Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Tatra 603: Skvost i zlost

Martin Vaculík
Diskuze (2)

Tatra 603 je dnes asi nejobdivovanějším a i v zahraničí nejvyhledávanějším poválečným československým veteránem. Bonitní sběratelé už šponují její ceny ke čtyřem milionům. Opravdový skvost. Původní uživatelé zase vzpomínají na krásné a pohodlné auto, které však bylo často spíš pro zlost.

Spojování Tatry 603 s komunistickou minulostí naší země není fér technicky ani politicky. Rozhodnutím ministerstva průmyslu z počátku padesátých let totiž Tatra neměla vůbec vyrábět osobní vozy. I velmi zdařilý menší a také aerodynamický model Tatra 600, přezdívaný Tatraplan, musela v roce 1951 předat Škodovce do Mladé Boleslavi, která jej vnímala jako kukaččí mládě a vyráběla schválně blbě. A o rok později nechala zaniknout. Vypadalo to, že ani velká osmiválcová Tatra 87, která na trh přišla v roce 1937 a již po válce proslavili cestovatelé Zikmund a Hanzelka, nedostane nástupce. Vývoj modelu 603 tak probíhal v pražské konstrukční kanceláři Tatry napůl tajně a stálo to hodně zákulisních jednání, aby se nakonec strefil do nového státního úkolu na výrobu reprezentativní limuzíny.

Vlastně ruční práce

A příliš úsilí stálo, aby se hotové auto z fáze prototypů (1955) přehouplo v roce 1956 do něčeho, co by se snad dalo nazvat sériovou výrobou. Se samonosnou karoserií (škodovku přechod k ní čekal až téměř o deset let později) si Kopřivničtí poradili díky lisovacím technologiím nakoupeným kdysi z USA pro model 87. Ale neměli dost času udělat to, co je alfou a omegou přípravy výroby dnes: vylisovat dost dílů pro ověření, stanovit potřebné rozměrové korekce a raznice ručně zaškrabávat a přizpůsobovat tak dlouho, až z nich půjdou svařit dokonale lícující karoserie, jedna jak druhá. Výroba tak obsahovala mnoho ručního ohýbání, dopasovávání a vyklepávání, což jednak zdržovalo, jednak způsobovalo, že každý kus byl originál. „Na zavíracím mechanismu kapoty a u prvních kusů i třeba na ozdobných lištách je vyraženo číslo karoserie. Dané díly prostě seděly pouze na konkrétní vůz,“ vysvětluje René Procházka z firmy Tatra Vintage, která se dnes renovacím těchto vozů věnuje. Důsledky snadno domyslíte. Pokud jste Tatru 603 třeba nabourali, nebo vám kapota zrezla, nestačilo jinou nastříkat do černého laku a namontovat. Musel přijít zručný karosář, přizpůsobit příď a bylo z toho lakování půlky auta. „Když po mně někdo chce třeba boční ozdobné lišty na dveře, musí mi ty dveře změřit,“ dodává k tomu pan Procházka, který si dnes nechává vyrábět většinu dílů, z nichž je tatra složena.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (2)

Doporučujeme

16. 12. 2023 15:20
tatra
Když si vzpomenu ,že začátkem 80.let jsme koupili s kamarádem Tatru 603 za 25.tisic ??A v pěkném stavu .
16. 12. 2023 12:13
Znacka vasich kalhot
Dobry den,
je tu prosim nekdo znaly, aby urcil, jake kalhoty nosi p. Vaculik? Konkterne ty dlouhe zelene kapsace.
Ze bych si je taky poridil, libi se mi.
Diky m.