TEST Audi A4 vs. VW Passat – Luxus proti mainstreamu
Úvod, pořizovací náklady
Střední třída se v posledních letech stala v Evropě záležitostí luxusních značek. I proto se dlouhodobě nejprodávanější vůz této kategorie – Volkswagen Passat – ve své osmé generaci výrazně přiblížil zástupcům německého luxusního tria. Ti ale na situaci rychle zareagovali, BMW 3 letos prošlo faceliftem a Audi A4 přijelo hned v nové generaci. Budou tyto změny na Passat stačit, nebo Passat modely luxusních značek skutečně dohnal? Rozhodli jsme se najít odpověď.
Volkswagen Passat B8 jsme postavili proti novému Audi A4 (B9). V koncernu sice vládne modulární platforma MQB, A4 ale využívá architekturu MLB Evo, známou z nové Q7. V případě A4 je však upravena pro pohon předních kol. Odlišné základy jsou tak odpovědí na kritiku, že je A4 jen převlečený Passat. Technických rozdílů je více než dost, o tom ale až později.
Pod kapotou testovaných vozů pracuje vznětový čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 110 kW, který v obou případech bude patřit mezi nejžádanější motory. Zatímco v případě Audiny je základním turbodieselem, u Volkswagenu pod ním stojí ještě 1.6 TDI s 88 kW. Pro vzájemné srovnání jsme pro tentokrát vybrali šestistupňový manuál. Chtěli jsme totiž zjistit, zda se manuální převodovka k testovaným autům hodí – přijde nám, že k manažerskému vozu sedí spíše automat.
Oba testované modely jsou dostupné i s karoserií kombi, která v českých prodejích střední třídy přece jen hraje prim. V tomto testu jsme ale sáhli po méně oblíbených, zato více reprezentativních sedanech. Ostatně, oba výrobci model s tříprostorovou karoserií obchodně nazývají limuzínou.
Na nízkou cenu nelákají
Pohled do ceníků obou protivníků dokazuje, že ani jeden z nich nehodlá lákat na co nejnižší cenu. Passat se totiž luxusně pojatým vozům přiblížil i cenovkou a laděním verzí, které množství prvků nabízí až za příplatek. Stále je ale se základ za 740.990 korun testovaného 2.0 TDI (110 kW) lákavější nabídkou. To Audi s daným motorem pořídíte od 899.900 korun.
V případě Audi jsme ale s cenou opravdu jen na začátku, množství jinde samozřejmých prvků je zde za příplatek. Připlácet se musí třeba za tempomat nebo dešťový senzor, které Passat dodává standardně. I klimatizace je v A4 pouze jednozónová, zatímco u konkurenta hned třízónová. Audi alespoň boduje světlomety, standardně používá xenonové výbojky, zatímco Volkswagen jen halogeny.
Pořizovací náklady | Audi A4 | VW Passat |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 2.0 TDI (110 kW) A4/899.900 Kč | 2.0 TDI (110 kW) Comfortline/740.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická klimatizace | jednozónová | třízónová |
Litá 16" kola [Kč] | S | S |
Digitální kaplička přístrojů [Kč] | 14.300 | 15.900 |
Diodové světlomety [Kč] | 34.100 | 24.900 |
Head-up displej [Kč] | 28.100 | 13.400 |
Litá 16" kola [Kč] | S | S |
Metalíza [Kč] | 30.600 | 17.300 |
Navigace [Kč] | 42.300 | 20.600 |
Parkovací senzory [Kč] | 22.300 | S |
Rezervní kolo [Kč] | S (dojezdové) | S (plnohodnotné) |
Světelný/dešťový senzor [Kč] | 3.600 | S |
Tempomat [Kč] | 8.600 | S |
Světlomety [Kč] | xenonové | halogenové |
Vyhřívaná přední sedadla [Kč] | 10.400 | 7.700 |
Zadní parkovací kamera [Kč] | 12.900 | 9.900 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 68.130/10.890 | 7400/7400 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 12.834/12.378 | 10.445/12.435 |
Přední blatník [Kč] | 5581 | 5471 |
Čelní sklo [Kč] | 16414 | 8104 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 4658 + 1140 | 2687 + 881 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 1264 | 979 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč] | 29.555 | 16.302 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 4/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 5/150.000 | 5/150.000 |
Také Passat se ale umí přiblížit milionové hranici. Jeho příplatková výbava je totiž velice bohatá. Zároveň ale takové prvky nabízí podstatně levněji. Pár příkladů – metalický lak u Passatu stojí 17.300 Kč, zatímco u Audi 30.600 Kč, head-up displej přijde na 13.400 Kč, u soupeře pak na 34.100 Kč. Třeba digitální kaplička s přístroji je ale u Audi levnější – stojí 14.300 Kč, zatímco u konkurenta 15.900 korun.
Velký rozdíl je pak v servisních nákladech, ty majitele Audi ve srovnání s Volkswagenem obzvlášť zabolí, třeba čelní sklo přijde na 16.414 Kč (u Volkswagenu si za stejnou položku naúčtují 8.104 Kč). Ceny nárazníků nebo blatníku se ale proti Passatu tolik neliší (viz výše přiložená tabulka).
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Audi A4 | VW Passat |
Základní cena | 5 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 6 | 8 |
Servis | 5 | 7 |
Záruky | 8 | 7 |
Průměr | 6,00 | 7,25 |
Design
Oba sází na konzervativnost
Vnější tvary A4 a Passatu jsou v lecčems jiné, mají ale společnou vlastnost. Oba vozy totiž sázejí na konzervativní design bez sebemenšího náznaku nějakého extravagantního nápadu. To na jednu stranu znamená jistou nudu, na druhou stranu jsou oba automobily nadčasové.
Audi si lze v tomto ohledu klidně splést s minulou generací, změny proti předchůdci odhalí až druhý pohled – rysy nové A4 jsou výrazně ostřejšího ražení. Maska single frame má přísně šestiúhelníkový tvar, hlavní světlomety jsou zajímavě „vykouslé.“ Co naplat, jedná se o povedené dílo.
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
To Passat šel v osmé generaci přece jen dál. Základní silueta sice zůstala takřka shodná, na přídi ale bylo použito výrazně více chromu než kdy dříve. Mnohým zákazníkům tento styl přijde až příliš americký, mně osobně se ale nový Passat líbí. I proto oběma modelům v subjektivním hodnocení designu uděluji stejnou známku.
HODNOCENÍ DESIGNU | Audi A4 | VW Passat |
Vnější vzhled | 8 | 8 |
Vnitřní vzhled | 9 | 8 |
Zpracování | 10 | 8 |
Ergonomie | 8 | 9 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 8,80 | 8,40 |
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
Stejný detail
Opačná situace vládne v interiéru. Zatímco kabina Passatu v mnoha ohledech připomene předchůdce (zvlášť se základními analogovými budíky), palubní deska á-čtyřky je kompletně jiná. Designově se opravdu povedla.
Audi nadále ohromuje vysokou kvalitou zpracování a použitými materiály, kterým nejen Passat (ale třeba i Jaguar XE) může tiše závidět. Tady je zkrátka jasně vidět, proč je A4 o tolik dražší. Jasným rozdílem mezi oběma vozy je třeba stříbrný dekor. Na první pohled je možná totožný, v Passatu jej ale tvoří obyčejný plast, v A4 najdeme opravdový hliník. Palubní deska Audi je designově čistá, použito je zde jen minimum tlačítek – většina ovládacích funkcí se objevuje na displeji, umístěném ve vrchní části palubní desky. Mnohé informace je ale možné zobrazit i na digitálním displeji přímo v kapličce s přístroji.
S multimediálním systémem se pracuje pomocí ovladačů na středovém tunelu, případně prostřednictvím tlačítek na multifunkčním volantu. Ovládání nám nejdřív přišlo složité – funkcí je totiž opravdu hodně. Po kratším „oťukávání” jsme si ale nakonec zvykli.
