Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika v automobilech: Elektrické dmychadlo

Ladislav Čermák
Diskuze (41)
Možným řešením rozporu mezi účinností a agilitou motoru je elektrické přeplňování, nezávislé na otáčkách a tlaku výfukových plynů.

Domácí ladiči si elektricky poháněná dmychadla kupují už patnáct let, jenže loni se technologie VTES (Variable Torque Enhancement System) dostala do rukou globálnímu hráči Valeo při akvizici anglické firmy CPT, která dovedla do použitelného stadia přeplňování poháněné elektrickým motorem. Princip, původně určený pro těžká užitková vozidla a nazvaný Cobra (Controlled Boosting for Rapid Response), vyplňuje poslední skulinky mezi sešlápnutím plynu a roztočením výfukového turbodmychadla. Je totiž rychlejší proti twinturbu a navíc nezávisí na tlaku výfukových plynů.

Strana s radiálním kompresorem se podobá klasickému turbodmychadlu, nemusí ale řešit extrémní tepelnou ani mechanickou odolnost, v plném výkonu totiž pracuje jen zlomky sekund. Hlavní výhodou je okamžitá odezva – 1,7kW elektromotor roztočí dmychadlo na 70 000/min za méně než 350 milisekund. To je dříve, než se do plných otáček dostane klasické výfukové turbo. Zasloužil se o to tzv. reluktanční elektromotor bez permanentních magnetů – jednoduchý, spolehlivý, účinný a levný.

Jednou z prvních aplikací je Audi electric biturbo. V Paříži představený funkční prototyp třílitrového vznětového šestiválce přeplňuje kromě klasického turba ještě na samostatné větvi umístěná cobra. Redukuje nejen prodlevu motoru, ale i množství škodlivých emisí a teplotní nároky - způsobuje rychlejší zahřívání katalyzátoru. Koncept má blízko k sériové výrobě, využívá totiž energii nashromážděnou inteligentním dobíjením, a má tedy dobrou výslednou bilanci.

BMW si podobnou technologii nechalo patentovat již před rokem a uvažuje o jejím nasazení v budoucí M3. Přidanou hodnotou je v tomto případě rekuperace energie z roztočeného dmychadla do akumulátorů nebo superkapacitorů.

Ladislav Čermák
Diskuze (41)
Avatar - Ham.
26. 11. 2012 17:24
Re: :)
Hned v první reakci jsi mi doporučil si to najít na wiki a teď to označuješ za lidový pramen. Stejný výklad jako na wiki lze najít na mnoha dalších zdrojích.
26. 11. 2012 16:08
Re: :)
:yes: :-)
26. 11. 2012 11:16
Re: :)
Klasika. Neví o tom nic, ale bude tady drze pokřikovat, že to sice víš jistě, ale blbě. To je úroveň.
26. 11. 2012 09:00
Re: Další věc,...
nejvetsi slabina nebude zivotnost, ale ucinnost. Zatimco turba vyuzivaji odpadni energii z vyfukovych plynu, kompresor odebira energii z motoru vysoce ucinnym zprevodovanim nebo prinejhorsim remenem, tak elektricky reseny pohon zavisi na retezci remen -> alternator -> regulatory -> baterie -> dalsi regulatory -> elektromotor a tim padem vychazi jako zoufale nejmene ucinny a hmotnostne nejtezsi.

Ted je otazka, jestli to vyhoda rychlejsiho nastupu vyvazi, podle me ne tak uplne.
Mozna to muze byt dobre jako treti turbo ke klasickemu biturbu, na vykryvani turboprodlev .
Docela drahe reseni kvuli takove blbosti...
25. 11. 2012 13:01
Re: :)
Díky. Alespoň jsem si udělal trochu pořádek v české terminologii. :-)