TEST Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) – Vstříc flotilám
Chevrolet Cruze už téměř rok statečně bojuje o přízeň zákazníků, kteří kupují sedany na pomezí nižší střední a střední třídy. Asi nejblíže má svým charakterem k domácí Octavii, cenově mu začal nedávno konkurovat Renault Fluence. Se špičkovým čtyřválcovým turbodieselem 2,0 VCDi (110 kW) jde o papírově nejrychlejší verzi, která ale má současně jezdit s nejnižší spotřebou.
Protože Cruze jsme už popsali důkladně v testu základní motorizace a v testu silnější zážehové osmnáctistovky, budeme se na tomto místě věnovat zejména poznatkům sebraným během pěti stovek kilometrů strávených ve společnosti silnějšího turbodieselu.
chevrolet nizsistredni testy Parametry motoru se zdvihovým objemem 1991 cm3 vypadají na papíře velmi slibně. 110 kW dosahovaných při 4000 min-1 a 320 Nm ve 2000 min-1 dnes patří ke slušnému průměru ve střední a k nadprůměru v nižší střední třídě. Snad proto je v záloze i o něco méně výkonná verze stejného motoru s 92 kW, resp. 300 Nm, která kupujícím ušetří pár desítek tisíc korun při nepatrně horší jízdní dynamice.
Vnější projev motoru po studeném startu není právě lákavý. I když má karoserie moderní tuhou konstrukci a špičkově obstála v nárazových testech Euro NCAP, s vibrujícím dieselem jakoby se v Koreji nepočítalo. Vibrace nejhrubšího zrna naštěstí brzy po startu mizí. V běžných provozních otáčkách motor posádka slyší, ale naštěstí ji příliš neruší.
Přechod z osvědčených dvoulitrů TDI nebo HDi za volant Cruzů VCDi bude manažerům ztěžovat pouze pětistupňová převodovka s poměrně těžkými převody. Když absenci šestky spojíte s vyšší pohotovostní hmotností (1427 kg) a nástupem turbodmychadla až těsně pod 2000 min-1, vyjde takřka klasický projev turbodieselové motorizace s výraznými prodlevami, kdykoli chcete akcelerovat z pásma pod 1800 min-1.
Řazení nevybočuje ze zvyklostí, se kterými se dnes setkáte v nižší střední třídě. Nevyniká ani přesností, ani délkou drah, řadicí páka je relativně krátká a má mohutnou hlavici, což manipulaci s ní aspoň částečně usnadňuje.
Řízení i jízdní vlastnosti poněkud utrpěly instalací těžkého motoru. V přímém směru a ve vyšších rychlostech je sice auto stabilnější a na dálnici jistější, chybí mu ale lehkost, kterou předvádí při jízdě na okreskách obě zážehové jednotky. I tak považujeme jízdní projev Cruze za jeden z nejlepších v kategorii cenově dostupných sedanů nižší střední třídy.
Zejména ve srovnání s komfortně orientovaným Fluencem si za volantem Cruze řidič alespoň občas užije. Počítat je však třeba s klasickými nešvary turbodieselů, uložených vpředu napříč nad hnací nápravou. Newtonmetrový příval kolem 2000 min-1 může v zatáčce nebo na kluzkém povrchu významně a nečekaně mluvit do toho, kam zrovna hodláte vůz volantem směřovat. U Cruze standardní stabilizační systém naštěstí bezohledné zacházení s plynem rázně řeší, takže si šlapání na plyn v další zatáčce už dobře rozmyslíte.
Posádka se ve voze s těžkým motorem musí smířit s tužším podvozkem, jehož charakter dotváří i standardní instalace vizuálně efektních 17palcových kol s pneumatikami o rozměru 225/50 R17.
chevrolet nizsistredni testy Naftový motor se jak známo nekupuje pro zábavu, ale aby šetřil palivo. V případě Cruze to má motor dost obtížné, protože pět rychlostních stupňů přeci jen nezvládá vykrýt charakteristiku turbodieselu tak dobře, jako šest rychlostí, a tak dané zpřevodování je kompromisem. Ačkoliv působí převody při rozjezdech a při popojíždění velmi těžce, při dálničních 130 km/h se ručka otáčkoměru vydává daleko za 2500 min-1. Obvykle se při této cestovní rychlosti nedostanete pod 6,5 l/100 km a nejčastěji se budete blížit 7 l/100 km. Vyloženě úsporná jízda s průměrem 100 km/h vygeneruje spotřebu začínající pětkou. Za méně než 5 l /100 km zřejmě bude jezdit jen málokdo.
Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) pro nás není tak milým překvapením, jako atmosférická 1,8 16V (104 kW). Jeho hlavní devizou je v průměru o 1-2 l/100 km nižší spotřeba paliva. Naopak 130 kg, které vozíte v naftové verzi navíc, významně zatěžuje přední nápravu a mění lehkonohý podvozek Cruze v méně poslušné náčiní na čtyřech kolech. Ve srovnání s konkurenčními turbodiesely francouzské provenience Chevrolet zaostává kultivovaností chodu motoru i uživatelskou přívětivostí průběhu točivého momentu. Cenovka špičkově vybavené verze, začínající na 475 tisících Kč, poněkud ztrácí na atraktivitě, jakmile zjistíte, že výkonný turbodiesel dostanete jen s pětistupňovou převodovkou.
Poslední neznámou a možným řešením některých nešvarů testované verze tak může být stejný turbodiesel dodávaný se šestistupňovým automatem. O tom, ale snad někdy příště.
První cena vozu | 325.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 521.400,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW) |
Plusy
- Spotřeba nižší o 1-2 l/100 km proti zážehovému motoru 1,8 16V
- Originální design interiéru i exteriéru
- Dobré jízdní vlastnosti
- Rozměry interiéru
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
Minusy
- Pouze pětistupňová převodovka
- Jen průměrná kultivovanost chodu motoru
- Turboefekt pod 2000 min-1
- Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
- Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)