Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata vydělává díky úspěchům Jaguaru a Land Roveru

David Bureš
Diskuze (7)
Zisk britského výrobce Jaguar Land Rover táhnou modely F-Type a Range Rover. Těží z toho i jeho mateřská automobilka Tata.

Indická automobilka Tata Motors zveřejnila své finanční výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku. V ptomto období činil její konsolidovaný zisk 48,1 miliardy rupií (cca 15,6 miliardy korun), což je oproti stejnému období o rok dříve nárůst o 31,8 miliardy rupií.

Výrobce přiznal, že těžil hlavně z úspěchů britské automobilky Jaguar Land Rover, kterou Tata vlastní od roku 2008. Sama Tata se potýká s klesajícím prodeji.

Jaguar Land Rover těží ze zájmu zákazníků o nové modely – daří se Jaguaru F-Type, Range Roveru a Range Roveru Sport. Britský výrobce v posledním čtvrtletí roku 2013 prodal 112.172 aut, což je meziroční nárůst o 26,5 procenta.

Zisk britské automobilky za poslední čtvrtletí roku 2013 meziročně vzrostl o 323 milionů liber na 619 milionů liber (20,5 miliardy Kč).

Sama Tata v posledním čtvrtletí loňského roku prodala 132.087 automobilů, což je výrazný pokles o 35,7 procenta proti poslednímu čtvrtletí roku 2012. Značka se alespoň dostala do černých čísel, v posledním čtvrtletí roku 2012 vykázala ztrátu 4,58 miliardy rupií (1,48 miliardy korun), o rok později už z toho byl zisk 12,5 miliard rupií.

Automobilka pokles prodejů vysvětluje problémy na domácím trhu, jako je zpomalení ekonomiky, slabý zájem spotřebitelů nebo stoupající ceny pohonných hmot. Na indickém trhu bylo loni prodáno asi 2,47 milionu automobilů, což je sedmiprocentní pokles proti roku 2012.

Tata bude chtít zákazníky letos nalákat dvěma novými modely – hatchbackem Bolt a sedanem Zest. Ty mají konkurovat autům značek Maruti Suzuki, Hyundai a Mahindra & Mahindra, které ohrožují tržní podíl Taty na domácím trhu.

Důležitou osobou pro boj Taty s konkurencí byl v lednu zesnulý vrchní ředitel Karl Slym, který v Bangkoku vypadl z okna a zahynul. Investoři se obávají, že jeho smrt může plány automobilky ohrozit.

David Bureš
Diskuze (7)
Avatar - Fechta74
11. 2. 2014 14:54
Re: Samozřejmě...
souhlas
Avatar - KANKUNEN
11. 2. 2014 12:47
Britové - matlalové
V roce 1996 ještě vyráběli XJS, to Fela byla ve zpracování výkvět. To auto bylo k posměchu.
Avatar - EauRouge
11. 2. 2014 12:15
Re: Samozřejmě...
Asi tak, Fordu se k tomu moc nechtělo ani před krizí a plácal se v tom jako Fiat s Alfou Romeo. Celá éra modelů s-type, x-type apod. byla pro Jaguár dost degradující. Důchodcovský design(to nebylo ani retro), kromě XK nijaká technika a prakticky žádný marketing...V téhle době nahnal Jaguar zpoždění, které LR nikdy neměl, nebo ne tak výrazné. Přece jenom Range Rover a Disco se prodávali pořád docela slušně. Tak bylo na čem stavět a s oblibou SUV měl LR v rukou TATA moc dobrou pozici. Takže bych to viděl, že se Jaguar začne výrazněji projevovat až v příštích generacích(hlavně XF) a s příchodem SUV.

Obecně bych řekl, že se k britským značkám chovají jejich majitelé celkem vstřícně - výroba stále probíhá v UK, pracují tam stále Brité a udržují si i stejné postupy. To platí hlavně v případě Bentley a RR. Tam stále pracují x-té generace profesionálů v daných oborech(truhláři, klempíři atd.) a pořád ručně. A i třeba takové MINI sídlí ve starém závodě...Neviděl bych to tak černě, Britům to jen prospělo.
11. 2. 2014 12:05
Re: Samozřejmě...
Jag měl loni větší nárůst prodejů než LR a žádnej novej stěžejní model. To není špatný.
Avatar - CHerokee
11. 2. 2014 11:07
Re: Samozřejmě...
Nejsou to státní podniky a nebyly. A nutně potřebovaly velkou investici a ta přišla z venčí. V Evropě do toho nikdo nechtěl jít. Nicméně Range jede, ale s Jagem to tak slavné není. F-Type je povedený, ale sám o sobě značku nespasí...