Výhradu nicméně máme k umístění tlačítek u otočného ovladače, přirozenější by bylo, aby se pozice tlačítek zpět a menu prohodila. Palec řidiče by tak „vracel“ menu jen o úroveň výše, zatímco při současném rozmístění se řidič palcem vrací až do domovského menu. Vadilo nám i umístění tlačítka startujícího motor, na které jsme se museli nepřirozeně natahovat. Navíc nás zmátlo vypínání aktivního asistenta pro jízdu v pruzích. Všechny bezpečnostní pomocníky lze vypnout přes multimediální systém, jen tento asistent se musí vypínat výhradně tlačítkem pod volantem.
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
Kvalita dílenského zpracování Passatu není špatná, ve srovnání s A4 je ale na tom hůře. Použité detaily jsou pak zřetelně blíže ostatním koncernovým vozům, to A4 takové prvky dobře maskuje (třeba ovládání tempomatu). Palubní desky obou srovnávaných aut jsou zcela svébytné, shodným designovým prvkem je však dlouhá linie otvorů ventilace před spolujezdcem. Zajímavostí jsou pak v Passatu analogové hodiny na vrchu centrálního panelu, obvyklý znak aut luxusních značek Audina postrádá.
Co se týče posazu, tak se nám příjemněji sedělo v Audi, ani ve Volkswagenu si ale není na co stěžovat – jen je prostě hierarchie obou značek patrná i v tomto ohledu. V A4 se sedí o chlup níže a „naše“ příplatková sedadla perfektně obejmou tělo. Sedáky jsou dostatečně dlouhé v obou protivnících. Audi pak boduje v rozsahu nastavení volantu, ideální pozici si díky tomu najde opravdu každý.
Stačí se ale posadit dozadu a role se otočí – Passat nabízí výrazně více místa, což potvrzují i naměřené hodnoty. Na zadních sedadlech je ve Volkswagenu více prostoru na šířku, na délku i na výšku. Funkci taxíku nebo osobní limuzíny tak Passat rozhodně zvládne lépe. Audi ale nijak nevybočuje z řady, prostor na zadních sedadlech je ve vozech luxusních značek obvykle jen průměrný. Překvapuje ale fakt, že na prostoru Audi není znát fakt, že má o 29 mm delší rozvor než soupeř. I to je daň podélně uloženého motoru.
Sedany si nikdo nebude kupovat kvůli převážení rozměrných zavazadel, jejich velikost ale musíme alespoň krátce zmínit. Objem 480 litrů Audi není málo, na Volkswagen s jeho 586 litry ale jednoduše nestačí. V obou případech je bagáž možné připevnit pomocí sítě, u Passatu se za ní připlácí 2.300 Kč, u A4 je v rámci paketu odkládacích prostorů nabízena za 5.500 Kč.
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
Když už jsme u těch objemů, zmiňme ještě palivové nádrže. Audi totiž kvůli byrokratickým pravidlům pro měření emisí nabízí u turbodieselů v základu jen čtyřicetilitrovou nádrž, podobného triku ostatně využívá třeba i Mercedes-Benz. Větší 54litrová je naštěstí dodávána bez dodatečného příplatku. To Passat standardně disponuje palivovou nádrží o objemu 66 litrů. I toto porovnání dokazuje, že má Volkswagen v otázce praktičnosti jasně navrch.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Audi A4 | VW Passat |
Prostornost | 7 | 9 |
Přední sedačky | 8 | 7 |
Zadní sedačky | 6 | 9 |
Kufr | 7 | 9 |
Variabilita | 7 | 7 |
Průměr | 7,00 | 8,20 |
Motor, jízda
2.0 TDI podle Wolsburgu a Ingolstadtu
Jak bylo zmíněno v úvodu, Audi A4 není jen převlečeným Passatem a v hodnocení motoru nastává čas tuto myšlenku rozvinout. Oba automobily sice v našem případě používají přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1968 cm3 a výkonu 110 kW, zatímco v Passatu je uložen příčně, v A4 je umístěn podélně tak, jak se na vůz luxusní značky sluší a patří.
V Ingolstadtu si navíc sami naladili řídicí jednotku, což znamená, že nejvyššího výkonu dosahuje v nižších otáčkách a v širším spektru (3250-4200 vs. 3500-4000 otáček). Liší se i točivý moment, v Passatu dosahuje točivého momentu 340 N.m, zatímco v A4 o 20 N.m méně. V Audi je ale opět dostupný v širším spektru otáček (1500-3250 vs. 1750-3000 otáček).
