TEST BMW 123d - dobrý sluha, špatný pán
Všimli jste si toho? BMW řady jedna si v Česku zamilovaly ženy. Zkuste se někdy rozhlédnout kolem sebe, zkuste se na chvíli zaměřit na jedničkové BMW a sledujte, kdo sedí uvnitř. Pokud z deseti vozů napočítáte za volantem víc než dva chlapy, probíhá ve vašem městě výjezdní zasedání mnichovské automobilky, nebo si dali dostaveníčko všichni majitelé jedničky z řad silnějšího pohlaví. V 90 % případů však za volantem bavorského prcka dominují ženy.
Vysvětlení se nabízí následující: Ženy jedničce propadly kvůli originálnímu designu, věhlasné značce a sympatickým rozměrům, jež auto pasují na vhodného průvodce přeplněnými městy a parkovišti. Pánové ve stejný okamžik zajásali, že nemusí zatěžovat firemní nebo rodinný rozpočet dvěma leasingy na částku milion a výše, načež pohladili svou trojku, pětku nebo sedmičku a s blaženým pocitem podepsali objednávku na novou jedničku pro svou milovanou.
Alespoň na takový obrázek jsem většinou narážel v showroomech BMW, což samozřejmě neznamená, že si ženy nekupují jedničku samy. Nemá smysl se v tom pitvat dál, ženské jedničku prostě milují a pokud nevěříte, stačí naladit na konci ledna v sobotu kolem poledne ČT1 a my vám dáme důkaz. K výsledkům mého pozorování ovšem musím přidat ještě jeden důležitý fakt: V rámci pohlaví existuje značný rozdíl v motorizacích.
Seděla-li za volantem jedničky žena, skvěl se na víku kufru většinou nápis 116i, 118d případně 120d. Marně jsem bloumal městem a hledal model pilotovaný ženou s označeném 120i nebo dokonce 130i, o mnoho úspěšnější jsem však nebyl ani v případě, kdy jsem záběr rozšířil na řadu jedna obecně, bez ohledu na pohlaví řidiče. Je to logické. Jestliže za volantem řady jedna převládají ženy, z nichž asi většina nekupuje jedničku s vidinou driftování, je o silnější motorizace nouze.
Znám pár chlapů, kteří si udělali radost a koupili BMW 130i. Většina z nich jezdila rok, zničila několik sad pneumatik, jedničku zase prodala a naskočila zpátky do trojky nebo pětky. Někteří nechali 130i v garáži na víkend, jiní zůstali věrní pouze tomuto vozu. Potom ale přišlo BMW 123d. Model silnější a dravější než 120 d, ale slabší než 130i, takový kompromis mezi autem lehkým, výkonným a snad i trochu nebezpečným a autem slabším, ekonomickým, pro někoho však malinko nudným.
Naftu nebo benzin?
BMW 123d získalo pozici druhé nejsilnější varianty celé modelové řady, neboť dvoustupňově přeplňovaný vznětový čtyřválec s objemem dva litry a čtyřmi ventily na válec vyvine maximální výkon 150 kW při 4400 ot./min. a točivý moment 400 Nm v pásmu 2000 – 2250 ot./min. To jsou obstojné hodnoty i na šestiválec a dělají z malé a relativně lehké řady jedna doslova a do písmene naftovou raketu. S takovou raketou se musí zacházet velmi opatrně. Výkon a zejména točivý moment je totiž dobrý sluha, ale zvláště u vozů se zadním náhonem špatný pán.
Tedy k motoru. Naftový čtyřválec startuje s typickou bavorskou rozvážností. Nezní sice jako benzinový motor, nezní ani jako naftový šestiválec, ale v rámci dané třídy, výkonu a počtu válců na lepší výsledek těžko narazíte. Čtyřválec neduní, nevibruje, nezlobí. Můžete si sice povzdechnout, že v chladných ránech sýpe jako stařec, ale znovu opakuji, zkuste najít něco lepšího a zjistíte, že v malém autě charakteristické projevy vznětového motoru asi lépe neutlumíte.
Projev motoru zůstává příjemný v celém rozmezí otáček, dokonce i v oblasti zásahu omezovače nemáte nutkavou potřebu ucpat své zvukovody čímkoliv, co máte právě po ruce. Copak ovšem zvuk, hlavně výkon a točivý moment se starají o nezapomenutelný zážitek z jízdy s BMW 123d. Když poprvé patřičně zmasírováni děsivě vyhlížejícími údaji z bavorácké brožurky probudíte tlačítkem Start/Stop motor, sevřete oválnou hlavici řadicí páky, hodíte očkem na trojbarevný znáček „eM“ na volantu, zařadíte jedničku a sešlápnete plynový pedál, probleskne vám hlavou jediná otázka: Cože?
Motor má sílu, ale v téměř 1500 kg těžkém autě nepůsobí tak, jak byste čekali. Prostě jednička vystřelí a jede rychle, ale pocit šíleného stroje schází. Přirozená reakce většiny řidičů bude podřazení a zatlačení pedálu do podlahy, což má v BMW 123d za následek zesílení přívalu výkonu a točivého momentu a zárodek změny názoru. Když tohle uděláte desetkrát za sebou, zvyknete si na to, že jednička netrhá asfalt, ale zároveň disponuje dostatkem výkonu a točivého momentu na to, aby potupila teoreticky silnější a rychlejší soupeře.
