15.7. 2017 Petr Slováček

Tatra 805: Český majitel si osmiválcovou Kačenu zamiloval! Jak se s ní žije?

 

Kvílivý zvuk benzinového osmiválce je vysoce návykový. Však i kvůli němu a houpání v terénu dostala Tatra 805 přezdívku Kačena. Zamiloval si ji i Petr Pospíšil z Hradce Králové.

Co je pro jednoho nepraktické a hladové auto, to může být pro jiného ideální společník. Dokazuje to příběh Petra Pospíšila z Hradce Králové, který nikdy nechtěl jiné přibližovadlo než nákladní Tatru 805, vyráběnou v letech 1952–1960. Jak sám – povoláním dřevař – říká, nemá terénní náklaďák proto, že by ho potřeboval pro svou práci. Je pro něj prostě životním stylem. Vůz poháněný benzinovým osmiválcem totiž už roky používá na běžné jezdění.

Praktický, a to velmi!

Například na nákupy se prý kačena nebo také kvíčala báječně hodí. „Žádný osobák ani nemám, tatrami jezdím všude. Mám jich hodně,“ směje se sběratel, který však přesný počet svých kousků nezná a nerad se řadí mezi veteránisty.

Jak sám říká, tatry vždy kupoval na běžné jezdění a časem se mu sbírka jaksi rozrostla. Postupně ji rozšířil například i o válečný Jeep Willys a Škodu 422. Imponují mu totiž robustní terénní vozy. A tak není divu, že když měla manželka kulatiny, dostala od Petra jako dárek do šroubku zrenovované Aro 244. Muž má doma podporu svého koníčka. Ostatně velké auto se báječně hodí i pro rodinné dovolené. Pospíšilovi kačenou projezdili celou Evropu a tatřička zvládla i alpská stoupání. Klobouk dolů, když uvážíte maximální rychlost 80 km/h a pohodlnou transportní ještě o dvacet kilometrů v hodině menší. Jenže provoz na silnicích se za poslední roky hodně zrychlil a nervózní najíždění už dnes zažívá Petr nejen od osobáků a dodávek, ale i od kamionů. Kromě toho provozování tak velkého auta stěžuje současná legislativa. „Zkuste se dostat přes Prahu se samými zákazy pro náklaďáky,“ povzdychne si majitel.

Obecní majetek

Zatímco první tatru koupil Petr na inzerát z Králova Dvora za dvanáct tisíc, dnes už se ceny vozů šplhají do statisíců. To naprosto nechápe, evidentně se stala vyhledávaným artiklem překupníků. Všechny své tatry koupil za pár tisíc od obcí nebo hasičských sborů jako vyřazené a nepojízdné. „Jednu jsem například pořídil za tři tisíce, aniž bych ji předtím viděl. Dokonce jsme ji museli hledat po vesnických hasičárnách. Když jsme ji konečně objevili, stála před vraty vzrostlá bříza, protože auto roky nevyjelo. Po celou tu dobu jej opečovával starý pán, který tatru oplakal,“ vzpomíná Petr Pospíšil s tím, že i takové roky stojící auto lze ještě opravit. Majitel na vše včetně vyvařování a finálního lakování stačí vlastními silami. Nejvíc však obdivuje šikuly, kteří staví Tatry 805 znovu zpět z různých domácích traktorů a samohybů. Díky samonosnému šasi se na to totiž hodně používaly.

Začátečníkům by ale nic takového nedoporučoval. „Auto má dlouhou životnost, ale když podvozek funguje, je lepší do něj vůbec nelézt. Nejhorší je, když někdo rozloží auto do šroubku a při skládání pak správně nenastaví vůle. Tím všechno zničí. Převody jsou hodně složité, je to takový hodinový strojek,“ vysvětluje tatrovák s tím, že jinak je auto na opravy celkem jednoduché.

Řidičský um

Ovládání vozu chce trochu šikovnosti a někdejšího řidičského fortelu – převody jsou totiž nesynchronizované, takže se řadí nadvakrát a s meziplynem. Naživo však překvapí čipernost vozu, který díky ploché křivce točivého momentu osmiválce nečekaně svižně zrychluje, a přestože je udávána průměrná spotřeba 24 l/100 km, lze se dostat na osmnáct. Zavítání do terénu je pak doslova nutností, vždyť na to auto s výkyvnými polonápravami bylo vymyšleno. S chutí tam jezdí i Petr a účastní se setkání podobně „postižených“ majitelů, ač jinak srazy vysloveně nevyhledává.

Raději se vydává na běžné cesty, kde má obvykle sympatie diváků. Staří si prý rádi zavzpomínají, mnozí muži jezdili kačenou na vojně. Mladé to bohužel vůbec nezajímá. Škoda, protože atmosféricky plněný benzinový osmiválec v terénním náklaďáku stojí za svezení. Nikdo už nic takového dnes určitě nevyrobí.

Technické údaje Tatry 805
MotorTatra 603A
RozvodOHV
Počet a uspořádání válců8 ve tvaru V
Objem motoru2545 cm3
Výkon motoru55 kW
Chlazenívzduchem
Rozvor náprav2700 mm
Rozchod1600 mm
Délka4720 mm
Šířka2035 mm
Světlá výška400 mm
Brodivost650 mm
Užitečná hmotnost1500 kg
Spotřeba na silnici24 l/ 100 km
Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“