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
Mohlo by se zdát, že se jedná jen o pár bezvýznamných čísel z brožury technických dat, během jízdy si ale řidič odlišností vskutku všimne. Síla Audi je lineární, nastupuje zvolna, zatímco u Passatu je přece jen zřetelný silnější zátah kolem hranice 2000 otáček. Zároveň jsou znát i chybějící newtonmetry a vyšší hmotnost ingolstadtského sedanu. Zatímco v Passatu jsme si nikdy nestěžovali na nedostatek síly, A4 na okresce nebo při akcelerování na dálničním přivaděči působí línějším dojmem. Potvrzují to i naměřená čísla pružného zrychlení, v němž je Passat lepší. Rozhodně tak u čtyř kruhů stojí zauvažovat nad pořízením silnějšího 2.0 TDI se 140 kW.
Všimli jsme si také rozdílů v utlumení. Z útrob A4 se sice za studených ranních rán občas ozval náznak traktorového rachotu, postupně se však dvoulitr v Audi uklidnil minimálně na míru Passatu. V některých jízdních situacích nám přišlo odhlučnění v A4 dokonce o něco důkladnější.
Chod šestistupňové manuální převodovky hodnotíme v obou případech kladně. V Passatu i A4 má přesné a příjemně krátké dráhy, vzájemné srovnání však dokazuje jistou gumovost Volkswagenu. V ingolstadtském sedanu nás pak nadchla perfektně se držící kulatá hlavice řadicí páky, se kterou je radost pracovat. Stejně nám ale k jeho charakteru pohodlného dálkového přepravníku sedí spíše automat. Pro oba modely je dostupná dvouspojková převodovka, která přijde na 61.000 Kč. DSG Volkswagenu je šestistupňové, zatímco S tronic Audi má o kvalt více.
Oba vozy sázejí spíše na delší převody, což je u Audi jedním z důvodů jeho letargických reakcí. Na dálnici A4 točí jen 1900 otáček, zatímco Passat o 300 otáček více. Ve městě pak v Audi mnohdy vadí výraznější skok mezi třetím a čtvrtým převodovým stupněm.
Co se týče spotřeby, tak by bylo nošením Brouků do Wolfsburgu tvrdit, že udávaná kombinovaná spotřeba je nereálná. Za 3,8 litru A4 opravdu nejezdí, stejně tak čtyři litry Passatu jsou mimo reálné podmínky. U Audi jsme dosáhli průměrné spotřeby 6,5 litru na 100 kilometrů, u konkurenta pak byla spotřeba o půl litru nižší.
HODNOCENÍ MOTORU | Audi A4 | VW Passat |
Zrychlení | 7 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 9 | 8 |
Spotřeba v testu | 7 | 8 |
Odhlučnění motoru | 9 | 8 |
Průměr | 7,80 | 8,00 |
Jízda? Jasná doména A4
Audi přesně splňuje to, co zřejmě každý očekává od manažerského vozu. Vlastně za všech podmínek je auto perfektně tiché. Passat jsme nikdy nepovažovali za hlučné auto, stačí si ale do něj přesednout z A4 a rázem se divíte, kde se vzal ten hluk od podvozku a aerodynamický šum. Volba těsnících materiálů a aerodynamicky účinné tvary se ingolstadtským konstruktérům náramně povedly.
Skvělé je i odhlučnění podvozku, zatímco v Passatu je znatelné dunění od zadní nápravy, tak typické pro vozy s platformou MQB, v A4 uslyšíte utlumený dusot jen na výmolech podobným kráterům. Audi toho dosáhlo použitím vyspělejší nápravy, zatímco Passat vzadu využívá čtyřprvek, A4 má dokonce pětiprvek. Pětiprvkové zavěšení je v Audi i vpředu, zatímco Passat využívá vzpěry McPherson. A pak, že je A4 jen převlečený Passat…
Dynamické měření na letišti (mokro) | Audi A4 | VW Passat |
Pneumatiky | 255/50 R17 | 215/60 R16 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 8,4/17,0 | 6,7/13,0 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 1900 | 2200 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 49/87/127 | 48/85/123 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [m] | ? | 38,5 (mokro) |
Také naladění podvozku se Audi povedlo. V tomto případě ale mluvíme o sportovním adaptivním podvozku za 28.100 Kč. Automobil perfektně filtruje nerovnosti a ideálně kombinuje komfort s dynamikou. V zatáčkách si je auto naprosto jisté a ani v nejtvrdším naladění nevytřese z posádky duši. Navíc vůz působí velice lehkým dojmem, přestože je těžší než Passat, jeví se Audi jako daleko obratnější.
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
Také soupeř je v oblouku velice jistý, znatelněji se však houpe. Ve srovnání s dříve zkoušenými Passaty nám tento kousek přišel pocitově pohodlnější. Vliv na to nepochybně měla základní šestnáctipalcová kola, jejichž pořízení rozhodně doporučujeme. Na zatáčkovité silnici Audi Volkswagenu určitě ujede, nečekejte ale, že by se řidiči některého z aut za volantem bavili. Řízení je přece jen odtažité, a to zvlášť u Audi.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Audi A4 | VW Passat |
Ovladatelnost | 9 | 8 |
Komfort odpružení | 9 | 7 |
Odhlučnění podvozku | 9 | 7 |
Řízení | 7 | 8 |
Řazení | 9 | 9 |
Brzdy | 8 | 8 |
Průměr | 8,50 | 7,83 |
Závěr
Závěr
Srovnání Audi A4 a Volkswagenu Passat ukazuje, že hierarchie značek je v koncernu VW Group jasně a přehledně stanovena. Passat je sám o sobě velice povedeným automobilem, který službu manažerského vozu s přehledem zvládne. Jakmile jej ale začnete srovnávat s A4, zjistíte, že v mnoha ohledech by mohl být přece jen lepší. Třeba odhlučnění je u Passatu na vysoké úrovni, v případě A4 je ale prostě perfektní. Passat je tedy luxusním soupeřům možná blíže než kdy dříve, stále ale mezi nimi ční jistá mezera.
Přesto ne ve všem A4 exceluje, Passat má navrch ve vnitřním prostoru, pasažéři na zadních sedadlech si v něm nemají na co stěžovat, zatímco v Audi se musí smířit spíše s průměrným prostorem. Passat navíc překvapil výrazně živějším motorem.
Čtyři kruhy si navíc za kvalitu nechají tučně zaplatit. I proto na body v našem srovnání vyhrál Volkswagen – poměr kvality za cenu je zkrátka lákavější. Po zkušenosti s A4 ale víme, že vyšší pořizovací náklady za prémiovější charakter i celkově kvalitnější jízdu rozhodně stojí!
audi vw passat testy video strednitrida redakcnivideo srovnavacitesty
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | ||
MODEL | Audi A4 | VW Passat |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 6,00 | 7,25 |
DESIGN | 8,80 | 8,40 |
INTERIÉR | 7,00 | 8,20 |
MOTOR | 7,80 | 8,00 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,50 | 7,83 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,62 | 7,94 |
CELKEM | ***1/2 | ***1/2 |
Audi A4 2.0 TDI (110 kW)
Nejlevnější verze modelu | 799.900 Kč (1.4 TFSI/110 kW A4) |
Základ s testovaným motorem | 899.900 Kč (2.0 TDI/110 kW A4) |
Testovaný vůz | 974.900 Kč (2.0 TDI/110 kW A4 design) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.432.100 Kč (2.0 TDI/110 kW A4 design) |
Plusy
- Skvěle odhlučněná kabina
- Naprosto perfektní zpracování interiéru
- Rovnováha mezi ovladatelností a komfortem
Minusy
- Spíše průměrná dynamika
- Průměrný prostor na zadních sedadlech
- Malá palivová nádrž
Volkswagen Passat 2.0 TDI (110 kW)
Nejlevnější verze modelu | 655.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 740.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Testovaný vůz | 740.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 874.500 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Plusy
- Živější projev motoru
- Prostorná kabina
- Velký zavazadelník
Minusy
- Dunění od zadní nápravy
- Ve srovnání s Audi lacinější detaily
Foto: Petr Homolka