Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík prohnal legendární Tatru 603 v křivoklátských lesích

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)

Tatru 603 z let 1956 až 1975 mají mnozí Češi stále spojenou s nejčastějšími uživateli, tedy vládou komunistické ČSSR i nižšími patry státní správy a moci.

Zároveň jde však o technicky zcela výjimečný stroj. Poslední z rodu aerodynamických limuzín s motory V8 za zadní nápravou, tedy nástupce slavných typů 77 a 87. Model 613, který šestsettrojku v roce 1974 nahradil, už má jinou mechanickou koncepci (motor na zadní nápravě) a zcela odlišné tvarové pojetí. Byť první provedení, takzvané chromky, už jsou také velice cenné, tak pro většinu lidí je stále daleko líbivější aerodynamický model 603.

Společně s modelem 87 jde o jediné československé poválečné vozy, které jsou slavné a předmětem zájmu sběratelů i v zahraničí. Ceny původních či profesionálně restaurovaných kusů, zejména z první série, už přesahují 3.000.000 Kč.

Zajímavá a plně funkční auta jsou dávno v rukou sběratelů, kteří dobře vědí, co mají. O své vozy se samozřejmě bojí a obecně také nemají důvěru v mladší řidičskou generaci, že by vůz uměla správně ovládat. Když už nějaké video vznikne, tak řídí sám majitel a předvádí velmi opatrnou jízdu. O jízdních vlastnostech vozu se toho člověk moc nedozví.

Martin Vaculík měl to štěstí, že narazil na sběratele Jaromíra Kafku, který mu Tatru normálně půjčil k regulérnímu testu. Vzniklo s jistotou nejlepší novodobé video o Tatře. Pohodlně se usaďte, má téměř hodinu. A zesilte si hlasitost.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)

Doporučujeme

23. 11. 2023 05:06
Technické detaily motoru - stará škola
Úžasná reportáž,

díky za to že pan majitel "šestsettrojku" zrenovoval
neméně díky za to že ji Vaculíkovi půjčil, no a samozřejmě
díky Vaculíkovi za X-celentní reportáž...

Nicméně.. (to by bylo aby šťoural něco nenašel ;o)...
/v dobrém a věcně/
Chybí mi některé detaily které jsem buď přeslechl anebo se na ně nedostalo.. je taky možné že "už nejsou v módě" ale u reportéra který jede tzv. "starou školu" bych je očekával....
- Objem motoru....? nevím možná jsem přeslechl (2500 ccm)
- konstrukční koncepce motoru
• podčtverec / nadčtverec..?
• kompresní poměr..
• klika "do kříže" anebo "na plocho" ..? (tady nevím, někde jsem se o tom s někým bavil když jsem chválil zvuk t613 - prý to je zejména tím, ale už jsem nikdy nenarazil na diskuzního partnera který by to potvrdil anebo popřel..)
• průběžné srovnání motoru t603 a t613 - například 613 vyžadovala zásadně "super" jinak velice snadno začal motor "chrastit", 613 (konkrétně čtverka) měla ve 4 rychlostní verzi poměrně špatně rozvržené převodové poměry (propast mezi 2 a 3 stupněm) atd atd.. jistě jsem si nevzpomněl na vše..
- byla 603 startovatelná klikou přes otvor v zadním čele....?
- servisovatelnost motoru..? (jednou jsem byl svědkem výměny spojky u 613, a byl to šok když volným tempem dokázal mechanik zcela vymontovat celý agregát za slabou půlhodinku - přitom vpohodě kouřil a povídal si se mnou.. >> u vládního vozu jedinečná věc - pokud by byl k dispozici rezervní agregát, byla by celá výměna otázkou cca dvou kafíček a jednoho doutníku)
- hlučnost a praktické zkušenosti nezávislého topení
• komfort..?
• rychlost startu?
• spotřeba?
• provozovatelnosti bez chodu motoru [dobíjení]..?
já vím že byl tady "bufík" odstaven ale pokud o něm ty informace jsou.. ?
Případně další srovnání s t613... jízdní vlastnosti, spotřeba.. atd..
Nechci šťourat ale tohle třeba vyplývá z toho že mám osobní zkušenost s tou šestsettřináctkou ale žádné bohužel se šestsettrojkou..

Buď jak buď, díky za krásnou reportáž a držím palce inadále.
RM
21. 11. 2023 18:19
Re: Vaculík
Ty by si mohol učiť aj rally jazdcov, chytrolíne!
Avatar - Tomogo
21. 11. 2023 12:47
Nádhera...
... co víc o tom psát. Díky!
21. 11. 2023 10:51
Re: Páne jo Teda!
Přesně. :'-(
21. 11. 2023 09:39
Re: Páne jo Teda!
presne tak
navic t603 postavili lidi odkojeny prvni republikou

podobny to je s D1, kdy nekteri tvrdi, ze se postavila DIKY komunistum
ale ve skutecnosti se postavila NAVZDORY komunistum
a v dobe, kdy tady byla jedina funkcni dalnice mezi pha-brno-bava, tak nasi Zapadni sousede meli dalnicni sit vpodstate postavenou

kazdej rok komunisticky devastace se bude napravovat 2 roky
takze jeste pul stoleti
nejsme ani v pulce