Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 316ti Compact

Druhá generace BMW 3 Comapct je opět automobilem směřovaným především k mladým lidem, kteří dávají přednost značce BMW před levnější konkurencí ve formě třídveřových Focusů, Golfů či Aster. Kromě zcela nových čtyřválcových motorů vybavených...

Druhá generace BMW 3 Comapct je opět automobilem směřovaným především k mladým lidem, kteří dávají přednost značce BMW před levnější konkurencí ve formě třídveřových Focusů, Golfů či Aster. Kromě zcela nových čtyřválcových motorů vybavených technologií Valvetronic láká Compact zákazníky i klasickým zadním pohonem.

Přes matoucí označení 316ti má šestnáctiventilový čtyřválec osazený v tomto voze objem 1796 cm3. Tento motor je nositelem nejnovější technologie BMW označované jako Valvetronic (proměnné časování a zdvih ventilů nahrazující škrtící klapku, úspora paliva až 15%), která má kromě snížení spotřeby a vysokého výkonu zajistit i solidní tah motoru v nízkých a středních otáčkách. Objemu odpovídá maximální výkon 85 kW/5500 ot/min, i když některé motory konkurence jsou výše ve výkonu i v nejvyšších otáčkách. Točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 175 Nm při 3750 otáčkách za minutu. Za jízdy poskytuje motor solidní úroveň nejvyššího výkonu a papírové předpoklady k dobrému zátahu odspoda se také potvrzují. Průměrná spotřeba nám v testu vyšla na 9,7 l/100 km, což sice nepotvrzuje avizovanou střídmost tohoto motoru (oficiálně je průměrná spotřeba jen 6,9 l/100 km), ale nutno dodat, že jsme motoru nedali příliš možností k odpočinku a využívali často jeho plného výkonu. Odhlučnění motoru v interiéru je v celém spektru otáček velmi dobré. Řazení pětistupňové manuální převodovky bylo přesné a lehké a tak jediným snad kritizovatelným bodem je řazení zpátečky (řadí se jakoby jednička, ale musí se překonat výrazný odpor pružiny), které není nejpohodlnější a pravačka subtilnějších žen by se zařazením zpátečky mohla mít potíže.

Vnější design Compactu je sice zajímavý, ale trojka sedan se nám zdá jako celek harmoničtější, zvláště v zadní části, kde světla Compactu krytá rozměrným čirým krytem jakoby ke stylu BMW vůbec nepatřila. Na druhou stranu nelze designérům BMW upřít pozitivní snahu o odlišení Compactu od ostatních trojkových verzí.

Pohon zadních kol je dobře zkombinován s výborným podvozkem a přesným řízením. V praxi se Compact chová v zatáčkách přísně neutrálně (i díky rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50: 50). Přesné řízení i výborně tvarovaný tříramenný volant umožňují hravě zvládat série zatáček vysokou rychlostí a díky již zmíněnému neutrálnímu chování podvozku je radostí toto BMW řídit. Bohužel pohon zadních kol má i své stinné stránky v podobě horší trakce v zatáčkách, což se projevovalo poměrně častými zásahy protiproluzového systému. Na tom měly značný podíl i sériové pneumatiky "nesportovního" rozměru 195/65 R15, které bych vřele doporučoval zaměnit za příplatkové šestnácipalcové, které se dodávají sériově do všech ostatních motorových variant (318ti/105 kW, 325ti/141 kW a 320td/110 kW).

Interiér vozu je vyveden v klasickém stylu bez novot a-la BMW 7, takže oko může spočinout na jednoduchých, ale o to čitelnějších přístrojích v kapličce i na středovém panelu, popřípadě na pěkně tvarovaném tříramenném volantu. Skutečným požitkem je však usednutí do příplatkových sportovních sedadel s výborným bočním vedením a s možností prodloužení sedáku. Prostor vzadu není největší a pohodlně se do něj vejdou osoby s výškou do 175 cm. Zavazadlový prostor o objemu 310 litrů pojme všechny běžné nákupy a po sklopení dělených zadních sedadelse zvětší až na 1100 litrů.

BMW 3 Compact s motorem 1,8 o výkonu 85 kW je možné v základní výbavě pořídit za 699 tisíc korun, testovaná verze stála 850.600 Kč.

Cena základní sestavy 699 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASC+T, CBC, 4x airbag, sport. kožený volant s airbagem, klimatizace s mikrofiltrem, tónovaná skla, imobilizér EWS II, kožený volant (výběr ze dvou typů), centrální zamykání s dálkovým ovládáním (automatické dobíjení DO), check control s piktogramem, ukazatel servisního intervalu, el. ovládání předních oken, výškově a podélně stavitelný volant, posilovač řízení a brzd, el. ovládání zrcátek, dělená sklopná zadní sedadla, výškově a podélně stavitelná sedadla, ocelová kola 15" s poklicemi Kč
Cena testované sestavy 850 600 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+19.700,-), zadní stěrač (+3.900,-), velurové koberečky (+3.300,-), loketní opěrka (+5.800,-), sport. sedadla řidiče a spolujezdce (+16.200,-), ostřikovače světlometů (+9.700,-), mlhovky (+7.800,-), xenonová světla (+34.600,-), automatická klimatizace (+19.200,-), palubní počítač (+8.500,-), rádio BMW Business (+7.800,-), příprava pro montáž CD changeru (+2.000,-), polstrování stropu v černé barvě (+6.500,-), bílé blinkry (+6.600,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 5.3 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 310 / 1100
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 425
Rozměr pneu: 195/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4262
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1408
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1483
f) rozchod vzadu (mm): 1493
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne