Tatra Phoenix: Nový automobil z Kopřivnice
Tatrovácký podvozek, motory Paccar MX, nové převodovky ZF a kabiny DAFu. To je nový nákladní automobil Made in Czech Republic.
Tatra dnes představila zcela novou modelovou řadu civilních nákladních vozidel s označením Tatra Phoenix, která vznikla ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.
Inovovaný tatrovácký podvozek s novou přídavnou převodovkou a pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kabinu DAF CF 85 (krátká nebo spací), motor PACCAR MX s výkonem 265 kW až 375 kW a převodovku ZF Ecosplit (manuálně řazená), nebo AS-Tronic (automatizovaná), znamená pro značku TATRA, její zákazníky, obchodní partnery a příznivce vstup do nové éry v rámci segmentu užitkových vozidel.
Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.
Mezi novinky Tatry Phoenix patří mj. vzduchové odpružení přední nápravy (náprav), přední náprava (nápravy) s nosností 9 t, nový systém řízení, menší poloměr zatáčení, nová přídavná převodovka, jednostupňová nebo dvoustupňová.
Osvědčený podvozek Tatra
Jedinečná tzv. „tatrovácká koncepce podvozku vozidla“ zahrnuje několik originálních technických řešení. Podvozek s centrální nosnou rourou je světový unikát, který vznikl v Tatře před více než osmdesáti lety. Od té doby byl prověřen v náročných provozních podmínkách všech světových kontinentů. Vozidla úspěšně zdolala téměř všechny typy terénů na zeměkouli. Jsou běžně provozována za velmi nízkých teplot na Sibiři a v arktických oblastech, jedinečné jízdní vlastnosti a výkony poskytují svým provozovatelům ve vyprahlých oblastech bez kapky vody a na pouštích za vysokých okolních teplot, dovedou si poradit s těžkým terénem a s absencí upravených cest na všech kontinentech světa.
Tatra Phoenix - Jízdní parametry | |||
Maximální rychlost | 85 km/h (omezovač) | ||
Přední nájezdový úhel | 31° - pro základní pneu 315/80 R22,5 | ||
Světlá výška | 300 mm - pro základní pneu 315/80 R22,5 |
Centrální nosná roura, a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám, tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Toto důmyslné technické řešení nabízí 5–10krát vyšší hodnoty pro tuhost v krutu a až 5krát vyšší pro tuhost v ohybu ve srovnání s vozidly klasické koncepce.
Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura přispívá k torzní tuhosti podvozku z 50 % – 70 %. Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb.
Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy (menší nároky na uložení kabiny řidiče). Krutová tuhost pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla (vysoká příčná stabilita při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu). Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb (cisterny, jeřáby atd.), což umožňuje jejich jednodušší upevnění.
Podvozek tatrovácké koncepce může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře. Díky tomu se především u sklápěčů zvyšuje užitečné zatížení a vozidla se tak stávají produktivnější. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje vyšší rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy.
K jízdnímu pohodlí vysokou měrou přispívá kompletní vzduchové odpružení vozidla Tatra Phoenix, kde jsou zadní nápravy odpruženy pomocí patentovaného řešení Tatra King Frame, a také modernizovaný systém řízení.
Tatra Phoenix - Konfigurace pohonu, rozvor a průměr zatáčení | |||||
Pohon | 4x4 | 6x6 | 8x8, 8x6 | ||
Rozvor | 3700 mm | 3440 +1320 (1450) mm | 2150 + 2300 + 1320 (1450) mm | ||
Rozvor | 4090 mm | 3700 + 1320 (1450) mm | 2150 + 2950 + 1320 (1450) mm | ||
Rozvor | 4500 mm | 4090 +1320 (1450) mm | . | ||
Rozvor | . | 4500 + 1320 (1450) mm | . | ||
Vnější obrysový průměr zatáčení (pro základní provedení pneu a rozvoru) | 16,5±1 m | 18,5±1m | 21,5±1m |
Nápravy pro řadu Phoenix tvoří nezávisle odpružené výkyvné polonápravy s uzávěrkou nápravových diferenciálů.
Provedení náprav může být buď bez redukcí v kolech s převodem 3,385 nebo s redukcemi v kolech, s převodem 2,714/2,33 nebo 3,385/2,333.
Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky doplněnými o teleskopické tlumiče a zkrutný stabilizátor, nosnost 8 t nebo 9 t (na přání).
Zadní náprava bude dodávána ve třech provedeních, viz následující tabulka.
Provedení odpružení zadní nápravy | Nosnost |
Listová pera | 11,5 t |
Lehké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + vinutá pružina) | 11,5 t |
Těžké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + listová pera) | 13, 15, nebo 16 t |
Motory a převodovky
Tatra Phoenix dostane kapalinou chlazený řadový šestiválec Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm.
V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm.
Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou také další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.
Motory pro modelovou řadu Tatra Phoenix | |||
Typ | Výkon | Točivý moment | Emisní úroveň |
MX 265 | 265 kW | 1775 Nm | Euro 5 SCR, Euro 4 SCR, Euro 3 |
MX 300 | 300 kW | 2000 Nm | |
MX 340 | 340 kW | 2300 Nm | |
MX 375*) | 375 kW | 2500 Nm | Euro 5 SCR |
* … k dispozici v roce 2012
Zákazníci budou mít na výběr mezi dvěma převodovkami.
ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).
ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).
Přídavná sestupná převodovka TATRA je integrovaná do podvozku a sešroubovaná s centrální nosnou rourou. Její varianty a převodování jsou v následující tabulce.
Přídavné převodovky | |
1. Jednostupňové, typ TATRA 1.30 TR: | |
a) pro verze bez redukcí v kolech | 1,125; 1,28; 1,46 |
b) pro verze s redukcí v kolech | 0,758; 0,945 |
2. Dvoustupňové, typ TATRA 2.30 TRK, s řazením za klidu vozidla: | |
- | 0,758/1,435; 0,945/1,43 |
Kola a pneumatiky
V základním provedení (pro nosnost přední nápravy 8 tun) pneu 315/80 R22,5 (vzadu ve dvoumontáži). Na přání (pro nosnost přední nápravy 9 tun) pneu 385/65 R22,5 vpředu a 315/80 R22,5 vzadu (ve dvoumontáži). Konstrukce vozidla umožňuje i montáž diskových kol 20“ a pneumatik až do velikosti 16.00 R20 (vpředu) a až 24 R21 (vzadu).
Kabina
Trambusová, celokovová, sklopná s dvěma či třemi sedadly. V základním provedení denní (krátká), na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Součástí základní výbavy jsou elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant nastavitelný ve dvou osách a střešní ventilace. Na přání lze výbavu rozšířit například o automatickou klimatizaci, nezávislé topení nebo vzduchem odpružené sedadlo spolujezdce.
Nádrže
V ocelovém nebo hliníkovém provedení o objemu 220–545 litrů. Pro aplikace s motory Euro 4, resp. Euro 5, nádrž činidla AdBlue o objemu 45 litrů.