Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) – Vstříc flotilám

Ondřej Láník
Proti Octaviím 2,0 TDI vyslal loni Chevrolet nový Cruze 2,0 VCDi. Teoretické předpoklady má nový Chevy velmi dobré, jaký je v praxi?

Chevrolet Cruze už téměř rok statečně bojuje o přízeň zákazníků, kteří kupují sedany na pomezí nižší střední a střední třídy. Asi nejblíže má svým charakterem k domácí Octavii, cenově mu začal nedávno konkurovat Renault Fluence. Se špičkovým čtyřválcovým turbodieselem 2,0 VCDi (110 kW) jde o papírově nejrychlejší verzi, která ale má současně jezdit s nejnižší spotřebou.

Protože Cruze jsme už popsali důkladně v testu základní motorizace a v testu silnější zážehové osmnáctistovky, budeme se na tomto místě věnovat zejména poznatkům sebraným během pěti stovek kilometrů strávených ve společnosti silnějšího turbodieselu.

chevrolet nizsistredni testy chevrolet nizsistredni testy Parametry motoru se zdvihovým objemem 1991 cm3 vypadají na papíře velmi slibně. 110 kW dosahovaných při 4000 min-1 a 320 Nm ve 2000 min-1 dnes patří ke slušnému průměru ve střední a k nadprůměru v nižší střední třídě. Snad proto je v záloze i o něco méně výkonná verze stejného motoru s 92 kW, resp. 300 Nm, která kupujícím ušetří pár desítek tisíc korun při nepatrně horší jízdní dynamice.

Vnější projev motoru po studeném startu není právě lákavý. I když má karoserie moderní tuhou konstrukci a špičkově obstála v nárazových testech Euro NCAP, s vibrujícím dieselem jakoby se v Koreji nepočítalo. Vibrace nejhrubšího zrna naštěstí brzy po startu mizí. V běžných provozních otáčkách motor posádka slyší, ale naštěstí ji příliš neruší.

Přechod z osvědčených dvoulitrů TDI nebo HDi za volant Cruzů VCDi bude manažerům ztěžovat pouze pětistupňová převodovka s poměrně těžkými převody. Když absenci šestky spojíte s vyšší pohotovostní hmotností (1427 kg) a nástupem turbodmychadla až těsně pod 2000 min-1, vyjde takřka klasický projev turbodieselové motorizace s výraznými prodlevami, kdykoli chcete akcelerovat z pásma pod 1800 min-1.

chevrolet nizsistredni testy chevrolet nizsistredni testy
 

Řazení nevybočuje ze zvyklostí, se kterými se dnes setkáte v nižší střední třídě. Nevyniká ani přesností, ani délkou drah, řadicí páka je relativně krátká a má mohutnou hlavici, což manipulaci s ní aspoň částečně usnadňuje.

Řízení i jízdní vlastnosti poněkud utrpěly instalací těžkého motoru. V přímém směru a ve vyšších rychlostech je sice auto stabilnější a na dálnici jistější, chybí mu ale lehkost, kterou předvádí při jízdě na okreskách obě zážehové jednotky. I tak považujeme jízdní projev Cruze za jeden z nejlepších v kategorii cenově dostupných sedanů nižší střední třídy.

Zejména ve srovnání s komfortně orientovaným Fluencem si za volantem Cruze řidič alespoň občas užije. Počítat je však třeba s klasickými nešvary turbodieselů, uložených vpředu napříč nad hnací nápravou. Newtonmetrový příval kolem 2000 min-1 může v zatáčce nebo na kluzkém povrchu významně a nečekaně mluvit do toho, kam zrovna hodláte vůz volantem směřovat. U Cruze standardní stabilizační systém naštěstí bezohledné zacházení s plynem rázně řeší, takže si šlapání na plyn v další zatáčce už dobře rozmyslíte.

Posádka se ve voze s těžkým motorem musí smířit s tužším podvozkem, jehož charakter dotváří i standardní instalace vizuálně efektních 17palcových kol s pneumatikami o rozměru 225/50 R17.

chevrolet nizsistredni testy chevrolet nizsistredni testy Naftový motor se jak známo nekupuje pro zábavu, ale aby šetřil palivo. V případě Cruze to má motor dost obtížné, protože pět rychlostních stupňů přeci jen nezvládá vykrýt charakteristiku turbodieselu tak dobře, jako šest rychlostí, a tak dané zpřevodování je kompromisem. Ačkoliv působí převody při rozjezdech a při popojíždění velmi těžce, při dálničních 130 km/h se ručka otáčkoměru vydává daleko za 2500 min-1. Obvykle se při této cestovní rychlosti nedostanete pod 6,5 l/100 km a nejčastěji se budete blížit 7 l/100 km. Vyloženě úsporná jízda s průměrem 100 km/h vygeneruje spotřebu začínající pětkou. Za méně než 5 l /100 km zřejmě bude jezdit jen málokdo.

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) pro nás není tak milým překvapením, jako atmosférická 1,8 16V (104 kW). Jeho hlavní devizou je v průměru o 1-2 l/100 km nižší spotřeba paliva. Naopak 130 kg, které vozíte v naftové verzi navíc, významně zatěžuje přední nápravu a mění lehkonohý podvozek Cruze v méně poslušné náčiní na čtyřech kolech. Ve srovnání s konkurenčními turbodiesely francouzské provenience Chevrolet zaostává kultivovaností chodu motoru i uživatelskou přívětivostí průběhu točivého momentu. Cenovka špičkově vybavené verze, začínající na 475 tisících Kč, poněkud ztrácí na atraktivitě, jakmile zjistíte, že výkonný turbodiesel dostanete jen s pětistupňovou převodovkou.

Poslední neznámou a možným řešením některých nešvarů testované verze tak může být stejný turbodiesel dodávaný se šestistupňovým automatem. O tom, ale snad někdy příště.

chevrolet nizsistredni testy chevrolet nizsistredni testy
 

První cena vozu325.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)
Základní cena testovaného vozu474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků521.400,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)

Plusy

  • Spotřeba nižší o 1-2 l/100 km proti zážehovému motoru 1,8 16V
  • Originální design interiéru i exteriéru
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Rozměry interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Jen průměrná kultivovanost chodu motoru
  • Turboefekt pod 2000 min-1
  • Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
  • Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)

Ondřej Láník
Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Cena základní sestavy 474 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, denní svícení, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, rádio s měničem na 6 CD, dodatečné 2 reproduktory vzadu, kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 215/50 R17, schránka na brýle na straně řidiče, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, zadní parkovací senzor, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, střešní anténa, plnohodnotná rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění látkové tmavé Flat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, vstup AUX pro připojení externího MP3 přehrávače ve středové konzole, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX. Kč
Cena testované sestavy 521 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+11.500,-Kč), potah sedadel v kombinaci kůže - umělá kůže a vyhřívání předních sedadel (+35.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.8 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 503
Rozměr pneu: 225/50 R17
Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2658
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano