Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroen C8 2.2 HDI SX - Rodinná záležitost (12/2002)

Ve třídě MPV, kterou ještě donedávna okupovala sesterská trojice VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra, to má poslední dva roky český kupující stále složitější, ale v dobrém smyslu slova...

Nejen sílící koruna, ale i rostoucí standardy v oblasti bezpečnosti a standardní výbavy způsobily, že za dobrou cenu může pořídit přepravník pro 5-8 osob s výbavou, o které se může zdát jen vozům vyšších tříd.

Čtyřčata, jak se občas přezdívá MPV, které uvádějí na trh současně Citroen, Peugeot, Lancia a Fiat, pak bez nadsázky posouvají hranice v mnoha oblastech, která jsou pro vozy této kategorie typické. Citroen C8 je první ze čtyřčat, které byly uvedeny na trh v ČR, přičemž už víme, že Lancia se zde prodávat nebude. Pro úvodní test jsme vybrali variantu se silnějším turbodieselovým motorem, o kterém předpokládáme, že bude vzhledem ke své charakteristice optimální volbou pro vůz této kategorie.

První praktické svezení jsme s C8 absolvovali na pařížském autosalonu a už tehdy nám byla sympatická jeho nenápadná originalita. Skutečně teprve zblízka lze ocenit jednotlivé detaily karoserie, která má z dálky sice moderní, leč předvídatelný tvar. Ve srovnání s novým Renaultem Espace čtvrté generace jde C8 cestou větší zaoblenosti a robustnosti. Také interiér se na první pohled blíží komfortem více Chrysleru Voyager než například technicistnímu VW Sharan. Výrazně horizontálně členěná palubní deska ukrývá trojici centrálně umístěných kruhových přístrojů s pastelově zeleným podsvícením. Už proslulé jsou průhledy mezi těmito budíky - denní světlo tak zepředu vniká i na spodní část palubní desky zepředu, vy ale ven nedohlédnete. Zda to má nějaký význam, netušíme. Za denního světla je ale kvůli světlu okolo na přístroje hůře vidět. Krátká středová konzole obsahuje kromě příjemně krátké a blízké řadicí páky také ovladače audia, klimatizace a některých dalších funkcí, multifunkční páčky pod volantem jsou tradičně masivní.

Z interiéru doslova dýchá pohodlí. Tlumené barvy plastů i čalounění uklidňují, volant převzatý z C5 padne skvěle do ruky a sedačky se nedají označit jinak než jako pohodlné. Mohly by sice mít výraznější boční vedení, ovšem s vozem této třídy se nečekají žádné závodní kousky a svou hlavní úlohu - neunavovat na dlouhých cestách - plní sedadla dokonale. Pro lokty i na výšku má posádka vepředu místa dost a dost - pokud chce, aby se jej ostatní báli, není ani pro rozložitého člověka řídit v péřové bundě a klobouku. Praktickým detailem je přídavné širokoúhlé zrcátko pro sledování dění na zadních sedadlech.

Důvodem ke koupi vozu kategorie MPV je ale využitelnost vnitřního prostoru a právě C8 a z něj odvozené modely značek Peugeot, Lancia a Fiat představují v tomto ohledu když ne nový etalon, pak rozhodně zajímavé rozšíření. Ve voze je téměř 60 odkládacích prostor (!), přičemž cestující na předních sedadlech mají k dispozici prostory v celkovém objemu přes 30 litru, zahrnující objemné schránky na palubní desce, klimatizovanou schránku ve středním panelu s výlisky na odkládání nápojů, přenosný "odpadkový koš, " přihrádky pod volantem a výsuvné odkládací schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce. Ve vnitřní straně předních dveří jsou objemné odkládací prostory, do nichž lze umístit láhev či dokumenty formátu A4... a v tomto místopise lze pokračovat prakticky po celém autě.

Na sedadlech druhé řady se tři osoby uvelebí vcelku pohodlně, pro kolena i hlavu je místa víc než dost. Testovaný vůz bohužel postrádal sedadla či třímístnou lavici ve třetí řadě. Z pařížského autosalonu si ale pamatujeme, že samostatná sedadla jsou i vzadu využitelná pro osoby běžného vzrůstu. Jediný problém je s o trochu menším místem pro kolena a také s citelně zmenšeným prostorem pro zavazadla. Díky variabilitě ostatních sedaček a možnosti jejich sklápění či úplného vyjmutí lze ale i tento malý handicap eliminovat. Ostatně, v plném obsazení se jezdí jen málokdy... Velmi naopak potěší standardně montované hlavové airbagy zasahující až ke třetí řadě sedadel. Spíše technickým detailem je elektrické otevírání a zavírání bočních výsuvných dveří, navíc s dálkovým ovládáním. Jedinou, snad jen subjektivní výtku máme k tvaru zadních dveří. Z nich totiž vstupují na obou bocích "zobáky", které mohou při navyklém vnímání šířky dveří při jejich spodní hraně způsobit úraz.

