Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra renovuje T815 6x6 VE „Ostrý II“ z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 3. 1. 2017 • 11:34
9
7
Zobrazit náhledy (9)
Tatra Tatra Tatra Tatra
Společnost Tatra Trucks v září loňského roku získala do svých sbírek jeden z prvních kopřivnických soutěžních speciálů pro maratón Paříž-Alžír-Dakar 1986 a nyní odhaluje postup jeho renovace.

Současní majitelé kopřivnické automobilky nevěnují pozornost pouze její současné produkci a budoucnosti, ale záleží jim i na podpoře a záchraně její historie, protože ta je nedílnou součástí procesu budování dobrého jména značky.

Díky důslednému úsilí Ing. Radomíra Smolky, člena představenstva společnosti Tatra Trucks a. s. a jejího technického ředitele, byl vypátrán vlastník soutěžního vozu T 815 6x6 VE Ostrý-II výrobního čísla TNT815P17FK030641, s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina se startovním číslem 635 absolvovala soutěž Paříž-Alžír-Dakar 1986.

V září roku 2016 pak byl tento automobil získán do sbírek historických nákladních vozidel Tatra a prakticky ihned byly zahájeny restaurátorské a rekonstrukční práce. V současnosti je renovace výjimečného vozidla zhruba v první třetině celého časového plánu. Podvozek, motor a kabina vozu jsou ve vysokém stupni rozpracovanosti.

Cílem je zachránit co možná nejvíce originálních dílů původního vozu, resp. jeho původního provedení. Smlouva o pořízení vozidla počítala s tím, že nástavba, s mnoha pozdějšími konstrukčními úpravami a přestavbami, zůstane u původního francouzského majitele.

V první fázi tedy byly zahájeny práce na podvozku se všemi agregáty a kabinou. Při rekonstrukci kabiny spolupracuje tým kopřivnické automobilky s externími odborníky, podílejícími se též na vestavbách ochranných rámů do kabin současných soutěžních speciálů značky Tatra. Ostatně původní ochranný rám T 815 6x6 VE „Ostrý-II“ sehrál významnou úlohu při nalezení vozu. Právě podle něj Ing. Radomír Smolka, vůz na jedné z internetových stránek odhalil a identifikoval.

Vnější ochranný rám je tedy velmi cennou součástí. Jinou záležitostí je vnitřní ochranný rám, jehož provedení odpovídalo některým technickým reglementům z devadesátých let, kdy se vůz ještě aktivně účastnil soutěží. Z toho důvodu musel být uveden do původního stavu.

Po odstrojení podvozku bylo při bližším ohledání zjištěno, že vůz utrpěl poměrně masivní náraz z pravé přední strany a poté byl opraven. Všechny znaky opravy napovídaly, že šlo sice o práci vysoké řemeslné úrovně, ale nikoliv továrních standardů. Zvlněná střecha kabiny, zkřivený základ včetně motorového tunelu, posunutá pravá poloosa o cca 10 mm vzad a rozřezaný a opět svařený pomocný rám v pravé přední části odhalují opravdu silný náraz.

Vzhledem ke skutečnosti, že střecha kabiny byla deformována až demolovaná, bylo rozhodnuto o její kompletní výměně, k níž došlo i u podlahy kabiny a stejným způsobem bylo naloženo s elektrovýzbrojí vozu.

Samostatnou kapitolou je vybavení kabiny vozu původními sedačkami. Dvě ze tří byly podstatně modernější, třetí potom v základu zřejmě původní, ale s různými modifikacemi.

Podvozek a pomocný rám prošly kompletní renovací s odstraněním letitých nánosů písku, bahna, několika nátěrů a zbytků základního laku. Samotné vyčištění pomocného rámu trvalo nasazenému pracovníkovi celou směnu. Na podlahu dílny vyplavoval tlakovou vodou celých osm hodin saharský písek a nejrůznější zbytky terénu nasbírané v průběhu třiceti let ve státech západní Afriky a jižní Evropy.

Jednotlivé agregáty vozu prošly pečlivou prohlídkou a repasí. Motor, ve velmi zachovalém a funkčním stavu (vozidlo přijelo do Kopřivnice z jižní Francie po vlastní ose!), si vyžádal výměnu jedné ze dvanácti hlav válců a preventivní obměnu všech „gumových“ částí a některé spojovací techniky. Blok motoru dostal původní černý lak, zbytek je vyveden v laku šedém.

Repasí prošla páteřová roura, všechny polonápravy včetně systému odpružení a sestupný převod. Maximální pozornost si vyžádala vzduchotechnika. Aby se dosáhlo 100% funkčního stavu, bylo třeba vyměnit některé části vzduchotlakého potrubí, nicméně drtivá většina je v původním stavu. Podvozek i pomocný rám dostal nový černý lak.

Zatímco probíhala rekonstrukce, tzv. fáze „hrubých“ prací, odborníci již dohledávali drobnosti, které nakonec celou renovaci vyšperkují a uvedou vůz do stavu, který se bude co nejvíce blížit originálu.

Například sluneční clona. Nebylo jednoduché zjistit, odkud byla původně pořízena. Nakonec pomohla tak trochu náhoda, ale i důslednost a odborné znalosti. Na zářijové výstavě IAA v Hannoveru si zástupci kopřivnické automobilky všimli, že clona se nápadně podobá té, která je určena pro dnes již historické vozy Volvo F89 (v průběhu sedmdesát let byly v několika stovkách kusů dovezeny do Československa pro potřeby MKD). Ba co více, i dnes se v rámci zájmu o veterány a tzv. youngtimery ještě vyrábí.

V současnosti má její objevitel Ondřej Skácel, vedoucí projektant nákladních vozidel, za milou „povinnost“ clonu zakoupit, a získat tak další kamínek do mozaiky rekonstrukce vozu Tatra 815 6x6 VE Ostrý-II.

Témata
3. 1. 2017 12:39
Re: a duvod ponechani v Africe?
Auto jelo dakar v roce 1986. Továrna pro další rok postavila dvě nová auta a pro tyto dvě tatry z roku 1986 neměla využití a proto je prodala do francie kde byly následující roky využívány jako doprovodné kamiony. Postupem času se tato tatra dostala k jedné cestovní kanceláři, která pořádá zájezdy se čtyřkolkami do afriky a tatra jim sloužila jako doprovod. Na začátku roku 2016 ji továrna objevila a vyměnila jí s majitelem za zánovní Tatru 8x8 phoenix.
3. 1. 2017 12:14
a duvod ponechani v Africe?
Jaky byl dovod zanechani vozu v Africe a neprevezeni zpatky? Byrokracie, cena dopravy, venovani k nejakemu ucelu...?
3. 1. 2017 11:50
Re: Pěkné
A já někde píši něco o původním stavu? Já píšu, že tovární tatra 6x6 pouze existuje.....
Avatar - Stejsn
3. 1. 2017 11:21
Co je v plánu s autem dál?
Až se zrepasuje, šoupne se do muzea, nebo bude jezdit propagační jízdy, případně podívá se třeba znova do Afriky? Jaké jsou plány Tatry?
Avatar - LEGOPARK
3. 1. 2017 11:13
Re: Pěkné
"a 6x6 dodnes slouží u Lopraisů (má nový motor, novou kabinu, jinou nástavbu ,ale stále věrně slouží)."

Tak to ma od povodneho stavu uz dost daleko.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku