Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takto budou vypadat plakety, bez kterých nevjedete do centra

David Bureš
Diskuze (135)
Nízkoemisní zóny v centrech českých měst mají snížit prašnost, množství výfukových zplodin a hluk.

Vláda se bude zabývat návrhem ministerstva životního prostředí, které stanovuje pravidla pro vznik nízkoemisních zón. Při jeho schválení budou mít obce možnost zakázat vjezd vybraným vozidlům do svých center.

Emisní plakety budou mít tvar osmiúhelníku, jejich barva se bude lišit podle toho, jakou emisní normu Euro daný vůz splňuje. Vozidla nejšetrnější k životnímu prostředí dostanou zelenou známku a budou moci vjet do všech zón.

Distribuci emisních plaket budou zajišťovat obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí. Později by mohly plakety distribuovat také stanice technické kontroly, popřípadě by je mohlo být možné nakoupit přes internet. Plakety mají stát 80 korun.

Vjezd do budoucích nízkoemisní zón bude označen značkami zákazu vjezdu, které budou doplněné podobou emisní plakety, pro kterou omezení platit nebude.

Na některé vozy se však bude vztahovat výjimka a do emisní zóny budou moci vjezd i bez platné plakety. Jedná se o vozidla integrovaného záchranného systému nebo historická auta. Další výjimky budou udělovat samy obce.

Ministerstvo se při zpracování návrhu na zavedení nízkoemisních zón inspirovalo zkušenosti ze sousedního Německa, kde se tyto zóny poprvé objevily v roce 2008. Ministerstvo bude usilovat o to, aby byly německé a české plakety do budoucna platné v obou zemích. Ve vzdálenější budoucnosti by mohly platit ve všech státech Evropské unie.

Podle ministerstva by nízkoemisní zóny měly být zaváděny v lázeňských městech, v chráněných krajinných oblastech a ve městech s vysokým znečištěním ovzduší. V těchto místech mají zóny dle ministerstva snížit prašnost, množství výfukových zplodin a hluk. „Pro místa, kdy obcí denně projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ tvrdí ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Vláda by návrh mohla odsouhlasit v říjnu. Již od příštího měsíce by tedy obce mohly vyhláškou zavést první nízkoemisní zóny. Vyhláška ale nabude účinnost až po jednom roce, aby se obce i občané mohli na zavedení nízkoemisní zóny dopředu připravit.

To ve Francii by mohly být pravidla pro emisní zóny mnohem přísnější. Dva zdejší politici navrhují, aby do center měst byl zakázán vjezd všem autům poháněným dieselovým motorem. Argumentují tím, že částice vypouštěné turbodiesely jsou karcinogenní. K tomuto závěru letos dospěla Světová zdravotnická organizace (WHO), přestože jej někteří vědci zpochybňují.

David Bureš
Diskuze (135)
21. 9. 2012 11:25
Re: zakázán vjezd všem autům poháněným dieselovým motorem
Diesel jednoducho smrdi, ci su tie castice velkosti 1.9tdi alebo 1.6tdi. Jednoducho ak ides za Euro3+ benzinom (s ohriatym motorm), tak necitis takmer nic. Nejedna studia ukazala, ze diesel je jednoducho skodlivejsi, uz len preto, ze to palivo je vlastne odpadom z krakovania a ma horsie vlastnosti spalovania. Ak nastavis emisne normy na rovnaku uroven, pre benzin a diesel, tak diesel neprejdne. To su vsetko zname veci. Vadi mi, ze niekto setri peniaze na ukor zdravia nas vsetkych. To mi pride ako arogancia. Neviem, ci za to mozu viac politici, alebo majitelia takych aut.
21. 9. 2012 10:37
Re: Zdarma by to asi nešlo
Já v tom to lobby výrobců aut vidím taky, takže nemíním být ovcí a budu si dál vesele jezdit svým autem dokud já neuznám za vhodný, že je potřeba ho vyměnit.
21. 9. 2012 10:24
Re: bez efektu
:yes:
jeste udelaji mobilni stanice pro mereni emisi z lidi, jak moc jim smrdi z huby (a taky z toho druheho konce) a podle toho nalepi nalepky na obcanku a vyhlasi zony s omezenym vstupem. Homelesaci (rezidenti) v centrech mest budou mit samo vyjimku, stejne tak vsichni, kteri ani nemaji obcanku ...

21. 9. 2012 10:23
Re: Pravděpodobně další příklad korupce v ČR
:yes:
21. 9. 2012 10:21
Re: Zdarma by to asi nešlo
tak to pozor, EuroIV uz je zastarale a EuroV platne od 2009 v podstate zrovnopravnuje normy pro diesely a benaly, takze to vubec jedno neni. Respektive je to jedno u benzinu, ale je to obrovsky konstrukcni problem u dieselu.
Ja v tom vidim jen a jen lobby vyrobcu aut, pokud do svych novych dieselu montuji DPF za desitky tisic a lidi je nechteji kupovat, tak musi logicky tlacit na majitele starsich (rozumej zanovnich 4 roky starych aut prodanych pred 2009) aby je nechali sesrotovat a koupili model s nejnovejsim Eurem a samozrejme taky DPF.
Buzerace v podobe zakazu vjezdu do center mest se k tomu naramne hodi....