TEST BMW 320d Sport Line: První jízdní dojmy
Využili jsme nabídky firmy Renocar a jako první novináři v Česku jsme vyzkoušeli nové BMW řady 3 na domácích silnicích. Při prvním krátkém seznámení nám dělal společnost nejnadějnější model: dieselový čtyřválec 320d s automatickou převodovkou, v atraktivním provedení Sport Line.
Design si zachoval charakteristické rysy řady 3, k nim ale přibral řadu nových prvků. Zatímco zadní svítilny s trubicovými diodami jsou očekávatelným vylepšením, příď inspirovaná modelem Z4 a především konceptem elektro-kupé i8 způsobila při premiéře velké překvapení. Nekonvenční světlomety ale autu sluší a pomáhají úspěšně maskovat zvýšení přídě vynucené požadavky na ochranu chodců.
BMW se mimoto inspiruje i u Mercedesu: vedle základního modelu a M paketu se v nabídce nově objevují další tři linie – Luxury, Modern a Sport. Přitom právě paket Sport s výraznými nárazníky a černými prvky vypadá nejlépe. V redakci jsme se dokonce vzácně shodli, že k nové Trojce sedí víc než možná zbytečně agresivní M paket.
Interiér je stejný jako v řadě 1…? Ne! Na první pohled tak vypadá, protože se liší jen v detailech. Ale Jednička je uvnitř hodně stísněná, nová Trojka je o poznání vzdušnější: není tolik skoupá na prostor v příčném směru a ani se v ní nesedí tak blízko čelnímu oknu. Cenné centimetry se přidávaly i v druhé řadě sedadel. Nejmenší mnichovský sedan sice stále netrhá velikostní rekordy, s novou generací ale vyhoví představě rodinného auta zase o kus lépe.
Motor je u zkoušeného auta jediným důvěrně známým elementem. Dvoulitr o 135 kW a 380 Nm stále patří v dané výkonnostní kategorii ke špičce. V praxi je lepší vlastně jen stuttgartské biturbo 220 CDI (125 kW a 400 Nm).
V nové 320d s automatickou převodovkou motor potěšil velmi kultivovaným chodem v nízkých otáčkách. Nabízí velmi silný zátah, kvůli výrazné orientaci na nízké a střední otáčky však čtyřválec ztrácí na přesvědčivosti ve vysokých otáčkách. Ale nezoufejme, BMW již téměř jistě připravuje něco silnějšího, nad 320d by se v ceníku mohl zabydlet třeba biturbo čtyřválec 325d (160 kW).
Převodovka dovoluje jízdu ve velmi nízkých otáčkách. V režimu Eco Pro při 100 km/h rychle řadí na osmičku a nechá motor pracovat při 1500 min-1. Dálničních 130 km/h pak znamená 2000 min-1. V obou případech po stisknutí plynového pedálu následuje hbitá akcelerace, bez nutnosti podřazovat.
Nejsilnější stránkou je komfort řazení, k tomu se ale přidává i nadprůměrná rychlost změny převodů. Řazení lze snadno ovlivnit i pomocí příplatkových pádel pod volantem. Kromě finanční úspory při nákupu a stále méně žádanému pocitu spojení s autem vlastně neexistují argumenty proti koupi této automatické převodovky.
Řízení nastavuje ve střední třídě nová měřítka. Proti předchůdci má výrazně lehčí chod, vyznačuje se ale ukázkovou přesností a řidič není ochuzen o zpětnou vazbu. BMW se tím povedl najít vhodný kompromis, kdy je řízení auta zábavné a přitom snadné a nemělo by unavovat ani po delší cestě.
A podvozek? Opět padá teze o čtyřdveřové Jedničce. Řada 3, ačkoliv s ní sdílí technický základ, se chová jinak. Je méně bezprostřední a vyspělejší než řada 1, ale stále o kus hravější než řada 5. A samozřejmě navzdory zimním pneumatikám skvěle drží v zatáčkách.
Jestli jste v celém textu marně hledali nějakou zápornou stránku, pak pro vás na závěr jednu máme. Vyšší hladina aerodynamického hluku v dálničních, kterou se vyznačovala minulá generace, u novinky do značné míry přetrvává. Jinak nám po prvním setkání nezbývají než slova chvály.
Automobil k prvním jízdám poskytl brněnský dealer BMW, společnost Renocar.
BMW 3 (F30) – Ceny a technická data | ||||
Model | 328i | 335i | 320d | 320d ED |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 2979 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 180/5000-6500 | 225/5800-6000 | 135/4000 | 120/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1250-4800 | 400/1200-5000 | 380/1750-2750 | 380/1750-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 250 (250) | 250 (250) | 235 (230) | 230 (225) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,9 (6,1) | 5,5 (5,5) | 7,5 (7,6) | 8,0 (8,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 (6,3) | 7,9 (7,2) | 4,5 (4,4) | 4,1 (4,1) |
Cena [Kč] | 957.500,- | 1.115.000,- | 887.500,- | 887.500,- |