
Tatra Truck a.s. má nové spoluvlastníky
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil dne 19. dubna 2013 vlastnický vstup podnikatelů Reného Matery a Jaroslava Strnada do společnosti Tatra Trucks a.s. Nabytím akciových podílů v této firmě tak ovládli nejstarší českou automobilku.
Cílem nových spoluvlastníků kopřivnické automobilky je stabilizace vztahů podniku s klíčovými zákazníky, získání důvěry bank v podnik a zlepšení řízení i komunikace ve společnosti.
V čele podniku zůstává po nezbytnou dobu dosavadní generální ředitel Ronald Adams. Klíčovými manažery podniku jsou jeho zástupci: Petr Rusek s odpovědností za strategii rozvoje podniku a vztahy s klíčovými zákazníky a Radek Strouhal odpovědný za finanční řízení a vztahy s partnery zajišťujícími financování podniku.
Pod jejich vedením již proběhla jednání s klíčovými zákazníky na trzích v České republice, Indii, Ruské federaci a Austrálii a jednání s klíčovými partnery podniku v bankovním sektoru.
„Na základě pozitivního výsledku těchto jednání lze říci, že situaci podniku, který byl v druhé polovině roku 2012 v akutní finanční, výrobní a odbytové krizi, se podařilo stabilizovat,“ uvedl Petr Rusek a dodal: „Díky tomu jsme mohli přijmout plán výroby na rok 2013, který počítá s produkcí 880 vozidel, což je nárůst oproti roku 2012 zhruba na dvojnásobek. Ukazatel EBITDA by se měl dostat již v tomto roce do kladných čísel.“
Nepředpokládá se žádné propouštění v oblasti výroby; personální změny se budou týkat zejména jednotlivých pozic v managementu.
Podnikatel René Matera, zakladatel a většinový majitel průmyslové skupiny Promet Group a spoluvlastník Tatra Trucks a.s., k tomu řekl:
„K našemu vlastnickému vstupu do Tatry nedochází, protože jsme od začátku toužili vlastnit slavnou českou automobilku. Dotlačila nás k tomu po dlouhém vývoji objektivní situace, kdy hrozil zánik našeho důležitého obchodního partnera. Důvodem vlastnické změny je, že podnik pod bývalým vlastníkem neprosperoval a v loňském roce se kvůli výpadku jedné klíčové zakázky dostal do krize hrozící jeho likvidací.
To způsobilo vývoj vedoucí k exekuci podniku, jeho dražbě a posléze našemu majetkovému vstupu do společnosti Tatra Trucks a.s., která podnik v dražbě získala. Dřívější vlastník podniku, společnost Tatra a.s., měl dostatečně dlouhé období pro jiné řešení situace, ale klíčoví akcionáři zřejmě neměli potřebné finanční, manažérské a obchodní kapacity, aby podnik z krize vlastními silami vyvedli. Je velkým štěstím, že se podnik nedostal do insolvence, která by znamenala konec výroby a v zásadě zánik automobilky.
Já i Jaroslav Strnad jsme v naší podnikatelské historii dokázali, že umíme řídit průmyslové podniky a dokážeme zajistit odbyt pro jejich produkci. Věřím, že máme všechny předpoklady, abychom uspěli i v Tatře. Je pro nás obrovská výzva podnik vrátit tam, kam patří, tedy mezi přední světové automobilky v segmentu užitkových a speciálních vozidel.“