Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 335i Coupé – M3 Junior

Ondřej Láník
Pátek je i v roce 2006 na mnoha českých pracovištích označován jako „malá sobota“. S BMW 335i Coupé je to podobné. Je to taková malá M3.

Jeden kolega mi nedávno vyprávěl o pátečních pracovních návycích v jejich státní organizaci. Po druhé hodině odpolední bývá problém kohokoliv zastihnout a domlouvat cokoli na pátek 12:00 a později je považováno za naschvál. Pátku se zřejmě nejen tam říká „malá sobota“. S BMW 335i Coupé je to podobné. Je to taková malá M3.

Výkon 225 kW při 5800 ot./min nebo zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy – to byly ještě nedávno parametry aut, která atakovala třídu supersportovních vozů. BMW tyto útoky vždy vedlo kvalitně navrženými sportovními vozy za relativně zajímavé peníze. Tady bychom mohli rozvíjet teorii cenové relativity. Jejím posledním článkem by bylo zjištění, že naše malá em-trojka se na českém trhu prodává za méně než 1,3 milionu korun. Pokud vám tedy jde více o jízdu samotnou než o ryze exkluzivní image sportovní značky, je BMW ta správná volba.

Styl

…nového trojkového kupé je opět vyhraněný, stejně jako u všech nových BMW. Snad nikdy nebylo dvoudveřové BMW řady 3 tak stylisticky individuální jako v současné době. Elegance jakoby dostala přednost před agresivitou. Kupé s klasickou siluetou má úctyhodných 4580 mm vnější délky, zcela nově zpracovanou příď i záď, ve srovnání s karoserií čtyřdveřové limuzíny má o 10 kg nižší hmotnost. Na rozdíl od konkurenčního Mercedesu CLK má karoserie klasické B-sloupky, nyní vyrobené z vysokopevnostní oceli, což výrobce obhajuje vyšší tuhostí a bezpečností celé struktury. Přední kapota připomíná příslušnost k aktuálnímu stylu u BMW opakovaně použitým přechodem do blatníků. Ty jsou u kupé vyrobeny poprvé z plastu. Přehlédnout nelze velká dělená koncová světla, která využívají podobné tvary jako stejný díl u sedmičkové řady. Světelnými zdroji jsou diody.

Prostor

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe …uvnitř vozu je určen symbolikou 2+2. Nastupování 1370 mm dlouhými dveřmi je pro dva cestující na předních sedadlech naprosto komfortní a díky výšce 1395 mm nemá ani člověk vyššího vzrůstu problémy s hlavou. Dozadu se nastupuje po mechanickém odklopení předních sedadel. Podélný posuv byl v našem případě řešen elektricky, tlačítky, na která dosáhne i cestující vzadu. Po nastoupení se sedadlo vrátí do původní polohy a teprve po dalším stisku tlačítka se sedadlo posunuje dále vzad. Konzola vystavěná na středovém tunelu pokračuje až na zadní sedadla a tak vzadu je místo pouze pro dva. 1420 mm vnitřní šířky v úrovni loktů patří, stejně jako 900 mm výšky nad sedákem vzadu, k nejlepším hodnotám ve třídě. Výška nad sedadly vpředu patří k průměru třídy, ale je poznamenáno přítomností střešního okna.

Vpředu se sedí komfortně a když na to přijde tak i sportovně. Sedadla jsou umístěna níže než u čtyřdveřového sedanu a v našem případě jim mimo dokonalého tvarování a koženého čalounění nechyběla ani možnost všestranného elektrického nastavení. Ostatní výrobci podobně koncipovaných automobilů by se měli nechat inspirovat přinejmenším vysouvatelným dílem sedáku a elektricky seřiditelnou šířkou bočních vodících polštářů opěradla.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe Přístrojová deska je přizpůsobena informačním potřebám řidiče. Klasicky provedený přístrojový štít doplňoval v našem voze příplatkový navigační systém, jehož širokoúhlý monitor kazí sportovní atmosféru uvnitř automobilu. Materiály i výsledný dojem z interiéru si zasluhují absolutorium. Jakmile usednete na některé z předních sedadel, nabídne vám zajímavě řešený podavač připoutání bezpečnostním pásem…

