Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test Aprilia Shiver 900: V náruči zralé Italky

Leoš Káňa Leoš Káňa 3. 10. 2020 • 19:14
21
2
Zobrazit náhledy (21)
Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Příplatkové akrapoviče jsou sice absurdně drahé, povyšují však aprilku na vyšší úroveň. K modelkám se také nehodí síťovka, ale patří k nim kabelka Prada. Aprilia Shiver 900 Na předních třmenech je sice nápis Aprilia, ale brzdy se chovají jako bremba před deseti lety. Fungují výborně, jen by mohly být citlivější. Aprilia Shiver 900 Vidlicový dvouválec s výkonem 70 kW a točivým momentem 90 Nm se nejlépe cítí ve středním pásmu otáček. Abyste využili jeho potenciál, nemusíte ho honit do červených čísel. Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900 Aprilia Shiver 900

Aprilia Shiver sice není nejmladší, ale stále má co nabídnout. Odhalená Italka ani po letech neztratila nic ze své krásy a vidlicový dvouválec slibuje dostatek vitality.

Zdá se to být neuvěřitelné, ale Aprilia Shiver tu je s námi již od roku 2007. Za třináct let se dočkala jen jedné výraznější modernizace. Před čtyřmi roky se zvětšil zdvihový objem vidlicového dvouválce z původních 750 cm3 na devět set, aby splnil emisní normu Euro 4. Dostala také digitální displej, který lze od loňska spojit s mobilním telefonem přes rozhraní MIA. Jinak tahle šmrncovní Italka vypadá pořád stejně. A sluší jí to jako zamlada. Stačí se zahledět na šroubovaný příhradový rám, postranní uložení zadního odpružení, červeně lakované hlavy válců, buclatou nádrž nebo dva laufy vedené pod sedadlem a už se těšíte, jak ji sevřete mezi stehny.

Než vyrazíme

Velikostí je shiver na 174 cm vysokého jezdce tak akorát. Pozice za řídítky je komfortní a nevadí nám ani vyšší stupačky, protože jsou posunuty hodně dozadu. Vzhledem k nemalé pohotovostní hmotnosti 218 kg a zvýšenému těžišti kvůli koncepci motoru a výfukům umístěným nahoře – a to jsou akrapoviče výrazně lehčí než standardní – se s aprilkou na místě hůře manipuluje. Této vlastnosti nepřidá ani malý rejd. Když se rozjede, je vše v naprostém pořádku.  Hbitě se proplétá městským provozem a veze nás na klidnější a opuštěnější místo. Na běžné cestování je přívětivá, sedlo velikostně a tuhostí ideální a prvních sto kilometrů zvládáme na jeden zátah. Podélně uložený vidlicový dvouválec patří v konkurenci ostatních devítistovek mezi nejslabší, ale vůbec nám to nevadí. Při pohodové jízdě stačí točit nad 3000 otáček, pootočit rukojeť plynu a máme k dispozici vždy dost síly. Na dálnici se stejně přes 130 km/h moc často nedostaneme, protože od stovky s námi pěkně cloumá vítr – některé naháče chrání jezdce lépe.

Svět motorů 40/2020 Svět motorů 40/2020

Všeho s mírou

Plný potenciál si necháváme až na klikatice daleko od civilizace. Startovacím tlačítkem přepínáme z normálního módu Tour na Sport – v nabídce je ještě Rain. Véčko s největším výkonem 70 kW a točivým momentem 90 Nm nám hned ukazuje, co v sobě ukrývá. Svým charakterem plní vše, co od něj čekáme. Motor rychleji reaguje na otočení plynové rukojeti a ve středních otáčkách nás obří krouťák tlačí do sedla. Pro okamžité reakce a bližší propojení se strojem se nám tenhle režim zamlouvá víc. Zrychlení je výrazné, ale nijak zběsilé. Elán pokračuje až do červeného pásma otáčkoměru. Akceleraci navíc doprovází typický rachot od motoru a tlumené dunění z výfuků. Akrapoviče za skoro šedesát tisíc tomu dávají pověstnou třešničku na dortu.

Pevný rám a tuhý podvozek se zadním plně stavitelným tlumičem Sachs se starají o výborné jízdní vlastnosti. Aprilka drží zvolenou stopu zuby nehty a hbitě se překlápí z jednoho směru do druhého. Sportovně laděný podvozek by zvládl i větší nálož koní. Na druhou stranu nám ukazuje pravou kvalitu českých silnic. Žádný hrbol ani díru neschová, ale není to zase tak, že by nás chtěla vyhodit ze sedla. Komfortu je méně, zato máme přehled o dění pod koly, což nám vyhovuje. Fešná Italka zkrátka ukázala, že i ve vyšším věku má kouzlo, kterému není těžké podlehnout.

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Charakteristika vidlicového dvouválce
  • Přirozená jízdní pozice
  • Slušná cena
  • Přesné a rychlé řazení

Minusy

  • Malý rejd
  • Tužší podvozek
Aprilia Shiver 900
Motor podélně uložený vidlicový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 896
Výkon (kW/min-1) 0/8750
Točivý moment (Nm/min-1) 90/6500
Převodovka sekundární převod manuální 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzda přední dva kotouče 320 mm s ABS
Brzda zadní kotoučová 240 mm s ABS
Pneumatiky P a Z 120/70-ZR17 a 180/55-ZR17
Rozvor (mm) 1465
Výška sedla (mm) 810
Pohotovostní hmotnost (kg) 218
Objem nádrže (l) 15
Maximální rychlost (km/h) 215
Spotřeba (l/100 km) 5,3
Základní cena (Kč) 219 900

Související články

Témata
5. 10. 2020 08:49
tvl prej klidny spolecnik
No to prave ze neni, vzhledem k tvrdsimu “italskymu” podvozku a koncepci motoru.. ale to je fuk 😁
Avatar - kari.laz
4. 10. 2020 09:51
Aprilia
Aprilie jsou krásné a skvělé stroje. Tento ke takový klidný společník. Asi bych z jejich stáje volil něco jiného, ale jinak je i tohle parádní motorka na projížďky i delší cesty.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku