Tento Žuk vypadá sériově, v jeho útrobách však najdete velké překvapení!
Dodávka FSC Žuk se vyráběla v Polsku v letech 1958 až 1998 a stála na podvozku odvozeném od licenčně vyráběné Pobědy M20. Základem byl rám obdélníkového tvaru, přední náprava s nezávislým zavěšením kol se starala pouze o zatáčení. Hnaná byla ta zadní, odpružená listovými pery.
O pohon se nejdříve staral motor GAZ M20 s rozvodem SV, objemem 2120 kubických centimetrů a výkonem pouhých padesát koní, v roce 1965 však byl nahrazen agregátem S 21 s novou ventilovou hlavou a rozvodem OHV, který dával výkon 70 koní. Během let vznikly varianty s kabinou a valníkem, dodávky, a dokonce i hasičské verze dodávané do Egypta. A o jedné takové si dneska řekneme něco více.
Na snímcích v galerii a v přiloženém videu můžete vidět na první pohled docela sériového Žuka, zdání však klame. Od roku 2015 slouži majitelil k propagaci podnikání, tohle auto přece jenom nikdo nepřehlédne a jako pojízdný billboard před obchodním centrem snad i dobře fungoval, po čase ale přestala sériová technika stačit. Rafal, majitel vozu, proto přistoupil k úpravám a začal poměrně jednoduše – opravil, co bylo potřeba. Hasičák byl však stále velmi pomalý a nepohodlný pro denní užívání, takže se šlo více do hloubky.
Původní motor musel pryč. Nejdříve jeho místo měly zaujmout vznětové jednotky z mercedesů W123 či W124, pak dokonce přicházel v úvahu i čtyřlitrový benzinový osmiválec s Jeepu Cherokee, Rafal si ale velmi snadno spočítal, že s dieselem by auto nebylo zábavné a americký kus železa by byl moc těžký. Nakonec padla volba na motor, který Žuk pohání dodnes – benzinový šestiválec z BMW, který je lehký, místo původního motoru se v pohodě vejde, a dokonce i výkon 110 kW je vyhovující.
Původní bubnové brzdy, které měly vůz krotit maximálně z rychlosti 90 km/h, byly nahrazeny kotoučovými z Lublinu II, a v rámci zlepšení řidičského komfortu byl instalován i posilovač řízení. Původní sedadla také musela pryč, nyní v Žuku najdete elektricky ovládaná kožená křesla z otevřeného BMW 3 E46.
Ve srovnání se změnami na podvozku jde ale vlastně o maličkosti. Sestava je směsici dílů z Nissanu Patrol GR, Renaultu Traffic a například zadní náprav pochází z Fordu Explorer. V mnoha ohledech jde tedy o moderní automobil, který umí jet rychlostí až 130 km/h a je vhodný k dennímu používání. Sám majitel navíc tvrdí, že z něj okolí nespustí oči!