Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra 815
Tatra 815
Tatra 815
Tatra 815
5 Fotogalerie

Tatra z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986 objevena ve Francii

Společnost Tatra Trucks potvrdila, že byl nalezen jeden z prvních soutěžních speciálů, který byl postaven pro první účast vozidel z Kopřivnice v maratónu Paříž-Alžír-Dakar 1986.

Současní majitelé kopřivnické automobilky nevěnují pozornost pouze její současné produkci a budoucnosti, ale záleží jim i na podpoře a záchraně její historie, protože ta je nedílnou součástí procesu budování dobrého jména značky.

Díky důslednému úsilí Ing. Radomíra Smolky, člena představenstva společnosti Tatra Trucks a. s. a jejího technického ředitele, byl vypátrán současný vlastník soutěžního vozu T 815 6x6 VE Ostrý-II výrobního čísla TNT815P17FK030641, s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina se startovním číslem 635 absolvovala soutěž Paříž-Alžír-Dakar 1986.

Tatry byly tehdy mezi nákladními vozy jedinými zástupci koncepce 6x6 (mezi osobními vozy startoval šestikolový Mercedes-Benz 190), které opravdu závodily a pohybovaly se na předních pozicích.

Bohužel po nehodě, při níž tragicky zahynul zakladatel soutěže Thierry Sabine, došlo v organizaci soutěže k různým chybám a do celkového pořadí promluvily i nepříznivé podmínky na trati. Ty nejhorší byly před cílem etapy Saint Louis, kde řada vozů uvízla v bahně a vozy značky Tatra jim z něj pomáhaly. Díky tomu dojely do místa startu poslední etapy pozdě a do cíle musely dojet mimo klasifikaci, přestože byly původně v první desítce.

Tatra T 815 6x6 VE, která tehdy startovala s číslem 635, dodnes bez jakýchkoliv zásadních technických problémů slouží francouzské cestovní společnosti New Gate Travel pana Jeana Philippa při plnění jeho podnikatelských záměrů ve státech západní Afriky.

Společnost Tatra Trucks a.s. vyslala své odborníky k ověření autenticity vozidla přímo na místo jeho současného odstavení ve Francii. Tým složený ze zkušených specialistů na techniku a především vývoj a stavbu soutěžních speciálů potvrdil originalitu vozidla, podvozku i motoru.

Původní nástavba byla bohužel odstraněna ihned po skončení soutěže Paříž-Alžír-Dakar 1986 a nahrazena novou, odpovídající novým účelům využití vozidla.

Jednotlivé agregáty vozu jsou, i po tak dlouhém provozu v jedněch z nejtěžších terénních a klimatických podmínek na světě, ve skvělém stavu. Vůz je plně funkční a po drobné údržbě je schopen dalšího provozu i po silnicích evropského kontinentu.

Podle oficiálních materiálů společnosti Tatra Trucks a.s. se o dalším osudu tohoto výjimečného automobilu jedná.

Pro pamětníky osmdesátých let a především tehdejší čtenáře časopisu ABC je pak tato Tatra T 815 6x6 VE se startovním číslem 635 zajímavá i díky tomu, že posloužila za vzor pro tehdy špičkově zpracovaný papírový model z dílny pana architekta Richarda Vyškovského. Závodní náklaďák v měřítku 1:32 měl kola na výkyvných ramenech a skvěle kopíroval terén, který přejížděl.

Sesterský vůz se startovním číslem 634 byl naopak vzorem pro plastikový model Monti Systém v měřítku 1:48, který je dodnes v nabídce společnosti Vista.