V zádi je, u kupé tohoto formátu, více než dostatečný zavazadlový prostor 430 l, který je možno dokonce zvětšit sklopením zadních opěradel. Překvapil nás poněkud lacině vyhlížející šedý koberec v zavazadlovém prostoru. Druhou stranou mince je fakt, že neutrální barva ukryje většinu běžných skvrn z každodenního používání.

Motor

…prozatím nejsilnějšího trojkového kupé je skvostem automobilové techniky. Jde tak trochu o popření dlouho vyzdvihované atmosférické politiky značky, ale zrovna v tomto případě je nahrazování objemu tlakem plnícího vzduchu jen záležitostí okrajovou. Potenciál dvou turbodmychadel byl využit pro narovnání křivky točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Downsizing v podání BMW znamená, že točivý moment čtyřlitrového osmiválce lze díky přeplňování získat ze šesti válců a tří litrů zdvihového objemu. Ve srovnání s osmiválcem je motor z BMW 335i asi o 70 kg lehčí.

Turbodmychadla vyrobená japonskou Mitsubishi Heavy Industries jsou malá, mají malý moment setrvačnosti a díky tomu se snadno roztáčejí do vysokých otáček. Mimo to jsou schopna pracovat při teplotách až 1050 °C, což snižuje náročnost na chlazení palivem při maximálních zatíženích, což se nakonec projeví nižší spotřebou paliva. Přímé vstřikování paliva druhé generace využívá piezoelektrické vstřikovače.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe První stisk tlačítka START na přístrojové desce překvapivě nerozezvučí šest válců tak mohutně, jak by člověk od třísetkoňového agregátu čekal. V interiéru je motor slyšet až při opravdu dramatických výletech k 7000 ot./min a potvrzuje se tak skutečnost, že 335i není tou nejsportovnější verzí, kterou bude BMW v řadě 3 nabízet. Do té doby než přijde osmiválcová M3, budou respekt budící zvuk motoru vychutnávat jen kolemjdoucí. Klid uvnitř kupé 335i je jen ukázkou přístupu BMW k celé věci. Teprve navenek se automobil projevuje způsobem, který odpovídá číslům vytištěným na stránce s technickými daty.

Jízda

…je jako obvykle pocitově velmi příjemná. Souznění s vozem je takřka dokonalé. Přesné aktivní řízení v běžném provozu spolupracuje přirozeně, na brzdy je možno se bez sebemenších pochybností spolehnout, vedení kol a z toho plynoucí chování vozu je ukázkové. I když testovaný exemplář měl extrémní rozměr obutí, který na české silnice spíše nedoporučujeme (pneu vpředu 225/35 R19, pneu vzadu 255/30 R19), odpružení je relativně komfortní a lze tedy předpokládat, že se standardním rozměrem 225/45 R17 resp. 255/40 R17 bude kupé dobře plnit funkci elegantního cestovního vozu.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe Motor neustále překvapuje linearitou s jakou je schopen zrychlovat. 400 Nm mezi 1300 a 5000 ot/min je dost dobrý základ, který lze použít jak pro efektivní sprinty nebo výjezdy ze zatáčky, tak i pro úspornou jízdu s vysokým rychlostním průměrem. Komfortnímu zaměření odpovídá přítomnost nové šestistupňové automatické převodovky v našem BMW. Její rychlé reakce a optimální logika řazení zohledňující vedle klasických jízdních parametrů také to, zda jedete v zatáčce nebo po rovném úseku, do kopce nebo z kopce… „Ruční“ řazení je možno provádět dvěma hliníkovými páčkami (obě dvě: pohyb od sebe řazení dolů, k sobě nahoru), které patří ke designérským perlám interiéru. V automatickém režimu se při klidné jízdě samočinně udržují otáčky motoru kolem 1400 ot./min, aby byla dosahována co nejmenší spotřeba.

