Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 316i

Před časem jsem vám popsal test verze trojkové řady 328i s motorem 2,8/142 kW. Dnes se na trojku podíváme z druhé strany výkonového spektra. Model 316i kupodivu není osazen motorem s objemem 1600 cm3, jak by se dalo z typového označení předpokládat....

Před časem jsem vám popsal test nejvýkonnější verze trojkové řady 328i s motorem 2,8/142 kW. Dnes se na trojku podíváme z druhé strany výkonového spektra.

Model 316i kupodivu není osazen motorem s objemem 1600 cm3, jak by se dalo z typového označení předpokládat. Ve skutečnosti je objem 1895 cm3, tedy stejný jako ve verzi 318i, ale má elektronicky snížený nejvyšší výkon na 77 kW (318i - 87 kW). Obdobné snížení se týká i maximálního točivého momentu. U 316i má hodnotu 165 Nm/2500 ot/min (318i - 180 Nm/3900 ot/min).

BMW 316i se na cenové poměry bavorské automobilky dostává do poměrně příznivé cenové hladiny (838 000,- Kč), kterou konkuruje lépe vybaveným automobilům střední třídy levnějších značek. Pravdou je, že za cenu přesahující osmset tisíc korun vám u VW, Opelu nebo například Peugeotu nabídnou plně vybavené automobily (Passat, Vectra, 406) s nejsilnějšími motory, které mají v nabídce. Pochopitelně výborná pověst značky a s ní spojená kvalita má u BMW svou cenu.

Pocity po ujetí prvních kilometrů s 316i byly dobré. Jízdní vlastnosti jsou díky rozložení hmotnosti na nápravy 50:50 výborné. Co však oceňuji ještě více, je fakt, že dobré jízdní vlastnosti nejsou vykoupeny příliš tvrdým odpružením.

Odhlučnění čtyřválce je příkladné. Přestože zvenku je motor poměrně hlučný (dokonce i při volnoběhu), uvnitř téměř není slyšet.

Jízda s tímto motorem je velmi kultivovaná, ale vzhledem k téměř dvoulitrovému objemu motoru je jeho chování poměrně skromné. Motor sice dokáže velmi plynule táhnout již od 1500 otáček, ale ani okolo pětitisíc otáček se zázraků nedočkáte. Zrovna od BMW bych takto naladěný motor nečekal. Není to ani nadupaná šestnáctistovka, která sice odspoda netáhne, ale má alespoň špičku , ani dvoulitr s dobrými vlastnostmi v širokém spektru otáček a samozřejmě vysokým maximálním výkonem. Jak se říká, ani ryba, ani rak. 316i se prostě trošku vymyká pověsti BMW o automobilech s vysokým výkonem, které hned tak nepředjedete.

S 316i je přesto možné dosahovat vysokých rychlostních průměrů při nízké spotřebě (7-8 l/100 km), ale skalní příznivci BMW asi šáhnou po výkonnější verzi. Manželce podnikatele, který jezdí v sedmičce , však 316i určitě postačí.

Brzdy vynikají okamžitým maximálním účinkem, který neslábne ani po několika opakováních. Brzdná dráha ze stokilometrové rychlosti se studenými brzdami byla velmi dobrá - 38 metrů, se zahřátými se prakticky nic nezměnilo - 39 m.

Interiér je kvalitně zpracován, řazení jde přesně a lehce, pouze zpátečka se řadí hůře (je nutno překonat velký odpor pojistky). Výborně je vyřešeno odhlučnění. A to jak aerodynamické (při vyšších rychlostech), tak od pneumatik.

Velkým překvapením pro mne bylo zjištění, že v automobilu za osmset tisíc korun není možné sklopit zadní opěradlo pro zvětšení zavazadlového prostoru.

Výbava vozu je pochopitelně velmi dobrá (viz seznam výbavy) a s nejdůležitějších prvků jmenuji alespoň tyto: 6x airbag (2x přední, 2x boční, 2x hlavové), vypínatelný protiprokluzový systém ASC+T a ABS.

BMW 316i jako celek přebírá všechny výborné vlastnosti trojkové řady, ale některé kompromisy jdou podle mě až moc daleko.

Cena základní sestavy 838 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, imobilizér, centrální zámek, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání předních oken, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, rádio BMW Kč
Cena testované sestavy 960 Kč
Výbava testované sestavy sportovní tříramenný kožený volant s airbagem (bez příplatku), automatická klimatizace (+59 300,-), xenonové světlomety (+38 000,-), palubní počítač (+8 300,-), loketní opěrka vpředu (+5 100,-), rádio Business (+8 800,-), příprava pro montáž CD changeru (+2 200,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1895
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 5.7 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 425
Rozměr pneu: 165
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4471
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1415
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1481
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1110
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
místo vzadu pod předním sedadlem: ano