Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X1 xDrive28i – Kterak čtyři válce ke štěstí stačily

Aleš Jungmann
Diskuze (35)
Nechme stranou karoserii, nechme stranou výbavu – dnes jde o to, zda může být u BMW vrcholem nabídky „pouhý“ čtyřválec, byť má 180 kW.

Nejvýše vztyčený prapor downsizingu drží v Mnichově nejmenší SUV v nabídce, modelová řada X1. Při pohledu do ceníku zjistíte, že v nabídce není ani jediný šestiválec, vrcholem nabídky je nyní čtyřválcový benzinový dvoulitr s turbodmychadlem twin-scroll o výkonu 180 kW.

Vůz jsme dostali právě v době, kdy většina automobilových fandů sleduje slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, proto zvolená modrá metalíza Le Mans působila na voze více než symbolicky, navíc ve slušivém spojení s M Sportovním paketem předznamenává dynamické možnosti přeplňovaného agregátu.

Čtyři...a dost?

Na začátek vám agregát s typovým označením N20B20 podrobně představíme. Čtyřválec má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím.

Přeplňování zajišťuje dnes u BMW již obvyklé turbodmychadlo twin-scroll, v případě nového motoru s plnícím tlakem 1,3 bar a od Mitsubishi (šestiválce mají turba Borg Warner). O kultivovaný projev motoru se stará dvojice vyvažovacích hřídelů umístěných pod klikovým hřídelem. Nový motor je navíc se svými 144 kg o 18 kg lehčí než atmosférický šestiválec. Malá délka bloku umožnila umístit prakticky celý agregát až za přední nápravu, což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech. BMW prý pracuje i na silnější variantě - přeci jen, 180 kW z dvoulitru již dnes není pro motoráře těžko překonatelná meta, navíc ti z Mnichova jsou špičkou v oboru.

suv bmw testy suv bmw testy  

V praxi se však i oněch 180 kW zdá být pro X1 naprosto dostatečných. Když není třeba spěchat, volí osmistupňový automat velmi rychle těžké převody a šetří tak palivo. Takové naprogramování převodovky je možné i díky točivému momentu 350 Nm dostupnému prakticky od volnoběhu. Ve sportovním režimu převodovka přeřazuje až u červeného pole začínajícího u sedmi tisíc otáček, zvukový i dynamický projev agregátu se zvyšujícími se otáčkami krásně graduje a žádné výraznější vadnutí se nekoná.

Volbu převodového stupně je možno manuálně ovládat pádly pod volantem či řadičkou ve sportovním módu, kde chválíme správnou logiku řazení, tedy směrem dopředu podřazujeme a směrem k sobě řadíme na vyšší stupeň. Při běžné jízdě si lehce zvyknete i na inverzní logiku řazení, při ostřejší jízdě je však toto uspořádání příjemnější a i proto je v opravdových sportovních vozech striktně dodržováno. Tedy ne že by X1 bylo nějaké ostré okruhové náčiní, to určitě ne, každopádně vůz se schopností zrychlit (v našem případě) na 100 km/h za 6,5 sekundy už nějaký ten respekt na silnici má.

Mrštné SUV

Když se usadíme v pohodlných, příjemných a dobře obepínajících „M“ sedadlech a nastavíme si velká zrcátka a volant, jediné co prozrazuje že sedíme v SUV a ne třeba v řadě 3 je výše očí nad vozovkou. Podobně příjemný pocit přetrvává i v zatáčkách, kde se X1 dlouho chová neutrálně (i díky inteligentnímu pohonu všech kol) aby následně s decentním náklonem podlehlo postupně přicházející nedotáčivosti. S těžším šestiválcem nad přední nápravou by vrcholná verze jistě nebyla na klikatých okreskách zdaleka tak suverénní.

suv bmw testy suv bmw testy Jednoznačně jde o jednoho z nejagilnějších zástupců segmentu SUV dneška, společně s například koncernovým kolegou MINI Countrymanem si za volantem máte šanci užít i jinde než na rovince. A to u SUV opravdu nebývá zvykem. Chválíme výborně dávkovatelné a výkonné brzdy, které dokáží rozjetý vůz o pohotovostní hmotnosti téměř 1,6 tuny spolehlivě krotit. Ruku v ruce s podvozkem jde i řízení. Přes měkoučký M volant s pádly k vám sice neputuje tolik informací, kolik byste asi chtěli, důležité však je že přehled o předních kolech máte vždy i s poctivou a neumělou zpětnou vazbou; tedy alespoň do té míry do jaké může zpětná vazba u SUV a elektrického posilovače být neumělá. Řízení se vám přední kola rozhodně vyrazit z ruky nepokusí.

Motor za jízdy a spotřeba

Dvoulitr si vás získá na svou stranu již při prvním razantnějším přidání plynu – auto poslušně vyrazí vpřed, ať je v tu chvíli na otáčkoměru v podstatě jakákoliv hodnota. Tzv. turbodíra je pro motoráře z Mnichova neznámý pojem, agregát se velmi rychle sbírá i z nízkých otáček a po překonání hranice tří tisíc naplno ukazuje, kolik síly se v něm ukrývá. Ve vysokých otáčkách umně maskuje fakt že se nejedná o atmosféru a gradace výkonu i pocit přicházející špičky je na turbomotor ukázková.

Při rychlém startu například ze semaforů je převodovka naladěna na pozvolnější rozjezd a to i ve sportovním režimu. Na to je potřeba si zvyknout, opojeni rychlostí vozu při normální jízdě se pak můžete třeba na stopce nedobrovolně vystavit nebezpečí. Pohon všech čtyř kol tak v součinnosti s osmistupňovým automatem paradoxně odpich z místa spíše zdržuje.

Milovníci šestiválcového ryku budou možná lehce zklamáni, nezaujatý pozorovatel však musí motor za jeho zvuk pochválit. S rostoucími otáčkami hrubne a stává se drsnějším, stále je však čtyřválcové srdce pod kapotou po zvuku rozpoznatelné. Zkrátka, charakter šestiválce se nahradit jen tak nepodaří. Alespoň že v případě síly motoru to ani trochu neplatí, ba naopak. Jedním z mála slabších míst je nízká ochota brzdit motorem, což by se nám asi velmi nelíbilo u vozu z produkce divize M, u kompaktního SUV nad tím můžeme s klidným srdcem mávnou rukou, stejně jako nad tím, že automat i při ručním řazení občas při razantní akceleraci podřadí i když vy tam prostě tu trojku chcete nechat.

suv bmw testy suv bmw testy  

Spotřeba je samozřejmě velmi závislá na stylu jízdy, ostatně jako u většiny výkonných přeplňovaných benzinových agregátů. Pokud se budete vyžívat ve sportovním režimu a častěji využívat naplno schopnosti motoru čekejte spotřebu někde nad 14 litrů Naturalu. Po městě jde s vozem jezdit za zhruba 10 až 12 litrů v závislosti na hustotě provozu. S vozem jsme samozřejmě provedli i klasická měření spotřeby, kde se pravda vždy ukáže: při ustálené reálné rychlosti 100 km/h si motor doslova pobrukuje na 1.700 min-1 přičemž palubní počítač ukázal průměrný odběr 7,4 litru benzinu na 100 ujetých kilometrů. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na stále velice ležérních 2.200 min-1 a zvýšení odběru paliva na 8,8 litru. Chválíme akustickou pohodu na palubě, kterou při vyšších rychlostech začíná narušovat jen lehké ševelení kolem zrcátek a rámů dveří.

Závěr aneb Čtyři stačí drahoušku!

Nahradit atmosférický šestiválec přeplňovaným čtyřválcem se sice mohlo na první pohled zdát nesmyslné, zvlášť u automobilky která šestiválce umí parádně, stratégům z BMW však po týdenním testu musíme dát zcela za pravdu. Smysl to rozhodně má a pokud se vaši pasažéři nepodívají pod kapotu můžete jim směle tvrdit, že toto BMW má objem tři litry a kdesi vpředu pracuje šest pístů.

Jistý závan pochybnosti by mohl vzbudit razantní zátah z nízkých otáček či příznivá spotřeba, po zvuku vaši lež kolegové patrně neodhalí. Ono ale není proč se za tak výborný čtyřválec stydět, ostatně nic urozenějšího ani v nabídce není. Tak jim to raději pěkně povězte, nikdy nevíte, zda také nečtou Auto.cz.

TR>

První cena vozu 692.500,- Kč (sDrive18d, 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

935.750,- Kč (xDrive28i, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu 935.750,- Kč (xDrive28i, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

1.386.525,- Kč (xDrive28i, 180 kW)

Plusy

  • Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Přímé řízení s výbornou zpětnou vazbou
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Velká zpětná zrcátka, skvělá sedadla

Minusy

  • Při pomalé jízdě na špatné vozovce nepohodlné odpružení
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Vyšší cena
  • Méně odkládacích prostor
Aleš Jungmann
Diskuze (35)
BMW X1 xDrive28i
Cena základní sestavy 935 750 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací brzdový systém (ABS), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s rozšířenými funkcemi: asistent pro rozjezd do kopce, dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, matně černé B-sloupky, černé vnější okenní lišty chromované vnější okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu s matnými hliníkovými lamelami, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, dojezdové pneumatiky "Runflat", 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 318", látka "Median", Látka "Elektra", prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), černé plastové prahové lišty s označením BMW, kožená hlavice řadicí páky, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, posilovač řízení, automatická převodovka Steptronic, koncovky výfuku z nerezavějící oceli s matnou chromovanou koncovkou, filtr pevných částic, "Hill Descent Control" – asistent pro jízdu z kopce, xDrive, stálý pohon všech čtyř kol s variabilním přenosem točivého momentu, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla, vlevo a vpravo, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, opěrky hlavy u všech sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:20:40, sklon opěradla manuálně nastavitelný, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky, kožený volant, nastavitelný sloupek volantu, tříramenný standardní volant, klimatizace, servotronic, mikrofiltr, okna s protisluneční ochranou, vrstvené čelní sklo, elektricky ovládaná okna s pojistkou, světlo v zavazadlovém prostoru, vpravo, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, parkovací senzory vzadu, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, automatická klimatizace, elektronický imobilizér, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asférické, připojení AUX-In v odkládací schránce ve středové konzole, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, stereo systém s pěti reproduktory. Kč
Cena testované sestavy 1 386 525 Kč
Výbava testované sestavy Lak Le Mans Blue (+16.650,-), alarm (+12.100,-), automatická převodovka (+51.675,-), čelní sklo s pruhem (+2.275,-), M sportovní kožený volant s pádly (+2.525,-), 18“ kola Double-spoke 355 M (+24.200,-), Vnitřní a vnější zrcátka s aut. změnou odrazivosti (+12.100,-), velurové koberečky (+2.525,-), šíť v kufru (+3.775,-), elektrická sedadla, řidiče s pamětí (+31.525,-), elektricky natavitelné bederní opěrky (+7.050,-), Advantage paket (+41.600,-), vysokorychlostní ladění (+1.250,-), bi-xenony (+15.125,-), automatická klimatizace (14 690,-), tempomat s brzdnou fcí (+8.350,-), světelný paket (+5.550,-), navigační systém Professional (+64.550,-), BMW internet (+2.525,-), hlasové ovládání (7.300,-), příprava pro Bluetooth mobil (+15.625,-), hi-fi systém (+13.625,-), USB (+7.575,-), rozšířená konektivita (+2.525,-), BMW aplikace (+3.775,-), M sportovní paket (+88.225,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1350
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 555
Rozměr pneu: 225/45 R18
BMW X1 xDrive28i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4454
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1529
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Parda71 (BMWfans)
17. 6. 2011 23:22
Re: Jiný a dost odlišný pohled
Hle, americký tlučhuba nás opět "poctil" svou návštěvou! To zas bude plků a nesmyslů >:D
17. 6. 2011 12:49
Re: Jiný a dost odlišný pohled
Ahoj Američane >:-[]

Slyšel jsi tu od Forda o R4 v příští generaci Mustangu a pravděpodobně nahrazení V8 motorem V6 s turbem :-)
Avatar - Dinar
17. 6. 2011 09:25
Re: Jiný a dost odlišný pohled
Je mi jedno, jestli máš jeden nebo pět nicků, teď jsem tě oslovil těmi dvěma, které používáš v diskusích na auto.cz a autoforu.cz, protože to autoforum ve svém příspěvku zmiňuju. Ale jestli si tu chceš hrát na schovávanou, prosím, míru vlastní trapnosti si určujeme každý sám.

A co se inteligence týká, ano, pokud mezi počtem nicků a inteligencí existuje přímá úměra, pak jsi jistě inteligentnější.
17. 6. 2011 07:49
Re: Jiný a dost odlišný pohled
Myslel jsem, že jsi inteligentněnší, než abys GTI-mu žral ty jeho nesmyslné žvásty. Nejsi.
Avatar - Dinar
17. 6. 2011 07:42
Re: Jiný a dost odlišný pohled
Jsi dojemný, jak plačka na pohřbu. Z tvého pohledu je hlavně potřeba strčit do každého příspěvku alfu, resp. cokoliv italského nebo max. francouzského. Možná jsi v případě bmw zblblý těmi debatami "skutečných" mistrů volantu a jediných znalců diskutujících o bmw na autoforu, ale automobilky, a bmw nevyjímaje, dělají auta pro reálné kupce, těžko budou brát ohled na internetové mudrlanty, kteří mají plnou hubu šestiválců a manuálů a když pak v dospělosti schrastí první peníz, koupí si kombíka v dýzlu s xdrive a AT. Přesně proto, jaký je trend, dělá bmw motory jaké dělá. A než začneš dávat tenhle 28i do řady s čímkoliv konkurenčním, běž si ho projet, mainstreame. No, ale jestli se potřebuješ jenom vybrečet, dej si tryznu za alfí šestiválce, tam můžeš plakat do aleluja.

Magistr/Beaumont alias Alfa sameček :no: :no: :no: