Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix: Nový automobil z Kopřivnice

Ondřej Láník
Diskuze (96)

Tatrovácký podvozek, motory Paccar MX, nové převodovky ZF a kabiny DAFu. To je nový nákladní automobil Made in Czech Republic.

Tatra dnes představila zcela novou modelovou řadu civilních nákladních vozidel s označením Tatra Phoenix, která vznikla ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Inovovaný tatrovácký podvozek s novou přídavnou převodovkou a pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kabinu DAF CF 85 (krátká nebo spací), motor PACCAR MX s výkonem 265 kW až 375 kW a převodovku ZF Ecosplit (manuálně řazená), nebo AS-Tronic (automatizovaná), znamená pro značku TATRA, její zákazníky, obchodní partnery a příznivce vstup do nové éry v rámci segmentu užitkových vozidel.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.

Mezi novinky Tatry Phoenix patří mj. vzduchové odpružení přední nápravy (náprav), přední náprava (nápravy) s nosností 9 t, nový systém řízení, menší poloměr zatáčení, nová přídavná převodovka, jednostupňová nebo dvoustupňová.

 

Osvědčený podvozek Tatra

Jedinečná tzv. „tatrovácká koncepce podvozku vozidla“ zahrnuje několik originálních technických řešení. Podvozek s centrální nosnou rourou je světový unikát, který vznikl v Tatře před více než osmdesáti lety. Od té doby byl prověřen v náročných provozních podmínkách všech světových kontinentů. Vozidla úspěšně zdolala téměř všechny typy terénů na zeměkouli. Jsou běžně provozována za velmi nízkých teplot na Sibiři a v arktických oblastech, jedinečné jízdní vlastnosti a výkony poskytují svým provozovatelům ve vyprahlých oblastech bez kapky vody a na pouštích za vysokých okolních teplot, dovedou si poradit s těžkým terénem a s absencí upravených cest na všech kontinentech světa.

 

Tatra Phoenix - Jízdní parametry
Maximální rychlost 85 km/h (omezovač)
Přední nájezdový úhel 31° - pro základní pneu 315/80 R22,5
Světlá výška 300 mm - pro základní pneu 315/80 R22,5

Centrální nosná roura, a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám, tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Toto důmyslné technické řešení nabízí 5–10krát vyšší hodnoty pro tuhost v krutu a až 5krát vyšší pro tuhost v ohybu ve srovnání s vozidly klasické koncepce.

Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura přispívá k torzní tuhosti podvozku z 50 % – 70 %. Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb.

Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy (menší nároky na uložení kabiny řidiče). Krutová tuhost pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla (vysoká příčná stabilita při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu). Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb (cisterny, jeřáby atd.), což umožňuje jejich jednodušší upevnění.

Podvozek tatrovácké koncepce může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře. Díky tomu se především u sklápěčů zvyšuje užitečné zatížení a vozidla se tak stávají produktivnější. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje vyšší rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy.

K jízdnímu pohodlí vysokou měrou přispívá kompletní vzduchové odpružení vozidla Tatra Phoenix, kde jsou zadní nápravy odpruženy pomocí patentovaného řešení Tatra King Frame, a také modernizovaný systém řízení.



Tatra Phoenix - Konfigurace pohonu, rozvor a průměr zatáčení
Pohon 4x4 6x6 8x8, 8x6
Rozvor 3700 mm 3440 +1320 (1450) mm 2150 + 2300 + 1320 (1450) mm
Rozvor 4090 mm 3700 + 1320 (1450) mm 2150 + 2950 + 1320 (1450) mm
Rozvor 4500 mm 4090 +1320 (1450) mm .
Rozvor . 4500 + 1320 (1450) mm .
Vnější obrysový průměr zatáčení (pro základní provedení pneu a rozvoru) 16,5±1 m 18,5±1m 21,5±1m

Nápravy pro řadu Phoenix tvoří nezávisle odpružené výkyvné polonápravy s uzávěrkou nápravových diferenciálů.