Testovaný vůz poháněl silnější ze dvou nabízených turbodieselů. Motor 2,2 HDi 16Vs výkonem 94 kW (130 k) a nejvyšším výkonem 314 Nm při 2.000 otáčkách za minutu známe například z modelu C5. Motor oceněný jako International Engine of the Year 2002 v objemové kategorii 2,0 až 2,5 litru je kromě systému Common Rail vybaven například i vyvažovacími hřídeli omezujícími vibrace motoru. V kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou poskytuje relativně těžkému MPV uspokojivou dynamiku, přičemž jeho doménou jsou samozřejmě dlouhé cesty ustálenou rychlostí. Ale i v městském provozu s častou nutností rychlých startů se nenechá zahanbit a ochotně akceleruje už od 1900ot. /min. K jeho kladům patří nízká hlučnost a chod bez výrazných vibrací v celém pásmu otáček. Spotřeba se pohybuje od 6,5 litrů při poklidné jízdě poloprázdným vozem mimo město, přes průměrně 7,5 litrů při cestování po českých dálnicích až po 9,6 l v městském provozu. Za celý test s přibližně třetinovými podíly těchto režimů jsme dosáhli spotřeby 7,8 litru, což můžeme považovat za dobrou hodnotu.

Na silnici se C8 chová jako pravý Francouz: velmi měkké odpružení, náklony v mezích normy a především ticho, ticho, ticho. Aerodynamický hluk je téměř neznatelný a jedinou zvukovou kulisu tak obstarává jen mírně hučící motor. Zatímco krátké příčné nerovnosti se přenáší do interiéru velmi znatelně, s většinou běžných děr v českých a moravských silnicích si C8 neláme hlavu. Tedy podvozek možná ano, ale posádka mnoho nepocítí. Komfortu, který se od této třídy očekává jaksi samozřejmě, se ale vozu dostává i při prudších vyhýbacích manévrech. Vzdor velké hmotnosti a měkkému odpružení se C8 chová dlouho neutrálně a teprve při mezních situacích přechází do nedotáčivosti. Panické brždění pak karoserii sice donutí k výraznému čelnímu náklonu, ale účinnosti brzd se ani opakování tohoto manévru příliš nedotkne.

Sečteme-li seznam základní výbavy verze SX a přidáme vcelku úsporný motor, robustní konstrukci, neutrální jízdní vlastnosti a především extrémní variabilitu interiéru, lze Citroen C8 prohlásit za výborného reprezentanta své kategorie. Poměrně vysoká cena je pak jednak odrazem bohaté základní výbavy, jednak důkazem sebevědomí vůči zaběhlým značkám.

Cena základní sestavy 999 000 Kč
Výbava základní sestavy výškově nastavitelné bezpečnostní pásy s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu na všech sedadlech, čelní airbagy řidiče a spolujezdce (s deaktivačním spínačem pro airbag spolujezdce), boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžné hlavové / okenní airbagy pro všechny 3 řady sedadel, bezpečnostní výztuhy dveří, integrovaná mlhová světla v těle předních světlometů, 4 kotoučové brzdy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku (BEF), systém podpory brždění v kritických situacích (AFU), automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brždění, posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla, ESP + ASR, výškově a hloubkově nastavitelný volant, kapsy na zadní straně sedadel v první řadě, tri samostatná a vyjímatelná sedadla ve druhé řadě s ergonomickou operkou hlavy a systémem ukotvení Quickfix, úchyty Isofix na postranních sedadlech ve druhé řadě, dvoutónová houkačka, paket přední sedadla (opěradlo řidiče s nastavitelnou bederní operkou, přední sedadla otočitelná o 180 st. , výškově nastavitelné a odnímatelné loketní opěrky na všech sedadlech, stolečky na zadní straně předních opěradel, přídavné asférické zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel), zásuvka pod sedadlem spolujezdce, horizontální sít na uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru, zásuvky 12V u sedadla řidiče a na pravé straně v úrovni třetí řady, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické uzavření dveří a zavazadlového prostoru za jízdy, palubní počítač, akustický signál rozsvícených světel, zapomenutí klíče v zapalování a nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče za jízdy, čtyřcestná automatická klimatizace s nezávislým ovládáním levé a pravé strany a vyhříváním zadní části interiéru, rádio RDS s přehrávačem CD s ovládáním pod volantem + 8 reproduktorů, anténa integrovaná v levém předním okně, paket cestující (elektrické ovládání oken ve druhé řadě, elektrické ovládání dětské pojistky otevírání posuvných dveří a oken ve druhé řadě, protisluneční roletky ve 2. řadě) Kč
Cena testované sestavy 1 052 700 Kč
Výbava testované sestavy parkovací asistent (+17.000,-), elektrické ovládání bočních posuvných dveří s ochranou proti přiskřípnutí a akustickým signálem + protisluneční roletky v oknech ve třetí řadě a v okně zadních dveří (+22.500,-), metalický lak. (+14.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 314 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 5.9 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 225 / 2948
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1783 / 722
Rozměr pneu: 215/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4726
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1856
d) rozvor (mm): 2823
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano