Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 2,2 HDi Tourer – Bůh komfortní tradice

Ondřej Šuch
Diskuze (229)
Máte-li rádi svou páteř a budete-li chtít ve střední třídě koupit něco bez otravných přívlastků „sport“, skončíte dříve či později u C5. A není to volba z nouze.

Auta, zaměřená na komfort, jsou v nižších než luxusních třídách pomalu na vymření. Všechny ty tuhosti podvozku, nulové náklony karoserie, brutálně projížděné zatáčky mezi vesnicí X a dírou Y jsou pro mnohé měřítkem kvality, přes kterou prostě nejede vlak.

Ale svět je pestrý a mezi zájemci o nové auto jsou i tací, kteří berou zatáčku jako variantu jinak přímé cesty a nikoli příležitost k driftu či aspoň testu hranice pištivosti kol.

Citroën si pověst výrobce vozů zaměřených na pohodlí posádky buduje v nižších třídách už desítky let – model DS a hydropneumatické odpružení jsou pojmem samy o sobě. Modelem C5 a nedávno také novou generací C4 ale šípovití Galové dokázali, že z klidu za volantem hodlají udělat mantru.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Testovaný kombík C5 Tourer je esencí toho všeho – druhý nejsilnější vznětový motor, hydropneumatické odpužení a automatická převodovka jsou kombinací, která věru nevzbuzuje chuť na Nordschleiffe.

Napřed to kontroverzní, jde o překvapivě krátký seznam: Po otevření dveří se objeví stará známá vysoká škola tlačítková, kde jen na volantu s otravným pevným středem najdeme dvacítku (!) ovladačů. Sedadlo řidiče se po každém vypnutí motoru elektricky odsune vzad, což kolena spolucestujících jistě ocení. A nakonec – údaj o pětilitrové mimoměstské a šestilitrové kombinované spotřebě je třeba brát s rezervou. Asi tak litrovou.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Vznětový čtyřválec se tváří jako starý známý, ale jak šly roky, uřízli mu jedno turbo ze dvou a výkon vzrostl ze 125 na 150 kW. Nástup osiřelého turba je tak z nutnosti ostřejší a působivý točivý moment 450 Nm cvičí s autem podstatně svižněji. I přes znatelně živější chování motoru není spolupráce s šestistupňovou automatickou převodovkou vůbec špatná a stále si lze vychutnávat jízdu s plynulostí srovnatelnou s elektromobilem.

Při vyslovení Hydractive III+ se sice wolfsburským stále kolena neroztřesou, své fanoušky ale potěší a ostatní nemá čím zklamat. Kdo někdy zkusil jízdu „na vzduchu“ (ve skutečnosti pruží jiný plyn a prostředníkem je hydraulická kapalina), má o dechberoucí míře komfortu jasno.

Těm ostatním připomeneme nevýhody: pomineme-li cenu a i přes možnost volby sportovního módu poměrně značné náklony karoserie, budou největším nepřítelem vozu v ČR tak oblíbené retardéry. Po přejetí prvního z nich budete sice chvíli velebit klasické pružiny, ale zuby zůstanou na svých místech a za tu chvíli výskoku ten zbylý komfort stojí.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida C5 je také esencí nedotáčivosti – ta ovšem vystrčí růžky, když se řidič poněkud zapomene a chce po svém pětimetrovém korábu, aby zatáčel jako Impreza. Běžný řidič s běžným životním pojištěním si na takové nesmysly ani nevzpomene.

Jinak – samá chvála. V autě je za všech okolností ticho jako v hrobce po zásahu exorcisty, interiér kvalitním zpracováním a prostorem přímo dýchá a sedadla by sice mohla mít lepší vedení v oblasti ramen, ale i tak jsou špičková a pohodlná. Vyhřívání je běžné, ale my jsme si užívali jak masážní funkce, tak především možnost variabilního prohnutí opěradla! Posádka vpředu ovšem musí žíznit: jakýkoli držák byť jen náprstku na nápoje zde chybí, takže k osvěžení je možno využít maximálně tak vlhčené ubrousky, případně zastávku u pumpy.