Provedení náprav může být buď bez redukcí v kolech s převodem 3,385 nebo s redukcemi v kolech, s převodem 2,714/2,33 nebo 3,385/2,333.

Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky doplněnými o teleskopické tlumiče a zkrutný stabilizátor, nosnost 8 t nebo 9 t (na přání).

Zadní náprava bude dodávána ve třech provedeních, viz následující tabulka.

 

Provedení odpružení zadní nápravy Nosnost
Listová pera 11,5 t
Lehké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + vinutá pružina) 11,5 t
Těžké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + listová pera) 13, 15, nebo 16 t

Motory a převodovky

Tatra Phoenix dostane kapalinou chlazený řadový šestiválec Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm.

V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm.

Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou také další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

 

Motory pro modelovou řadu Tatra Phoenix
Typ Výkon Točivý moment Emisní úroveň
MX 265 265 kW 1775 Nm Euro 5 SCR, Euro 4 SCR, Euro 3
MX 300 300 kW 2000 Nm
MX 340 340 kW 2300 Nm
MX 375*) 375 kW 2500 Nm Euro 5 SCR

* … k dispozici v roce 2012

Zákazníci budou mít na výběr mezi dvěma převodovkami.

ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Přídavná sestupná převodovka TATRA je integrovaná do podvozku a sešroubovaná s centrální nosnou rourou. Její varianty a převodování jsou v následující tabulce.



Přídavné převodovky
1. Jednostupňové, typ TATRA 1.30 TR:
a) pro verze bez redukcí v kolech 1,125; 1,28; 1,46
b) pro verze s redukcí v kolech 0,758; 0,945
2. Dvoustupňové, typ TATRA 2.30 TRK, s řazením za klidu vozidla:
- 0,758/1,435; 0,945/1,43

Kola a pneumatiky

V základním provedení (pro nosnost přední nápravy 8 tun) pneu 315/80 R22,5 (vzadu ve dvoumontáži). Na přání (pro nosnost přední nápravy 9 tun) pneu 385/65 R22,5 vpředu a 315/80 R22,5 vzadu (ve dvoumontáži). Konstrukce vozidla umožňuje i montáž diskových kol 20“ a pneumatik až do velikosti 16.00 R20 (vpředu) a až 24 R21 (vzadu).

Kabina

Trambusová, celokovová, sklopná s dvěma či třemi sedadly. V základním provedení denní (krátká), na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Součástí základní výbavy jsou elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant nastavitelný ve dvou osách a střešní ventilace. Na přání lze výbavu rozšířit například o automatickou klimatizaci, nezávislé topení nebo vzduchem odpružené sedadlo spolujezdce.

Nádrže

V ocelovém nebo hliníkovém provedení o objemu 220–545 litrů. Pro aplikace s motory Euro 4, resp. Euro 5, nádrž činidla AdBlue o objemu 45 litrů.

Ondřej Láník
Diskuze (96)
Avatar - Pekelná Micinka
11. 8. 2011 00:58
Ad Tatra aj.
Pěkná historická videa s Tatrami i jinými československými automobily [odkaz]
Avatar - Wen Věčněžasnoucí
10. 8. 2011 23:10
Re: OT
Hezkýýý! >:D :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
10. 8. 2011 12:57
Re: Q/A
Prohlídni si tuhle fotku, toho udělátoru, co má na dveřích, všimnul jsem se toho až pozdě v noci [odkaz] ;-)

Jo a tady na čumáku. [odkaz]
10. 8. 2011 09:26
Re: DAF
Výrobci osobáků se neštítí sdílet i celá auta, a to se jedná o jinačí série.
10. 8. 2011 09:21
Re: Počátek konce.
Pro mne, po tom, čím vším Tatra prošla, je to spíše malý zázrak. Taky už jsme místo Tater mohli mít na trhu čínské šmejdy s tatrováckou plackou vepředu. Tak snad ten konec bude zase o hodný kus dále.