TEST BMW XM 4.4 V8 M Hybrid – Kontroverzní oslava padesátin
Když BMW zveřejnilo informace o blížícím se debutu nového speciálního modelu, milovníci benzinu se začali těšit na nástupce supersportu BMW M1. Automobilka však následuje dnešní trendy a představila kontroverzní rychlé SUV, které občas zaostává i za obyčejnějšími modely.
Design, interiér
Byla to oslava padesátin ve velkém stylu. V Mnichově loni oslavovali 50. výročí divize BMW M a během jediného roku představili pětici nových modelů. Nejvýraznějším z nich je nepochybně futuristické SUV, které v reálném světě představuje technologické demo nejmodernějšího plug-in hybridu značky, který se už brzy objeví i v nejnovějším BMW M5. Svérázná novinka současně vyvolává kontroverzi všude, kam přijede.
BMW XM je zvláštní SUV. Zejména, pokud si vzpomenete, že je historicky druhým speciálním modelem divize M. Je duchovním nástupcem supersportu BMW M1 z konce sedmdesátých let, který německá značka začala vyvíjet ve spolupráci s Lamborghini, ale nakonec jej musela dokončit sama. A je to hlavní důvod, proč všichni nadšenci čekali, že i druhý unikátní model „Mka“ bude exkluzivní supersport.
Futurismus a jméno schválené Citroënem
Na svět přijelo až extrémní SUV. Podívejte se na něj, nevypadá jako nic, co jsme na silnicích dodnes potkávali. Když touhle agresivně vyhlížející potvorou jezdíte po Česku, přitahuje pozornost všude, kam přijedete. A za tmy ještě větší, protože i XM automobilka vybavila impozantními svítícími ledvinkami. BMW XM však není tak velké, jak vypadá – ve skutečnosti je o malinko delší než aktuální BMW X5.
A než se budu věnovat subjektivním dojmům, vysvětlím vám i jeho jméno. V BMW jednoduše spojili dvě modelové řady do jednoho produktu – modelovou řadu SUV „X“ a sportovní modelovou řadu „M“. Nejprve se však uzavřeli gentlemanskou dohodu s Francouzi z Citroënu, aby jej mohli oficiálně použít. XM se totiž jmenoval i vlajkový Citroën z konce minulého tisíciletí. V BMW M pak o vrcholném modelu nemluví jako o SUV, ale SAV (Sports Activity Vehicle).
Na originální design BMW XM si udělejte názor sami, protože jí zatím nevím, zda se mi vůbec líbí. Je prostě jiné, zvláštní. Pojďme tedy raději rovnou nahlédnout do luxusního interiéru. Futuristické „XMko“ totiž umí zaujmout přepychovou kabinou, která chvílemi působí jako z limuzíny. A tady začíná jeden z mých největších rozporů tohoto SUV – agresivita zvenku, vintage luxus uvnitř. V BMW však vždy dobře věděli, co dělají, a cílová skupina zákazníků si to zřejmě žádá.
Minimum příplatků a salonek na zadních sedadlech
Ukázkou toho, že sedíte v jednom z úplně vrcholných modelů BMW, je i bohatá základní výbava. V exteriéru si můžete vybrat z celkem pěti designů 21 až 23” kol, různých odstínů laků a zlatého designového paketu nebo tmavých dekorů s tradičním pojmenováním Shadowline. Pro kabinu vám program BMW Individual nabízí čtyři barevné kombinace kůže a volitelnou výbavu tvoří jen drobnosti jako paket M Driver’s, rozšiřující balíček asistenčních systémů nebo elektricky ovládané tažné zařízení s maximálním zatížením přívěsu až 2700 kilogramů.
Architektura luxusní kabiny přitom zakládá na nejmodernější koncepci značky s prohnutou širokoúhlou obrazovkou kombinující 12,3” digitální přístrojový štít s 14,9” dotykovou obrazovkou infotainmentu iDrive 8. Zásadnější však je až zadní část interiéru, která se se jménem M Lounge inspirovala luxusními salonky. Sedadla mají nastavitelný sklon opěradel a komfort vylepšují i polštářky pod hlavu.
Speciální atmosféru v noci vytváří i ambientní osvětlení, a to včetně stropu. Skulpturální čalounění stropu z Alcantary a integrované osvětlení dodávají interiéru extravagantní nádech, díky němuž BMW XM až nápadně připomíná pojízdný noční klub. A pokud si chcete tohoto pocitu užít naplno, při konfiguraci vašeho vozu sáhněte po příplatkovém audiu Bowers & Wilkins s 20 reproduktory a zesilovačem o výkonu 1500 Wattů a užijte si nejoblíbenější hudbu.
Všechen prostor a relaxační luxus v unikátním BMW XM jsou chvalitebné, ale jak je na tom nejdražší SUV značky s každodenní praktičností? O nedostatku místa na předních ani zadních sedadlech nemůže být řeč, ale zavazadlový prostor může být zklamáním. Disponuje základním objemem 527 litrů a má dokonale rovnou podlahu, ale současně má až extrémně vysokou nakládací hranu.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor
BMW XM láká na futuristický design i luxus a komfort ve vintage interiéru inspirovaném exkluzivním salonkem, ale nejvýraznější novinku vlajkového modelu BMW M najdeme jinde. Nové BMW XM je vůbec prvním vozem značky s novým elektrifikovaným osmiválcem S68 s technologií M Hybrid, kombinujícím nejmodernější evoluci tradiční spalovací jednotky s jedním elektromotorem.
Základem je charakteristický vysokootáčkový přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec M TwinPower Turbo po rozsáhlé modernizaci. Benzinová jednotka disponuje výkonem 360 kW (489 koní) a točivým momentem 650 newtonmetrů a je spojena se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu až 145 kW (197 koní). Je na vstupní hřídeli převodovky. Výsledkem je systémový výkon 480 kW (653 koní) a 800 newtonmetrů.
BMW XM je nejsilnější, ale je také nejrychlejší?
Pojďme si však nalít čistého vína. BMW XM je druhým nejvýkonnějším modelem BMW M dneška a silnější už je pouze speciální edice XM Label Red s další stovkou koní navíc, jenže není nejrychlejší. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy je pomalejší než výkonově slabší a levnější sourozenci X5 Competition a X6 Competition. Dvojice méně exkluzivních rychlých SUV zvládá sprint na stovku za 3,9 sekundy. A pravdou je, že oba sourozenci mají i intenzivnější burácivý zvuk svých osmiválců. BMW XM je překvapivě tišší.
Hlavním nepřítelem dynamiky BMW XM je až extrémní pohotovostní hmotnost dosahující 2750 kilogramů! Nová plug-in hybridní technika s docela velkým lithium-ion akumulátorem s celkovou kapacitou 29,5 kWh (využitelná kapacita je 25,7 kWh) je jednoduše těžká. Naopak je až s podivem, že se inženýrům z BMW M povedlo snížit emise osmiválcové obludy pod 50 gramů CO2 na kilometr, aby se v Česku mohla pyšnit nízkoemisními registračními značkami EL.
BMW XM je sice pomalejší než menší sourozenci, ale nelze o něm tvrdit, že je překážkou v provozu. S osmistupňovým automatem M Steptronic od ZF a permanentním pohonem všech kol M xDrive pořád jezdí vysokými rychlostmi, i když při nájezdech do zatáček nesmíte zapomenout na setrvačnost 2,75tunového monstra. To jsou důvody, proč jej v továrně standardně vybavili M sportovním diferenciálem, vektorováním točivého momentu, 48voltovým systémem aktivních stabilizátorů i řízením všech kol.
