Téma: Kulatá výročí Daimleru - Mezníky vývoje
Všední každodenní život v dobrém slova smyslu narušují výročí a svátky. Představují velmi dobrý podnět k pohledu zpět, který je potřebný pro plánování věcí budoucích. Výročí Daimleru jsme seřadili nikoliv tak, jak šly historické události za sebou, ale podle kalendářních měsíců. Ve vzpomínkách tak můžete být s německým koncernem po celý letošní rok. Vybrali jsme jen ty nejdůležitější mezníky.
Leden
1905: Na národním autosalonu v New Yorku byl představen „American Mercedes“, vyráběný americkou pobočkou Daimler Manufacturing Company.
25. ledna 1905: H. L. Bowden překonal v Daytona Beach světový rekord na míli s letmým startem. Řídil mercedes poháněným dvěma motory o výkonu 44 kW a dosáhl průměrné rychlosti 176,5 km/h.
1950: Zatímco v Československu probíhal politický a hospodářský útlak, nákladní Mercedes-Benz L 3250 přišel na trh s vyšší užitečnou hmotností a novým typovým označením L 3500.
1965: Na autosalonu v Bruselu došlo k odhalení automobilu Mercedes-Benz LP 608, lehkého bezkapotového nákladního vozidla v hmotnostní třídě do šesti tun.
23. ledna 1995: Prvních 500 vozidel nové modelové řady lehkých užitkových vozidel Sprinter (T 1 N) opustilo závod v Düsseldorfu. V květnu stejného roku získal Sprinter ocenění „Van of the Year“.
Únor
8. února 1905: Georg Wiß založil v Gaggenau automobilku Süddeutsche Automobilfabrik Gaggenau GmbH. Koncem listopadu 1907 se společnost Benz & Co. rozhodla pro její převzetí. Dne 31. prosince 1910 byla továrna přejmenována na Benz-Werke Gaggenau GmbH.
18. února 1925: Hvězda Mercedesu ve vavřínovém věnci byla přihlášena jako ochranná známka.
23. února 1995: Sloučením divize autobusů společnosti Mercedes-Benz AG s firmou Karl Kässbohrer GmbH vznikla společnost Evobus GmbH. Značky Mercedes-Benz a Setra vystupují na trhu nadále samostatně a odděleně.
Březen
18. března 1895: První autobus na světě poháněný motorem zahájil pravidelnou linkovou dopravu na trase Siegen–Netphen–Deuz. Byl objednaný 19. prosince 1894 u firmy Benz & Co. v Mannheimu. Autobusová linka byla ovšem již v prosinci 1895 zrušena kvůli nepříznivému počasí a technickým problémům.
17. března 1910: Barney Oldfield projel v Daytona Beach na Floridě s vozem Benz 200 PS, známým také pod označením „Blitzen-Benz“, jednu míli průměrnou rychlostí 211,4 km/h. Stanovil tak nový světový rekord.
12. až 22. března 1970: Na ženevském autosalonu byl představen přepracovaný výzkumný automobil Mercedes-Benz C 111 s modifikovanou karoserií a čtyřrotorovým Wankelovým motorem. Agregát o výkonu 257 kW uděloval vozidlu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s a umožňoval jízdu nejvyšší rychlostí 300 km/h.
Duben
3. dubna 1885: Gottlieb Daimler přihlásil patent na svůj spalovací motor se svislým válcem, takzvané „stojací hodiny“. Kompaktní agregát se stal zásadním vynálezem na cestě k automobilu.
2. dubna 1900: Emil Jellinek a společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uzavřeli smlouvu o prodeji automobilů a motorů Daimler. A hned ve stejném měsíci objednal Jellinek 36 vozidel s celkovou cenou 550 000 zlatých marek.
7. dubna 1975: Společnost Daimler-Benz představila v Esslingenu zkušební trolejbus s kombinovaným napájením z akumulátorů a trolejového vedení. Duobus vycházející z typu Mercedes-Benz OE 302 zahájil tentýž den zkušební provoz v linkové dopravě.
Květen
31. května 1915: Ralph de Palma vyhrál s Mercedesem poháněným 4,5litrovým motorem legendární závod Grand-Prix 500 mil Indianapolis ve státě Indiana. Vůz převzal v červenci 1914 po vítězství v Lyonu od společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft.
1955: Z výrobní linky závodu Gaggenau sjel první Unimog Typ S. Lehká terénní nákladní vozidla hmotnostní kategorie 1,5 tuny měla karburátorový motor o výkonu 60 kW.
1. května 1955: Stirling Moss zvítězil s vozem Mercedes-Benz 300 SLR ve slavném závodě Mille Miglia v novém rekordním čase, který nebyl od té doby překonán. Přibližně 1600 kilometrů překonal za 10 hodin 7 minut a 48 sekund, což odpovídá průměrné rychlosti 157,65 km/h. V témže měsíci byla v závodě Sindelfingen zahájena sériová výroba čtyřválcového sportovního vozu Mercedes-Benz 190 SL (modelová řada W 121).
18. května 1965: V závodě Mannheim byla zástupcům tisku odhalena nová modelová řada autobusů Mercedes-Benz O 302. K zahájení sériové výroby došlo již v březnu.
15. května 1975: Veřejnosti byl představen Mercedes-Benz 450 SEL 6.9, nový špičkový model třídy S. Vůz poháněný motorem V8 o výkonu 210 kW dostal unikátní hydropneumatické odpružení.
10. května 1985: Ve výzkumném středisku společnosti Daimler-Benz ve čtvrti Berlín-Marienfelde byl slavnostně předán do užívání jízdní simulátor z vlastního vývoje, který umožnil získávat přesnější poznatky zejména o interakci řidiče a automobilu.
1990: Mercedes-Benz nabídl jako první německá automobilka svým zákazníkům vlastní kreditní kartu MercedesCard.
1995: Mercedes-Benz S 600 Coupé se stal prvním sériově vyráběným vozidlem na světě s elektronickým stabilizačním systémem ESP. Tento vynález se posléze prosadil v celém automobilovém průmyslu.
Červen
8. června 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft potvrdila Emilu Jellinkovi další velkou zakázku na 36 vozidel s motorem o výkonu 5,9 kW.
1925: Společnost Benz & Co. uvedla na trh takzvané „nízkopodlažní autobusy“ nově konstruovaných typových řad 2 CNa a 2 CNb. Umožňovaly mimořádně pohodlné nastupování.
Jako rozšíření učňovského oddělení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft byla ve Stuttgartu založena trojtřídní závodní učňovská škola, kterou v průměru navštěvovalo 200 učňů.
1. června 1930: Nástavby pro autobusy se od tohoto dne vyráběly v celoocelovém provedení, čímž se výrazně zlepšila pasivní bezpečnost cestujících.
1945: V závodě Mannheim byla znovuobnovena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 701. Produkce tohoto třítunového nákladního vozidla probíhala na tomto místě podle licenčního vzoru Opel Blitz již před koncem druhé světové války.
Červen 1955: Typ LP 315 se stal prvním sériově vyráběným bezkapotovým nákladním vozidlem Mercedes-Benz. Technicky vycházel z kapotového typu L 315.
24. až 29. června 1985: Solární automobil postavený učni společnosti Daimler-Benz AG zvítězil v závodě „Tour de Sol“ pořádaném ve Švýcarsku.
24. června 1995: Na trh byly uvedeny nové sedany třídy E řady W 210. Zcela nově vyvinutý model vyvolal rozruch nejen svým nápadným designem se čtyřmi samostatnými oválnými světlomety, ale i více než třiceti technickými inovacemi.
Červenec
1930: Papež Pius XI. převzal speciální vozidlo Mercedes-Benz „Nürburg“ 460. Byl to první vůz pro hlavu církve se znakem třícípé hvězdy.
27. července 1960: Dozorčí rada společnosti Daimler-Benz AG povolila zakoupení průmyslového areálu o rozloze 1,5 milionu metrů čtverečních ve Wörthu na plánovanou výstavbu nového montážního závodu pro nákladní vozidla. O pět let později, 14. července 1965, sjelo z výrobního pásu první nákladní vozidlo vyrobené ve Wörthu – Mercedes-Benz LP 608.
18. července 1990: Werner Niefer, tehdy předseda představenstva společnosti Mercedes-Benz AG, položil základní kámen nového závodu v Rastattu. Slavnostní otevření proběhlo v roce 1992.
Srpen
29. srpna 1885: Gottlieb Daimler si nechal patentovat „Reitwagen“. Zkušební dvoukolový stroj s „motorem na plyn nebo petrolej“ dosahoval výkonu 0,37 kW. Byl prvním motocyklem na světě.
11. až 17. srpna 1905: První ročník závodu cestovních vozů jižním Německem o délce 937 kilometrů „Herkomer-Konkurrenz“ skončil trojnásobným vítězstvím Mercedesu: Edgar Ladenburg, Hermann Weingand a Willy Pöge obsadili první tři místa v celkové klasifikaci.
1945: V závodě Gaggenau byla opět zahájena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 4500 v hmotnostní třídě 4,5 tuny. Do konce roku vzniklo celkem 290 kusů, všechny v nejjednodušším provedení, s jednoduchou kabinu ze dřeva, a dokonce i bez nárazníků. V témže měsíci byla založena projekční skupina pro vývoj Unimogu („Universal-Motor-Gerät“). Na jaře 1947 byl představen první typ U 1.
Září
20. září 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uvedla voštinový chladič jako důležitý předpoklad pro účinnější chlazení a zvyšování výkonu motorů určených k pohonu automobilů. Jeho základní princip se používá dodnes.
21. září 1930: Po vítězství v závodě Schwabenberg s vozem Mercedes-Benz SSK získal Rudolf Caracciola titul mistra Evropy v závodech do vrchu.
22. září až 2. října 1955: Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem bylo představeno lehké užitkové vozidlo typu L 319. Šlo o první automobil Mercedes-Benz tohoto druhu v poválečném období.
9. září 1965: Delegace společnosti Daimler-Benz AG předala papeži Pavlu VI. speciální provedení vozu Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet.
16. až 26. září 1965: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem vedle nových modelových řad W 108 a W 109 osobních vozů stály také nové typy těžkých bezkapotových nákladních vozidel LP 810, LP 1013 a LP 1213. Další novinky představovaly tahače LPS 2020 se dvěma řízenými nápravami a první bezkapotové sklápěče Mercedes-Benz LPK 608, LPK 1213 a LPK 1620.
12. až 22. září 1985: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem absolvovaly světovou výstavní premiéru modely těžkých nákladních vozidel 1635 a 1644, které byly sériově vybaveny novým elektropneumatickým řazením EPS, a nechyběl ani standardní meziměstský linkový autobus O 407 a malý dálkový bus O 301. Dále došlo k odhalení systémů jízdní dynamiky ASD (Automatisches Sperrdifferenzial = automatická závěrka diferenciálu) a ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung = regulace prokluzu hnacích kol) a pohon všech kol 4Matic.
Říjen
28. října 1910: Narodil se Hans Scherenberg, který coby inženýr a později šéfkonstruktér ovlivnil ve společnosti Daimler-Benz vývoj důležitých technických řešení v oblasti motorů, vstřikování benzinu a samočinných převodovek. Scherenberg byl navíc odpovědný za vlastní výzkum koncernu.
2. až 12. října 1930: Na pařížském autosalonu debutoval „velký Mercedes“ typu 770.
1950: V závodě Gaggenau byla zahájena sériová výroba vozidel Mercedes-Benz L 6600. Byla to první nová konstrukce těžkého nákladního vozidla značky s třícípou hvězdou od ukončení druhé světové války. O měsíc později následoval autobusový podvozek O 6600, který byl karosován v závodě Sindelfingen.
1990: Se společností AMG Motorenbau- und Entwicklungsgesellschaft mbH z Affalterbachu byla uzavřena smlouva o spolupráci v oblasti vývoje, výroby, prodeje a servisu osobních vozů a dílů pro ně.
14. října 1995: Ve francouzském městě Hambach-Saargemünd položili Helmut Werner a Nicolas G. Hayek základní kámen nového výrobního závodu pro vozy Smart.
16. října 1995: V Madridu byla představena nová modelová řada malých dodávkových vozů Vito, které vyrábí severošpanělský závod Mercedes-Benz Vitoria. V březnu 1996 následovalo uvedení na německý trh, kde Vito nahradilo řadu MB 100 D.
Listopad
28. listopadu 1890: Notářským ověřením došlo ve Stuttgartu k oficiálnímu založení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Již 14. března uzavřeli Gottlieb Daimler, Max Duttenhofer a Wilhelm Lorenz smlouvu o smlouvě budoucí.
22. listopadu 1900: Byl vyroben první Mercedes 35 PS. Díky mnoha technickým řešením se stal praotcem moderního automobilu.
1935: Dokončením deseti vozů s motorem vzadu typu 130 v Dánsku začala zahraniční výroba osobních vozů Mercedes-Benz.
1945: Společnost Daimler-Benz obdržela od Spojenců povolení k výrobě modelu Mercedes-Benz 170 V (modelová řada W 136 I) v provedeních valník, skříňová dodávka a ambulantní vůz.
Prosinec
3. až 18. prosince 1910: Na pařížském autosalonu představila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft landaulet se šoupátkovým motorem systému Knight bez ventilů. Sériová výroba prvního vozu poháněného tímto motorem, typu 16/40 PS, byla zahájena počátkem roku 1911.
17. prosince 1960: Fritz Könecke, předseda představenstva společnosti Daimler-Benz AG, předal papeži Janu XXIII. speciální prodloužené provedení vozu Mercedes-Benz 300 D Landaulet.
12. prosince 1970: V Untertürkheimu byla zástupcům tisku představena první generace protiblokovacího brzdového systému ABS pro osobní vozy, vyvinutá ve spolupráci se společností Teldix.