Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 320d A – Manažerský nadstandard

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Služebně nejstarší sedan z německého prémiového tria se nemá ani pět let po premiéře za co stydět.

Dvoulitrový turbodiesel bývá standardní motorizací sedanů střední třídy. Jenže nejčastěji bývá uložen vpředu napříč a pohání přední kola. Co získáte, když zvolíte motor otočený o 90°, pohánějící zadní kola?

Prvním rysem, který na klasickém trojkovém BMW při srovnávání s Passatem nebo Mondeem objevíte, je relativně skromně dimenzovaný interiér. Motor je ve skutečnosti uložen více za přední nápravou než nad ní, a tak společně s převodovkou výrazně zasahuje do prostoru pro posádku. Místo pro nohy řidiče a spolujezdce je dostatečně dlouhé, ale má jen omezenou šířku, takže kdo si rád skládá nohy „pod sebe“, najde zde o něco méně možností. Samotná poloha za volantem je špičková, sedadlo lze snížit až téměř na podlahu, volant má slušné nastavovací rozsahy, volič automatické převodovky je dobře po ruce.

Při nastupování stojí za pozornost poměrně krátké přední dveře, které připomínají spíše vozy o kategorii menší. Objemnějším postavám se bude lépe nasedat do modelů střední třídy od Fordu, VW nebo Opelu.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

Vzadu to s místem taky není žádná sláva. Dva dospělí zde najdou přiměřený cestovní komfort, ale jen 910 mm volného prostoru nad zadním sedákem může znamenat problém pro vyšší postavy. Krátký sedák (460 mm) je 370 mm nad podlahou, opěradla jsou položena o něco více, než je obvyklé, a tak do nich hezky zapadnete a snadno v nich přečkáte i dlouhé cestovní trasy. To vše za předpokladu, že cestujete ve čtyřech. Pátý pasažér je zde osoba nežádoucí, kvůli vysokému středovému tunelu a relativně malé vnitřní šířce (1470 mm) vzadu.

Testovaný model patří k průměrně vybaveným BMW, která jsou kupována na západ od našich hranic do firemních flotil. Připravte se proto na velmi jednoduše vypadající sedadla s minimálním bočním vedením, volant s tenkým věncem a velkým průměrem (380 mm) a věcně zařízený interiér s jednoduchým designem bez zbytečných příkras. Když pomineme design, z něhož je už cítit věk modelové řady, působí finální zpracování interiéru precizně a robustně. Volba materiálů je poplatná době vzniku, konkurence ze Stuttgartu a zejména z Ingolstadtu je dnes už o kus dál. Snaha přimět zákazníka k dalším investicím do interiérové výbavy je evidentní.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

Statickou obhlídku jsme zřejmě měli začít stále ještě impozantním vzhledem, kterým nejmenší sedan BMW disponuje. Poslední facelift přinesl mírně pozměněnou masku s většími ledvinami, nové tvarování nárazníků, kapoty, ale i koncová světla s trubicovými diodami kopírujícími několikrát písmeno L. Agresivita přídě pět let starého modelu BMW stále vyklízí levé dálniční pruhy velmi snadno…

Smíšené pocity, které z tohoto textu zatím asi máte, se začnou nyní vylepšovat. Na řadu totiž přichází kapitoly motor, převodovka, jízda, dynamika a spotřeba, v nichž BMW exceluje.

Obyčejný dvoulitr, řeknete si asi, když uvidíte v názvu tohoto auta označení 320d. Jenže to, co je u BMW obyčejné, by mohlo snadno plnit roli vrcholné motorizace u neprémiové konkurence. Aktuální verze naftového turbodieselu ve třistadvacítce dává 135 kW ve 4000 min-1, resp. 380 Nm mezi 1900 a 2750 min-1. Celohliníková konstrukce motoru drží hmotnost nad přední nápravou na přijatelné hodnotě a zejména srovnání pohotovostní hmotnosti (1430 kg) s prvním šestiválcem 325d (1540 kg) vypadá velmi zajímavě. Čerpadlo systému common-rail dodává do railu maximální tlak 1800 bar (u dvoulitru v 318d nadále 1600 bar), který do válců proniká skrze magneticky ovládané vstřikovače.

Kultivovanost chodu čtyřválce logicky nemůže konkurovat šestiválcové jednotce, jejíž válce jsou navíc uspořádány ideálně, tedy v řadě. Na druhou stranu za jízdy není motor rušivým elementem ani po zvukové, natož po vibrační stránce. Slyšet je nejvíce zvenku, původ hnací síly dobře rozlišíte uvnitř především při volnoběhu, za jízdy jej nevnímáte.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

Práce s velmi dobrými papírovými hodnotami je příjemná, i když tento motor spaluje neurozené palivo. Nárůst hnací síly je postupný, mezi volnoběhem a středními otáčkami roste chuť motoru plynule, což skvěle podporuje šestistupňový automat a jeho měnič. Roli vyhlazování momentové charakteristiky zvládá hydrodynamický měnič prostě ukázkově. Reakce na pohyb plynového pedálu je při rozjezdu rychlá a důrazná, řazení je komfortní. S manuální převodovkou byste byli celkově rychlejší, ale pohodlí, které nabízí naše kombinace motoru a automatické převodovky, by vyžadovalo hodně opatrnou práci řidiče s manuálem.

Automat v tomto BMW má ještě klasický mechanický volič (novější a větší modely už dostávají elektrickou řadičku), který umožňuje i manuální volbu - pohybem vpřed se řadí správně dolů. Reakce na takový povel je bohužel opožděná, což je ale standard měničových automatů v této třídě.

Zpřevodování není zbytečně dlouhé, na šestku točí motor ve 130 km/h přibližně 2500 min-1, což zhruba odpovídá odběru 6,4 l/100 km. Šetřivá rychlost 100 km/h ale znamená snížení spotřeby na 4,2 l/100 km. V průměru asi nebude problém jezdit za 6 l/100 km. Řeč je přitom o naprosto standardním modelu se sedmnáctipalcovými pneumatikami a nadprůměrnými dynamickými parametry (mj. 0-100 km/h za 7,6 s). Pro milovníky nízkých průměrů jsou záloze podstatně šetrnější modely, včetně těch, které již dnes plní emisní standard Euro 6.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

I za volantem „obyčejného“ 320d lze zažít poměrně dost radosti z jízdy. Uspořádání pohonu skvěle eliminuje vlivy velkých točivých momentů, se kterými se neprémioví konkurenti ze střední třídy potýkají jen horko těžko. Řízení (nadále hydraulické) patří stále na vrchol třídy, je velmi tuhé nejen na dálnici, ale i v pomalejších zatáčkách a má příjemný průběh sil, které musíte na věnci volantu vynakládat. V superlativech můžeme pokračovat i u brzd, které se snadno ovládají ve městě při přibrzďovaní v kolonách, stejně tak jako při jízdě vlásenkami při sérii razantních zpomalení. Přes to všechno je toto manažerské BMW přiměřeně pohodlným autem na dlouhé cesty, které dobře tlumí nerovnosti a nevytřese z vás duši ani na proslulé dálnici číslo 1.

Práce na nové generaci trojkové řady už v Mnichově finišují. Jízdně ale vlastně není co zlepšovat. Kdo si chce užívat za volantem každý kilometr a má na to, kupuje nejsportovnější sedan ve třídě, tedy BMW. Smířit se však musí s relativně malým interiérem, morálně zastaralým interiérovým designem, standardním volantem, který neodpovídá kvalitám řízení, nebo nevýrazně tvarovanými sedadly. Většina z nedostatků v poslední větě je v případě BMW řady 3 řešitelných, stojí to ale obvykle další nemalé peníze navíc.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

První cena vozu 715.000,- Kč (BMW 316i, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 911.300,- Kč (BMW 320d, 135 kW)
Základní cena testovaného vozu 911.300,- Kč (BMW 320d, 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.131.234,- Kč (BMW 320d, 135 kW)

Plusy

  • Optimální sladění motoru a automatické převodovky
  • Tuhé a přesné řízení
  • Výkonný motor s nízkou spotřebou, velký dojezd na jednu nádrž
  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Jízdní pohodlí
  • Velmi dobrá podélná dynamika i s automatem

Minusy

  • Nevýrazné tvarování standardních sedadel
  • Krátké přední dveře
  • Velký průměr standardního volantu, tenký věnec
  • Málo místa nad sedákem vzadu, úzký interiér v oblasti nohou vpředu
  • Vysoké ceny za příplatkové položky
Ondřej Láník
Diskuze (12)
BMW 320d A
Cena základní sestavy 911 300 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, výškově a podélně nastavitelné, antiblokovací systém brzd (ABS), včetně systému kontroly brzd při zatáčení (CBC), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s integrovanou funkcí ASC+T, Dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v Runflat pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, deformační zóny vpředu a vzadu, do 15 km/h jednoduše vyměnitelné díly, varovný trojúhelník a lékárnička, exteriérové doplňky v barvě vozu, matně černé vnější okenní lišty, 16" ocelová kola s ozdobnými kryty, 6,5 J x 16 / pneumatiky 195/55 R16, Dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru poklesu tlaku, bezpečnostní šrouby kol,Látka "Vertex", Prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), Černé prahové lišty s chromovaným označením BMW, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, včetně senzoru opotřebení brzdového obložení, jednoduchá oválná matně chromovaná koncovka výfuku, viditelná, umístěná vlevo, mlhová světla, aktivace osvětlení interiéru, postranních světel a zadních světel dálkovým ovládáním, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, kožený volant, multifunkční volant, automatická klimatizace, zeleně zatmavená okna, vrstvené čelní sklo, odkládací prostory v předních dveřích a ve středové konzole vzadu, přední a zadní loketní opěrky integrované ve dveřích, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start / Stop s dekorativním chromovaným prstencem v provedení "pearl-gloss chrome", sluneční clony s kosmetickými zrcátky (pro 6ti válcové modely osvětlená zrcátka), upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, interiérová sklopitelná madla, zadní s háčky na šaty, elektronický imobilizér, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asferická zrcátka, připojení AUX-In, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, stereo systém, 5 reproduktorů, palubní počítač, kontrola nezapnutých bezpečnostních pásů, indikátor servisního intervalu, varovný trojúhelník a lékárnička. Kč
Cena testované sestavy 1 131 234 Kč
Výbava testované sestavy Edice Lifestyle (+52.182,-Kč) obsahující metalický lak, čalounění látkou Layer, kola z lehké slitiny "V-spoke 338", Prvky obložení interiéru v metalickém provedení "Platinum Bronze", prahové lišty s označením 'Edition', přední chromovaná ozdobná maska vstupu vzduchu (ledvinky) a chromované vnější okenní lišty (platí pro čtyřválcové modely), dekorativní hliníkové lišty v předním nárazníku (jako 335i/d), automatická převodovka (+57.408,-Kč), tempomat (+7.332,-Kč), Bi-xenonové světlomety (+18.356,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 520
Rozměr pneu: 225/45 R17
BMW 320d A
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4531
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - after99
7. 10. 2010 19:51
Re: Proboha, jaký nadstandard?
Jedině ty
30. 9. 2010 06:45
Re: Komentáre s oneskorením
Dovolím si nesouhlasit, rozdíl mezi E90 a A4 je stále obrovský (bráno spíše vlastnostmi, než srovnáním lepší/horší). Největší problém BMW vidím v obstarožním interiéru a některých materiálech. Základní sedadla jsou strašlivá u obou, volanty jakbysmet, jen ten v Audi o něco lépe vypadá a má jemnější kůži. Prostorově téměř shodné, jen BMW nabízí vzadu více místa na nohy. Základní nafty má Audi lépe utlumené, ale 170HP vs. 177 u BMW působí víc než o 7 koní slabším dojmem a nyní bude propast ještě větší.
Velkou nevýhodou Audi je nabídka Multitronicu u naftových čtyřválců a nemožnost objednat automat ke Quattru.
Jízdně Audi pokulhává a to zejména brzkým nástupem ESP a snahou uměle utahovat stopu. Komfort na 17" pneu je stejný jako u RF BMW. O pocitu z jízdy zadokolkou se nemá smysl bavit ;-)
29. 9. 2010 21:41
Re: Komentáre s oneskorením
Chtelo by to, aby se veslo na hlavni stranu vice clanku. Na predchozi clanky chodi minimum lidi. Minula verze webu byla v tomto vychytanejsi.
29. 9. 2010 19:33
Re: Komentáre s oneskorením
klobuk dole pred tebou, iba minimum motoristov dokaze skritizovat svoju oblubenu (ak sa nemylim) znacku
29. 9. 2010 14:51
Re: Komentáre s oneskorením
Já mám možnost teda porovnat C klasse a Mondeo, C v AMG upravě (ale s 2,2 diesl) a interier me zklamal...stredova konzola skareda....malo misto v zadu a troska tvrde (17ctky kola)
Pro dva duchodce auto akurat :-) Jen proste pro me..nic moc..rozhodne bych za tohle nedal radove sto a vice tisic navíc, oproti svemu Mondeu