Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
67 Fotogalerie

TEST Citroën C5 2,2 HDi Tourer – Bůh komfortní tradice

Máte-li rádi svou páteř a budete-li chtít ve střední třídě koupit něco bez otravných přívlastků „sport“, skončíte dříve či později u C5. A není to volba z nouze.

Auta, zaměřená na komfort, jsou v nižších než luxusních třídách pomalu na vymření. Všechny ty tuhosti podvozku, nulové náklony karoserie, brutálně projížděné zatáčky mezi vesnicí X a dírou Y jsou pro mnohé měřítkem kvality, přes kterou prostě nejede vlak.

Ale svět je pestrý a mezi zájemci o nové auto jsou i tací, kteří berou zatáčku jako variantu jinak přímé cesty a nikoli příležitost k driftu či aspoň testu hranice pištivosti kol.

Citroën si pověst výrobce vozů zaměřených na pohodlí posádky buduje v nižších třídách už desítky let – model DS a hydropneumatické odpružení jsou pojmem samy o sobě. Modelem C5 a nedávno také novou generací C4 ale šípovití Galové dokázali, že z klidu za volantem hodlají udělat mantru.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | acz 

Testovaný kombík C5 Tourer je esencí toho všeho – druhý nejsilnější vznětový motor, hydropneumatické odpužení a automatická převodovka jsou kombinací, která věru nevzbuzuje chuť na Nordschleiffe.

Napřed to kontroverzní, jde o překvapivě krátký seznam: Po otevření dveří se objeví stará známá vysoká škola tlačítková, kde jen na volantu s otravným pevným středem najdeme dvacítku (!) ovladačů. Sedadlo řidiče se po každém vypnutí motoru elektricky odsune vzad, což kolena spolucestujících jistě ocení. A nakonec – údaj o pětilitrové mimoměstské a šestilitrové kombinované spotřebě je třeba brát s rezervou. Asi tak litrovou.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | acz 

Vznětový čtyřválec se tváří jako starý známý, ale jak šly roky, uřízli mu jedno turbo ze dvou a výkon vzrostl ze 125 na 150 kW. Nástup osiřelého turba je tak z nutnosti ostřejší a působivý točivý moment 450 Nm cvičí s autem podstatně svižněji. I přes znatelně živější chování motoru není spolupráce s šestistupňovou automatickou převodovkou vůbec špatná a stále si lze vychutnávat jízdu s plynulostí srovnatelnou s elektromobilem.

Při vyslovení Hydractive III+ se sice wolfsburským stále kolena neroztřesou, své fanoušky ale potěší a ostatní nemá čím zklamat. Kdo někdy zkusil jízdu „na vzduchu“ (ve skutečnosti pruží jiný plyn a prostředníkem je hydraulická kapalina), má o dechberoucí míře komfortu jasno.

Těm ostatním připomeneme nevýhody: pomineme-li cenu a i přes možnost volby sportovního módu poměrně značné náklony karoserie, budou největším nepřítelem vozu v ČR tak oblíbené retardéry. Po přejetí prvního z nich budete sice chvíli velebit klasické pružiny, ale zuby zůstanou na svých místech a za tu chvíli výskoku ten zbylý komfort stojí.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | aczC5 je také esencí nedotáčivosti – ta ovšem vystrčí růžky, když se řidič poněkud zapomene a chce po svém pětimetrovém korábu, aby zatáčel jako Impreza. Běžný řidič s běžným životním pojištěním si na takové nesmysly ani nevzpomene.

Jinak – samá chvála. V autě je za všech okolností ticho jako v hrobce po zásahu exorcisty, interiér kvalitním zpracováním a prostorem přímo dýchá a sedadla by sice mohla mít lepší vedení v oblasti ramen, ale i tak jsou špičková a pohodlná. Vyhřívání je běžné, ale my jsme si užívali jak masážní funkce, tak především možnost variabilního prohnutí opěradla! Posádka vpředu ovšem musí žíznit: jakýkoli držák byť jen náprstku na nápoje zde chybí, takže k osvěžení je možno využít maximálně tak vlhčené ubrousky, případně zastávku u pumpy.

Překvapivě a sympaticky strmé řízení doplňují účinné brzdy, houf elektronických asistentů se stará o nápravu kdejaké řidičovy nepozornosti a pokud si zvyknete na předlouhé převisy, není ovládání vozu vůbec špatné. Když doplníme bílý perleťový lak zvenčí a leštěný hliník zevnitř, je dojem dokonalý – sedíme ve voze, který cestování zpříjemňuje v pravém slova smyslu.

Pohled do ceníku je možno pojmout s obojím znaménkem: dovozce nabízí provedení s turbodieselem 1,6 HDi už za polovinu ceny testovaného vozu, takže potenciální zájemce má o důvod víc k přemýšlení.

Mírou komfortu je ale C5 Tourer důstojným soupeřem i prémiovým zástupcům vyšší střední třídy, což už vypadá zajímavěji. Všem doporučujeme svezení, takovýto podvozek se stává ohroženým druhem!

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | acz 

První cena vozu584.900,- Kč (1.6 THP 115 kW Tendance)
První cena vozu s testovanou motorizací860.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive)
Základní cena testovaného vozu860.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.005.900,- Kč (2,2 HDi AT 150 kW Exclusive)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Skvělé sedačky
  • Prostornost pro posádku i zavazadla
  • Možnost změny světlé výšky

Minusy

  • Množství a nepřehlednost ovladačů
  • Absence držáků na nápoje
  • Sklon k nedotáčivosti
  • Vysoká hmotnost