Překvapivě a sympaticky strmé řízení doplňují účinné brzdy, houf elektronických asistentů se stará o nápravu kdejaké řidičovy nepozornosti a pokud si zvyknete na předlouhé převisy, není ovládání vozu vůbec špatné. Když doplníme bílý perleťový lak zvenčí a leštěný hliník zevnitř, je dojem dokonalý – sedíme ve voze, který cestování zpříjemňuje v pravém slova smyslu.

Pohled do ceníku je možno pojmout s obojím znaménkem: dovozce nabízí provedení s turbodieselem 1,6 HDi už za polovinu ceny testovaného vozu, takže potenciální zájemce má o důvod víc k přemýšlení.

Mírou komfortu je ale C5 Tourer důstojným soupeřem i prémiovým zástupcům vyšší střední třídy, což už vypadá zajímavěji. Všem doporučujeme svezení, takovýto podvozek se stává ohroženým druhem!

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

První cena vozu584.900,- Kč (1.6 THP 115 kW Tendance)
První cena vozu s testovanou motorizací860.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive)
Základní cena testovaného vozu860.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.005.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Skvělé sedačky
  • Prostornost pro posádku i zavazadla
  • Možnost změny světlé výšky

Minusy

  • Množství a nepřehlednost ovladačů
  • Absence držáků na nápoje
  • Sklon k nedotáčivosti
  • Vysoká hmotnost

Ondřej Šuch
Diskuze (229)
Citroën C5 2,2 HDi Tourer
Cena základní sestavy 860 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, kolenní airbag řidiče, automatické zamykání dveří za jízdy, ESP + ASR + ABS + EBA + samočinná aktivace výstražných světel při prudkém brzdění, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, zadní parkovací asistent, odpružení Hydractive III +, automatická šestistupňová převodovka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky, zatmavená skla bočních oken, automatická dvouzónová klimatizace, bi-xenonové samonatáčecí světlomety, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko a vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou, autorádio s CD a MP3 přehrávačem s ovládáním na volantu, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívaná přední sedadla, kombinované čalounění látka a kůže, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, protisluneční roletka v druhé řadě sedadel. Kč
Cena testované sestavy 1 005 900 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový bílý lak (+20.000,- Kč), přídavné programovatelné topení (+25.000,- Kč), paket bezpečnost (+13.000,- Kč), paket parkování plus (+36.000,- Kč), AFIL – varování před opuštěním jízdního pruhu (+14.000,- Kč), Navigace My Way (+22.000,- Kč), Hi-fi systém (rádio RD4 bi-tuner s přehrávačem CD / MP3, Dolby Surround, digitální zesilovač, subwoofer, 8 x repro Philips) (+15.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.9 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1462
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1767 / 600
Rozměr pneu: 245/45 R18
Citroën C5 2,2 HDi Tourer
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4829
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 110
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
29. 11. 2011 15:35
Re: KDYŽ DOJDOU ARGUMENTY...
:yes: ;-) - no vlastně spíš ;-\
29. 11. 2011 13:49
KDYŽ DOJDOU ARGUMENTY...
Je opravdu legrační uvádět ceny s a bez DPH. >:D To je na úrovni podprahové reklamy a informaci již od.

Medvěd je za 800 000kč*
Citrón je za 1000 000kč**

K dokonalé iluzi chybí už jen to uvádět ceny Medvěda v Eurech a cenu Citróna v Džibutských francích. Vskutku trapné! :-)
________________________
Jo málem bych zapoměl!
*cena je bez dph
** cena je včetně dph
29. 11. 2011 10:25
Re: Perfektní
pridavam sa :yes:
27. 9. 2011 21:19
Re: Slusny test...
Odjetí sedadla (ala Citroen C5) nebo zvednutí volantu (ala Lexus IS) jsou opravdu šikovné věci. Rád bych to viděl ve více autech.
23. 9. 2011 16:01
Re: Proč je třeba C5 říci NE!
Legend relativně podceňovaný je. V evropě ho Honda bohužel "zabila" možností volby jen jediné motorizace. V této třídě se absence nafty neodpouští. Co se týká pohonu, tak SH-AWD patří k absolutní špičce. Jinak samozřejmě tento systém v C5 je lepší než nic a je sympatické, že u Citroenu přemýšlejí, jak z dostupné techniky a mažností dát zákazníkovi něco navíc.