Naprosto zásadní vliv na vnímání dynamiky modelu má povrch vozovky. Na suché silnici se vám může zdát 123d krotké a neškodné. Počkejte však na první deštík, sněhové přeháňky či mrznoucí mrholení a zjistíte, že nic není vzdálenější pravdě. Pokud jste na prudký nárůst kroutícího momentu proudícího na kola zadní nápravy připraveni, případný nastupující přetáčivý smyk ve spolupráci se stabilizačním systémem hravě zvládnete.
Noční show
Avšak náhlé strhnutí volantu a souběžné přidání plynu může vyústit v situaci, jež vám přivodí poruchu řeči. Na situaci, kdy se přejíždění do odbočovacího pruhu změnilo v třímetrový drift, dlouho nezapomenu. Byl večer, nikde, nikdo, neporušil jsem žádná nařízení, ani dopravní předpisy, prostě jsem trhnul volantem, dupnul na plynový pedál a zapomněl zapnout stabilizační systém. Nakonec se mi to líbilo, ale první sekundy, kdy auto přešlo náhle do smyku, nebyly vůbec příjemné.
Pokud jde ovšem o driftování či obecněji užívání si fantasticky vyladěného podvozku BMW, považuji jedničku za ideální volbu. Malé auto s minimálními převisy se skvěle ovládá v běžných i extrémních situacích, v nízkých i vysokých rychlostech, v příčném směru i řízeném smyku. Zatáčky jsou v jedničce to nejlepší, co vás může potkat. Díky optimálnímu převodu řízení si vystačíte na většinu začátek s překřížením rukou, ručkování nastupuje pouze v nejostřejších zákrutách.
Tuhý podvozek se zdatně pere s nerovnostmi, k přednostem auta se počítá rovněž vynikající aerodynamika a celkové odhlučnění. Dovnitř nepronikají nepříjemné zvuky od prahů, podběhů nebo oken. Ještě nepadla zmínka o spotřebě. Ta se většinou pohybuje mezi šesti a sedmi litry, dynamická jízda spotřebu zvýší na osm až devět litrů. Je taktéž možné urazit 100 km se spotřebou 5,5 litru, ovšem tradičně se značným sebezapřením a maximální sebekontrolou.
Volant, mít ústa, chrlí se zebe romány o momentální situaci na vozovce, dlaně by zase dlouze vyprávěly o tom, jak dobře se sportovní volant BMW 123d drží. Řadicí páka, ač vyzbrojena malinko tužším chodem, poslouchá na slovo, unavit brzdy dá velkou práci, totéž platí o celém autě. Na parkovišti můžete trénovat hodinu piruety a jednička ani necekne. O její drsné povaze a výdrži svědčí i velmi tuhá karoserie nedávající šanci fyzikálním silám cokoliv provádět s plasty interiéru.
Zpátky v sedle
Ty jsou ve faceliftovaném modelu od pohledu kvalitnější, na dotek příjemnější a vůbec celkově hezčí. Jak se auto mohlo za ztvárnění interiéru v úvodu své kariéry malinko stydět, nyní na něj může být pyšné. Plasty lákají k pohlazení, slícování rovněž ukazuje na nejvyšší kvalitu a co teprve sedadla. Sportovní sedačky nekompromisně obepnou tělo a při zachování vysokého komfortu drží, dokud si nepřejete, aby pustily. Nastavení se děje ve všech existujících směrech, vyznat se ovšem v hromadě páček a táhel chce trochu trpělivosti.
Řada jedna není příkladem praktického auta, objemnějších odkládacích ploch abyste uvnitř pohledali, také vnitřní prostor odpovídá potřebám bezdětného páru nebo jedince. Dlouhé cestování ve čtyřech, kočárek, spousta tašek – kdepak. K tmavým plastům se výborně hodí do červena laděné čalounění kontrastující s andělsky bílým lakem karoserie. Přehlednost a orientaci hodnotím na jedničku, ergonomie zaslouží tutéž známku. Trochu komicky působí přepážka za zadními sedadly, naštěstí nevrže, pouze malinko zhoršuje výhled vzad. Na druhou stranu uspoří desítky tisíc korun.
BMW 1 – auto pro řidiče
BMW 123d má jednu zásadní výhodu. Udělá radost žene i muži bez ohledu na to, kdo z nich si víc všímá designu a kdo naopak bedlivě sleduje parametry a jízdní dovednosti. Řekněme, že manželka bude mít radost z nového auta, se kterým se výborně parkuje a pohybuje ve městě a manžel, když na to přijde, si s ním může vyrazit na sportovní projížďku zakončenou několika drifty na opuštěném parkovišti někde na periferii.
První cena vozu | 641.300,-Kč (116i, 90 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 919.900,-Kč (123d, 150 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 944.900,-Kč (123d N1, 150 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.189.183,-Kč (123d N1, 150 kW) |
Plusy:
- atraktivní design
- výborné sportovní sedačky
- přesné a komunikativní řízení
- ostré brzdy
- silný a kultivovaný vznětový motor
- vynikající jízdní vlastnosti
Mínusy:
- stísněný prostor vzadu
- horší výhled vzad
- vysoké ceny příplatkové výbavy