Mamutí SUV se sportovními geny
V Mnichově vyvinuli maximální úsilí, aby i kontroverzní BMW XM jezdilo jako opravdové „Mko“. Pokud na vás zatím působí spíše jako obrovská limuzína v těle SUV, jízdním komfortem má blíže sportovním autům. I v komfortním jízdním režimu je adaptivní sportovní podvozek s ocelovými pružinami tužší a je spojen s pevným zavěšením i tuhou karoserií. A na testovaném autě bohužel i s největšími 23” koly, kvůli nimž je na ostrých nerovnostech ve městech tvrdší.
Sportovní talent však „XMku“ nechybí, protože i s délkou lehce přesahující pět metrů a mamutí hmotností je až nečekaně agilní. Je dokonalou ukázkou toho, co nejmodernější technologie sportovních aut udělají s extrémně těžkými vozy. Když budete opatrní s přenosy hmotnosti při nájezdech do zatáčky, s preferencí zadních kol projíždí zatáčkami přirozeně a s minimální nedotáčivostí. S aktivními stabilizátory pak jsou náklony karoserie skoro nepostřehnutelné.
Jedním z nejpříjemnějších pozitiv integrace elektromotoru je přitom skutečnost, že v BMW XM eliminuje emisní prodlevu spalovacího osmiválce, která už se bohužel projevuje i u modelů X5 M a X6 M. Elektrifikovaný pohon reaguje na povely plynu téměř okamžitě a umožňuje vám v zatáčkách citlivěji pracovat s točivým momentem. A současně vám umožňuje jízdu čistě na elektřinu.
BMW XM ujede čistě na elektřinu až 70 kilometrů, přičemž v elektrickém režimu zvládá i jízdu „stotřicítkou“ po dálnicích. K nabíjení slouží 7,4 kW palubní nabíječka, nebo jízdní režim eControl pro „vynucené“ nabíjení spalovacím motorem za jízdy. Když se příliš nezabýváte nabíjením akumulátoru z externího zdroje a nabíjíte jej hlavně motorem, vaše reálná kombinovaná spotřeba paliva se bude pohybovat okolo 13,5 litru na 100 kilometrů.
Závěr
Závěr
BMW XM je jedním z nejkontroverznějších aut na dnešním trhu, ale nelze o něm tvrdit, že je propadákem. Tuzemské zastoupení značky otevřeně říká, že zájem zákazníků přesahuje očekávání a vyžádal si navýšení českých kvót. Cílovým zákazníkům se zvláštní spojení nadčasového futuristického exteriéru, luxusního vintage interiéru a inovativního osmiválcového plug-in hybridu prostě líbí.
V reálném světě je docela příjemným exkluzivním SUV pro život, ale pokud jste zarytým fanouškem rychlých bavoráků od divize BMW M, bude vám chvíli trvat, než mu trochu přijdete na chuť. Pokud vůbec. A pokud jste jedním z potenciálních zájemců, připravte se na nepříjemnou skutečnost, že nákup BMW XM není levnou záležitostí. V českém ceníku totiž začíná od 4.405.700 Kč.
A necelých 4,5 milionu korun je už opravdu hodně peněz. Zejména, když zjistíte, že za alternativní BMW X5 M Competition začíná se základní cenou od 3.783.000 Kč, aniž byste měli horší auto. Jediným znatelným rozdílem je absence čistě elektrické jízdy a parkování ve městech zdarma. Jaká je vaše volba?
Nejlevnější verze modelu | 4.339.400 Kč (XM V8 hybrid 480 kW 8AT) |
Základ s testovaným motorem | 4.339.400 Kč (XM V8 hybrid 480 kW 8AT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 4.339.400 Kč (XM V8 hybrid 480 kW 8AT) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.820.456 Kč (XM V8 hybrid 480 kW 8AT) |
Plusy
- Originální futuristický design
- Luxusní kabina s vintage nádechem
- Minimum příplatků
- Elektrifikace pomáhající přežití osmiválců
Minusy
- Extrémně vysoká hmotnost
- Extrémně vysoká základní cena
- Vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru