Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
24 Fotogalerie

Tesla Model Y po faceliftu je tady! Juniper se inspiroval i cybertruckem

Ondřej Šámal

Předloňské nejprodávanější auto světa se konečně představilo v omlazené podobě. Ta přední partie přibližuje extravagantnímu elektrickému pick-upu Cybertruck, interiér zase připomíná Teslu 3.

Model Y od Tesly se v roce 2023 prvním elektromobilem, kterému se podařilo stát se nejprodávanějším automobilem světa. V Evropě se navíc v témže jednalo o první vůz ze Spojených států, který se stal absolutně nejoblíbenějším na starém kontinentu.

Větší konkurence a ochlazení zájmu o elektrická auta na některých významných trzích loni Teslu Y odsunul z předních příček. Důvodem menšího zájmu bylo také čekání na omlazený model, o kterém se již delší dobu spekulovalo. Teprve teď se ovšem omlazené SUV oficiálně představuje světu, byť teprve v rámci čínského trhu.

Pro model Y se jedná o první významnou modernizaci od uvedení v roce 2019. Novinka dostala například přepracovanou přední část s úzkými hlavními světlomety, které spojuje světelná linka. Příď díky tomu připomíná pick-up Tesla Cybertruck, který se koncem roku 2023 konečně dostal do prodeje. Nové jsou také koncové svítilny. Místo dvojice jednotlivých reflektorů je jednolitý pás. Jiný je také přední nárazník s kamerou, která zlepšuje vlastnosti technologií pro autonomní jízdu.

Ve srovnání s předchůdcem se mladší provedení protáhlo ze 4751 na 4797 milimetrů. Šířka 1921 mm a výška 1624 milimetrů zůstaly jako dříve. V rámci čínské specifikace je k dispozici pět laků: šedý Stealth, bílý Pearl, stříbrný Quicksilver, červený Ultra a nový modrý Glacier. Očekává se ovšem, že barevná skladba zůstane i pro modely pro evropské a ostatní trhy.

Video placeholder
Tesla Cybertruck v Česku • Auto.cz

V interiéru se dostalo na změny, které Tesla představila již v omlazeném modelu 3 Highland. Tesla Y tak po faceliftu přijíždí s tlustšími okny pro lepší zvukovou izolaci, přizpůsobitelným ambientním osvětlením, ventilací předních sedadel, elektrickým sklápěním zadních opěradel a kvalitnějším povrchem palubní desky.

Hlavní displej o úhlopříčce 15,4“ se dočkal úprav, novinkou je osmipalcová obrazovka na středovém tunelu pro cestující vzadu. Z fotek z čínských stránek Tesly je zřejmá páčka u volantu, která by mohla ovládat směrová světla. Ta přitom u Tesly 3 obsluhujete pomocí tlačítek na volantu.

V Číně bude Tesla Model Y minimálně zpočátku nabízena ve dvou verzích, obě mají akumulátor typu LFP (lithium-železo-fosfát). Zadokolka disponuje maximálním dobíjecím výkonem 170 kW, čtyřkolka dovoluje dokonce 250 kilowattů. Tesla Model Y má přitom pouze 400V dobíjecí infrastrukturu.

Základní cena Tesly Y na čínském trhu startuje na 263.500 jüanech (asi o 5 % dráž než starší provedení), což je asi 876 tisíc korun. V Česku přitom dosavadní provedení s pohonem zadních kol koupíte minimálně za 1.120.400 Kč.