TEST Citroën C5 2,2 HDi Tourer – Bůh komfortní tradice
Auta, zaměřená na komfort, jsou v nižších než luxusních třídách pomalu na vymření. Všechny ty tuhosti podvozku, nulové náklony karoserie, brutálně projížděné zatáčky mezi vesnicí X a dírou Y jsou pro mnohé měřítkem kvality, přes kterou prostě nejede vlak.
Ale svět je pestrý a mezi zájemci o nové auto jsou i tací, kteří berou zatáčku jako variantu jinak přímé cesty a nikoli příležitost k driftu či aspoň testu hranice pištivosti kol.
Citroën si pověst výrobce vozů zaměřených na pohodlí posádky buduje v nižších třídách už desítky let – model DS a hydropneumatické odpružení jsou pojmem samy o sobě. Modelem C5 a nedávno také novou generací C4 ale šípovití Galové dokázali, že z klidu za volantem hodlají udělat mantru.
citroen testy strednitrida |
Testovaný kombík C5 Tourer je esencí toho všeho – druhý nejsilnější vznětový motor, hydropneumatické odpužení a automatická převodovka jsou kombinací, která věru nevzbuzuje chuť na Nordschleiffe.
Napřed to kontroverzní, jde o překvapivě krátký seznam: Po otevření dveří se objeví stará známá vysoká škola tlačítková, kde jen na volantu s otravným pevným středem najdeme dvacítku (!) ovladačů. Sedadlo řidiče se po každém vypnutí motoru elektricky odsune vzad, což kolena spolucestujících jistě ocení. A nakonec – údaj o pětilitrové mimoměstské a šestilitrové kombinované spotřebě je třeba brát s rezervou. Asi tak litrovou.
citroen testy strednitrida |
Vznětový čtyřválec se tváří jako starý známý, ale jak šly roky, uřízli mu jedno turbo ze dvou a výkon vzrostl ze 125 na 150 kW. Nástup osiřelého turba je tak z nutnosti ostřejší a působivý točivý moment 450 Nm cvičí s autem podstatně svižněji. I přes znatelně živější chování motoru není spolupráce s šestistupňovou automatickou převodovkou vůbec špatná a stále si lze vychutnávat jízdu s plynulostí srovnatelnou s elektromobilem.
Při vyslovení Hydractive III+ se sice wolfsburským stále kolena neroztřesou, své fanoušky ale potěší a ostatní nemá čím zklamat. Kdo někdy zkusil jízdu „na vzduchu“ (ve skutečnosti pruží jiný plyn a prostředníkem je hydraulická kapalina), má o dechberoucí míře komfortu jasno.
Těm ostatním připomeneme nevýhody: pomineme-li cenu a i přes možnost volby sportovního módu poměrně značné náklony karoserie, budou největším nepřítelem vozu v ČR tak oblíbené retardéry. Po přejetí prvního z nich budete sice chvíli velebit klasické pružiny, ale zuby zůstanou na svých místech a za tu chvíli výskoku ten zbylý komfort stojí.
citroen testy strednitrida | C5 je také esencí nedotáčivosti – ta ovšem vystrčí růžky, když se řidič poněkud zapomene a chce po svém pětimetrovém korábu, aby zatáčel jako Impreza. Běžný řidič s běžným životním pojištěním si na takové nesmysly ani nevzpomene.
Jinak – samá chvála. V autě je za všech okolností ticho jako v hrobce po zásahu exorcisty, interiér kvalitním zpracováním a prostorem přímo dýchá a sedadla by sice mohla mít lepší vedení v oblasti ramen, ale i tak jsou špičková a pohodlná. Vyhřívání je běžné, ale my jsme si užívali jak masážní funkce, tak především možnost variabilního prohnutí opěradla! Posádka vpředu ovšem musí žíznit: jakýkoli držák byť jen náprstku na nápoje zde chybí, takže k osvěžení je možno využít maximálně tak vlhčené ubrousky, případně zastávku u pumpy.
Překvapivě a sympaticky strmé řízení doplňují účinné brzdy, houf elektronických asistentů se stará o nápravu kdejaké řidičovy nepozornosti a pokud si zvyknete na předlouhé převisy, není ovládání vozu vůbec špatné. Když doplníme bílý perleťový lak zvenčí a leštěný hliník zevnitř, je dojem dokonalý – sedíme ve voze, který cestování zpříjemňuje v pravém slova smyslu.
Pohled do ceníku je možno pojmout s obojím znaménkem: dovozce nabízí provedení s turbodieselem 1,6 HDi už za polovinu ceny testovaného vozu, takže potenciální zájemce má o důvod víc k přemýšlení.
Mírou komfortu je ale C5 Tourer důstojným soupeřem i prémiovým zástupcům vyšší střední třídy, což už vypadá zajímavěji. Všem doporučujeme svezení, takovýto podvozek se stává ohroženým druhem!
citroen testy strednitrida |  
První cena vozu | 584.900,- Kč (1.6 THP 115 kW Tendance) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 860.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive) |
Základní cena testovaného vozu | 860.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.005.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive) |
Plusy
- Jízdní komfort
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Sladění motoru s převodovkou
- Skvělé sedačky
- Prostornost pro posádku i zavazadla
- Možnost změny světlé výšky
Minusy
- Množství a nepřehlednost ovladačů
- Absence držáků na nápoje
- Sklon k nedotáčivosti
- Vysoká hmotnost