Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a pokračování renovace T 815 6x6 VE „Ostrý II“ z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Tatra Trucks v září loňského roku získala do svých sbírek jeden z prvních kopřivnických soutěžních speciálů pro maratón Paříž-Alžír-Dakar 1986 a nyní odhaluje další postup jeho renovace.

Současní majitelé kopřivnické automobilky nevěnují pozornost pouze její současné produkci a budoucnosti, ale záleží jim i na podpoře a záchraně její historie, protože ta je nedílnou součástí procesu budování dobrého jména značky.

Díky důslednému úsilí Ing. Radomíra Smolky, člena představenstva společnosti Tatra Trucks a. s. a jejího technického ředitele, byl vypátrán vlastník soutěžního vozu T 815 6x6 VE Ostrý-II výrobního čísla TNT815P17FK030641, s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina se startovním číslem 635 absolvovala soutěž Paříž-Alžír-Dakar 1986.

V září roku 2016 pak byl tento automobil získán do sbírek historických nákladních vozidel Tatra a prakticky ihned byly zahájeny restaurátorské a rekonstrukční práce. Na začátku ledna letošního roku byla renovace výjimečného vozidla zhruba v první třetině celého časového plánu. Nyní je již za polovinou a kopřivnická automobilka odhaluje další pokroky.

Těžištěm druhé třetiny restaurátorských a renovačních prací, na jednom z prvních dakarských speciálů značky Tatra, byla příprava a výroba nástavby. Současně pokračovaly práce na kompletaci kabiny a podvozku. Nosná roura, nápravy, pomocný rám i část hnacího traktu jsou prakticky připravené až do konečného laku.

Společnost Tatra Trucks uvádí, že kabina prošla generální generální opravou s výměnou několika plechových částí a byla vybavena vnitřním bezpečnostním rámem v provedení z roku 1985. K drobným překvapením patřilo například zjištění, že původní rozměr trubek pro výrobu vnitřního rámu již není na trhu k dispozici, ale potřebný materiál se naštěstí i přesto podařilo získat.

Kabina se již pyšní novým lakem a v současnosti na ní probíhá instalace vnitřního vybavení, elektrickým svazkem počínaje a potahovými materiály konče. Do své původní podoby se speciál dostává i díky nárazníku upravenému do podoby z roku 1986 a unikátním bočním aerodynamickým deflektorům. Původní byly totiž prototypové a na voze po návratu chyběly.

Samostatnou kapitolou v celém procesu renovace dakarského speciálu je podle materiálů společnosti nástavba. Ta původní, která si prošla peklem používání a přestaveb v rámci třicetileté služby několika majitelům zůstala ve Francii. Respektive si ji Jean Philipe odvezl z Kopřivnice zpět namontovanou na podvozku Phoenix 8x8 Euro 6, za který T 815 „Ostrý-II“ vyměnil.

Díky tomu byla podle výrobní dokumentace pro standardní plošiny z druhé poloviny osmdesátých let vyrobena nová a modifikována podobně jako tehdy ta původní. Celý proces samozřejmě nebyl tak jednoduchý, protože některé tehdejší konstrukční postupy či spíše způsob uvažování jsou prakticky neopakovatelné.

Technický ředitel Ing. Radomír Smolka proto odvedl obrovský kus práce při de facto znovu zkonstruování celé nástavby, a to včetně veškeré vnitřní výbavy. Tentokrát samozřejmě v souladu se současnými trendy primárně v elektronické podobě. Nad rámec pracovních povinností mu pak při zpracování výkresové dokumentace byli nápomocni konstruktéři Helena Křížková a Jakub Machálek.

Výroba nástavby a jejich jednotlivých částí probíhala jak v kopřivnické továrně, tak i u externích firem. Samotný rošt nástavby a plachtové oblouky s profily bočnic unikátních rozměrů vyrobila vysokomýtská firmy Ecos, jinak dodavatel kabin Tatra Force.

Finální montáž je záležitostí týmu spolupracovníků na prototypové dílně a otevírá vlastně třetí, závěrečnou, třetinu renovace tohoto speciálu. Renovační práce na dílně koordinuje Petr Gilar, jeden z nejlepších zkušebních řidičů vozidel Tatra, zaměstnanec Oddělení vozidlových zkoušek a homologací.

V sedmnáctém týdnu byla externí firmě zadaná výroba plachty a také byla dokončena grafika všech reklamních samolepek a startovních čísel, které dotvoří celkový vzhled renovovaného vozu.

Vyčleněná místa ve skladových prostorech se již plní doplňky, které nakonec „Ostrý-II“ vyšperkují do finálního stavu.

Páky šlapadel, které se podařilo zachránit ze stodoly ve Francii, prošly repasí a dostaly konečný bílý lak. Samotné plechy šlapadel bylo nutno vyrobit z 6 mm hliníkového materiálu zcela znova, neboť ty původní dodnes slouží někde v západní Africe. Přímo z 3D modelu byly obrobeny kulové pánve pro montáž šlapadel na páky.

Stejně tak byly znovu zkonstruovány a vyrobeny tzv. „kobry“ sání motoru a celá plejáda dalších maličkostí. Z nových dílů rozhodně zaujmou pneumatiky Michelin XS 14.00-20, jichž bylo pořízeno pět párů.

Pro pamětníky osmdesátých let a především tehdejší čtenáře časopisu ABC je tato Tatra T 815 6x6 VE se startovním číslem 635 zajímavá i díky tomu, že posloužila za vzor pro tehdy špičkově zpracovaný papírový model z dílny pana architekta Richarda Vyškovského. Závodní náklaďák v měřítku 1:32 měl kola na výkyvných ramenech a skvěle kopíroval terén, který přejížděl.

Sesterský vůz se startovním číslem 634 byl naopak vzorem pro plastikový model Monti Systém v měřítku 1:48, který je dodnes v nabídce společnosti Vista.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)