Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík prohnal legendární Tatru 603 v křivoklátských lesích

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)

Tatru 603 z let 1956 až 1975 mají mnozí Češi stále spojenou s nejčastějšími uživateli, tedy vládou komunistické ČSSR i nižšími patry státní správy a moci.

Zároveň jde však o technicky zcela výjimečný stroj. Poslední z rodu aerodynamických limuzín s motory V8 za zadní nápravou, tedy nástupce slavných typů 77 a 87. Model 613, který šestsettrojku v roce 1974 nahradil, už má jinou mechanickou koncepci (motor na zadní nápravě) a zcela odlišné tvarové pojetí. Byť první provedení, takzvané chromky, už jsou také velice cenné, tak pro většinu lidí je stále daleko líbivější aerodynamický model 603.

Společně s modelem 87 jde o jediné československé poválečné vozy, které jsou slavné a předmětem zájmu sběratelů i v zahraničí. Ceny původních či profesionálně restaurovaných kusů, zejména z první série, už přesahují 3.000.000 Kč.

Zajímavá a plně funkční auta jsou dávno v rukou sběratelů, kteří dobře vědí, co mají. O své vozy se samozřejmě bojí a obecně také nemají důvěru v mladší řidičskou generaci, že by vůz uměla správně ovládat. Když už nějaké video vznikne, tak řídí sám majitel a předvádí velmi opatrnou jízdu. O jízdních vlastnostech vozu se toho člověk moc nedozví.

Martin Vaculík měl to štěstí, že narazil na sběratele Jaromíra Kafku, který mu Tatru normálně půjčil k regulérnímu testu. Vzniklo s jistotou nejlepší novodobé video o Tatře. Pohodlně se usaďte, má téměř hodinu. A zesilte si hlasitost.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)

Doporučujeme

17. 12. 2023 16:29
Dotaz.
Dobrý den pane Vaculíku. Se zájmem sleduji vaše pořady o autech na nichž je vidět, že jste co by znalec aut odborník. Právě proto mě zarazilo, když jste při popisování chlazení tatry 603 uvedl, že chladicí ventilátory vzduch nasávají. Já se domnívám, že tyto teplý vzduch od válců odsávají ven. U vozů tatra 805 ventilátory vzduch nasávaly což se projevovalo hlučným kvílením. Děkuji za odpověď.
3. 12. 2023 11:39
Krásná práce a super video
Bylo by super pokud by se podařilo odstranit kosmetické závady jako ty nezkrácené zajišťovací závlačky korunkových matic tlumičů zadní nápravy , či dobytou levou stěnu předního zavazadlového prostoru.
Jinak krásný vůz bezesporu 👍
23. 11. 2023 05:06
Technické detaily motoru - stará škola
Úžasná reportáž,

díky za to že pan majitel "šestsettrojku" zrenovoval
neméně díky za to že ji Vaculíkovi půjčil, no a samozřejmě
díky Vaculíkovi za X-celentní reportáž...

Nicméně.. (to by bylo aby šťoural něco nenašel ;o)...
/v dobrém a věcně/
Chybí mi některé detaily které jsem buď přeslechl anebo se na ně nedostalo.. je taky možné že "už nejsou v módě" ale u reportéra který jede tzv. "starou školu" bych je očekával....
- Objem motoru....? nevím možná jsem přeslechl (2500 ccm)
- konstrukční koncepce motoru
• podčtverec / nadčtverec..?
• kompresní poměr..
• klika "do kříže" anebo "na plocho" ..? (tady nevím, někde jsem se o tom s někým bavil když jsem chválil zvuk t613 - prý to je zejména tím, ale už jsem nikdy nenarazil na diskuzního partnera který by to potvrdil anebo popřel..)
• průběžné srovnání motoru t603 a t613 - například 613 vyžadovala zásadně "super" jinak velice snadno začal motor "chrastit", 613 (konkrétně čtverka) měla ve 4 rychlostní verzi poměrně špatně rozvržené převodové poměry (propast mezi 2 a 3 stupněm) atd atd.. jistě jsem si nevzpomněl na vše..
- byla 603 startovatelná klikou přes otvor v zadním čele....?
- servisovatelnost motoru..? (jednou jsem byl svědkem výměny spojky u 613, a byl to šok když volným tempem dokázal mechanik zcela vymontovat celý agregát za slabou půlhodinku - přitom vpohodě kouřil a povídal si se mnou.. >> u vládního vozu jedinečná věc - pokud by byl k dispozici rezervní agregát, byla by celá výměna otázkou cca dvou kafíček a jednoho doutníku)
- hlučnost a praktické zkušenosti nezávislého topení
• komfort..?
• rychlost startu?
• spotřeba?
• provozovatelnosti bez chodu motoru [dobíjení]..?
já vím že byl tady "bufík" odstaven ale pokud o něm ty informace jsou.. ?
Případně další srovnání s t613... jízdní vlastnosti, spotřeba.. atd..
Nechci šťourat ale tohle třeba vyplývá z toho že mám osobní zkušenost s tou šestsettřináctkou ale žádné bohužel se šestsettrojkou..

Buď jak buď, díky za krásnou reportáž a držím palce inadále.
RM
21. 11. 2023 18:19
Re: Vaculík
Ty by si mohol učiť aj rally jazdcov, chytrolíne!
Avatar - Tomogo
21. 11. 2023 12:47
Nádhera...
... co víc o tom psát. Díky!