhelníku, jejich barva se bude lišit podle toho, jakou emisní normu Euro daný vůz splňuje. Vozidla nejšetrnější k životnímu prostředí dostanou zelenou známku a budou moci vjet do všech zón.

Distribuci emisních plaket budou zajišťovat obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí. Později by mohly plakety distribuovat také stanice technické kontroly, popřípadě by je mohlo být možné nakoupit přes internet. Plakety mají stát 80 korun.

Vjezd do budoucích nízkoemisní zón bude označen značkami zákazu vjezdu, které budou doplněné podobou emisní plakety, pro kterou omezení platit nebude.

Na některé vozy se však bude vztahovat výjimka a do emisní zóny budou moci vjezd i bez platné plakety. Jedná se o vozidla integrovaného záchranného systému nebo historická auta. Další výjimky budou udělovat samy obce.

Ministerstvo se při zpracování návrhu na zavedení nízkoemisních zón inspirovalo zkušenosti ze sousedního Německa, kde se tyto zóny poprvé objevily v roce 2008. Ministerstvo bude usilovat o to, aby byly německé a české plakety do budoucna platné v obou zemích. Ve vzdálenější budoucnosti by mohly platit ve všech státech Evropské unie.

Podle ministerstva by nízkoemisní zóny měly být zaváděny v lázeňských městech, v chráněných krajinných oblastech a ve městech s vysokým znečištěním ovzduší. V těchto místech mají zóny dle ministerstva snížit prašnost, množství výfukových zplodin a hluk. „Pro místa, kdy obcí denně projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ tvrdí ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Vláda by návrh mohla odsouhlasit v říjnu. Již od příštího měsíce by tedy obce mohly vyhláškou zavést první nízkoemisní zóny. Vyhláška ale nabude účinnost až po jednom roce, aby se obce i občané mohli na zavedení nízkoemisní zóny dopředu připravit.

To ve Francii by mohly být pravidla pro emisní zóny mnohem přísnější. Dva zdejší politici navrhují, aby do center měst byl zakázán vjezd všem autům poháněným dieselovým motorem. Argumentují tím, že částice vypouštěné turbodiesely jsou karcinogenní. K tomuto závěru letos dospěla Světová zdravotnická organizace (WHO), přestože jej někteří vědci zpochybňují.