15.7. 2017 Petr Slováček

Tatra 805: Český majitel si osmiválcovou Kačenu zamiloval! Jak se s ní žije?

 

Kvílivý zvuk benzinového osmiválce je vysoce návykový. Však i kvůli němu a houpání v terénu dostala Tatra 805 přezdívku Kačena. Zamiloval si ji i Petr Pospíšil z Hradce Králové.

Co je pro jednoho nepraktické a hladové auto, to může být pro jiného ideální společník. Dokazuje to příběh Petra Pospíšila z Hradce Králové, který nikdy nechtěl jiné přibližovadlo než nákladní Tatru 805, vyráběnou v letech 1952–1960. Jak sám – povoláním dřevař – říká, nemá terénní náklaďák proto, že by ho potřeboval pro svou práci. Je pro něj prostě životním stylem. Vůz poháněný benzinovým osmiválcem totiž už roky používá na běžné jezdění.

Praktický, a to velmi!

Například na nákupy se prý kačena nebo také kvíčala báječně hodí. „Žádný osobák ani nemám, tatrami jezdím všude. Mám jich hodně,“ směje se sběratel, který však přesný počet svých kousků nezná a nerad se řadí mezi veteránisty.

Jak sám říká, tatry vždy kupoval na běžné jezdění a časem se mu sbírka jaksi rozrostla. Postupně ji rozšířil například i o válečný Jeep Willys a Škodu 422. Imponují mu totiž robustní terénní vozy. A tak není divu, že když měla manželka kulatiny, dostala od Petra jako dárek do šroubku zrenovované Aro 244. Muž má doma podporu svého koníčka. Ostatně velké auto se báječně hodí i pro rodinné dovolené. Pospíšilovi kačenou projezdili celou Evropu a tatřička zvládla i alpská stoupání. Klobouk dolů, když uvážíte maximální rychlost 80 km/h a pohodlnou transportní ještě o dvacet kilometrů v hodině menší. Jenže provoz na silnicích se za poslední roky hodně zrychlil a nervózní najíždění už dnes zažívá Petr nejen od osobáků a dodávek, ale i od kamionů. Kromě toho provozování tak velkého auta stěžuje současná legislativa. „Zkuste se dostat přes Prahu se samými zákazy pro náklaďáky,“ povzdychne si majitel.

Obecní majetek

Zatímco první tatru koupil Petr na inzerát z Králova Dvora za dvanáct tisíc, dnes už se ceny vozů šplhají do statisíců. To naprosto nechápe, evidentně se stala vyhledávaným artiklem překupníků. Všechny své tatry koupil za pár tisíc od obcí nebo hasičských sborů jako vyřazené a nepojízdné. „Jednu jsem například pořídil za tři tisíce, aniž bych ji předtím viděl. Dokonce jsme ji museli hledat po vesnických hasičárnách. Když jsme ji konečně objevili, stála před vraty vzrostlá bříza, protože auto roky nevyjelo. Po celou tu dobu jej opečovával starý pán, který tatru oplakal,“ vzpomíná Petr Pospíšil s tím, že i takové roky stojící auto lze ještě opravit. Majitel na vše včetně vyvařování a finálního lakování stačí vlastními silami. Nejvíc však obdivuje šikuly, kteří staví Tatry 805 znovu zpět z různých domácích traktorů a samohybů. Díky samonosnému šasi se na to totiž hodně používaly.

Začátečníkům by ale nic takového nedoporučoval. „Auto má dlouhou životnost, ale když podvozek funguje, je lepší do něj vůbec nelézt. Nejhorší je, když někdo rozloží auto do šroubku a při skládání pak správně nenastaví vůle. Tím všechno zničí. Převody jsou hodně složité, je to takový hodinový strojek,“ vysvětluje tatrovák s tím, že jinak je auto na opravy celkem jednoduché.

Řidičský um

Ovládání vozu chce trochu šikovnosti a někdejšího řidičského fortelu – převody jsou totiž nesynchronizované, takže se řadí nadvakrát a s meziplynem. Naživo však překvapí čipernost vozu, který díky ploché křivce točivého momentu osmiválce nečekaně svižně zrychluje, a přestože je udávána průměrná spotřeba 24 l/100 km, lze se dostat na osmnáct. Zavítání do terénu je pak doslova nutností, vždyť na to auto s výkyvnými polonápravami bylo vymyšleno. S chutí tam jezdí i Petr a účastní se setkání podobně „postižených“ majitelů, ač jinak srazy vysloveně nevyhledává.

Raději se vydává na běžné cesty, kde má obvykle sympatie diváků. Staří si prý rádi zavzpomínají, mnozí muži jezdili kačenou na vojně. Mladé to bohužel vůbec nezajímá. Škoda, protože atmosféricky plněný benzinový osmiválec v terénním náklaďáku stojí za svezení. Nikdo už nic takového dnes určitě nevyrobí.

Technické údaje Tatry 805
MotorTatra 603A
RozvodOHV
Počet a uspořádání válců8 ve tvaru V
Objem motoru2545 cm3
Výkon motoru55 kW
Chlazenívzduchem
Rozvor náprav2700 mm
Rozchod1600 mm
Délka4720 mm
Šířka2035 mm
Světlá výška400 mm
Brodivost650 mm
Užitečná hmotnost1500 kg
Spotřeba na silnici24 l/ 100 km
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 

Štítky Tatra Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 





 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Včera

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v lavici z Obecné školy!

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v…

Kukyho auto, vlk ze Tří bratří či lavice jako v Obecné škole. A také psací stroj, na kterém tvořil Zdeněk…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

Jako první vychytal Piráty. V defenzivě jsme jedni z nejlepších, věří Bartošák

Jako první vychytal Piráty. V defenzivě jsme jedni z…

Vítkovice chtějí dát zapomenout na nevydařenou uplynulou sezonu a zejména v úvodu té aktuální se jim to daří…

SESTŘIHY: Pardubice zdolaly Jihlavu 7:5. Chomutov prohrál s Vítkovicemi

SESTŘIHY: Pardubice zdolaly Jihlavu 7:5. Chomutov…

SESTŘIHY | První porážku museli v 6. kole Tipsport extraligy skousnout hokejisté Chomutova, kteří padli doma s…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…