S BMW 335i lze jezdit za necelých 18 litrů, chcete-li využívat maximálně možnosti tohoto vozu. Za méně než polovinu budete cestovat, když bude jízda probíhat podle předpisů a v rámci jistého sebeomezení v četnosti a intenzitě akceleračních manévrů. Dálniční testovací trasu dlouhou 160 km umí BMW 335i absolvovat při průměrné rychlosti 126 km/h se spotřebou 8,5 l/100 km, což je s ohledem na možnosti vozu a přítomnost automatické převodovky, výborná informace. Dálničních 130 km/h znamená přibližně 5600 ot./min (na III. r.s.), 4200 ot./min (na IV. r.s.), 3100 ot./min (na V. r.s.) nebo 2500 ot./min (při zařazeném nejvyšším rychlostním stupni).

Nikdo není dokonalý, což platí i v případě BMW 335i. Zásadní výtka směřuje k výraznému zahřívání interiéru od motoru resp. převodovky. Oba cestující na předních sedadlech se hřejí s mohutným tunelem a neopatrný dotek hliníkového obložení u popelníku končí minimálně nepříjemným leknutím. V těchto místech nelze ani při běžné jízdě udržet ruku vzhledem k vysoké teplotě tohoto interiérového dílu. Dílčí vadou byly šelesty slyšitelné kolem bezrámových oken při rychlostech nad 160 km/h.

Řidič se obvykle bude držet skvěle navrženého i vyrobeného tříramenného volantu s novými chromovanými lištami a bude se těšit na další místa, kde vychutnat opojnou sílu motoru. Pro větší potěšení z jízdy je i zde připraven dvoustupňově vypínatelný stabilizační systém (zapnuto, vypnut protiprokluzový systém, zcela vypnut stabilizační systém), který uvolní cesty k hrátkám řízeným vysokým výkonem proudícím na silnici skrze zadní kola.

Závěr

BMW 335i patří k nejlepším vozům své výkonové a rychlostní skupiny. Na rozdíl od mnoha z nich s ním lze jezdit jednoduše v každodenním provozu a dokonce ani spotřeba není v tomto režimu nepříjemným překvapením. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,7 s (5,5 s u ručně řazené převodovky) se velmi rychle stává samozřejmou stránkou jízdy s tímto automobilem. Proti autům, o kterých se sní, nemá BMW tak výraznou auru, jenže pohled na cenovku tento fakt omlouvá… Cenová politika BMW je agresivní dokonce i vůči vlastním modelům! Vždyť poslední BMW M3 se šesti válci a 252 kW u nás stálo o téměř 400 tisíc korun více. Nové kupé 335i je jeho komfortnější alternativou, která bude snáze použitelná v reálném světě.

První cena vozu 1.076.300,-Kč (BMW 325i Coupé)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.294.100,-Kč (BMW 335i Coupé)
Základní cena testovaného vozu 1.294.100,-Kč (BMW 335i Coupé)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.817.335,-Kč (BMW 335i Coupé)

Plusy

  • výkonný a současně úsporný motor
  • snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
  • výborné jízdní vlastnosti
  • příznivá základní cena

Minusy

  • zahřívání interiéru od středového tunelu
  • netěsnost bezrámových oken při vysokých rychlostech
  • extrémní rozměr pneumatik (u testovaného vozu)
Ondřej Láník
BMW 335i Coupé
Cena základní sestavy 1 294 100 Kč
Cena testované sestavy 1 817 335 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1300 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 7 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 480
Rozměr pneu: 225/35 R19, 255/30 R19
BMW 335i Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1782
c) výška (mm): 1395
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano